لایو استریم چیست؟ بررسی Live Streaming پارس پک و نحوه خرید آن

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 26 تیر 1401
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۲۲۸۱ بازدید

فناوری لایو استریمینگ (Live Streaming) در دهه‌ گذشته، محبوبیت زیادی در بین کاربران اینترنت پیدا کرده است. لایو استریمینگ یک فناوری محبوب و راه مناسبی برای انتقال اطلاعات است و برای کاربرانی ایدئال است که قصد دارند فیلم و ویدئو آن‌لاین پخش کنند.

پخش ویدئو بدون قابلیت دانلود یا با قابلیت دانلود در دسته‌ی خدمات لایو استریمینگ قرار می‌گیرد. در این مقاله از آموزش cdn ویدئو، Live Streaming و مزایا و کاربردهای آن را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان با همراه ما باشید.

خرید cdn ویدئو

لایو استریم چیست؟

استریمینگ (Streaming) یکی از روش انتقال داده برای تماشای ویدئو و فیلم در اینترنت است. با استفاده از این فناوری، کاربر از دانلود کامل ویدئو و فیلم مدنظر بی‌نیاز می‌شود و تنها با دریافت چند ثانیه از ویدئو، می‌تواند به‌طورکامل آن را تماشا کند.

لایو استریمینگ (Live Streaming) مربوط به زمانی است که ویدئو به‌صورت زنده و بدون ضبط یا ذخیره قبلی در حال پخش باشد. به‌احتمال زیاد تا‌به‌حال لایو استریم بازی‌های ویدئویی را تماشا کرده‌‌اید. کاربرانی که برای پخش لایو استریم بازی‌هایشان اقدام می‌کنند، از این فناوری بهره می‌گیرند.

رگولار استریمینگ (Regular Streaming) دقیقاً برعکس لایو استریمینگ است. در رگولار استریمینگ تمام محتوای ویدئو از‌قبل به‌صورت ضبط‌شده پخش خواهد شد؛ ولی در لایو استریمینگ، محتوای ویدئو در لحظه است و تمام اتفاقات را می‌توانید در همان لحظه به‌صورت زنده مشاهده کنید. نرم‌افزارهای اسکایپ (Skype) و فیس‌تایم (FaceTime)، ازجمله نرم‌افزارهای برتر ویدئو‌کنفرانس، نیز از فناوری Regular Streaming استفاده می‌کنند. در این نرم‌افزارها، ارتباط به‌صورت کاملاً زنده با کاربران مدنظر برقرار می‌شود.

لایو استریم به‌معنی ضبط و انتشار هم‌زمان انواع محتوای صوتی‌و‌تصویری است. این تکنولوژی معمولاً برای پخش رویدادهای زنده و بدون ضبط و ذخیره‌سازی قبلی استفاده می‌شود. تماشای زنده مسابقه‌های ورزشی، کنفرانس‌ها و کنسرت‌ها از تلویزیون یا اینترنت نوعی استریمینگ به‌شمار می‌آید.

لایو استریمینگ (Live Streaming) چگونه کار می‌کند؟

لایو استریمینگ ازطریق پروتکل‌های پخش متفاوت در اینترنت، ویدئو را در زمان واقعی و به‌صورت کاملاً زنده به کاربران نمایش می‌دهد. HLS و WebRTC و RTMP جزو پروتکل‌های ارتباطی پرکاربرد و محبوب هستند. با‌توجه‌به شرایط کنونی جهان، مردم بیشتر از گذشته مجبورند به‌صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند و دیگر مانند قبل امکان برقراری ارتباط به‌صورت فیزیکی کمتر فراهم می‌شود. اصلی‌ترین دلیل افزایش محبوبیت فناوری Live Streaming هم دقیقاً همین موضوع است.

در یک دهه گذشته، صنایع مختلف تأثیر فناوری لایو استریمینگ در رشدشان را درک کرده‌اند و به استفاده از این فناوری روی آورده‌اند. برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های آنلاین نمونه‌هایی از حضور صنایع مختلف در این فناوری محبوب هستند. امروزه، این فناوری برای صنایع به اصلی‌ترین راه تعامل با مخاطبان جامعه هدف تبدیل شده و بی‌شک Live Streaming بر رشد این صنایع بسیار تأثیرگذار بوده است. رویدادهای مجازی، آموزش آنلاین، پوشش‌ مسابقه‌های ورزشی، بازاریابی و… همگی به فناوری لایو استریمینگ وابسته هستند.

معرفی شبکه تحویل محتوا و انواع مختلف آن.

CDN چیست؟

مزایا و امکانات Live Streaming چیست؟

لایو استریمینگ روشی مؤثر برای دستیابی به اهداف صنایع، شرکت‌ها، برندها و کسب‌و‌کارها خواهد بود. در‌ادامه، به برخی از مزایا و امکانات این فناوری اشاره می‌کنیم.

1. تبلیغات مقرون‌به‌صرفه 

یکی از دلایل مهم استفاده برندها از Live Streaming و برقراری ارتباط با مخاطبان هدف ازطریق آن، تبلیغات است. بسیاری از برندهای معروف در صنایع مختلف از Live Streaming برای تبلیغات، معرفی محصولات جدید و خدمات، اعلام اخبار و رویدادهای مهم خود استفاده می‌کنند. توجه کنید که تبلیغات با استفاده از این فناوری محبوب از یک سو بسیار ارزان‌تر از اکثر روش‌های تبلیغاتی و از سوی دیگر بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل، با استفاده از تبلیغات و بازاریابی ازطریق لایو استریمینگ، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

2 آموزش آنلاین بی‌دردسر

بی‌شک شما هم با آموزش‌های آنلاین ارائه‌شده ازطریق لایو استریمینگ آشنا هستید. در زمان شیوع ویروس کرونا، آموزش‌ آنلاین تقریباً تنها روش آموزشی بود و امکان ارائه این روش آموزشی بدون استفاده از لایو استریمینگ میسر نبود. آموزش‌های آنلاینی که با استفاده از Live Streaming ارائه می‌شوند، ازنظر محتوا در سطح مطلوبی قرار دارند و کاربران تقریباً بدون مشکلی خاصی می‌توانند از آن استفاده کنند.

3. برقراری ارتباط آسان و سریع با مخاطبان جامعه هدف در سراسر جهان

درصورتی‌که شما هم صاحب برند و کسب‌و‌کار هستید، با استفاده از فناوری Live Streaming در هر ساعتی از شبانه‌روز، می‌توانید با مخاطبان جامعه هدف خود ارتباط زنده برقرار کنید. درواقع، برای این کار محدودیت زمانی نخواهید داشت و در زمان‌های مناسب، به‌راحتی و به‌سرعت می‌توانید با مخاطبان دلخواهتان ارتباط برقرار کنید.

4. پوشش خبرها و رویدادهای مهم سراسر جهان

یکی دیگر از مزیت‌های فناوری لایو استریمینگ پوشش لحظه‌به‌لحظه و زنده خبرها و رویدادهای مختلف سراسر جهان است. برای مثال، تقریباً تمام کشورها هنگام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، این رویداد را به‌صورت زنده و با استفاده از همین فناوری به‌صورت کامل زنده تماشا می‌کنند. اپل و بسیاری از شرکت‌های شناخته‌شده دیگر هر‌ساله برای معرفی محصولات جدیدشان ازطریق لایو استریمینگ با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از تماشای پخش زنده آن لذت می‌برند. شایان ذکر است که امروزه بسیاری از جلسه‌های کارمندان نهادهای دولتی و غیردولتی با استفاده از همین فناوری Live Streaming  به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می‌شود.

استریم زدن چیست؟

Live Streaming چه مزایای دارد؟

لایو استریمینگ (Live Streaming) چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، Live Streaming کاربردهای زیادی دارد. برای مثال، از این فناوری برای برگزاری رویدادهای آنلاین، آموزش آنلاین، پوشش اخبار مختلف در سراسر جهان، تبلیغات، معرفی محصولات و… استفاده می‌شود. جالب است بدانید که با‌توجه‌به پیشرفت لحظه‌ای تکنولوژی، روز‌به‌روز بر کاربردهای فناوری لایو استریمینگ افزوده می‎شود. یکی از دلایل اصلی‌ پیشرفت و پایداری این فناوری، همگام‌بودن آن با پیشرفت‌های تکنولوژی و به‌روز‌بودن است. برنامه‌های محبوب مختلفی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و فیس‌بوک از فناوری Live Streaming بهره می‌برند. لایوهایی که در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود، با بهره‌گیری از همین لایو استریمینگ است.

ارتباط لایو استریمینگ (Live Streaming) با CDN ویدئو

CDN مجموعه‌ای از سرورهاست که به‌صورت استراتژیک در اطراف منطقه جغرافیایی مشخصی قرار می‌گیرد و محتوا را به بینندگانی ارائه می‌دهد که ازنظر فیزیکی با آن منطقه فاصله دارند. با‌توجه‌به سرورهایی که در سراسر جهان قرار داده شده‌اند، محتوا از سرور شما به نزدیک‌ترین سرور و از نزدیک‌ترین سرور به سرور دیگر می‌رود تا به صفحه‌نمایش بیننده برسد. این سرورها نقاط تبادل اینترنت هستند و برای کاهش زمان انتقال و ارسال ویدئو کاربرد دارند. اگر این سرورها وجود نداشتند، بی‌شک فناوری Live Streaming هم نمی‌توانست تا این حد محبوب شود. بنابراین، CDN باکیفیت می‌تواند فرایند نسبتاً پیچیده انتقال محتوا در Live Streaming به کاربر را بسیار ساده کند.

لایو استریم یوتیوب

آشنایی با مفهوم استریم‌کردن ویدئو

معرفی سرویس IPTV و لایو استریمینگ (Live Streaming) پارس پک

با استفاده از سرویس IPTV و لایو استریمینگ پارس پک، تمام سرویس‌های موردنیاز برای انتشار ویدئو را می‌توانید به‌دست آورید. در این سرویس، امکانات کامل برای راه‌اندازی سامانه IPTV و لایو استریمینگ رویداد‌های مختلف دراختیارتان قرار می‌گیرید؛ امکاناتی همچون مدیریت کاربران (CRM)، پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف Live Streaming، رمزگذاری و حفاظت از تصاویر (DRM) و انجام عملیات Transcode.

ویژگی‌ و مزایای خرید CDN ویدئو پارس پک

لایو استریمینگ ازطریق پروتکل HLS به اجرا درمی‌آید و به‌دلیل اینکه محتوا به‌واسطه سرورهای داخل ارائه می‌شود، با استفاده از سرویس IPTV و لایو استریمینگ پارس پک، هزینه‌های ترافیک کاهش پیدا می‌کند. محتوای ارائه‌شده را تمام پلیرهای HTML5 می‌توانند پخش کنند. همچنین، ازآن‌جاکه منابع مصرفی سرور اصلی کاهش پیدا می‌کند، توان پاسخ‌گویی افزایش می‌یابد. نکته دیگر اینکه با استفاده از این سرویس، می‌توانید ویدئوها را Transcode کنید و آن را در کیفیت‌های مختلف به کاربر ارائه دهید.

فراموش نکنید که کیفیت Streaming با سرعت اینترنت شما ارتباط مستقیمی دارد. درواقع، اصلی‌ترین دلیل باکیفیت یا بی‌کیفیت بودن لایو استریم شما، سرعت اینترنتتان خواهد بود. هرچه سرعت اینترنت بیشتر باشد، کیفیت استریم بهتر خواهد بود و هرچه سرعت اینترنت کمتر باشد، کیفیت استریم با افت مواجه می‌شود. قبل از استریم‌کردن، حتماً از داشتن اینترنت پرسرعت مطمئن شوید.

راهنمای خرید سرویس IPTV و لایو استریمینگ (Live Streaming)

برای خرید سرویس Live Streaming، باید به چند نکته مهم توجه کنید. هنگام خرید چنین سرویسی، به تمام امکانات و ابزارهای موردنیازتان بسیار توجه کنید؛ ازجمله Transcode کردن ویدئوها و ارائه آن‌ها در کیفیت‌های مختلف. طبیعتاً در چنین شرایطی، باید سرویسی تهیه کنید که امکان Transcode کردن ویدئوها را به شما بدهد. نکته مهم دیگر اینکه سرویس Live Streaming باید حداقل از یک پلیر مناسب مانند HTML5 Player پشتیبانی کند و تمام محتواهای ارائه‌شده در چنین پلیرهایی پخش‌شدنی باشد.

درصورتی‌که هزینه ترافیک برایتان اهمیت زیادی دارد، باید سرویسی بخرید که هزینه‌های ترافیکتان را کاهش دهد. سرویس‌هایی که محتوا را از سرورهای داخل ایران ارائه می‌کنند، گزینه مناسبی برای خرید سرویس IPTV و Live Streaming می‌توانند باشند. افزون‌براین، سرویس مدنظرتان باید امکان ارائه کلاینت (Cilent) به‌منظور پخش محتوا را برای سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS داشته باشد. این ابزار با خرید سرویس IPTV و لایو استریمینگ پارس پک دراختیار شما قرار خواهد گرفت.

چگونه استریم کنیم

چگونه سرویس استریم (Live Streaming) پارس پک را خریداری کنیم؟

جمع‌بندی 

در این مقاله از سری آموزش CDN، لایو استریمینگ (Live Streaming) را معرفی کردیم و مزایا و نحوه کار با آن را توضیح دادیم و به ارتباط Live Streaming با CDN ویدئو نیز اشاره کردیم. اگر به‌دنبال خرید سرویس IPTV و Live Streaming هستید، حتماً سرویس IPTV و لایو استریمینگ پارس پک را بررسی کنید. این سرویس از کیفیت و پشتیبانی مناسبی برخوردار است که تمام ابزارهای موردنیاز شما برای استریمینگ را با بهترین کیفیت دراختیارتان قرار می‌دهد.

سؤالات متداول

1. لایو استریمینگ (Live Streaming) چیست؟

Live Streaming ازجمله روش‌های انتقال داده است و به زمانی مربوط می‌شود که ویدئو به‌صورت زنده و بدون ضبط یا ذخیره قبلی در حال پخش باشد.

2. لایو استریمینگ (Live Streaming) چگونه کار می‌کند؟

لایو استریمینگ ازطریق پروتکل‌های پخش متفاوت در اینترنت ویدئو را در زمان واقعی و به‌صورت کاملاً زنده به کاربران نمایش می‌دهد.

3. مزایای لایو استریمینگ (Live Streaming) چیست؟

تبلیغات مقرون‌به‌صرفه، برقراری آموزش آنلاین، برقراری ارتباط سریع و آسان در هر لحظه از شبانه‌روز با مخاطبان مدنظر، پوشش اخبار و رویدادهای مهم سراسر جهان و… از مزایای Live Streaming هستند.

4. لایو استریمینگ (Live Streaming) چه کاربردهایی دارد؟

از این فناوری برای برگزاری رویدادهای آنلاین، آموزش آنلاین، پوشش اخبار مختلف در سراسر جهان، تبلیغات، معرفی محصولات و… استفاده می‌شود. لایوهایی که کاربران در اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌کنند، نمونه‌ای از کاربردهای لایو استریمینگ است.

5. CDN چیست؟

CDN مجموعه‌ای از سرورهاست که به‌صورت استراتژیک در اطراف منطقه جغرافیایی مشخصی قرار می‌گیرد و محتوا را به بینندگانی ارائه می‌دهد که ازنظر فیزیکی با آن منطقه فاصله دارند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم