سرور اختصاصی IBM چیست؟+ نکات مهم خرید

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 29 دی 1400
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۰۲۸ بازدید

سرور اختصاصی IBM؛ در دهه در دهه ۷۰ شمسی، کامپیوترهای خانگی بصورت یک کیس کامل با تمامی سخت‌افزارها به همراه مانیتور و لوازم جانبی آن مانند ماوس و کیبورد خریداری می‌شدند. به مرور زمان تهیه کامپیوتر به گونه دیگری رواج یافت. افراد برای خرید سیستم‌های کامپیوتری آماده تمایل کمتری نشان دادند و به این سمت رفتند که کانفیگ سخت‌افزاری را خودشان تعیین کنند.

بطور مثال تهیه CPU و رم و کارت گرافیک و … جداگانه انجام می‌شد و در نهایت کیس اسمبل می‌شد. اما در این میان همچنان افرادی هستند که علاقه‌ای به شخصی سازی کامپیوتر ندارند و از کیس‌های آماده استفاده می‌کنند. سرورها نیز تقریبا همین مسیر را مشابه سیستم‌های PC طی کرده‌اند. سرورهای IBM از جمله serverهای آماده در بازار با بهترین کیفیت سخت‌افزاری می‌باشند.

مقدمه ای بر معرفی سرور اختصاصی IBM 

سرور اختصاصی IBM (اصطلاحاً IBM Dedicated Servers) سرورهایی آماده با سخت‌افزار قدرتمند در بازار هستند که دارای کانفیگ و رنج قیمتی متفاوتی می‌باشند. اما کیفیت آن بگونه‌ایست که اغلب از سیستم‌های customize هم سبقت می‌گیرد.

خرید آی بی ام از هزینه بیشتری نسبت به سرویس‌های میزبانی هاست و VPS برخوردار است. اما در عین حال ویژگی و مزایای خاصی برای قشری از کاربران به همراه دارد. در این مقاله درباره سرورهای IBM و امکانات آن صحبت خواهیم کرد و در آخر سوالات متداول این مفهوم را بررسی می‌کنیم.

سرور اختصاصی IBM

شرایط خرید و قیمت سرور اختصاصی آی ام بی

روش خرید سرور اختصاصی IBM

کاربری که خواهان سرور اختصاصی می‌باشد، باید آن را به صورت فیزیکی تهیه کند. برای تهیه سرور اختصاصی دو راه عمده وجود دارد: خرید قطعات سرور، و خرید کل سرور با برند خاص.

1. خرید قطعات سرور

شما می‌توانید قطعات سرور را از بازار به صورت جداگانه خریداری کرده و خودتان آنها را مونتاژ کنید. و سپس در یک رک قرار دهید. البته این روش کمی ریسک پذیر می‌باشد. چرا که توانایی تنظیم و یکپارچه کردن سخت افزارها در کنار هم و ساخت یک سرور، کاری دشوار و تخصصی می‌باشد.

2. خرید سرور IBM یا برندهای دیگر

برای رفع مشکل مونتاژ، چند شرکت بزرگ متخصص در زمینه فناوری اطلاعات در دنیا، سرورهایی را روانه بازار کرده‌اند. شرکت‌های معروفی مانند HP، Dell، و IBM که با نام تجاری Lenovo معروف است، سرورهای آماده‌ای را ارائه می‌دهند. در این روش شما می‌توانید کل سرور را که مانند یک لپ‌تاپ همه تجهیزات، قطعات، و سخت افزارها را شامل می‌شود، خریداری و استفاده کنید. حال مروری بر انوع سرورهای آی بی ام آماده مختلف در بازارهای جهانی و ایرانی خواهیم داشت و در نهایت سرورهای اختصاصی IBM‌ را بررسی می‌کنیم:

سرور IBM برند HP

شرکت بزرگ HP در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت گسترده ای دارد و لپ تاپ‌های HP معرف حضور همه می‌باشد. در سال‌های اخیر، این شرکت تصمیم به گسترش سرویس‌های خود از جمله فروش سرور گرفت.

به همین علت، محصولات خود را با نام تجاری HPE که مخفف Hewlett packard Enterprise می‌باشد، روانه بازار کرد. سرورهای این شرکت نیز با برند HPE در صدر جدول بازارهای ایرانی و جهانی قرار دارد.

سرور آی بی ام برند Dell

شرکت Dell نیز که ما بیشتر با لپ‌تاپ‌های این شرکت آشنا هستیم، در کنار سرویس‌ها و تجهیزات الکترونیکی مختلف خود، سرورهای خود را روانه بازارهای بین المللی کرده است. این شرکت با سابقه درخشان ۲۶ ساله خود، توانسته رتبه دوم بازارهای جهانی و ایرانی را در خصوص فروش سرور کسب کند.

معرفی سرور اختصاصی IBM

ویژگی ها و کاربردهای سرور آی بی ام

معرفی سرور اختصاصی IBM چیست؟

سرورهای IBM داستان مفصل‌تری دارند! با ما همراه باشید تا این شرکت و سرورهایش را مورد بررسی قرار دهیم:

تاریخچه شرکت IBM و سرورهایش

شرکت IBM که مخفف International Business Machines می‌باشد،‌ اولین بار در سال ۱۹۱۱ میلادی با ادغام چند شرکت آمریکایی تاسیس شده و کار خود را در زمینه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های کامپیوتری آغاز کرد.

با گسترش تکنولوژی و تمایل بازار کار به محیط‌های مجازی، این شرکت نیز مانند شرکت‌های بزرگ دیگر دنیا، اقدام به ساخت سرورهای خود و فروش آن کرد. سپس حدودا چند سال پیش، سرورهای x86 خود را به شرکت Lenovo فروخت. به همین جهت سرورهای IBM بیشتر با نام Lenovo در بازارهای جهانی معروف می‌باشد.

سرورهای معروف IBM تحت Lenovo

دو سرور IBM به نام‌های Lenovo X3650 و Lenovo X3500 محبوبیت و معروفیت جهانی و ایرانی دارند. این دو سرور که نسل M5 آنها با برند Lenovo در بازار عرضه شده است، از سری پردازنده‌های Xeon شرکت Intel بهره می‌برند.

پردازنده‌های زئون قدرت پردازش بالایی متناسب با سرورهای کانفیگ بالا دارند. اما تفاوت اصلی این دو سرور این است که X3500 از تعداد بیشتری هارد درایو پشتیبانی می‌کند.

قیمت سرور IBM

سرورهای IBM انواع مختلفی دارد که در بالا به دو نمونه محبوب آن اشاره کردیم. اما انواع سرورهای IBM از سری پردازنده‌های Xeon شرکت Intel با توجه به میزان رم دارای قیمت های متفاوتی می‌باشد. میزان رم از ۸ گیگابایت تا ۱۲۸ گیگابایت متغیر است.

با توجه به میزان رم، قیمت‌ها نیز از حدود ۶۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون سالانه (تقریبا ۶ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان ماهانه) برای اجاره از شرکت‌های هاستینگ متغیر است. چون تهیه سرورهای اختصاصی آی بی ام هزینه بالایی در بر دارد، متقاضی سرور باید میزان منابع را به درستی بسنجد تا بتواند هزینه‌اش را بپردازد.

به عنوان مثال،‌ اگر وب سایتی میزان رم ۱۶ گیگابایت برایش کافی است، لزومی ندارد هزینه رم ۱۲۸ گیگابایت را بپردازد.

برای آشنایی با ویژگی‌ها و کاربرد سرور اختصاصی، مقاله زیر را مطالعه کنید.

سرور اختصاصی چیست؟

سرورهای اختصاصی جدید IBM

از آنجایی که فناوری ابری در روزهای اخیر بسیار سودآور و مورد توجه همگان می‌باشند، شرکت IBM نیز در روزهای اخیر به فناوری ابری و سودهای بالای آن روی آورده است. از این رو، این شرکت به تازگی از دو سرور جدید خود از سری Power رونمایی کرده است. این دو سرور با نام‌های Power E870c و Power E880c در بازار موجود می‌باشند. این سرورها از فناوری ابری پشتیبانی می‌کنند. همچنین از مقیاس‌پذیری ابری و توزیعی تبعیت می‌کنند که توانایی انجام کارهای ناهمگن و مختلف به طور موازی و همزمان را به کاربر می‌دهد.

سرورهای جدید شرکت IBM تا ۳۲ ترابایت حافظه رم را پشتیبانی می‌کنند و به سیستم خدمات رسانی ابری متصل هستند. اتصال ابری باعث جمع آوری اطلاعات، تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی، و بسیاری از خدمات دیگر روی فناوری ابری می‌شود.

سرور آی بی ام برای چه افرادی مناسب است؟

این سرورها به دلیل داشتن کانفیگ و هزینه بالا برای شرکت‌هایی با حجم کاری بالا مناسب هستند. این شرکت‌ها با تدبیر فضایی برای نگه‌داری و سیستم کولینگ مناسب بر روی رک و اتاق آن، می‌توانند آن را خریداری و نگه‌داری کنند.

اما از طرفی اگر تمایل به نگه‌داری و پرداخت هزینه‌های مرتبط ندارید، می‌توانید یک سرور اختصاصی IBM را از شرکت‌های هاستینگ معتبر بطور ماهانه یا سالیانه اجاره کنید.

راهنمای خرید سرور اختصاصی IBM

سرورهای IBM به سه صورت می‌تواند مورد استفاده شما قرار بگیرد:

  • آن را خریداری کنید و در مکانی مناسب از شرکت یا خانه خود نگه داری کنید؛
  • بعد از خریدآن، فضای رک یک دیتاسنتر را از شرکت‌های هاستینگ اجاره کنید تا سرور IBM شما را نگه‌دار کنند؛
  • در نهایت آن را از شرکت‌های هاستینگ بصورت ماهیانه و یا سالیانه اجاره کنید؛

در مدل اول

باید بدانید که قطعا نیاز به نیروی متخصص برای نگهداری سخت‌افزار و نرم‌افزار آن بعلاوه تهیه مکان و سیستم تهویه مناسب خواهید داشت. دو مدل دیگر قطعا هزینه کمتری برای شما در بر خواهد داشت.

در مدل دوم

شما هزینه‌ای بابت اجاره فضای رک می‌دهید. اما در عوض نگهداری و تامین امنیت سرور با دیتاسنتر و شرکت هاستینگ می‌باشد.

در مدل سوم

سرورهای اختصاصی IBM را فقط برای مدت زمانی معین اجاره می‌کنید. اما در کل، در دو مدل آخر قطعا باید اطلاعاتی درباره شرکت هاستینگ ارائه دهنده، کانفیگ سرورها، مدت زمان پلن، نحوه پشتیبانی و هزینه پلن‌ها اطلاعات کافی بدست آورید تا در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

کلام آخر

سرور اختصاصی IBM به سرورهایی گفته می‌شود که توسط این شرکت پیکربندی و اصطلاحا کانفیگ می‌شوند. این سرورها امروزه اغلب با نام Lenovo‌ در بازار عرضه می‌شوند. سرورهای آی بی ام دارای پردازنده‌های قدرتمند زئون می‌باشند تا پردازش‌ را با بیشترین سرعت ممکن انجام دهند. چه خرید و چه اجاره آن هزینه قابل توجهی نسبت به سایر سرویس‌های میزبانی خواهد داشت. به همین علت باید دلایل توجیه‌پذیری برای خرید IBM Dedicated Serverها داشته باشید.

سوالات متداول

۱. سرور IBM چیست؟

شرکت بزرگ IBM که در خصوص فناوری اطلاعات و کامپیوتر فعالیت گسترده ای دارد، برای راحتی کاربران در استفاده از سرور اختصاصی، تمامی قطعات و سخت افزارهای مورد نیاز برای سرور اختصاصی را مونتاژ کرده و در سری‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت ارائه داده است.

2. هزینه خرید سرورهای IBM چقدر است؟

قیمت سرورهای اختصاصی IBM برای اجاره با توجه به میزان رم متغیر می باشد. اما به طور تقریبی، از ۶۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان سالانه متغیر می‌باشد.

3. چرا سرورهای IBM در بازار بیشتر با نام Lenovo شناخته شده است؟

تقریبا چند سال پیش، شرکت IBM امتیاز سرورهای سری x86 را به شرکت Lenovo فروخت. بخاطر همین قضیه، سرورهای IBM بیشتر با نام Lenovo شناخته می شود.

4. معروف ترین سرورهای آی بی ام کدام ها هستند؟

سرورهای IBM از سری پردازنده‌های Xeon از شرکت معروف و بزرگ Intel از محبوب ترین سرورهای IBM می باشند. از میان همه سرورهای سری Xeon می توان به دو مورد Lenovo X3650 و Lenovo X3500 اشاره کرد که به وفور در بازار وجود دارند.

5. آیا سرور اختصاصی IBM خوب است؟

سرورهای اختصاصی IBM که یکی از سه سرور اختصاصی معروف تحت نام برند می‌باشد، بعنوان گزینه‌ای عالی برای لینوکس شناخته شده است. طی نظرسنجی که از کاربران آن انجام شده است، تنها در حدود ۱٪ آنها از محصولات آی بی ام رضایت کافی نداشتند.

6. سرورهای IBM Power برای چه کارهایی مناسب هستند؟

در کنار مزایای فنی و مالی این سرورها،‌ سیستم عامل لینوکس بر سری Power آی‌بی‌ام پلتفرمی عالی برای workloadهای لینوکس ارائه می‌دهد.

7. تفاوت IBM و Intel چیست؟

شرکت IBM در زمینه ارائه راهکارهای رایانش ابری و شناختی تخصص دارد. اما اینتل شرکت بزرگ فناوری در زمینه تولید ریزپردازنده‌ها و چیپست می‌باشد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم