پیدا کردن مشخصات سخت افزار سرور لینوکس

Avatar
نویسنده: پرهان ایران دوست
پنج‌شنبه 27 خرداد 1395
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۱۵۵۶ بازدید

دستور نمایش اطلاعات سخت افزاری سرور لینوکس؛ از رایج ترین مشکلات کاربران در استفاده از خدمات سرور لینوکس بروز مشکل کندی است که نمود آن در کاهش سرعت بارگزاری سایت و یا اختلال و وقفه در استفاده از بخش های مختلف سرور است. در این مقاله چند ابزار رایج در بررسی ابتدایی سرور و یافتن عامل کندی را معرفی و به آموزش بررسی سخت افزار سرور لینوکس می پردازیم. با ما همراه باشید. بخش های مختلفی که منجر به کندی در سرور می شود عموما شامل رم ، پردازنده ، هارد دیسک و شبکه است.

ابزار بررسی سخت افزار سرور لینوکس

ابزار iftop

جهت بررسی وضعیت شبکه سرور لینوکس به شما ابزار iftop را پیشنهاد می کنیم. با وارد کردن این دستور در محیط shell ، پنجره iftop نمایش داده می شود. در بخش بزرگ پنجره می توانید ارتباطات ورودی و خروجی را نسبت به نام سرور و یا آی پی مشاهده کنید و در سمت راست میانگین پهنای باند در 2 ، 10 و 40 ثانیه اخیر نمایش داده می شود. مجموع این مقادیر نیز در بخش پایین و سمت راست نمایش داده می شود. کاربرانی که ظن حمله به سرور را دارند می توانند با بررسی خروجی این ابزار ، فرضیه حمله را با مشاهده پهنای باند هر سیستم متصل به سرور خود و مجموع کل پهنای باند درگیر شده ، بسنجند.

iftop در لینوکس

کاربرد دستور iftop در لینوکس

ابزار htop

شرایط رم و پردازنده توسط ابزار htop بررسی می شود. این ابزار مشابه task manager ویندوز است و گزارش کاملی از شرایط سرور ارائه می دهد. در بخش بالا و سمت چپ می توانید مصرف پردازنده ، رم و فضای swap سرور خود را با نمودار مشاهده نمایید. در سمت راست این بخش نیز گزارش هایی شامل تعداد وظایف در حال اجرای سیستم ، بار پردازشی سیستم و همچنین زمان روشن بودن سیستم را شاهید خواهید بود.

البته زمان روشن بودن سیستم با دستور uptime و لود سرور با دستور w مستقلا قابل مشاهده هستند. بخش پایینی شامل یک جدول است که مواردی مانند شماره پردازش ( PID ) ، کاربر اجرا کننده دستور ( USER ) ، درصد پردازنده ( CPU% ) و درصد رم ( MEM% ) ، زمان اجرای دستور ( TIME+ ) و همچنین مسیر دستور ( Command ) را مشاهده فرمایید.

htop در لینوکس

آموزش چک کردن ram و cpu در لینوکس

ابزار  free

ابزار بعدی در بررسی وضعیت سخت افزار سرور لینوکس، که گزارش مقدار فضای آزاد رم و swap را ارائه می کند free -m نام دارد. دو بخش از خروجی این دستور برای ما کارایی دارد. قسمت اول ، دو عدد مقابل -/+ buffers/cache: است که یکی مقدار آزاد و دیگری فضای در حال استفاده رم را نشان می دهد. قسمت دوم اعداد مقابل Swap: است که مقدار فضای کل swap ، فضای اشغال شده و فضای آزاد را نشان می دهد.

کاربرد free در لینوکس

بررسی ram

ابزار mpstat

ابزار چهارم mpstat نام دارد. این ابزار با دو عدد در مقابل خود و مثلا به شکل mpstat 5 6 استفاده می شود که در آن عدد اول نمایش دهنده زمان انتظار برای اجرای مجدد دستور و عدد دوم تعداد دفعات اجرای دستور است. لذا در مثال ما 6 گزارش با فواصل 5 ثانیه ای ایجاد می کند. مهمترین بخش خروجی این دستور ستون iowait نام دارد که نشان می دهد پردازنده چند درصد زمان منتظر می ماند تا پاسخ از سمت دیسک بازگردد. لذا می توانیم متوجه شویم درگیری در دیسک نسبت به بخش های دیگر سیستم بالاست.

دستور mpsat در لینوکس

کاربرد دستور mpsat

دستور نمایش اطلاعات سخت افزاری سرور لینوکس؛ جهت تکمیل گزارش حاصل از mpstat، می توان از ابزار atop استفاده کرد که در مقاله ای مجزا به بررسی آن پرداخته ایم. ابزار های فوق در جهت بررسی وضعیت سخت افزار لینوکس عموما باید در کنار هم استفاده شوند تا بتوانیم نگاهی اجمالی و کلی به بخش های مختلف داشته باشیم. این ابزار ها به ما کمک خواهند کرد تا بیابیم کدام منبع یا منابع با کمبود و درگیری بالا مواجه است تا با نگاهی دقیقتر به پردازش های مرتبط با آن منبع ، یا تصمیم به ارتقا بگیریم و یا بازنگری و بررسی عمیق تری به پردازش های مشکل ساز جهت رفع کندی نماییم.

سوالات متداول:

نام ابزار پیشنهادی برای بررسی وضعیت شبکه سرور لینوکس چیست؟

برای بررسی شبکه سرور لینوکس در محیط شل میتوانید از ابزار iftop استفاده کنید.

وظیفه ی ابزار htop چیست؟

htop وظیفه ی بررسی شرایط رم و پردازنده را دارد.

وظیفه ی ابزار free چیست؟

free وظیفه ی ارائه گزارش مقدار فضای آزاد رم و swap را برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم