راهنمای خرید سرور مجازی؛ قبل از خرید بخوانید!

راهنمای خرید سرور مجازی
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 2 مهر 1402
مطالعه: ۲۷ دقیقه ۰ نظر ۲۷۸۱ بازدید

راهنمای خرید سرور مجازی مانند یک نقشه راه است که مسیر انتخاب بهترین VPS را به شما نشان خواهد داد. قصد خرید سرور برای میزبانی سایت را دارید؟ در حوزه ترید و معاملات ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید؟ کلاس آنلاین برگزار می‌کنید؟ به‌دنبال یک سرور با منابع سخت‌افزاری قدرتمند برای گیمینگ، باز کردن حساب بانکی بین‌المللی یا حتی تغییر آی‌پی هستید؟ این مطلب برای شما نوشته شده است. در این مقاله از آموزش سرور بلاگ پارس پک، قصد داریم چراغ‌های مسیر خرید سرور مجازی را برایتان روشن کنیم. پس از خواندن این مقاله، با نحوه خرید سرور مجازی و مهم‌ترین نکته برای انتخاب بهترین VPS آشنا خواهید شد.

معرفی سرور مجازی یا VPS

سرور مجازی (VPS) یا Virtual Private Server بخشی از یک سرور فیزیکی است که با استفاده از نرم‌افزاری به‌نام مجازی‌ساز، ساخته شده و با سیستم عامل لینوکس یا ویندوز، به‌صورت یک محیط اختصاصی به اسم ماشین مجازی با دسترسی کامل، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

وقتی یک سرور مجازی خریداری کردید، در اصل یک ماشین مجازی VM دریافت خواهید کرد که فضای هارد SSD و RAM اختصاصی خودتان را دراختیار دارید و فقط هسته پردازنده سرور شما با سایر سرورهای مشتق شده از سرور فیزیکی مادر، باهم مشترک است.

برای درک بهتر مفهوم «سرور مجازی چیست»، فرض کنید در یک هتل ۵ ستاره اقامت دارید. شما و سایر مسافران این هتل می‌توانید از فضای لابی، کافی‌شاپ، باشگاه و امکانات عمومی هتل بهره‌مند شوند. از سویی، در این هتل، اتاق مخصوصتان را با امکانات کامل دراختیار دارید. اگر سرور فیزیکی را مانند یک هتل پنج ستاره درنظر بگیریم که به چندین اتاق لاکچری و با امکانات کامل تجهیز شده است، اتاق‌های هتل مانند سرور مجازی بوده که منابع و امکانات آن برای هر مسافر، به‌صورت اختصاصی است. از طرفی، هر یک از کاربران می‌توانند از امکانات عمومی این هتل پنج ستاره نیز بهره‌مند شوند.

گام‌به‌گام به سوی اتصال عملکرد قدرتمند با امنیت بی‌نظیر؛ با دستورالعمل راهنمای خرید سرور مجازی!

خرید سرور مجازی

برای خرید VPS شک دارید؟ به مزایای سرور مجازی نگاه کنید

این یک تبلیغ نیست؛ حقیقت است! اگر تصمیمتان را برای خرید سرور مجازی گرفتید، از این قسمت بگذرید. اگر هنوز برای خرید شک دارید، پیش از بررسی نحوه خرید سرور مجازی، نگاهی به مزایای آن بیندازید تا راحت‌تر تصمیمتان را بگیرید. درادامه راهنمای خرید وی پی اس، نگاهی به مزایای آن خواهیم انداخت.

۱. در مدیریت آن ریش و قیچی دست خودتان است

اگر با مدیریت سرور آشنایی دارید، یکی از اصلی‌ترین مزایای سرور مجازی این است که ریش و قیچی را دست خودتان می‌دهد. در سرور مجازی دسترسی مدیریت سرور یا دسترسی Root و SSH به‌طور کامل دست خودتان است؛ درنتیجه دستتان برای ایجاد تغییرات، نصب نرم‌افزار، انجام تنظیمات و کانفیگ‌های مختلف روی سرورتان باز است.

خرید بهترین سرور مجازی
مزایای خرید سرور مجازی

۲. مقرون به‌صرفه و کم‌هزینه است

فرض کنید مدیریت یک سازمان یا شرکتی بزرگ با بودجه چند میلیون (حتی میلیارد) تومانی را برعهده دارید که قصد تهیه سرور دارد. از طرفی، به‌دنبال یک سرور هستید که امنیت، منابع و مدیریت آن به‌طور کامل در اختیار خودتان باشد. به‌قولی نمی‌خواهید سفره‌ سرورتان را با کسی به اشتراک بگذارید. خب دراین‌صورت، با یک سرور اختصاصی و بدون دغدغه کسری بودجه همه‌چیز را به‌دست می‌گیرید.

وی پی اس هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاصی دارد. از طرفی تمام قابلیت‌های یک سرور اختصاصی را به انتخاب خودتان در اختیارتان قرار می‌دهد. یعنی براساس منابع موردنیازتان پول می‌پردازید؛ درنتیجه تا زمانی‌که منابع سخت افزاری سرور مجازی برای شما کافی باشد، با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای آشنایی با تفاوت‌‌‌ها و مقایسه ویژگی‌های سرور مجازی با سرور اختصاصی مقاله زیر را از دست ندهید.

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی

۳. متناسب با نیازتان، امکان تغییر منابع وجود دارد

مَثَل «هرکه بامش بیش، برفش بیشتر» را به‌خاطر دارید؟ چه ارتباطی با راهنمای خرید سرور مجازی دارد؟ خب فرض کنید اگر مصرف شما از سرور مجازی به‌گونه‌ای است که پس از خرید، متوجه می‌شوید به فضای ذخیره‌سازی بیشتر یا RAM بالاتر نیاز دارید، سرورمجازی را می‌توانید به ظرفیت‌های متناسب با نیازتان ارتقاء دهید. یعنی هرچه نیازتان به ارتقاء منابع سرور مجازی همچون فضای ذخیره، رم، پهنای باند یا CPU) بیشتر شود، پلنی از سرور مجازی را می‌توانید انتخاب کنید که متناسب با نیازتان باشد. به‌عبارتی هرچه بام‌تان بیشتر شد، برفتان هم بیشتر می‌شود!

به‌طورکلی، در استفاده از سرور مجازی، ظرفیت‌های سخت‌افزاری مانند پردازشگر CPU، فضای SSD و حافظه RAM را می‌توانید بر اساس نیاز خود انتخاب کنید و هر زمان قصد تغییر این منابع را دارید، در لحظه می‌توانید آن‌ها را کاهش یا افزایش دهید.

۴. امن‌تر، مطمئن‌تر و پایدارتر از هاست اشتراکی است

آیا تابه‌حال پشتِ صفِ انتظارِ لودِ سایت‌هایی باقی ماندید که در آخر با ارور ۵۰۳ یا سایر خطاها، شما را ناامید می‌کنند؟ خبر خوب اینکه درصورت انتخاب وی پی اس، اثری از این دردسرها نیست. درواقع، سرورمجازی با آپتایم ۹۹.۹ درصد خود، یک سرور پایدار و قابل اطمینان را دراختیارتان قرار می‌دهد. امنیت آن نیز در مقایسه با سرور یا هاست اشتراکی بالاتر خواهد بود.

راهنمایی در مورد خرید سرور مجازی
راهنمایی در مورد خرید سرور مجازی

راهنمای خرید سرور مجازی به درد چه کسانی می‌خورد؟

سرور مجازی در برخی کاربردها مثل عصای دست است. مسأله اینجا‌است که آیا شما به این عصا نیاز دارید یا خیر. ساده‌ترین نیازی که این عصا برایتان برطرف می‌کند، نیاز به تغییر آی‌پی در ایران است. بعید به نظر می‌رسد که در ایران باشید و به تغییر آی‌پی نیاز پیدا نکنید.

ضرورت تغییر آی‌پی‌ برای ما ایرانی‌ها حکم نفس کشیدن یک ماهی در آب را دارد. همان‌قدر که آب برای ماهی، ضروری است، پیدا کردن یک ابزار تغییر آی‌پی پایدار هم برای ما اهمیت پیدا کرده است. بسیار خب، برای این کار سرور مجازی در خدمت شماست!

در ادامه این قسمت از راهنمای خرید سرور مجازی ایران یا خارج، می‌خواهیم بررسی کنیم آیا این سرور راستِ کارتان است یا خیر. اگر مناسبتان بود، پس‌ازاین قسمت نکات مهم برای خرید را خواهید خواند. اگر هم به کارتان نیامد، قول می‌دهیم از خواندن این بخش ضرر نکنید.

۱. قصد نظارت دقیق‌تر روی منابع سرور خود دارید

اولین گزینه راهنمای خرید VPS بررسی وضعیت امنیت است. اگر احساس می‌کنید باید نظارت دقیق‌تری روی منابع سرور و دیتای خود داشته باشید وقت آن است یک سرور مجازی را انتخاب کرده و مدیریت صفر تا صد سرور را به‌عهده بگیرید. در خدمات میزبانی ابری به دلیل اشتراکی بودن فضا ممکن است امنیت برای دیتاهای حساس مطلوب نباشد یا گاهی یک سایت با وارد کردن بار بیش‌ازحد به سرور هاست، باعث کندی عملکرد هاست‌های دیگر سرور شود. اما در سرور مجازی، فضای اختصاصی خودتان را دارید و به‌هیچ عنوان سرورتان تحت تاثیر ترافیک سایر سرورها قرار نخواهد گرفت.

البته ناگفته نماند به دلیل اینکه تأمین امنیت در سرورهای مجازی به عهده خود مدیران سایت است، کارکردن با سرور مجازی نیاز به دانش و مهارت کافی دارد. بنابراین زمانی نسبت به خرید سرور مجازی اقدام کنید که دانش کافی در این زمینه را داشته یا یک فرد متخصص در تیم خود استخدام کرده باشید.

۲. حجم ترافیک و اطلاعات سایتتان بالا است

در ادامه آموزش خرید VPS، نیاز است یک نکته مهم را به شما بگوییم.

اگر قصد استفاده از سرور برای یک سایت تازه‌تأسیس با روزی کمتر از ۱۰۰۰ بازدیدکننده را دارید، یک هاست اشتراکی یا ابری کارتان را راه می‌اندازد. درصورتی‌که مخاطبان وب‌سایت‌تان به‌طور پیوسته در حال افزایش است یا چشم‌انداز سایت‌تان نشان می‌دهد بعد از اجرای کمپین و تبلیغات ممکن است تعداد کاربران‌تان به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کند، است، بهتر است به فکر خرید یک سرور مجازی باشید.

 سرور مجازی یک گزینه بین سرور ابری و سرور اختصاصی است. یعنی درعین حال که خبری از هزینه بالای سرور اختصاصی در آن نیست، محدودیت‌ها و چالش‌های سرورهای ابری را هم ندارد و یک سرور پایدار دراختیارتان قرار می‌دهد.

اگر بین خرید سرور مجازی و ابری گیر کرده‌اید و نمی‌دانید کدام یک انتخاب مناسب‌تری برای کسب‌وکارتان است، حتماً مقایسه ویژگی‌های سرور مجازی و سرور ابری را در مقاله زیر بخوانید.

