معرفی کامل نرم افزار Nextcloud

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 1 آذر 1400
مطالعه: ۱۸ دقیقه ۰ نظر ۱۷۶۳ بازدید

اگر جزء افرادی باشید که نیاز به برنامه ای برای مدیریت، آپلود و همگام‌سازی فایل‌هایشان از سمت سرور دارند، احتمالا  Nextcloud همان برنامه‌ای هست که به آن نیاز خواهید داشت. در این مقاله توضیحات لازم درباره Nextcloud را ارائه خواهیم داد. Nextcloud مجموعه ای از نرم افزارهای کلاینت-سرور برای ایجاد و استفاده از خدمات میزبانی فایل می‌باشد. همچنین به عنوان یک نرم افزار رایگان و open source، هرکسی مجاز است آن را بر روی سرور خصوصی خود نصب و اجرا کند.

Nextcloud از لحاظ عملکردی مشابه Dropbox و Office 365 یا Google Drive است که از آفیس‌های خود؛ Collabora Online یا OnlyOffice؛ بهره می‌برد. از طرفی می توان آن را بعنوان هاست فایل‌های فضاهای ابری چون یک Raspberry Pi در منزل؛ تا سولوشنی در دیتاسنترهای بزرگی که میلیون‌ها کاربر دارند، استفاده کرد. توسعه دهنده اصلی ownCloud، فرانک کارلیچک، ownCloud را راه‌اندازی  کرد و سپس Nextcloud را ایجاد کرد، که همچنان توسط Karlitschek و سایر اعضای تیم اصلی ownCloud توسعه می یابد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

Nextcloud چیست؟

 

معرفی nextcloud

nextcloud چیست؟

Nextcloud یک بستر همکاری و ذخیره سازی خود میزبانی شده است که برای مشاغلی که خواهان کنترل بیشتر بر داده های خود هستند عالی است. به عنوان یکی از بهترین ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری در بازار، Nextcloud بیشتر ذخیره داده های شما به صورت آنلاین انجام می دهد. در آن شما می توانید روی فایل ها همکاری کنید، ایمیل ارسال و دریافت کنید، و تقویم خود را مدیریت کنید و همه اینها بدون به خطر انداختن امنیت شما در دسترس قرار می گیرند.

ویژگی های Nextcloud

در این بررسی Nextcloud، امکانات و ویژگی های آن را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم بر اساس معیارهای زیر تصمیم بگیرید که آیا انتخاب خوبی برای شما است یا خیر: طرح‌ها و قیمت، ویژگی‌ها، پشتیبانی و امنیت. همچنین خواهیم فهمید که چگونه در مقابل رقبای خود قرار می گیرد و آیا یکی از ارائه دهندگان بهترین فضای ذخیره سازی ابری برای تجارت است یا خیر.

پنل کاربری Nextcloud

داشبورد Nextcloud نقطه شروع روز شما است و به شما یک نمای کلی از قرارهای آینده، ایمیل های فوری، پیام های چت ، بلیط های ورودی ، آخرین توییت ها و موارد دیگر می دهد! کاربران می توانند وضعیت خود را تعیین کنند تا دیگران بدانند که در حال انجام چه کاری هستند.

 

nextcloud چیست؟

معرفی nextcloud

اشتراک گزاری به روش های مختلف

رابط وب آسان به شما امکان می دهد فایل ها را با سایر کاربران سرور خود به اشتراک بگذارید، لینک‌های محافظت شده با گذرواژه را ایجاد کرده و ارسال کنید، به دیگران اجازه دهید فایل ها را روی ابر شما آپلود کنند و هنگامی که یک کاربر در سرور ابری دیگر آن را به اشتراک می گذارد، نوتیفیکیشنی را در گوشی موبایل و دسکتاپ خود دریافت کنید.

طراحی خوب را می توان در کل رابط کاربری مشاهده کرد و هر نسخه گام هایی رو به جلو بر می دارد.

Nextcloud و امکان دسترسی به فایل در هر کجا

عکسها و مدارک شما کجاست؟ با Nextcloud شما سرور دلخواه خود را در خانه، دیتاسنتر یا شرکت هاستینگ انتخاب می کنید. و آنجاست که فایل های شما قرار خواهند گرفت. بر روی Nextcloud سرور اجرا می شود و از داده های شما محافظت می کند و به شما امکان دسترسی از طریق دسکتاپ یا گوشی موبایل را می دهد. همچنین می توانید به داده های موجود خود از طریق دسترسی FTP ، Dropbox یا NAS که در خانه دارید دسترسی داشته باشید، همگام سازی کرده و به اشتراک بگذارید.

Nextcloud رایگان و open source است و می توانید در بهبود آن مشارکت داشته باشید!

nextcloud چیست؟

معرفی nextcloud

طرح ها و قیمت گذاری

Nextcloud سه برنامه دارد: Basic، Standard و Premium . همه برنامه‌ها کاملاً منبع باز هستند و دارای قابلیت‌های سازمانی برای مشتریان موبایل و دسکتاپ هستند.

Basic

این پکیج برای هر 100 کاربر سالانه 36 یورو است، پکیج Basic تضمین می کند که حداقل یک سال در نسخه پایدار Nextcloud باقی خواهید ماند. همچنین دارای پچ های امنیتی و پایداری برای اطمینان از حداکثر محافظت از فایل های شما است.

Standard

طرح استاندارد ویژگی ها و مزایای بیشتری را ارائه می دهد، اگرچه قیمت آن (حدود 65 یورو سالانه برای 100 کاربر) تقریباً دو برابر قیمت طرح اصلی است. چرخه عمر تعمیر و نگهداری تا سه سال برای کاربران طرح استاندارد تضمین شده است و واجد شرایط برای مجموعه ای از برنامه های کاربردی Nextcloud از جمله Nextcloud Talk و Groupware هستند که تحت طرح اولیه در دسترس نیستند.

Premium

آخرین طرح Nextcloud، طرح Premium، برای هر کاربر حدود 95.50 یورو سالانه برای 100 کاربر هزینه دارد. برای 200 کاربر، قیمت به حدود 74.5 یورو برای 100 کاربر کاهش می یابد. برای طرح Premium، Nextcloud به شما اجازه پیکربندی سفارشی متناسب با نیازهای خودتان می دهد.

اگر می‌خواهید قبل از خرید احساسی نسبت به Nextcloud داشته باشید، می‌توانید نسخه آزمایشی زنده این شرکت را امتحان کنید. همچنین هر کدام از این پکیج های Nextcloud قابل خریداری برای 200 کاربر با هزینه به صرفه تر هستند.

 

معرفی nextcloud

قابلیت های نکست کلود

به طور دقیق، Nextcloud یک راهکار ذخیره سازی ابری مانند Google Drive و Dropbox نیست. در عوض، نکست کلود شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا ابر خود را روی سرورهای واقع در محل شرکت کلاینت میزبانی کنند. از طرفی با مجموعه ای از برنامه ها و ادغام ها به کسب و کارها کمک می کند تا مرکز داده خود را بدون به خطر انداختن بهره وری راه اندازی کنند.

همانطور که پیشتر در این مقاله اشاره کردیم، Nextcloud تمام ویژگی‌های اساسی را دارد که از یک سرویس ذخیره‌سازی ابری خود میزبان انتظار دارید، از جمله جستجوی متن کامل، مدیریت گردش کار و نظارت بر سرور. آخرین نسخه این شرکت که معمولا به عنوان Nextcloud Hub 21 نامیده می شود، دارای مجموعه ای از راه حل های بهره وری پیشرفته بوده و با Windows، macOS، Linux، iOS و Android سازگار است.

Nextcloud Files

در قلب پیشنهادات نکست کلود، Nextcloud Files است که یک راه حل اشتراک گذاری و همگام سازی فایل سازمانی می باشد. این نرم افزار کار کارمندان را برای همکاری بر روی فایل ها و اسناد در زمان واقعی آسان می کند: می توانید جستجو، ویرایش، نظر دادن، پیوست یادداشت ها و حتی قفل کردن فایل ها در حین استفاده را با آن تجربه کنید.

Nextcloud Talk

Nextcloud Talk یک سرویس ارتباطی صوتی/تصویری و چت کاملاً مبتنی بر سلف هاستینگ است. دارای گزینه اشتراک‌گذاری صفحه و وایت برد است که آن را به انتخاب خوبی برای جلسات کاری، وبینارها و ارائه‌ها تبدیل می‌کند. همه تماس‌ها رمزگذاری‌شده هستند و گزارش‌های چت در سرور خودتان ذخیره می‌شوند، بنابراین لازم نیست نگران به خطر افتادن ارتباط خود باشید.

Nextcloud Groupware

Nextcloud Groupware دارای سه جزء اصلی است: Mail، Calendar و Contacts.

  • با Nextcloud Mail، می‌توانید ایمیل ارسال و دریافت کنید و چندین اکانت را با یک اکانت متحد کنید. آنقدر شهودی است که می‌تواند برنامه سفر شما را شناسایی کرده و به تقویم Nextcloud اضافه کند.
  • Calendar از تقویم های شخصی، مشترک و خارجی پشتیبانی می کند و برنامه ریزی جلسات را برای شما آسان می کند.
  • Contacts به شما کمک می‌کند دفترچه آدرس خود را همگام‌سازی، اشتراک‌گذاری و پیگیری کنید.

 

nextcloud چیست؟

قابلیت های nextcloud

Nextcloud: رابط کاربری

Nextcloud دارای یک رابط کاربری ساده و شهودی است که به راحتی قابل پیمایش است. داشبورد آن یک نمای کلی از پیام‌های فوری، قرار ملاقات‌ها، یادآوری‌ها، تیکت پشتیبانی، توییت‌ها و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. این نرم افزار تضمین می کند که هرگز هیچ اطلاعات مهمی را از دست ندهید. می توانید ویجت ها را به داشبورد اضافه کنید و حتی رنگ پس زمینه را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید.

Nextcloud از تم های با کنتراست بالا برای اطمینان از خوانایی استفاده می کند. همچنین یک گزینه فونت مناسب برای نارساخوانی و کمک به افرادی که در خواندن مشکل دارند وجود دارد.

Nextcloud:  پشتیبانی

پشتیبانی Nextcloud بر اساس برنامه ای که در آن هستید متفاوت است. طرح Basic دارای پشتیبانی ایمیل و زمان پاسخگویی سه روزه است. طرح استاندارد شامل پشتیبانی تلفنی می‌شود و می‌توانید منتظر پاسخ سریع در ساعات کاری باشید. اگر در طرح Premium هستید، انتظار پشتیبانی 24 ساعته را داشته باشید.

با این حال، صرف‌نظر از برنامه‌ای که در آن هستید، به پایگاه دانش Nextcloud، از جمله سؤالات متداول، راهنمای کاربر، وبلاگ و پادکست دسترسی دارید. همچنین به یک انجمن دسترسی خواهید داشت که در آن می‌توانید با کاربران و کارشناسان Nextcloud تعامل داشته باشید، به اشتراک بگذارید و یاد بگیرید.

Nextcloud: امنیت

به عنوان یک سرویس ابری خود میزبان، Nextcloud بر امنیت و انطباق توجه زیادی دارد. Nextcloud ویژگی های امنیتی استاندارد مانند احراز هویت دو مرحله ای، کنترل دسترسی به فایل و نظارت بر سرور را ارائه می دهد.

با این حال، این شرکت همچنین اقدامات امنیتی پیشرفته تری مانند حفاظتِ brute force، تأیید ویدیویی، رمزگذاری end-to-end، رمزگزاری سمت سرور و محافظت از login به سیستم مبتنی بر ماشین لرنینگ را ارائه می دهد.

Nextcloud همچنین توسط یک برنامه 10000 دلاری امنیت Bug Bounty پشتیبانی می‌شود، که به شما اطمینان می‌دهد که داده‌های شما خصوصی می‌مانند.

حفظ حریم خصوصی

حریم خصوصی برای شما به چه معناست و چگونه Nextcloud می تواند به شما در کنترل داده های شما کمک کند؟ در تنظیمات می توانید مرکز حریم خصوصی Nextcloud را بیابید ، جایی که می توانید ببینید اطلاعات شما کجاست و چه کسی به آن دسترسی دارد.

 

nextcloud چیست؟

معرفی nextcloud

کاربران موبایل و دسکتاپ

سرویس گیرندگان Nextcloud رایگان برای سیستم های Android ، iOS و دسکتاپ به شما امکان همگام سازی و اشتراک گذاری فایل ها را به صورت کاملاً ایمن از طریق اتصال رمزگذاری شده می دهند. کاربران تلفن همراه دارای بارگذاری خودکار تصاویر و فیلم هایی هستند که می گیرید و می توانند فایل ها و پوشه های منتخب را همگام سازی کنند. آنها می توانند چندین اکانت را اداره کنند، تمام فعالیت هایی را که روی سرور شما اتفاق می افتد نشان دهند و رویدادهای جدید را به شما اطلاع دهند.

تقویم ، مخاطبین و ایمیل

برنامه های Nextcloud Calendar و Contacts به شما امکان می دهد برنامه ها و مخاطبین خود را ذخیره ، همگام سازی و به اشتراک بگذارید. می توانید با کاربران یا گروه های سرور خود به اشتراک بگذارید یا تقویم یا مخاطبین را با دستگاه های خود همگام سازی کرده و در هر کجا که هستید به آنها دسترسی پیدا کنید.

Nextcloud Mail به شما یک سرویس گیرنده ایمیل آسان اما قدرتمند برای استفاده می دهد که مستقیماً در Nextcloud ادغام شده است و می تواند با سرور ایمیل IMAP یا POP موجود شما صحبت کند.

تماسهای صوتی و تصویری ایمن

از سرویس ارتباطی صوتی/تصویری ایمن و خصوصی خود استفاده کنید! می توانید از طریق مرورگر به آن دسترسی داشته باشید، خانواده یا دوستان خود را دعوت کرده و از طریق ارتباطات صوتی و تصویری رمزگذاری شده تا انتها با یکدیگر همکاری کنید. برنامه گفتگو همچنین از چت پشتیبانی می کند و دارای برنامه های تلفن همراه برای Android و iOS است تا بتوانید از طریق تلفن همراه خود با دیگران تماس بگیرید!

 

nextcloud چیست؟

nextcloud چیست؟

دسترسی آسان برای افراد خاص

برای اطمینان از دسترسی Nextcloud به کاربران دارای مشکلات بینایی ، Nextcloud دارای قابلیت دسترسی به صفحه کلید گسترده و پشتیبانی از صفحه خوان است. رنگ های مورد استفاده در این نرم افزار مطابق استاندارد WCAG 2.0 AA برای کنتراست است. در حالی که یک گزینه فونت Dyslexia به افراد دارای ناتوانی خواندن کمک می کند. تم تاریک نیز موجود است.

ساخت وب‌سایت شخصی!

با PicoCMS شما می توانید وب سایت هایی با آدرسی مانند: https://cloud.example.com/sites/my_site/ ایجاد و مدیریت کنید، می توانید وب سایت را به عنوان فایلهای ساده (سبک Markdown) در Nextcloud ویرایش کنید.

می توانید صفحات این وب سایت را برای همه یا فقط برای کاربران یا گروه های Nextcloud خود قابل مشاهده کنید. همچنین می توانید فایل هایی را که وب سایت از آنها تشکیل شده است به اشتراک بگذارید تا بتوانید با دیگران در حفظ سایت همکاری کنید.

مشاهده و ویرایش اسناد با Collabora

Collabora Online یک مجموعه آفیس آنلاین قدرتمند LibreOffice با ویرایش مشترک است که در همه مرورگرهای مدرن کار می کند. در واقع این مجموعه آنلاین از ویرایش اسناد شما با چندین ویرایشگر دیگر پشتیبانی می کند، ارائه WYSIWYG و حفظ طرح بندی و قالب بندی اسناد شما را نشان می دهد.

همچنین Collabora Online از ده ها فرمت داکیومنت از جمله DOC ، DOCX ، PPT ، PPTX ، XLS ، XLSX + ODF ، Import/View Visio ، Publisher و بسیاری دیگر پشتیبانی می کند.

جایگزین Nextcloud

در دنیای ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری خود میزبان، Nextcloud با توجه به مجموعه ویژگی‌های بهره‌وری مانند Nextcloud Talk و Nextcloud Files، یک گزینه برجسته است. Resilio Sync یک راه ساده و سریع برای ذخیره فایل ها است، اما ویژگی های بهره وری Nextcloud را ندارد.

شاید سخت‌ترین رقیب نت‌کلود، نرم‌افزاری که از آن توسعه یافته است، ownCloud باشد. مزیت اصلی OwnCloud نسبت به Nextcloud این است که خدمات استقرار، یکپارچه سازی و مدیریت عملی را ارائه می دهد. همچنین جلسات آموزشی برنامه ریزی شده دوره ای برای مدیران فناوری اطلاعات وجود دارد.

جمع بندی

با مقایسه و بررسی براحتی می توان پی برد که Nextcloud جایگزین قوی‌تر و ایمن‌تر برای گزینه‌های محبوب‌تر مانند Google Drive و Dropbox است. از آنجایی که نکست کلود به صورت خود میزبان و لوکال می باشد، به کسب و کارها کنترل بیشتری بر داده هایشان ارائه می دهد.

مزیت رقابتی Nextcloud ارائه مجموعه ای از راهکارهای بهره وری است که ارائه می دهد، از Nextcloud Talk تا Groupware ؛ این ابزارها آن را به انتخابی محبوب برای مشاغلی تبدیل می‌کند که به دنبال سلوشنی کارآمدتر و در عین حال ایمن‌تر در مدیریت فایل هستند.

سوالات متداول

1. Nextcloud چیست؟

Nextcloud که به چندین زبان از جمله PHP ، جاوا ، جاوا اسکریپت و هدف C نوشته شده است ، یک پلت فرم میزبانی/ذخیره فایل چند پلتفرمی و منبع باز است که به شما امکان می دهد فایل های خود را ذخیره ، ویرایش و به اشتراک بگذارید و همچنین سایر ابزارهای مفید مانند تقویم ، یادداشت ها را مدیریت کنید. ، نقشه ها و TODO ها فقط برای ذکر چند مورد. به NextCloud خدمات ابری قابل اعتماد خود را ارائه می دهد و جایگزین مناسبی برای سیستم عامل هایی مانند Box و DropBox است.

2. آیا Nextcloud امن است؟

Nextcloud عمیقا متعهد به حفاظت از امنیت داده های شما می‌باشد و مطمئنا بهترین امنیت را در جهان همگام سازی و اشتراک گذاری فایل سلف هاستینگ ارائه می دهد، زیرا:

  • از بهترین شیوه های صنعت پیرامون امنیت، مطابقِ ISO27001 پیروی می کند.
  • فن آوری های رمزگذاری منحصر به فرد در انتقالات، سمت سرور و سمت مشتری را ارائه می‌دهند.

3. چرا خود میزبانی (Self-hosting) بهترین انتخاب است؟

  • دیتای شما همه جا وجود دارد

در حال حاضر، تقریباً همه دیتای مربوط به شما در نیمی از شرکت هایی چون گوگل، مایروسافت و … ذخیره می شود. آنها می دانند کجا زندگی می کنید، چه چیزی را جستجو می کنید، با چه کسی صحبت می کنید، چه چیزی می خرید، چه می خورید و-احتمالاً-به چه چیزی فکر می کنید!

  • دیتا ابزاری برای بدست گرفتن قدرت

دیتای شما نشان دهنده این است که شما کی هستید و می توانید به راحتی مورد سوء استفاده قرار بگیرید. فرض کنید دیتای شما در اختیار افرادی قرار بگیرد که از آنها بعنوان اهرمی علیه شما استفاده کنند! البته کمی بعید به نظر می‌رسد که این اتفاقات برای افراد عادی جامعه بیافتد، اما از قدیم گقتند کار از محکم کاری عیب نمی‌کند!

  • شاید شما فقط به حریم خصوصی اهمیت می دهید

Nextcoud معتقد است که حریم خصوصی یک حق، و پایه ای برای دموکراسی است. این نرم افزار سعی بر آن داشته که تا حد زیادی قوانین حریم خصوصی کاربر را بگونه ای طراحی کند که به معنای واقعی کلمه، حریم خصوصی کاربر حفظ شود. و اجرای سرور اختصاصی Nextcloud خود بهترین راه برای شروع است!

4. چرا Nextcloud را برای سرورهای مجازی، اختصاصی و … استفاده می‌شود؟

با Nextcloud از دیتا و ارتباطات در سراسر شرکت خود محافظت، کنترل و نظارت کنید. ضمانت رعایت الزامات تجاری و قانونی به شما داده می شود. از طرفی دیتای خود را همیشه در سرورهایی که مالک آنها هستید نگه دارید. هیچ چیزحتی متادیتاها درز نمی کنند. بهره وری را در هر پلتفرمی، چه در دفتر و چه در جاده، برای اشتراک گذاری، همکاری و برقراری ارتباط در سراسر مرزهای سازمانی فعال کنید. Nextcloud دسترسی شفاف به داده ها را در هر فضای ذخیره سازی فراهم می کند.

5. نکست کلود چه اکستنشن‌هایی برای توسعه قابلیت ها دارد؟

از آنجا که این نرم افزار ماژولار است، می توان آن را با افزونه ها اجرا کرد تا عملکردهای بیشتری را پیاده سازی کند. توسعه دهندگان می توانند اکستنشن‌های خود را برای نصب از طریق یک پلت فرم تحت کنترل سازنده به سایر کاربران ارائه دهند. این بستر از طریق یک پروتکل باز با موارد Nextcloud ارتباط برقرار می کند. App Store شامل بیش از 200 افزونه است. با کمک این افزونه ها ، بسیاری از ویژگی ها را می توان اضافه کرد، از جمله:

  • تقویم (CalDAV)
  • اطلاعات تماس (CardDAV)
  • پخش رسانه (Ampache)
  • ادیتور تکست مبتنی بر مرورگر
  • bookmark کردن
  • مجموعه کوتاه کننده URL
  • گالری
  • ابزارهای مشاهده document از داخل Nextcloud
  • اتصال به Dropbox ، Google Drive و Amazon S3
  • تجزیه و تحلیل وب (استفاده از Matomo)
  • ادغام سیستم های مدیریت محتوا به عنوان مثال CMS پیکو
  • نمایشگر برای پیش بینی آب و هوا
  • نمایشگر برای DICOM
  • نمایشگر نقشه ها

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم