0

هر آنچه در مورد دیتاسنتر بانک سامان باید بدانید!

دیتاسنتر بانک سامان چیست؟
Avatar
نویسنده: حدیث مرادی
دوشنبه 30 مهر 1403
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۰ بازدید

دیتاسنتر بانک سامان یکی از مراکز داده‌ مهم و پیشرفته کشور است که با هدف ارائه خدمات بانکی و مالی به مشتریان پیاده‌سازی شده‌است. تضمین امنیت، پایداری و قابلیت دسترسی بالا برای اطلاعات و سیستم‌های بانکی از ویژگی‎‌های این مجموعه است. اگر مایلید بدانید زیرساخت‌های این دیتاسنتر پیچیده از چه اجزایی تشکیل شده‌اند و نقشه راه این مرکز تاکنون چگونه بوده، در این مطلب از آموزش سرویس های میزبانی همراه ما باشید. اگر هم از علاقه‌مندان یا فعالان در حوزه دیتاسنتر هستید، در انتهای مقاله پیشنهادهایی برای موقعیت‌های شغلی مرتبط خواهید دید.

تاریخچه تأسیس دیتاسنتر بانک سامان

مرکز داده بانک سامان اوایل دهه ۱۳۹۵ با رسالت بهبود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کشور و پشتیبانی از خدمات الکترونیکی بانکی توسعه داده شد. تأمین سرورهای اختصاصی و سرورهای ابری و اجرای تست‌های گسترده و دقیق برای اطمینان از عملکرد صحیح و پایدار سیستم‌ها، از جمله اقدامات این مرحله بود.

خرید سرور

ارائه خدمات فناوری اطلاعات بانکی این مجموعه به مشتریان و بانک‌ها در اواسط دهه 80 به صورت رسمی آغاز شد. در همین برهه، به‌روزرسانی‌های منظم تجهیزات و نرم‌افزارهای دیتاسنتر در دستور کار مستمر این مرکز قرار گرفت. توسعه زیرساخت‌های دیتاسنتر و افزایش ظرفیت پردازشی و ذخیره‌سازی نیز از دستاوردهای این سال‌ها بوده است.

دیتاسنتر بانک سامان در دهه ۱۴۰۰ فعالیت خود را با چشم‌انداز حرکت به سمت نوآوری و هوشمندسازی ادامه داده‌است. فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مدیریت دیتاسنتر و تحلیل داده‌ها، همواره سرلوحه مسیر این مرکز بوده است.

امنیت دیتاسنتر این مجموعه در حوزه‌‌های Data security و Cybersecurity به واسطه توسعه فناوری‌های حفاظت از داده‌ها و مقابله با تهدیدات سایبری، روز‌به‌روز ارتقا پیدا کرده است. این مرکز داده توانسته دامنه و حجم خدمات خود را هم‌گام با افزایش حجم تراکنش‌های بانکی و نیاز به خدمات آنلاین پایدار، وسعت دهد.

اجزای دیتاسنتر بانک سامان

اجزای دیتاسنتر بانک سامان
مجموعه مرکز داده بانک سامان

مراکز داده شامل اجزای پیچیده‌‌ای هستند که بستر ارائه خدمات پایدار و امن را فراهم می‌کنند. مرکز داده بانک سامان هم یک مجموعه منسجم و جامع را شامل می‌شود که بخش‌های مهم آن در زیر خلاصه شده‌اند:

  • Control Room: زیرساخت فضای دیتاسنتر در وهله اول شامل Control Room است. تیم‌های عملیاتی اتاق کنترل وضعیت دیتاسنتر و تمامی فعالیت‌‍‌ها را بر پایه فناوری‌های پیشرفته و تخصصی، به صورت لحظه‌ای زیر نظر دارند.
  • Server Room: اتاق سرور فضایی است که به نگهداری و مدیریت سرورها و تجهیزات شبکه Data Center اختصاص داده شده‌‌است. این اتاق مجهز به سیستم تهویه و خنک‌کننده بوده و دسترسی به آن محدود است. منابع تغذیه بدون وقفه (UPS)، رک‌های سرور، سوییچ‌ها، روترها و… از تجهیزات این اتاق‌اند.
  • Server Computer: قلب دیتاسنتر بانک سامان، کامپیوترهای سرور قدرتمند و قابل اعتماد آن است. میزبانی نرم‌افزارها، ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری پایگاه داده، Cloud Computing ،Virtualization و… همگی در این کامپیوترها انجام می‌شوند. این کامپیوترها به همراه تجهیزات جانبی در Computer Rooms نگهداری می‌شوند.
  • Support Room: تیم‌های پشتیبانی فنی در اتاق پشتیبانی استقرار دارند. حل مشکلات دیتاسنتر  و تأمین نیازهای فنی، به عهده این کادر است.
  • Power Room: تجهیزات لازم برای تأمین، مدیریت و توزیع برق، در اتاق برقی تعبیه شده‌است که پایداری و قابلیت اطمینان بالایی دارد. سازوکار این اتاق به‌گونه‌ای است که جریان برق ثابت و بدون وقفه را برای کل دیتاسنتر بانک سامان فراهم می‌کند.
  • Physical Security Room: امنیت یک Data Center گذشته از فایروال‌ها و فناوری‌های نرم‌افزاری، مستلزم اتاق فیزیکی امنیتی نیز است. اتاقی که شامل دوربین‌های مدار بسته، سیستم‌های دسترسی کنترل‌شده و سایر تجهیزات امنیتی است.

وضعیت مرکز داده بانک سامان

دیتاسنتر بانک سامان امروزه به سطح مطمئنی از پایداری و دسترس‌پذیری رسیده است. در این میان در جهت افزایش امنیت MySQL و سایر پایگاه‌های داده خود گام‌های مهمی برداشته است. از طرفی شبکه‌های ارتباطی این مرکز داده نیز اتصال و ارتباط بین سرورها و ذخیره‌سازی داده‌ها را به شیوه‌ای استاندارد و مطمئن پیش گرفته‌اند.

افزایش Network Bandwidth یا پهنای باند شبکه برای تسریع انتقال داده‌ها نیز از راهکارهای این مجموعه است. سیستم‌های پشتیبان‌گیری پیشرفته هم دلیل دیگری هستند که قابلیت اطمینان این مجموعه را به اوج می‌رسانند. به طوری که در صورت وقوع هرگونه مشکل، داده‌ها با کمترین تأخیر بازیابی می‌شوند.

ارائه خدمات مدیریت‌شده با طراحی ماژولار همراه با قابلیت انعطاف‌ و تطبیق بالا، بهترین راه‌حل برای پاسخ به نیازهای جدید و رشد تقاضای کاربران است. در حال حاضر این مرکز داده، توانایی ارائه خدمات اینترنت بانک و موبایل بانک، ارائه سرویس‌های ابری، سامانه‌های مدیریت مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری و… را در سطح بالا دارا است.

اما پیرامون موقعیت مکانی این دیتاسنتر باید اشاره کنیم که یکی از مهم‌ترین مراکز داده بانک سامان، در پارک فناوری پردیس تهران واقع شده‌است. بنای سه‌طبقه‌ای که 3000 مترمربع وسعت دارد.

پشتیبانی فنی دیتاسنتر بانک سامان

پشتیبانی فنی دیتاسنتر بانک سامان
خدمات پشتیبانی فنی دیتاسنتر بانک سامان

خدمات پشتیبانی بانک سامان به صورت 24/7 ارائه می‌شوند. این پشتیبانی شامل رفع مشکلات فنی، مشاوره در مورد انتخاب سرویس یا استفاده از خدمات و… می‌شود. تیم‌های فنی متخصص این مجموعه، بدون وقفه آماده پاسخگویی به مشکلات و نیازهای مشتریان هستند. تیم‎هایی که در زمینه‌های مختلف شبکه، امنیت، ذخیره‌سازی و سیستم‌های سرور، دارای تخصص لازم هستند.

وضعیت امنیتی مرکز داده بانک سامان

دیتاسنتر بانک سامان با تمهیدات خود توانسته مشکلات امنیتی را به حداقل برساند. از جمله این راهکارها پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی مانند ISO/IEC 27001 (مدیریت امنیت اطلاعات) و ISO/IEC 20000 (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات)، فایروال‌های پیشرفته، سیستم‌های تشخیص نفوذ و… هستند.

استفاده از ابزارهای SIEM برای مدیریت لاگ‌های امنیتی و پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات نیز دامنه حفاظت از اطلاعات و خدمات را ارتقا داده‌اند. از طرف دیگر کنترل سیستم‌های کنترل دسترسی بیومتریک، کارت‌های هوشمند و نظارت ویدئویی نیز از وقوع خرابکاری‌‎های فیزیکی جلوگیری می‌کنند.

معرفی موقعیت‌های شغلی دیتاسنتر بانک سامان

استخدام مراکز داده طیف وسیعی از تخصص‌ها و مهارت‌ها را شامل می‌شود. مرکز داده بانک سامان نیز در بازه‌های زمانی مختلف در موقعیت‌های شغلی متنوع نیرو می‌پذیرد. مهم‌ترین این موقعیت‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

موقعیت شغلی وظایف
Data Center Management مدیریت عملیات دیتاسنتر، نظارت بر عملکرد تجهیزات و سیستم‌ها و… .
Network engineering طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت Communication networks یا شبکه‌ های ارتباطی
Database Administrator مدیریت و نگهداری پایگاه‌های داده
Technical support ارائه پشتیبانی فنی در ابعاد‎ مختلف دیتاسنتر
Cloud Services engineer توسعه و مدیریت سیستم‌های ابری و Cloud Storage

جمع‌بندی

دیتاسنتر بانک سامان به عنوان بخش مهمی از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کشور، از تجهیزات و فناوری‌های مدرن بین‌المللی برای ارائه خدمات بانکی امن و پایدار بهره می‌برد. لازم به ذکر است که توسعه پهنای باند سرورهای داخل کشور به دلیل تأمین نشدن از سمت بعضی کشورها، با چالش‌های زیادی همراه است. اما این مجموعه به کمک سوئیچ‌ها و روترهای با ظرفیت بالا، شبکه‌های نرم‌افزاری تعریف‌شده، مجازی‌سازی شبکه و… توانسته این از این بحران عبور کند.

سؤالات متداول

1. دیتاسنتر بانک سامان چگونه از مشکلات ناشی از خرابی‌‌ها جلوگیری می‌کند؟

با نسخه‌برداری و ذخیره‌سازی داده‌ها، نگهداری و مانیتورینگ منظم، استفاده از سیستم‌های پشتیبانی برق، استفاده از تجهیزات Redundant، کنترل‌های محیطی و… .

2. آیا این دیتاسنتر قابلیت مقیاس‌پذیری دارد؟

بله، دیتاسنتر بانک سامان با طراحی ماژولار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، می‌تواند با حجم نیازهای تراکنشی و ذخیره‌سازی داده‌ها سازگار شود.

3. معایب مرکز داده بانک سامان چیست؟

هزینه‌های بالا بسته به نوع خدمات و مصرف بالای انرژی از معایب این دیتاسنتر محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.