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

۳. سرعت لود وب‌سایتتان دیوانه‌کننده است

انتظار برای لود یک سایتِ کُند، مانند زمانی است که هم عجله دارید و هم پشت ترافیک ماندید و تمام چراغ‌های سر چهارراه نیز به محض رسیدنتان قرمز می‌شود. وقتی وب‌سایتتان با افزونه‌های مختلف و حجم اطلاعات بارگذاری شده روی آن، کند شده، وقت آن رسیده است که با انتخاب سرویس سرور مجازی مسیر ترافیک سایتتان را هدایت کنید. دراین‌صورت، با انتخاب وی پی اس این امکان را دارید براساس ظرفیت موردنیازتان، منابع را افزایش دهید.

درهمین‌زمینه، همانطور که در مقاله «۷ روش موثر برای افزایش سرعت سرور مجازی» گفتیم، سرعت بالای سرور مجازی، روی سرعت بارگذاری سایتتان تأثیر گذاشته و همین امر به‌طور غیرمستقیم به بهبود سئوی سایتتان نیز کمک می‌کند. زیرا به‌جای اینکه کاربر از یک صفحه کُند بازدید کرده و درنهایت با بی‌حوصلگی آن را ببندد و پشت سرش را هم نگاه نکند، به یک سایت باسرعت لود بالا و پرسرعت می‌رسد. گوگل هم که به رفتار کاربر نگاه می‌کند.

۴. صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید

 اگر یک سایت فروشگاهی دارید، راهنمای خرید وی پی اس به‌کارتان خواهد آمد. به عنوان یک سایت فروشگاهی نیاز است بستر امنی برای تراکنش‌های مالی کاربرانتان ایجاد کنید. دراین‌صورت، به‌جای انتخاب سرور ابری یا اشتراکی، گزینه سرور مجازی برای شما مناسب خواهد بود. به بیان ساده‌تر، اگر می‌خواهید یک بستر امن برای تراکنش‌ها و اطلاعات مالی کاربران سایتتان به‌وجود آوردید، ازطرفی، بودجه‌تان برای خرید سرور به‌حدی نیست که یک سرور اختصاصی تهیه کنید، بسیار خب منتظر چه هستید؟ این شما و این سرور مجازی!

البته امنیت سرورهای مجازی بحث مفصلی دارد که نه در حوصله شماست نه این مقاله. اگر مشتاق هستید با روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی آشنا شوید، مقاله روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی را در این مقاله برایتان گفتیم چطور از طریق راهکارهایی مانند تنظیمات SSH، فایروال و نظارت بر لاگ‌های سرور مجازی، امنیت آن را افزایش دهید.

خرید سرور مجازی ترید
راهنمای خرید سرور مجازی ترید

۵. دستی در معاملات ارز دیجیتال و ترید دارید

مهم‌ترین دلیلی که خواندن مقاله آموزش خرید VPS را برایتان ضروری می‌کند، انجام امور مربوط به ترید است. اگر در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید، احتمالاً دل خوشی از وضعیت کُند سرورها و نابه‌سامانی اینترنت ایران ندارید.

ازطرفی، به علت تحریم ایران توسط بازارهای بین‌المللی، برای خرید و فروش ارز از صرافی خارجی نیاز است از آی‌پی‌ خارجی استفاده کنید. ازسویی، برای اینکه دستتان در این مورد برای بازارهای مالی رو نشود و آی‌پی شما را بلاک نکند، نیاز به آی‌پی‌ ثابت در این مورد خواهید داشت. بستری که یک سرور مجازی به شما می‌دهد.

اگر یک تریدر تازه‌کار یا حتی کارکشته هستید، قبل از خرید سرور ترید، برای آشنایی با نکات مهم انتخاب بهترین VPS ترید مقاله زیر را بخوانید.

سرور مجازی ترید چیست؟

۶. قصد نصب یک نرم افزار سفارشی روی سرور دارید

فرض کنید به‌عنوان یک برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده، یک برنامه سفارشی برای وب‌سایت نوشتید. هنوز اجرای صحیح این برنامه مطمئن نیستید و از طرفی، تا زمانی که آن را تست نکرده باشید، امکان اجرای نهایی آن روی سایت اصلی وجود ندارد. دراین‌صورت، شما می‌توانید برنامه خود را روی یک سرور مجازی تست کنید و درصورت عملکرد صحیح، آن را به‌صورت عمومی پیاده‌سازی کنید. بنابراین، اگر یک توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس هستید، برای تست نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید از فضای اختصاصی سرور مجازی استفاده کنید.

در حالت کلی اگر سرویس میزبانی را برای نصب نرم افزار نیاز دارید بهتر است از سرور مجازی بجای هاست استفاده کنید، زیرا اختیار عمل و دسترسی در سرورهای مجازی به‌طور کامل است.

۷. قصد برگزاری کلاس یا وبینار آنلاین را دارید

تابه‌حال تجربه شرکت در کلاس‌های آنلاین را داشتید؟ فارغ از معضل قطع و وصلی اینترنت، استفاده از یک سرور کُند و کم سرعت باعث اختلال در دریافت اطلاعات می‌شود. به همین دلیل است برای مثال زمانی‌که ارائه دهنده در حال جمع‌بندی پایان صحبتش است، شما همچنان درحال شنیدن مقدمه‌چینی ابتدای صحبت او هستید. این اتفاق به‌خصوص زمانی پررنگ‌تر می‌شود که تعداد زیادی شرکت‌کننده وارد کلاس شوند.

زیرا می‌توانید براساس تعداد شرکت‌کننده و ترافیکی که انتظار دارید، یک پنل مناسب از آن را انتخاب کرده و از سرعتی که دارد، لذت ببرید. البته اگر پیش‌بینی می‌کنید شرکت‌کنندگان کلاس یا وبینار آنلاین شما بسیار زیاد است، طوری‌که سقف منابع وی‌پی‌اس کفافتان را نمی‌دهد، دراین‌صورت به یک سرور اختصاصی نیاز پیدا خواهید کرد.

 همچنین اگر می‌خواهید محتوای کلاس را ضبط کرده و دراختیار شرکت‌کنندگان قرار دهید، علاوه‌بر سرور مجازی، یک هاست دانلود دستتان را برای ذخیره و دانلود پرسرعت محتواها باز می‌گذارد. زیرا می‌توانید به‌راحتی فیلم کلاس را در اختیار کاربران قرار دهید.

۸.‌ قصد میزبانی چندین سایت روی یک سرور دارید

شما می‌توانید با داشتن یک سرور مجازی، میزبانی چندین دامنه را برعهده بگیرید. مثلا اگر یک شرکت طراحی و توسعه وب‌سایت هستید، برای هر مشتری بخشی از منابع سرور مجازی را برای میزبانی دامنه‌ها اختصاص دهید؛ بنابراین، اگر یک شرکت طراحی وب هستید و قصد میزبانی چندین سایت روی یک سرور را دارید، معطل چه هستید؟ ادامه راهنمای خرید سرور مجازی را برای شما نوشتیم.

۹. قصد گرفتن وقت سفارت یا ثبت‌نام در سایت‌های خارجی را دارید

در حال‌وهوای مهاجرت، به‌خصوص زمانی که مساله ریجکت شدن ویزا و هزاران استرس دیگر در دلتان بلوایی به‌پا کرده، استفاده از یک سرور کُند مانند خوره روحتان را در انزوا می‌خورد. (دقیقاً مانند زخم‌ نوشته‌های صادق خان هدایت). از ظرفیت‌های تمام شده در اثر کندی سرعت سرور حین ثبت‌نام هم که دیگر نگوییم!

در وضعیت بحرانی! ثبت‌نام برای سفارت، دانشگاه یا هر سایتی که به آی‌پی غیر از ایران نیاز دارد، استفاده از سرور مجازی یک انتخاب هوشمندانه است. نیازی نیست حرفه‌ای‌ترین پلن سرور مجازی را برای این کار انتخاب کنید. یک وی پی اس ارزان هم شانس شما را برای ثبت‌نام به‌موقع بالا می‌برد.

همه چیز درباره زیروبم سرور مجازی، معیارهای انتخاب و مزایای و معایب آن را در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

۱۰. قصد جداسازی دیتابیس و وب‌سایت را دارید

لپتاپ یا کامپیوترتان را درنظر بگیرید. علاوه‌بر اینکه از لپتاپ خود برای اجرای برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنید، همچنین ممکن است فایل‌های تصویری و ویدیویی بسیاری در آن ذخیره کرده باشید. همین امر، ممکن است ظرفیت پردازشگر لپتاپ شما را اشغال کند. طوری‌که در هر بار خاموش و روشن کردن لپتاپ به‌خاطر ظرفیت پر رم لپتاپ دقایق طولانی برای بالا آمدن صفحه مانیتور منتظر می‌مانید. درعوض می‌توانید تمام فایل‌هایی که روی لپتاپ خود ذخیره کردید، روی رم، فلش یا هارد جداگانه منتقل کنید. دراین‌صورت خواهید دید سرعت عملکرد لپ‌تاپتان چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. این قضیه در مورد وب‌سایت و دیتابیس سایت نیز صدق می‌کند.

ممکن است بخواهید برای پردازش پرسرعت، دیتابیس و وب‌سایت خود را از هم جدا کنید. دراین‌صورت، فارغ از اینکه وب‌سایت شما روی چه سروری قرار گرفته است، برای پردازش دیتابیس، وی پی اس انتخاب مناسب‌تری برایتان خواهد بود.

 همچنین می‌توانید بااستفاده از سرور مجازی، یک فضای آنلاین و به‌صرفه برای بکاپ‌گیری از سایتتان داشته باشید. فضایی که دسترسی شما را به بکاپ دیتای سایتتان با اتصال به اینترنت به‌راحتی فراهم می‌کند. البته در این زمینه، فضای رایگان بکاپ پارس پک نیز کارتان را راه می‌اندازد. آموزش استفاده آن را می‌توانید در مقاله «Backup رایگان پارس پک» بخوانید.

۱۱. یک گیمر عاشق گیمینگ و همه‌فن‌حریف هستید

آیا قصد دارید به‌راحتی و باسرعت بالا به‌صورت همزمان در یک بازی‌ جذاب آنلاین شرکت کنید؟ سرورهای مجازی برای خدمت‌رسانی به شما مهیا هستند.

سرورهای مجازی برای گیمرها مانند یک ابزار مدرن در دنیای بازی‌های آنلاین است. شما به‌راحتی می‌توانید از طریق سرور مجازی انواع بازی‌های آنلاین را بدون تاخیر و باسرعت بالا انجام دهید و مراحل چالش‌برانگیز گیم را پشت‌سر بگذارید. این سرورها به عنوان بستری مناسب تجربه خوشایندی در بازی‌های آنلاین برایتان به‌ ارمغان می‌آورند؛ طوری که دیگر تجربه ناخوشایند باخت درست در لحظه حساس آن هم در اثر استفاده از یک سرور کُند را نخواهید داشت.

خرید سرور مجازی ارزان
هر زمان که خواستید می‌توانید منابع را کم یا زیاد کنید

در خرید سرور مجازی به چه نکاتی توجه کنیم؟

اکنون که می‌دانید VPS چیست و در چه‌صورت نیاز است آن را انتخاب کنید، وقت آن رسیده که در ادامه راهنمای خرید سرور مجازی خارج و ایران، نگاهی به مهم‌ترین مواردی داشته باشیم که هنگام انتخاب و خرید VPS کاربردی هستند. چگونه سرور بخریم؟ چطور می‌توانیم یک سرور مجازی عالی کاملا متناسب با نیازها پیدا کنیم؟ اصلا چگونه وی پی اس بخریم؟ اگر دنبال پاسخ چنین سوالاتی هستید، چک‌لیست انتخاب بهترین VPS را که در ادامه مقاله گفتیم همراه داشته باشید.

۱. نوع سیستم‌عامل؛ Linux یا Windows

اولین‌ موردی که در انتخاب بهترین VPS نیاز است به آن توجه کنید، سیستم‌عامل سرور است. همانطور که در ابتدای مقاله آموزش خرید سرور مجازی اشاره کردیم، VPS پس از مجازی‌سازی، یکی از سیستم عامل‌های لینوکس یا ویندوز را در اختیار خواهد داشت که هرکدام از این سیستم‌عامل‌ها برای یک‌سری کاربردها مناسب است. اگر میان انتخاب لینوکس و ویندوز شک دارید، این قسمت برای شما نوشته شده است.

پس از خرید سرور مجازی ویندوز چگونه می‌توانیم به VPS ویندوزی خود متصل شویم و از آن استفاده کنیم؟ در مقاله زیر بخوانید.

آموزش اتصال به سرور مجازی ویندوز

مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس

در ادامه، مهم‌ترین فاکتورهایی را بررسی خواهیم کرد که موجب تفاوت این دو سیستم‌عامل محبوب شده است:

۱. ظاهر گرافیکی؛ رابط گرافیکی در مقابل رابط خط فرمان

رابط کاربری گرافیکی یا GUI در سرور مجازی ویندوز محیطی شبیه به ویندوز کامپیوتر را برای کاربران فراهم می‌کند. سرور مجازی با سیستم‌عامل ویندوز اغلب برای افرادی مناسب است که سرور را برای ترید، وب‌گردی یا بازی نیاز دارند.

 درمقابل، سرورهای لینوکس Interface یا ظاهر گرافیکی ندارند و از طریق رابط خط فرمان یا Command Line کار می‌کنند. البته برای استفاده راحت‌تر امکان راه‌اندازی رابط‌‌های کاربری در وی پی اس لینوکس نیز وجود دارد.

۲. زبان برنامه نویسی؛ PHP مقابل ASP

زبان برنامه‌نویسی در لینوکس سی، C++ و Perl و PHP است. سیستم عامل ویندوز برای سایت‌هایی کاربرد دارد که با زبان ASP.NET نوشته شده باشند.

۳. اتصال به سرور؛ FTP مقابل SSH امن

 در بهترین سرورهای مجازی ویندوزی شما توسط پروتکل FTP به سرور خود دسترسی دارید؛ اما سرور مجازی لینوکس از پروتکل‌های امن SSH استفاده می‌کند.

۴. امنیت سرور؛ برگ برنده لینوکس

 امنیت هر کدام از این سیستم‌عامل‌ها تا حدی به شرکت ارائه‌دهنده سرویس بستگی دارد. نرم‌افزارهایی که برای ویندوز در ایران وجود دارد، کرک می‌شوند. همین امر باعث می‌شود که ویندوز دچار باگ امنیتی شود. اما در لینوکس اغلب نرم‌افزارها منبع‌باز هستند؛ درنتیجه امکان اصلاح و رفع باگ آن توسط توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان وجود دارد. از این نظر سرورهای مجازی لینوکس به‌خصوص برای مواردی که نیاز به امنیت بالا است، مناسب‌تر خواهد بود. البته نقاط ضعف امنیتی ویندوز مانند Active Directory را می‌توان با اقداماتی برطرف کرد.

سرور مجازی ویندوز و لینوکس از نظر عملکرد، هزینه و پشتیبانی فنی چه تفاوتی با هم دارند و هرکدام برای چه کاربردی مناسب هستند؟ در مقاله زیر بخوانید.

۵ تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

 ۲. منابع موردنیازتان در خرید سرور مجازی

دومین موردی که در هنگام خرید هر سرویس میزبانی از جمله خرید بهترین VPS ضروری است درنظر بگیرید، نیازتان به منابع و سخت‌افزار است. در این مورد، نیاز است براساس نیازتان به منابع سرور مجازی مواردی همچون رم، هارد و هسته پردازشگر را انتخاب کنید.

۱. حافظه RAM؛ اساسی‌ترین فاکتور انتخاب سرور مجازی

اساسی ترین فاکتور برای انتخاب سرور مجازی است و بیشترین تأثیر را روی قیمت سرور می‌گذارد. برای انتخاب میزان حافظه RAM نیاز است آن را متناسب با فعالیتتان انتخاب کنید.

۲. فضای ذخیره‌سازی؛ فضای موردنیاز برای ذخیره‌سازی

این فضا متناسب با نیاز شما برای ذخیره‌سازی اطلاعات تعیین می‌شود و تأثیر زیادی روی سرعت سرور دارد.

۳. پردازشگر CPU؛ هسته پردازنده سرور مجازی

در سرورهای مجازی CPU به صورت اشتراکی است و شما می‌توانید باتوجه به سرعت و کیفیتی که از سرور خود انتظار دارید، میزان آن را تعیین کنید.

در انتخاب این سه مورد یعنی هارددیسک، CPU و RAM پنل‌های مختلفی توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود. اگر در این مورد ابهامی دارید، از شرکت میزبانی موردنظر می‌توانید راهنمایی بگیرید. برای مثال، در پارس پک انواع پلن‌های حرفه‌ای و اقتصادی براساس فاکتورهای مختلف تعریف شده است که شما می‌توانید براساس نیازتان درخواست افزایش یا کاهش منابع دهید. همچنین مشاوره رایگان پارس پک برای انتخاب بهترین پلن نیز درخدمت شما است.

اموزش خرید سرور مجازی
راهنمای خرید سرور مجازی

۳. مجازی‌ساز به‌کار رفته در VPS

در چک‌لیست پاسخ سوالی مثل «چگونه سرور بخریم؟»، توجه به مجازی‌ساز به‌کاررفته در سرور مجازی عامل مهمی است. مجازی‌سازی یا Virtualization توسط یک نرم افزار روی سرور انجام می‌شود تا عمل جداسازی و اختصاصی‌سازی سرور انجام شود. مجازی‌ساز در عملکرد و قدرت سرور مجازی تاثیرگذار است. سایت‌های سرویس‌دهنده از نرم افزارهای مختلفی برای مجازی‌سازی سرور استفاده می‌کنند که اغلب بر پایه لینوکس هستند. برای آشنایی بیشتر با مجازی‌ساز و عملکرد آن ما در مقاله «مجازی‌ ساز سرور چیست؟» به‌طور کامل راجع به این فناوری توضیح دادیم. همچنین با نگاهی به جدول زیر می‌توانید با تفاوت‌های رایج‌ترین مجازی‌سازها آشنا شوید:

ویژگی KVM XEN VMWare
نصب اتوماتیک سیستم‌عامل 
فضای دیسک در زمان ایجاد
رمزگذاری تمام حجم دیسک
مجازی‌ساز کامل
هزینه لایسنس 
شخصی‌سازی کرنل
رم رزرو شده در زمان ایجاد
پشتیبانی از TUN/TAP

در راهنمای خرید سرور مجازی، نیاز است این نکته را بیان کنیم سرور مجازی پارس پک با استفاده از KVM یا کنسول مجازی‌سازی شده و بر پایه لینوکس است. هارددیسک سرور مجازی در پارس پک مجهز به تکنولوژی NVMe بوده که سرعت بالایی را برای وی پی اس به ارمغان آورده است. همچنین امکان تعویض سیستم عامل سرور مجازی در هر لحظه به انتخاب خودتان امکان‌پذیر است. زیرا دسترسی مدیریتی کامل‌تر و مانیتورینگ بهتر روی سرور مجازی خواهید داشت.

۴. موقعیت قرارگیری سرور مجازی

در پنلی که از سرورهای مجازی مشاهده می‌کنید، خواهید دید که موقعیت‌ قرارگیری سرور در داخل یا خارج از ایران است. اگر اغلب کاربران سایت شما، از داخل ایران هستند، خرید یک سرور مجازی ایرانی پینگ سرور را کاهش داده و سرور باسرعت بالاتری عمل خواهد کرد. البته در راهنمای خرید مجازی خارجی یا ایرانی این نکته را درنظر داشته باشید:

 سرورهای اروپایی مانند سرورهای آلمان از تکنولوژی به‌روزتری استفاده می‌کنند و همین امر سرعت خوب و آپتایم بالایی را برای کاربران به‌ارمغان می‌‌آورد. اگر هر دو نوع کاربر با آی‌پی ایران و خارج را دارید، یک اقدام هوشمندانه برای حفظ پایداری سایتتان این است که هردو سرور مجازی ایران و خارج را داشته باشید.

سرورهای مجازی ایرانی قیمت کمتری دارند و در مقایسه با کیفیت سرورهای مجازی خارجی رتبه دوم را دارند. در حالی‌که سرور مجازی خارجی باوجود قیمت بالاتر، آپتایم بهتر و سریع‌تری دارد.

سرور مجازی ایران و خارج چه تفاوتی با هم دارند و کدام یک گزینه بهتری برای مدیریت کسب‌وکارها در فضای وب است؟ در مقاله زیر بخوانید.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج

۵. امکان مدیریت سرور مجازی

درصورتی‌که دانش کافی در زمینه مدیریت سرور دارید، با انتخاب سرور مجازی مدیریت نشده می‌توانید خودتان آستین‌ها را بالا زده و تنظیمات مختلف را روی سرور انجام دهید. سرور مجازی لینوکس را انتخاب کنید، دسترسی شما برای مدیریت سرور از طریق پروتکل SSH انجام می‌شود. اگر از وی پی اس ویندوز استفاده کنید، از طریق Remote desktop امکان مدیریت سرور را خواهید داشت.

پس برای کسانی‌که دانش کافی برای مدیریت سرور ندارند، وضعیت به‌چه صورت است؟ در این حالت، می‌توانید از سرور مجازی مدیریت شده استفاده کنید.

در سرور مجازی مدیریت شده، دسترسی شما به سرور از طریق کنترل پنل خواهد بود که مدیریت و کنترل سرور را برایتان راحت می‌کند. در پارس پک اگر لینوکس را انتخاب کنید، گزینه‌های سی‌پنل یا دایرکت ادمین را خواهید داشت و درصورت انتخاب سرور مجازی ویندوز، کنترل پنل پلسک دراختیارتان قرار دارد. البته پلسک نسخه لینوکس هم دارد.

cPanel معروف‌ترین و محبوب‌ترین کنترل پنل تحت وب لینوکس بوده و به‌طور پیش‌فرض امنیت بالایی دارد. دایرکت ادمین محیط حرفه‌ای‌تری دارد که ممکن است کار با آن برای افراد مبتدی سخت به‌نظر برسد.

پلسک به‌عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین کنترل پنل تحت وب سیستم عامل ویندوز شناخته شده است. کنترل پنل Plesk رایگان نیست ولی پایین‌ترین هزینه لایسنس را میان رقیبان خود دارد. همچنین از امنیت مناسبی برخوردار است. البته دراین‌زمینه، نیاز است با نصب ماژول‌های امنیتی و تنظیمات مناسب، امنیت بالاتری به آن اضافه کنید.

اگر می‌خواهید به‌صورت عمیق‌تر با تفاوت کنترل پنل دایرکت ادمین و سی پنل آشنا شوید، نگاهی به مقاله زیر بیندازید.

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین

۶. امنیت سرور VPS

در سرورهای مجازی شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور فقط می‌توانند امنیت شبکه و سخت افزار سرورتان را تضمین کنند. به‌عبارتی مسئولیت تأمین امنیت آن با خودتان است. پس حتماً برای استفاده از سرور مجازی نیاز است یک فرد متخصص را در تیم خود داشته باشید. برای مثال، با روش‌هایی مانند تغییر لاگین پیش‌فرض SSH، نظارت بر لاگ‌های سرور مجازی و مدیریت دسترسی کاربران امنیت سرور مجازی خود را برقرار کنید.

۷. خدمات اضافی سرور مجازی

آیا تابه‌حال تجربه خریدی را داشتید که پس از انجام آن پشیمان شده باشید؟ طوری‌که احساس کردید گول چرب‌زبانی فروشنده را خوردید و آنقدرها هم که به‌نظر می‌رسد محصولش چنگی به دل نمی‌زند؟

درمقابل، چندبار تا به حال با کد تخفیف از اسنپ یا فروشگاه‌های بزرگ خرید کردید؟ کدهای تخفیفی که در نهایت جیبتان را خالی می‌کند اما حسی پیروزمندانه از یک خرید به‌صرفه به شما می‌دهد. خدمات اضافی برای سرورهای مجازی هم اینگونه است.

برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده در کنار ارائه سرور مجازی، خدمات دیگری همچون بکاپ‌گیری منظم، پشتیبانی مؤثر و ۲۴ ساعته، انتقال هاست رایگان یا یک سرور تست رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند. به‌این‌ترتیب، حس بهتری از خرید سرور مجازی به شما می‌بخشند. پس در پاسخ به اینکه از کجا سرور مجازی بخریم، باید بگوییم نگاهی به خدمات آپشنال آن شرکت بیندازید.

جا دارد تا تنور ارائه خدمات آپشنال در سرور مجازی داغ است، از پارس پک بگوییم. در پارس پک، مواردی از جمله بکاپ‌گیری، پشتیبانی موثر، فضای ذخیره‌سازی و سرور یک روزه رایگان به‌صورت کاملاً مجانی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

راهنمای خرید VPS
برای خرید سرور مجازی به چه نکاتی توجه کنیم؟

۸. پشتیبانی فنی، موثر و همیشه در دسترس

هیچ‌ چیز اعصاب‌خرد‌کن‌تر از این نیست که در سرورتان مشکلی به‌وجود بیاید و روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها تیکتتان بدون جواب باقی بماند یا پاسخگویی موثری برای رفع مشکل دریافت نکنید. برای اینکه چنین اتفاق فرسایشی نیفتد، دست روی ارائه‌دهنده‌ای بگذارید که از پشتیبانی مؤثر و فنی او مطمئن هستید.

در این زمینه، نیاز است تحقیقات لازم را انجام داده و کیفیت ارائه خدمات، پشتیبانی و رضایت مشتریان قبلی ارائه‌دهندگان را بسنجید. بد نیست که با مشتریان قبلی شرکت‌ها هم صحبت کنید و نظراتشان را جویا شوید تا کاملا درمورد حسن انجام کار میزبانی مطمئن شوید. برای مثال، یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ارائه سرورهای مجازی نام‌وآوازه محبوبی پیدا کرده است، شرکت پارس پک است.

۹. قیمت؛ بند اساسی در راهنمای خرید سرور

قیمت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی است که نه‌تنها در راهنمای خرید سرور مجازی، بلکه در تهیه هر محصولی برایمان اهمیت دارد. قیمت سرور مجازی بستگی به تکنولوژی و منابعی است که در آن استفاده شده است؛ بنابراین اگر شرکتی پیدا کردید که با شعار «وی پی اس ارزان یا رایگان» شما را جذب کرده است، آگاه باشید که کیفیت آن ممکن است حتی از هاست اشتراکی نیز پایین‌تر باشد.

۷ معیار مهم برای خرید بهترین سرور مجازی و مزایای استفاده از آن را در مقاله زیر بخوانید.

بهترین سرور مجازی چه ویژگی‌هایی دارد؟

از کجا سرور مجازی بخریم؟

پس از دانستن پاسخ این سوال که چگونه وی پی اس بخریم، نیاز است پاسخ سوال «از کجا سرور مجازی بخریم؟» را بیابیم. در ادامه راهنمای خرید سرور مجازی، اگر قصد خرید سرور مجازی از یک شرکت ارائه‌دهنده معتبر و پرسابقه را دارید که تجربه خوبی در خرید و استفاده از سرور مجازی برایتان به همراه آورد، شرکت میزبانی خدمات ابری پارس پک در خدمت شما است.

پارس پک به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده خدمات ابری در ایران، از سرورهای مجازی قدرتمند برخوردار است. طوری که طی چند سال اخیر توانسته در لیست محبوب‌ترین ارائه‌دهنده میزبانی قرار گیرد. پشتیبانی قدرتمند و قیمت مناسب سرورهای پارس پک خیال شما را از برخورداری خدمات همه‌جانبه میزبانی راحت می‌کند.

 با اجاره یا خرید وی پی اس پارس پک می‌توانید منابع سخت‌افزاری خود را تا ۷۲ هسته CPU و ۲۵۶ گیگابایت RAM ارتقا دهید. علاوه‌براینکه سرور شما دارای زیرساخت سخت‌افزاری باکیفیت و قدرتمند است، از پشتیبانی مطمئن پارس پک نیز بهره‌مند خواهید شد.

راهنمای خرید VPS
سرور مجازی باکیفیت را از کجا بخریم؟

راهکار قدرتمند پارس پک در ارائه سرورهای مجازی

سرور مجازی پارس پک با دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس ارائه می‌شود و موقعیت دیتاسنتر آن‌ها در ایران و اروپا قرار دارد. بخشی از مهم‌ترین امکانات و ویژگی سرور مجازی پارس پک را در جدول زیر آوردیم:

امکان اتصال به سرور از طریق  ابزار VH
حجم فضای FTP رایگان برای بکاپ‌گیری ۵۰ گیگابایت
پشتیبانی  ۲۴ ساعته حتی در روزهای تعطیل
امنیت سرور مجازی  بهره‌مندی از فایروال‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قدرتمند
سیستم‌عامل  لینوکس و ویندوز
فضای ذخیره‌سازی ۱۰۰ گیگابایت
کنترل پنل  سی‌پنل، دایرکت ادمین، پلسک
موقعیت سرور  ایران و اروپا
دسترسی مدیریت به کاربران  از طریق SSH و Remote Desktop
مجازی‌ساز از طریق KVM

 برای اطمینان از کیفیت سرور مجازی، یک روز را به‌صورت رایگان می‌توانید مهمان پارس پک باشید. سپس هر زمان بخواهید سرور خود را می‌توانید به پلن‌های پیشرفته‌تر ارتقاء داده یا سیستم عامل آن را تغییر دهید.

۱. امکانات سرور مجازی لینوکس پارس پک

سرورهای مجازی لینوکس ظاهر گرافیکی جذابی مانند ویندوز ندارند، اما امکان راه‌اندازی رابط‌های کاربری Gnome و KDE برای استفاده راحت‌تر آن‌ها وجود دارد.
برای اتصالتان به سرور لینوکس می‌توانید از پروتکل امن SSH استفاده کنید.

  • توزیع‌های لینوکس شامل CentOS، Ubuntu Debian است.
  • امکان استفاده از دیتابیس MySQL و اسکریپت‌های متن‌باز مانند وردپرس وجود دارد.
  • امکان اجرای وب‌سرویس‌هایی همچون Apache ،Litespeed و NginX برقرار است.

۲. امکانات سرور مجازی ویندوز پارس پک

  • از طریق کنترل پنل قدرتمند و روان Plesk مدیریت می‌شود.
  • از طریق پروتکل انتقال فایل FTP می‌توانید به سرور خود دسترسی داشته باشید.
  • از ویندوز اختصاصی مایکروسافت به همراه سرویس‌هایی نظیر RDP می‌توانید استفاده کنید.
  • فقط برای برنامه‌هایی مورد استفاده است که مورد تایید و تحت پشتیبانی مایکروسافت باشد.
  • برای میزبانی وب‌سایت‌هایی با زبان برنامه‌نویسی ASP مناسب بوده و امکان استفاده از دیتابیس MYSQL و وب‌سرویس IIS را مهیا می‌کند.
  •  نسخه‌های ویندوز سرورهای ارائه ‌شده شامل Windows 2016 R2، Windows 2012R2، Windows 2012، Windows 2008 و Windows 2019 R2 است.

بهترین سرور مجازی را با منابع پرقدرت و هزینه مقرون‌به‌صرفه از پارس پک بخرید

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه تهیه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی ایرانی یا خارجی ندارید، از مشاوره رایگان و تخصصی پارس پک می‌توانید بهره‌مند شوید. پارس پک کمکتان می‌کند تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. شما عزیزان، از طریق تیکت یا تماس می‌توانید با کارشناسان پارس پک در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید برای مشاهده دقیق‌تر تعرفه و پلن‌های سرور مجازی قدرتمند پارس پک، وارد صفحه زیر شوید.

جمع‌بندی

در راهنمای خرید سرور مجازی همه نکات مهمی را بررسی کردیم که برای خرید سرور مجازی به‌کارتان می‌آید. این چک لیست را به‌همراه داشته باشید تا برای تجربه یک‌ میزبانی حرفه‌ای و بدون محدودیت، بهترین ارائه‌دهنده را انتخاب کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله از آموزش سرویس های میزبانی بلاگ پارس پک همراه ما بودید، از شما ممنونیم. امیدواریم راهنمای خرید سرور مجازی به شما در تهیه بهترین پنل این سرور کمک کند و دید بهتری برای انتخاب سرویس میزبانی به شما بدهد.

 سؤالات متداول

۱. چه تفاوتی بین سرور مجازی و سرور اختصاصی وجود دارد؟

در سرور اختصاصی از منابع، پردازنده و سخت‌افزار کاملا اختصاصی استفاده می‌کند. در سرور مجازی بخشی از یک سرور فیزیکی را با پردازنده مشترک دراختیار خواهید داشت.

۲. پس از خرید سرور مجازی از پارس پک آیا امکان ارتقا منابع سخت‌افزاری سرور را دارم؟

بله، شما می‌توانید منابع سخت‌افزاری سرور مجازی خود را تا ۷۲ هسته CPU و ۲۵۶ گیگابایت RAM ارتقا دهید.

۳. چه امکانات امنیتی در خرید سرور مجازی در پارس پک وجود دارد؟

پارس پک از امکانات امنیتی قدرتمند مانند فایروال، SSL، TLS و کنترل دسترسی با SSH استفاده می‌کند.

 ۴. چه فاکتورهایی را باید قبل از خرید سرور مجازی بررسی کنیم؟

مهم‌ترین فاکتورها برای خرید سرور مجازی شامل موارد زیر است:

  • امنیت و مدیریت سرور
  • منابع سخت‌افزاری موردنیاز
  • نوع سیستم عامل سرور مجازی
  • موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر
  • پشتیبانی شرکت ارائه کننده سرور

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم