آموزش بازگردانی فایل بکاپ cPanel

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 30 تیر 1401
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۲۲۱۰ بازدید

بک‌آپ‌گیری یکی از کارهای لازم برای حفظ و نگه‌داری از اطلاعات وب‌سایت‌هاست. زمانی که برای داده‌های وب‌سایتتان مشکلی پیش‌ بیاید، با استفاده از Restore Backup، می‌توانید آن اطلاعات را روی وب‌سایت بازگردانید. در این مقاله از سری آموزش سی پنل، نحوه تهیه Restore Backup در سی‌پنل را به شما آموزش خواهیم داد.

میزبانی cpanel با قابلیت تهیه Restore Backup

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های میزبانی سی پنل خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس هاست Cpanel پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید

نحوه تهیه Restore Backup در سی‌پنل چگونه است؟

Restore Backup بازیابی کامل اکانت cPanel را از فایل بک‌آپ انتخابی‌تان انجام می‌دهد. شما می‌توانید اکانت را ازطریق ریموت سرور به‌همراه فایل cpmove دوباره بسازید.

توجه: سیستم ریستور از چند برنامه کاربردی مانند MySQL استفاده می‌کند. شایان ذکر است که هنگام بازیابی‌کردن، نباید هیچ فرایندی را در سرور مجدداً راه‌اندازی یا خاموش کنید. افزون‌براین، از تنظیم skip-name-resolve در پیکربندی MySQL سرورتان استفاده نکنید؛ چراکه مشکلاتی را در عملکرد سرور ایجاد می‌کند؛ ازجمله مشکلات مربوط به انتقال حساب و Restore Backup. این تنظیم حتی در phpMyAdmin نیز ممکن است مشکلاتی به‌وجود آورد.

معرفی کامل کنترل پنل سی پنل و مقایسه آن با سایر رقبا را در مقاله‌ی زیر بخوانید.

سی پنل چیست؟

لوکیشن و فرمت فایل‌ها

اسم فایل بک‌آپ باید یکی از فرمت‌های زیر را داشته باشد:

  • cpmove-{USER}
  • cpmove-{USER}.tar
  • cpmove-{USER}.tar.gz
  • {USER}.tar
  • {USER}.tar.gz
  • backup-{MM.DD.YYYY}{HH-MM-SS}{USER}.tar
  • backup-{MM.DD.YYYY}{HH-MM-SS}{USER}.tar.gz
  • backup-{MM.DD.YYYY}_{HH-MM-SS}_{USER}.tar
  • backup-{MM.DD.YYYY}_{HH-MM-SS}_{USER}.tar.gz

توجه کنید که فایل Backup یا cpmove باید در یکی از دایرکتوری‌های زیر باشد:

  • /home
  • /usr/home
  • /web
  • /home2
  • /home3
  • /root
  • /usr

همچنین، می‌توانید فایلی را از سیستم فایل محلی (Local) خود انتخاب کنید.

خرید هاست

ناگفته نماند هنگام انجام Restore Backup، سیستم فایل Backup یا cpmove را در دایرکتوری فعلی خود اکسترکت می‌کند؛ ازاین‌رو، باید مطمئن شوید که فضای کافی در دایرکتوری فایل بک‌آپ وجود دارد. این فضای خالی در دایرکتوری فایل بک‌آپ حداقل باید دو برابر فضای خودِ فایل Backup باشد تا مشکلی پیش نیاید. سیستم در زمان اکسترکت‌کردن نسخه بک‌آپ، از این فضای خالی برای فایل‌های موقت استفاده خواهد کرد.

ریستور بکاپ سی‌پنل

آموزش بازگردانی فول بکاپ در سی‌پنل

نحوه بازیابی (Restore) فایل cpmove

برای شروع فرایند بازیابی (Restore) از فایل بک‌آپ اکانت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اگر قصد دارید Restricted Restore را به‌کار ببرید، Restricted Restore را انتخاب کنید. این ویژگی به سیستم اجازه می‌دهد که بررسی‌های امنیتی بیشتری روی فایل بایگانی (آرشیو) انجام دهد. اگر بخشی از فایل با مشکل امنیتی رو‌به‌رو باشد، سیستم آن قسمت از فایل آرشیو را بازیابی نخواهد کرد. سیستم به‌صورت پیش‌فرض این ویژگی را فعال می‌کند. از‌آن‌جاکه Restricted Restore ویژگی‌ای آزمایشی است، نمی‌توان آن را به‌عنوان سیستم امنیتی مؤثر در نظر گرفت؛ به‌همین‌دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که هنگام استفاده از آن احتیاط کنید.
  • در این مرحله، باید انتخاب کنید که بازیابی بک‌آپ با نام کاربری (Username) انجام شود یا نام فایل (Filename). درصورتی‌که Restore with Username را انتخاب کنید، باید Username مرتبط با اکانت cPanel را برگزینید که قصد دارید آن را بازیابی کنید. اگر Restore with File را انتخاب کردید، باید روی Choose file کلیک و فایل بک‌آپ را از سیستم فایل محلی (Local) خود انتخاب کنید.
  • در این مرحله، باید انتخاب کنید که آیا تمام نمونه‌های آدرس IP سرور اصلی با آدرس جدید جایگزین شوند یا فقط سوابق پایه A ارائه‌شده cPanel در فایل‌های زون (Zone).
  • اگر قصد دارید اکانت را با داده‌های موجود در فایل Backup بازنویسی کنید، باکس مربوط به تأیید بازنویسی کاربر موجود را برگزینید.
  • در این مرحله، روی Restore کلیک کنید تا رابط کاربری Account Restore نمایش داده شود.

نحوه بازیابی cpmove

ریستور بکاپ فایل cpmove

نحوه ریستور توسط Command line

می‌توانید از اسکریپت /usr/local/cpanel/scripts/restorepkg  برای ریستور بکاپ سی‌پنل استفاده کنید. شما باید برای استفاده از /usr/local/cpanel/scripts/restorepkg دستور زیر را به عنوان کاربر اصلی (root user) اجرا کنید:

/usr/local/cpanel/scripts/restorepkg [arguments] [input] [filename|username]

توجه داشته باشید که شما باید مسیر کامل فایل بکاپ یا یوزرنیم (نام کاربری) حساب cPanel را به اسکریپت انتقال دهید.

در صورتی که کاربر (یوزر) از قبل ایجاد شده باشد، از scripts/restorepkg –/     skipaccount cpmove-{username}.tar.gz استفاده می‌شود؛ در صورتی که کاربر ایجاد نشده باشد، ابتدا باید یوزر یا همان کاربر ایجاد شود و سپس ریستور انجام گردد. در این شرایط از آپشن — skipaccount استفاده نمی‌شود.

نکاتی درباره ویژگی Restricted Restore

همان‌طور‌که گفتیم، ویژگی Restricted Restore آزمایشی است و در استفاده از آن باید احتیاط کنید. اگر از این ویژگی استفاده می‌کنید، باید به این نکات توجه کنید:

  • وقتی اکانتی را با استفاده از این ویژگی ریستور می‌کنید، سیستم ممکن است اطلاعاتی را نادیده بگیرد که به آن نیاز ندارد و همین مسئله به‌احتمال زیاد مشکلاتی برای آن اکانت به‌وجود بیاورد. درصورت بروز مشکل به‌دلیل گفته‌شده، ابتدا آن اکانت را حذف و بعد بدون استفاده از ویژگی Restricted Restore بازیابی‌اش کنید.
  • این ویژگی دامنه‌های پارک‌شده (Add-on Domain) را بازیابی نمی‌کند.
  • ویژگی Restricted Restore فقط به اکانت‌های ریستور‌شده اجازه می‌دهد تا از محیط‌های noshell یا jailshell استفاده کنند. اگر اکانت ریستورشده از شِل‌های دیگری بهره ببرد، سیستم اکانت را به‌صورتی تنظیم خواهد کرد که از محیط npshell استفاده کند.
  • درصورتی‌که از ویژگی Restricted Restore برای ریستور اکانتی استفاده می‌کنید که حاوی دیتابیس PostgreSQL است، باید بدانید که سرور مدنظر حتماً از PostgreSQL نسخه ۸.۴ یا جدیدتر استفاده کند.

برای آشنایی با سرور مجازی سی پنل مقاله زیر را بخوانید.

سرور مجازی سی پنل چیست

مشکلات مربوط به سازگاری در فرایند Restore Backup

به‌دلیل تغییرات در سیستم بک‌آپ و دیگر ویژگی‌های سیستم (مثلاً Horde)، چندین مشکل مربوط به سازگاری در فرایند بازیابی به‌وجود می‌آید که در‌ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. رمزهای عبور دیتابیس‌ MySQL و PostgreSQL 

در cPanel & WHM نسخه ۱۱.۴۲ و جدیدتر، سیستم دیتابیس PostgreSQL را به اکانت بازیابی می‌کند؛ اما رمز‌عبور کاربر را بازیابی نمی‌کند. همین امر باعث قفل‌شدن کاربر در دیتابیس می‌شود.

Horde .2

به‌طور‌کلی، داده‌های Horde را نمی‌توانید از cPanel & WHM نسخه ۱۱.۵۰ و جدیدتر به نسخه‌های قبلی cPanel & WHM ریستور کنید. گفتنی است که اطلاعات Horde با cPanel و WHM نسخه ۱۱.۵۰ و جدیدتر سازگار نیست؛ زیرا در cPanel & WHM نسخه ۱۱.۴۸ و قدیمی‌تر، Horde از MySQL استفاده می‌کند.

نحوه بازیابی بکاپ سی‌پنل در Command line

مشکلات بازگردانی نسخه پشتیبان در سی‌پنل

جمع‌بندی

در این مقاله از آموزش کنترل پنل، نحوه تهیه Restore Backup در سی‌پنل و بازیابی فایل cpmove را شرح دادیم و نکات مربوط به ویژگی Restricted Restore را بیان کردیم. اگر طبق این آموزش پیش بروید، مشکلی برای تهیه ریستور بک‌آپ نخواهید داشت و به‌راحتی می‌توانید بک‌آپ گرفته‌شده را بازیابی کنید و داده‌های مورد‌نیازتان را بازگردانید.

 

سؤالات متداول

1. چگونه از اکانت سی‌پنل خود نسخه بک‌آپ تهیه و آن را بازیابی کنیم؟

برای بازیابی‌کردن اکانت cPanel خود، یک بک‌آپ آرشیو یا یک فایل cpmove را از اکانت قدیمی یا یک آرشیو cpmove را از ارائه‌دهنده هاست خود دریافت کنید.

2. تهیه Restore Backup از سی‌پنل چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان لازم برای تهیه Restore Backup از سی‌پنل متفاوت است و با‌توجه‌به سخت‌افزار به‌کاررفته در سرور تعیین می‌شود و معمولاً از چند دقیقه تا یک ساعت به‌طول می‌انجامد.

منابع:

docs.cpanel.net

hivelocity.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم