سرویس Amazon S3 چیست؟ مزایا و نحوه کار S3 آمازون

سرویس Amazon S3 چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 9 تیر 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۹۳۹ بازدید

سرویس Amazon S3 را وب آمازون (AWS)، محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین زیرساخت‌ ابری جهان، ارائه داده است. این غول تکنولوژی با معرفی زیرساخت مقیاس‌پذیر و مطمئن و ارزان S3 این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا در فضای ابری آن، داده‌ها را ذخیره و در مواقع لازم به‌راحتی از آن‌‌ها استفاده کنند. در این مطلب از بلاگ پارس پک، قصد داریم شما را با این فضای ذخیره‌سازی شرکت آمازون آشنا کنیم. اگر به‌دنبال زیرساخت ابری قدرتمندی برای میزبانی وب‌سایت، ذخیره، انتقال یا پشتیبانی فایل‌هایتان هستید، خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

Amazon S3 چیست؟

آمازون اس 3 یکی از سرویس‌های ذخیره‌سازی آمازون در فضای ابری است که امکان ذخیره هر میزان اطلاعات را با امنیت کامل برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. به‌بیان ساده‌تر، سرویس Amazon S3 مانند انبار کارخانه‌ای است که به‌جای کالای فیزیکی، داده‌ها را در فضای وب ذخیره می‌کند. بدین‌ترتیب، شما می‌توانید هر زمان به این داده‌ها دسترسی داشته باشید. آمازون با معرفی این سرویس قصد داشت فضای امن، مطمئن، سریع و ارزان برای نگه‌داری و ذخیره و انتقال اطلاعات تا ۵ ترابایت را دراختیار توسعه‌دهندگان و کاربران قرار دهد.

 قبل از ظهور سرویس Amazon S3 چگونه بود؟

تا پیش از ظهور آمازون S3، سازمان‌ها برای ذخیره و مدیریت اطلاعات خود با مشکلا بسیار روبه‌رو بودند. از میزبانی وب‌سایت‌هایی پرترافیک گرفته تا بکاپ از ایمیل و فایل‌ها به حجم ذخیره‌سازی بسیار نیاز داشتند. علاوه‌براین، تهیه فضای ذخیره‌سازی فیزیکی برای سازمان‌ها معمولاً با مشکلاتی همراه بود. برای مثال، برای ذخیره‌سازی و نگه‌داری فایل‌ها به خرید قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیاز بود. همچنین، این فضا به تیمی متخصص نیاز داشت تا از آن نگه‌داری و امنیتش را تامین کند. همچنین، امکان مقیاس‌پذیری براساس نیاز کاربر در آن وجود نداشت. این مشکلات باعث شد تا شرکت آمازون سرویس ابری خود، یعنی AWS S3 را رونمایی کند.

سرویس فضای ابری چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارد؟ انواع فضای ذخیره‌سازی ابری چه کاربردی دارند؟ در مقاله زیر بخوانید.

فضای ابری چیست؟

سرویس Amazon S3 چگونه کار می‌کند؟

سرویس ذخیره‌ سازی ساده آمازون با چند اصطلاح و ویژگی شناخته شده است که در‌ادامه، درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. وظیفه نگه‌داری داده‌ها در S3 برعهده باکت Bucket است. باکت‌ها از چندین Object و متادیتا تشکیل شده است که برای شناسایی آن‌ها از Key و Version ID استفاده می‌کند. باکت فضای آمازون S3 را سازمان‌دهی و دسترسی به‌ داده‌ها را با کلید و آی‌دی اختصاصی کنترل می‌کند. S3 ساختار ذخیره‌سازی مبتنی‌بر اشیاء دارد که داده‌های بدون ساختار را در خود ذخیره می‌کند. هر باکت در منطقه جغرافیایی (Region) ذخیره می‌شود.

چطور داده‌هایمان را در فضای ذخیره‌سازی آمازون ذخیره کنیم؟

پس از خرید فضای ابری برای ذخیره داده‌ها در پروتکل S3، ابتدا Bucket ایجاد و نام Bucket و منطقه (Region) را مشخص می‌کنیم. سپس داده‌هایمان را به‌عنوان اشیاء (Object) در Bucket آپلود می‌کنیم. هر داده (Object) یک Key یا ID Name دارد که شناسه‌ای منحصربه‌فرد است.

همچنین، آمازون اس 3 ویژگی‌هایی دارد که از آن می‌توانید برای پشتیبانی فایل‌هایتان استفاده کنید. برای مثال، از S3 Versioning می‌توانید برای نگه‌داری چندین نسخه از یک Object در یک Bucket  استفاده کنید. بدین‌ترتیب، آبجکت‌هایی که به‌طور‌تصادفی حذف شدند یا تغییر کردند، می‌توانید دوباره برگردانید. همچنین برای دسترسی و مدیریت بهتر Bucket از قوانین و سیاست‌های AWS و دسترسی و کنترل ACL می‌توانید استفاده کنید.

مثالی ساده برای درک کار سرویس S3

فرض کنید نام آبجکتی در سرویس ذخیره‌ سازی ساده آمازون file.psd است که در awsbucket1 ذخیره شده است. محل نگه‌داری این باکت در غرب آمریکا قرار دارد. در این‌ صورت، آدرس آن به‌صورت زیر خواهد بود:

Https://awsbucket1.s3.us-west-2.amazonaws.com/file.psd

Amazon S3 چیست؟
روش استفاده از سرویس ذخیره سازی ساده آمازون

روش‌های ذخیره‌سازی سرویس Amazon S3

پروتکل S3، از ۷ روش برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کند:

۱. S3 Standard

این کلاس ذخیره‌سازی برای داده‌های غیرحساسی مناسب است که اغلب به دسترسی مداوم نیاز دارند؛ داده‌هایی که لازم است در کمترین زمان و راحت‌ترین حالت در‌دسترس کاربر قرار بگیرد. این کلاس سرویس Amazon S3 اغلب برنامه‌های کاربردی و توزیع محتوا و بیگ دیتا را ذخیره می‌کند.

۲. S3 Intelligent-Tiering

داده‌هایی که در این کلاس آمازون S3 قرار می‌گیرند، داده‌های حساس هستند. کلاس S3 Intelligent-Tiering به چهار بخش دسته‌بندی می‌شود: بایگانی، دسترسی مداوم، دسترسی محدود و بایگانی کامل. درواقع براساس تعریف دسترسی کاربر، داده‌ها در ردیف‌های ذخیره‌سازی قرار می‌گیرند.

۳. S3 Standard-IA

قیمت این نوع ذخیره‌سازی پروتکل S3 کمتر است. در این کلاس دسته‌بندی، داده‌هایی قرار می‌گیرند که کمتر به‌کار برده می‌شوند؛ اما همچنان نیاز است در‌دسترس باشند. از این دسته‌بندی می‌توان برای بکاپ‌گیری طولانی‌مدت داده‌ها استفاده کرد.

۴. S3 One Zone-IA

کلاس One Zone-IA در سرویس Amazon S3 برای داده‌هایی طراحی شده است که به‌ندرت استفاده می‌شوند؛ اما در مواقع لزوم به دسترسی سریع نیاز دارند.

۵. S3 Glacier

این کلاس کم‌هزینه‌ترین فضای ذخیره‌سازی سرویس Amazon S3 است که برای آرشیو داده‌ها به‌کار می‌رود. نرخ بازیابی داده در Glacier معمولاً از دقیقه تا ساعت متغیر است.

۶. S3 Glacier Deep Archive

این روش ذخیره‌سازی نیز قیمت کمی دارد و برای داده‌هایی مناسب است که فقط در حد یک تا دو بار در سال نیاز دارید به آن دسترسی داشته باشید.

۷. S3 Outposts

این کلاس ویژگی‌ ذخیره‌سازی مبتنی‌بر اشیاء و API را به پروتکل S3 اضافه کرده است. اگر به ذخیره داده و انجام اقدامات و عملکرد در برنامه‌های کاربردی ذخیره‌شده در S3 نیاز دارید، این کلاس به بهترین نحو عمل خواهد کرد.

برای آشنایی با آموزش کامل اتصال به فضای ابری پارس‌ پک با پروتکل S3 آمازون مقاله زیر را بخوانید.

اتصال به فضای ابری با پروتکل S3 آمازون

مزایای فضای ذخیره‌سازی S3 چیست؟

با وجود تمام تعریف‌هایی که تا به این‌جا از قدرت ذخیره‌سازی سرویس Amazon S3 ارائه داده‌ایم، این سؤال مطرح می‌شود که آمازون S3 چه فرقی با سایر رقبایش مانند فضای ابری گوگل و مایکروسافت یا OSS علی‌بابا دارد؟ پاسخ این پرسش را می‌خواهیم با بررسی مزایای سرویس S3 آمازون بدهیم.

۱. قابلیت مقیاس‌پذیری سرویس S3

این قابلیت فضای ذخیره‌سازی در آمازون S3 فقط از شما بابت منابع استفاده‌شده هزینه می‌گیرد. به‌بیان بهتر، از هزینه‌های پنهان و اضافی دیگر خبری نیست. بدین‌ترتیب، براساس نیاز سازمان خود می‌تواند منابع ذخیره‌سازی موردنیازتان را افزایش یا کاهش دهید.

۲. هزینه کم سرویس ذخیره‌سازی آمازون

در‌مقایسه‌با امکانات و مدل‌های ذخیره‌سازی متنوعی که سرویس Amazon S3 در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد، این سرویس بدون واسطه با پایداری ۹۹.۹۹درصد و دسترسی همیشگی، مبلغی به‌صرفه بابت خدماتش در نظر گرفته است.

۳. امنیت سرویس ذخیره‌سازی Amazon S3

قابلیت رمزگذاری داده‌ها خیال شما را از بابت امنیت دسترسی به اطلاعات راحت خواهد کرد. این یعنی بعد از تعریف هر Bucket شما می‌توانید تعیین کنید چه کسی اجازه دانلود و آپلود در این Bucket را دارد. مکانیزم‌ قدرتمند احراز هویت در سرویس ذخیره‌ سازی ساده آمازون فضای امنی برای ذخیره داده‌ها فراهم کرده است.

۴. انعطاف‌پذیری سرویس ذخیره‌سازی Amazon S3

این ویژگی سرویس Amazon S3 با تعیین شیوه‌های مختلف ذخیره‌سازی تعریف شده است. یعنی از ذخیره‌سازی ساده داده‌ها گرفته تا بایگانی طولانی‌مدت، بکاپ‌گیری، میزبانی وب‌سایت و برنامه‌های کاربردی و…، گزینه‌هایی ایدئال برای کاربر ارائه می‌دهد.

۵. فضای ساده و کاربردی S3

برای استفاده از این سرویس، نیازی نیست متخصص فناوری اطلاعات باشید. فضای ساده و در‌عین‌حال کاربردی سرویس Amazon S3 امکان استفاده از آن را برای کاربران با هر میزان دانشی فراهم کرده است. بدین‌ترتیب، سرویس AWS SDK برای متخصصان و برنامه‌نویسان از پلتفرم‌های مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی و سرویس S3 reset API از رابط‌های پشتیبانی‌شده برای کاربران مبتدی استفاده می‌کند.

S3 چیست؟
آمازون اس 3 چه مزایایی دارد؟

کاربرد آمازون S3 چیست؟

از سرویس Amazon S3 برای ذخیره‌سازی و آرشیو داده‌ در سازمان‌های بزرگ و کوچک می‌توان استفاده کرد. به‌کمک این سرویس، می‌توانید میزبانی امن و قدرتمندی برای نصب و مدیریت و استقرار برنامه‌های وب پیاده‌سازی کنید. همچنین، این سرویس امکان تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های بزرگ را فراهم کرده است. فضای نامحدود سرویس S3 آمازون میزبانی قدرتمندی برای ذخیره تصویرها و فیلم‌ها و فایل‌های بزرگ به‌وجود آورده است‌.

به‌طور‌کلی، اگر به‌دنبال ایجاد زیرساخت ابری قدرتمندی در سازمانتان هستید یا قصد دارید فایل‌های بزرگ را ذخیره کنید یا انتقال دهید، سرویس S3 آمازون ابزار قدرتمند کارتان خواهد شد. درصورتی‌که قصد دارید از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر خواندن مقاله معرفی فضای ابری پارس پک و راهنمای خرید و اتصال به آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دو دلیل مهم برای استفاده از S3

تا این‌جای مقاله دانستیم که «Amazon S3 چیست؟». حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید از آمازون اس 3 استفاده کنیم؟ در‌کنار تمام مطالبی که از فضای ابری S3 گفتیم، دو دلیل مهم برای استفاده از سرویس Amazon S3 وجود دارد:

سرویس S3 آمازون دوام و پایداری کم‌نظیری با نرخ ۹۹.۹۹ درصد ارائه می‌دهد. این یعنی اگر ۱۰میلیون آبجکت را در این سرویس ذخیره کنید، احتمال از‌دست‌دادن اطلاعاتتان مانند این است که هر ۱۰هزار سال، فقط یک آبجکت را از دست می‌دهید.
سرویس S3 به‌طورخودکار نسخه‌هایی از هر آبجکت را در سیستم‌ها ایجاد و ذخیره می‌کند. با این کار، علاوه‌بر دسترسی مداوم و همیشگی به داده‌ها، آن‌ها را در‌برابر خطا، خرابی، پاک‌شدن یا ویروس در امان نگه می‌دارد.
به‌طورکلی، تجربه استفاده از خدمات ابری محبوب آمازون تجربه کاربری مطلوبی برایتان رقم خواهد زد که امتحان آن می‌ارزد.

برای آشنایی با آموزش اتصال به فضای ابری پارس پک ازطریق s3cmd مقاله زیر را بخوانید.

اتصال به فضای ابری ازطریق s3cmd

جمع‌بندی

سرویس Amazon S3 تکنولوژی قدرتمندی است که آن را بزرگ‌ترین خدمات ارائه‌دهنده ابری جهان، یعنی وب‌ آمازون (AWS) معرفی کرده است. این سرویس مقیاس‌پذیر و مطمئن و کم‌هزینه به کاربران امکان می‌دهد تا هر میزان داده را تا حجم ۵ ترابایت و بدون محدودیت ذخیره‌ کنند. در این مطلب از بلاگ پارس پک، این سرویس محبوب و قدرتمند را معرفی کردیم.

جالب است بدانید فضای ذخیره‌سازی پارس‌ پک‌ نیز با بهره‌مندی از پروتکل S3 بهترین سرعت و عملکرد را در میزبانی فضای ابری فراهم کرده است. بدین‌ترتیب، از فضای عمومی و اختصاصی ابری پارس پک که مبتنی‌بر فضای ابری Amazon S3 است، می‌توانید استفاده کنید. درصورتی‌که سؤال‌ یا ابهامی درباره خرید فضای S3 و ذخیره‌سازی ابری دارید، آن را ازطریق کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید تا کارشناسان پارس پک راهنمایی‌تان کنند.

تصور کنید انبار بزرگی در‌اختیار داشته باشید که در آن هرآنچه احتیاج دارید، ذخیره کنید و هر زمان که بخواهید، به اقلام موجود در انبار دسترسی دارید و به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این انبار از قسمت‌های مختلف تشکیل شده است و شما می‌توانید باتوجه‌به میزان دسترسی و استفاده خود این اقلام را در انبار جاسازی کنید. سرویس Amazon S3 مانند همین انبار بزرگ در فضای ابری است که بدون محدودیت مکانی و زمانی از فایل‌های شما نگه‌داری می‌کند.

سؤالات متداول

۱. سرویس Amazon S3 چیست؟

سرویس ابری تحت‌وب برای ذخیره‌سازی نامحدود فایل‌هاست که سرویس ابری آمازون (AWS) آن را ارائه داده است.

۲. منظور از Object storage چیست؟

ذخیره‌سازی مبتنی‌بر اشیاء نوعی ذخیره‌سازی داده است که داده‌های بدون ساختار را مانند شیء یا آبجکت همراه با شناسه مدیریت و ذخیره می‌کند.

۳. فرق سرویس Amazon S3 با دیگر سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری چیست؟

در آمازون S3، امکان ذخیره و محافظت و بازیابی داده‌ها از Bucket در هر زمان و از روی هر دستگاهی وجود دارد و سرویسی ارزان و مقیاس‌پذیر و مطمئن برای ایجاد زیرساخت ابری در سازمان‌ به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم