بهترین شرکت های ارائه دهنده CDN ویدیو

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 6 شهریور 1397
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۰۷۳ بازدید

در طول دهه گذشته ، میلیون های جوان (سنین 14-25 ساله) تماشای فیلم را در پلتفرم های دیجیتال را به تلویزیون دیدن ترجیح داده اند، و این روند از همان ابتدا شتاب گرفته است و اکنون در یک برهه زمانی بسیار مهم تاریخی از تکامل رسانه ای و سرگرمی هستیم چرا که تحقیقات گسترده نشان میدهد، امروزه فیلم ها مهم ترین رسانه و مهم ترین بستر انتقال اطلاعات هستند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم 7 مورد از ارائه دهنگان برتر cdn ویدیو را معرفی کنیم.

اما در ابتدا ، اصول اولیه استریمینگ HTML5 و دلیل اهمیت آن را بررسی خواهیم کرد. در مرحله بعدی ، نحوه کار CDN ها را پوشش خواهیم داد و علت اینکه توصیه می کنیم از آنها برای دلیوری ویدیو برای بارگذاری ویدیوهای ایمن خود استفاده کنید را نیز خواهیم گفت. پس از آن ، ما به تفاوت های بین CDN های سنتی (Content Delivery Networks ) و OVP ها (Online video Platforms) می پردازیم و در انتها، لیستی از 7 ارائه دهنده برتر CDN موجود برای پخش مستقیم فیلم در سال 2019 را به اشتراک خواهیم گذاشت.

سیستم پخش مستقیم ویدیو html5 و ارتباط آن با cdn

همانطور که میدانید در گذشته بیشتر ویدیو های پخش زنده توسط فرمت flash اجرا میشد که فرمت فلش ابتدا توسط Macromedia ارائه شد و توسعه یافت و بعدا توسط شرکت adobe خریداری شد و اینطور شده که افزونه adobe flash player قسمت جدا ناپذیری از دنیای وب شد و امروزه تقریبا میتوان گفت دنیای اینترنت را فرا گرفته است.
اما تا زمانی که اپل اولین آیفون خود را ارائه کرد و استیو جابز به دلیل مشکلات امنیتی فلش پلیر و مصرف بیش از حد باتری تصمیم گرفت از flash player در آیفون های خود استفاده نکند و جایگزین اختصاصی خود را یعنی HLS—HTTP Live Streaming را معرفی کرد.

HLS علاوه بر سیستم های شرکت اپل یعنی mac os و ios در سیستم عامل های Android ، Windows ، Linux و تقریباً در هر سیستم عامل مدرن دیگر پشتیبانی می شود. اما ویژگی منحصر به فرد آن این بود که نیاز به هیچ گونه افزونه ای نداشت و از خوده HTML5 استفاده میکرد و همچنان روش مورد علاقه HTML5 برای پخش ویدیو است
چرا که آمار نشان میدهد 58 درصد نمایش های ویدیویی در سطح جهان تا اواخر سال 2017 در تلفن های همراه بوده، این رقم شگفت انگیز در سال 2018 به نرخ 60 درصد رسیده و پیش بینی میشود در سال 2019 رشد چشم گیری داشته باشد، بنابراین پخش ویدیو زنده با HTML5 در موبایل بسیار ضروری است.

برای انتشار سریع و امن محتواهای ویدئویی استفاده از CDN ویدئو می‌تواند راهکار مناسبی باشد. برای ارائه بهترین عملکرد از انتشار ویدئوهایتان با استفاده از سرویس سی‌دی‌ان باید از شبکه توزیع محتوای ویدئویی بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده CDN ویدئو استفاده کنید. شرکت‌های ارائه‌دهنده CDN ویدئو زیادی وجود دارد که با بررسی ویژگی‌‌ها و قابلیت‌های سرویس‌هایشان متناسب با نیازهایتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

چرا باید از ارائه دهندگان CDN استفاده کنیم ؟

طبق آمار تا سال 2018 ترافیک ویدیویی 79% از کل ترافیک وب جهانی را تحت تاثیر قرار داده است و این مسئله بسیار مهمی است، همانطور که میدانید ویدیو یک فرمت فشرده از اطلاعات است، حتی یک فیلم بسیار کوتاه با وضوح کم، فضای ذخیره سازی و پهنای باند بسیار بیشتری (در هنگام تبادل) نسبت به سایر داده ها نیاز دارد و با این حال ارائه دهندگان CDN با استفاده از راهکارهای مناسب به شما کمک میکنند تا در این مسیر به مشکل نخورید.

cdn چیست و چه مزیتی دارد ؟

یک شبکه متشکل از سرور ها در مناطق جغرافیای مختلف در سطح جهان یا یک کشور است که محتوای شما را در خود کپی و ذخیره میکند تا در هنگام درخواست کاربر به وب سایت شما ،نزدیکترین سرور به کاربر، اطلاعات را برایش ارسال کند
این مزیت باعث میشود که کاربر به نزدیکترین سرور هدایت شود و همین امر سبب میشود که زمان انتقال داده کاهش یابد، بنابراین استفاده CDN پخش مستقیم یا Live stream cdn سرعت پخش را افزایش و بافر را کاهش میدهد. ویژگی بعدی این است بجای آن که کاربران به یک سرور یا تعداد کمی سرور انتقال داده شوند، به چندین سرور منتقل می شوند تا ترافیک آنها به خوبی تقسیم شوند

شصت و سه درصد از بینندگان پخش زنده در سال ۲۰۱۷ بافرینگ را جدی ترین مشکل خود میدانند که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که طبیعتا نشان دهنده این است که با استفاده از cdn ویدئو میتوان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

ارائه دهندگان CDN ویدیو چه راه حل هایی را ارائه میدهند؟

نوع دوم خدمات ارائه فیلم، OVP یا همان پلتفرم ویدیویی آنلاین می باشد که بطور کلی OVP خدماتی است که به طور خاص روی میزبانی پخش مستقیم فیلم و گاهی اوقات پخش مستقیم متمرکز است. این پلتفرم های استریمینگ تمایل دارند تا از CDN های همه منظوره کوچکتر باشند، اما در مقابل عملکرد بهتری در کنار قیمت مناسب خود داشته باشند. برای تحویل محتوا به دنبال OVP هایی باشید که با ارائه دهندگان CDN همکاری می کنند. این به احتمال زیاد بهترین عملکرد را ارائه می دهد.

ارائه دهنگان CDN ویدیو

۱- آکامایی

یکی از قدیمی ترین سرویس دهندگان cdn در جهان است که با بیش از ۲۴۰.۰۰۰ سرور در بیش از ۱۳۰ کشور جهان فعال است. پلتفرم Akamai از پخش مستقیم و میزبانی ویدیو در صورت تقاضا پشتیبانی می کند. از جمله ویژگی های دیگر آنها تجزیه و تحلیل ، تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی فیلم ، تحویل فیلم HTML5 و پشتیبانی از طیف گسترده ای از کدک ها و پروتکل ها میباشد که قیمت گذاری آکامایی برای هر کاربر بر اساس ویژگی های مورد نیاز سفارشی سازی می شود.

2. Cloudflare

Cloudflare یک CDN در حال رشد است که به طور گسترده توزیع ( PoP ( Point of Presence در سراسر جهان است. ارائه میزبانی ویدیوی آنها شامل برخی از ویژگی های عالی، از جمله رمزگذاری ابر و پخش کننده های ویدیویی HTML5 قابل تنظیم است. آنها همچنین از دسترسی API پشتیبانی می کنند
Cloudflare دارای قیمت های ساده و شفاف است. همچنین ، یک پلن رایگان برای وب سایت های شخصی در دسترس است (اما از میزبانی ویدیو پشتیبانی نمی کند).
برنامه های ماهانه از 20 تا 200 $ دلار در ماه (در هر دامنه) متغیر است که البته پلن های بزرگتر سازمانی هم دارد که آن ها هم با قیمت مناسب انجام می شود.

3. CloudFront

ارائه دهندگان CloudFront CDN ارائه دهنده CDN از بخش خدمات وب آمازون است. این پلتفرم دارای یک شبکه سرور نسبتاً بزرگ است. که ایالات متحده و کانادا ، اروپا ، آسیا و آمریکای جنوبی را به خوبی پوشش داده است . با این حال ، آنها هنوز در آفریقا فعالیتی ندارند. آنها خدماتی محبوبی دارند و به طور گسترده در زمینه میزبانی فایل های حجیم فعالیت میکنند، و همچنین نیز پلن هایی برای پخش فیلم، چه به صورت فیلم چه به صورت on-demand پشتیبانی می کنند

CloudFront پلن های جزئی ندارد و دسته بند هایش بیشتر کلی میباشد، اما شما می توانید با استفاده از ابزارهای خارجی و با استفاده از API ویژگی های اختصاصی خود را ایجاد کنید. قیمت گذاری CloudFront برای سرویس on-demand بر اساس منطقه جغرافیایی ، استفاده از پهنای باند و ویژگی های مورد نیاز شما است. CloudFront یک طرح آزمایشی رایگان را به مدت 12 ماه ارائه می دهد ، که اجازه می دهد 50 گیگابایت داده انتقال و 2،000،000 درخواست https در هر ماه را انجام دهد.

شرکت های ارائه دهنده OVP

4. واوزا

سیستم Wowza Media Systems محصولات و خدماتی را ارائه می دهد که به طور گسترده در صنعت پخش ویدیو مورد استفاده قرار می گیرد.که شامل Wowza Streaming Cloud ، پلتفرم میزبانی ویدیو و پخش میشود

خدمات Streaming Cloud

Streamcloud شامل پشتیبانی از هر دو فیلم زنده و on-demand است. این سرویس شامل ویژگی هایی مانند پخش کامل HD ، راه حل های پخش مستقیم با زمان تاخیر کم و ویژگی های کنترل دسترسی امنیتی است. همچنین دسترسی API ویدیویی را ارائه می دهند و از شبکه Akamai نیز استفاده می کنند.

5. IBM Cloud Video

سرویس IBM Cloud Video طیف وسیعی از خدمات ، از جمله میزبانی فیلم و پخش مستقیم را از طریق “Streaming Manage” ارائه می دهد. ویژگی های CDN شرکت IBM Cloud Video به این شرح میباشد: شامل نام تجاری سفارشی (در پلن های با قیمت بالاتر) ، محافظت از رمز عبور و پخش کننده ویدیو HTML5. این سرویس همچنین شامل پخش HD با وضوح 720p (و همچین full 1080 که فقط در Enterprise پشتیبانی می شود) است

6. ویمیو (لایو استریم)

ویمیو (Livestream) در سال 2007 و در نیویورک تاسیس شد ولی توسط Vimeo در سال 2017 خریداری شد اما آنها هنوز هم یک سرویس مستقل پخش مستقیم و میزبانی ویدیو را ارائه می دهند. ویژگی های پلت فرم Vimeo (Livestream) شامل سخت افزارها و نرم افزارهای یکپارچه شده است. آنها همچنین یک پخش کننده ویدیوی HTML5 ، چت یکپارچه می باشند و همچین و هزینه ای برای شارژ پهنای باند یا ذخیره سازی دریافت نمیکند

هماندد IB ویمیو نیز یکی از گرانترین ارائه دهندگان CDN ویدیو می باشد، پلن اولیه آنها 75 دلار در هر ماه است که به نظر مقرون به صرفه است (البته در کشور های که درآمد دلاری دارند) اما این پلن فاقد white-label streaming و فاقد پشتیبانی از رسانه های اجتماعی می باشد. پلن سطح متوسط این ویژگی ها را دارد که تعرفه آن 199 دلار در ماه است. پلن اینترپرایز شامل پشتیبانی از API و سایر ویژگی های ضروری برای پخش مستقیم است که حداقل هزینه آن برای هر ماه 799 دلار است

7. داکاست

یک راه حل برای میزبانی از ویدیو های شخصی و پخش مستقیم می باشد که ارائه دهندگان CDN تمام محتوای ویدئویی که در DaCast میزبانی می شوند را از طریق Akamai CDN تحویل می دهند. راه حل استریمینگ ما شامل ویژگی های امنیتی مختلف، ارائه پشتیبانی مشتریان و یک بستر پخش مستقیم با استفاده آسان است. همه اینها در سطح برنامه DaCast می باشند و همچنین از یک پخش کننده ویدیوی HTML5 برای ارائه عملکرد بهتر استفاده می کند و شما می توانید آن را با نیازهای خود تنظیم کنید.

قیمت گذاری داکاست فقط با 19 دلار در هر ماه برای پلن بیسیک با 100 گیگابایت پهنای بند شروع میشود و پلن پریمیوم با تعرفه 125 دلار در ماه با 2 ترابایت پهنای بایند و ویژگی های پیشرفته مانند مانند API میباشد. برای فایل های حجیم یا پخش برای تعداد نفرات بالا پلن های سفارشی و مقرون به صرفه نیز دارد و همچنین یک پلن عالی برای برای پخش های یک قسمتی مانند برنامه هایی که یک بار در ماه پخش می شوند نیز دارد.

سوالات متداول:

نام های برترین ارائه کنندگان CDN برای پخش مستقیم فیلم در سال 2019 چیست؟

آکامایی، Cloudflare و CloudFront و…

HLS بر روی چه سیستم عامل هایی پشتیبانی میشود؟

HLS بر روی سیستم عامل های Android ، Windows،Linux و سیستم های شرکت اپل(mac os و ios) پشتیبانی میشود.

استفاده از cdn چه کمکی به ما میکنید؟

شبکه متشکل از سرورهای مختلف در مناطق مختلف جغرافیایی کمک میکند تا کاربر به نزدیک ترین سرور متصل شود و همین امر باعث کاهش زمان انتقال داده بین سرور و کاربر میشود.و همچنین باعث شده در پخش های مستقیم سرعت پخش در کنار کاهش بافر افزایش یابد.

چه پلتفرم هایی بهترین خدمات را ارائه میدهند؟

OVP هایی که با ارائه دهندگان CDN همکاری می کنند احتمالا بهترین عملکرد را ارائه می دهند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم