راهکارهای کاربردی برای افزایش امنیت فضای ابری

افزایش امنیت فضای ابری
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 30 تیر 1402
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۸۱۷ بازدید

امنیت فضای ابری از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ زیرا تقریباً همه کسب‌وکارها برای کارهای اساسی و ضروری‌شان به خدمات ابری متکی هستند. بااین‌حال، با افزایش حمله‌های سایبری و نقض امنیت در پلتفرم‌های ابری و نیز حفاظت از برنامه‌ها و داده‌های ابری، افزایش امنیت رایانش ابری برایشان ضروری شده است. در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم به‌طور مفصل درباره افزایش امنیت فضای ابری و راهکارهای موجود برای آن صحبت کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پشتیبانی وردپرس

امنیت فضای ابری چیست؟

امنیت فضای ابری (Cloud Security) یا امنیت رایانش ابری عملی برای تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری و داده‌های کاربر در محیط‌های محاسبات ابری است که برای محافظت از برنامه‌ها و سیستم‌های مبتنی‌بر ابر برنامه‌ریزی شده‌اند. امنیت فضای ذخیره‌ سازی ابری شامل ترکیبی از سیاست‌ها، کنترل‌ها، استراتژی‌ها و فناوری‌ها خواهد بود.

با رایج‌ترشدن کارها به‌صورت دورکاری و از راه دور، کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که داده‌های حساس خود را در فضای ابری ذخیره کنند. درک این نکته ضروری است که هر کسب‌وکاری، چه بزرگ و چه کوچک، اطلاعات ارزشمندی را در برنامه‌های کاربردی مبتنی‌بر ابر ذخیره می‌کند و این اطلاعات می‌تواند در‌برابر حمله‌های سایبری آسیب‌پذیر باشد.

در همین زمینه، کارمندان دورکار به‌دلیل دسترسی به دستگاه‌های شخصی مختلف خود، شرکت‌ها را درمعرض خطر بیشتری از حمله‌های سایبری قرار می‌دهند. آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) بیان کرده است که هکرها از کمپین‌های فیشینگ برای ورود به سیستم‌ها و سوءاستفاده از ضعف‌های موجود در فضای ذخیره‌سازی ابری بهره می‌برند؛ به‌همین‌دلیل، ایجاد امن‌ ترین فضای ابری برای سازمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

چرا ممکن است امنیت در فضای ابری به‌خطر بیفتد؟

شکی نیست که ارائه‌دهندگان خدمات ابری مانند آمازون و گوگل و مایکروسافت امن‌ ترین فضای ابری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. بااین‌حال، حتی اگر ارائه‌دهندگان خدمات ابری داده‌های کاربران را در امن‌ترین حالت ممکن نیز قرار دهند، گاهی اوقات اتفاق‌هایی رخ می‌دهند که آن‌ها را نمی‌توانند مدیریت و از داده‌های حساس کاربران محافظت کنند.

زمانی‌که اعتبارنامه‌های شما به‌سرقت می‌رود یا داده‌های شرکتتان از فضای ابری خارج می‌شود تا با سایر سیستم‌ها ارتباط برقرار کند، فضای ذخیره‌سازی ابری به‌خطر می‌افتد. علاوه‌بر‌این، کارمندانی که به دستگاه‌های مختلف و با افراد گوناگون در ارتباط هستند و به فضای ابری مرتبط دسترسی دارند، احتمال به‌خطرافتادن امنیت فضای ابری شما را چند برابر می‌کنند. نقض امنیتی به‌ندرت ناشی از امنیت ضعیف داده‌های ابری خواهد بود؛ زیرا این فضا بسیار ایمن است و جای نگرانی نیست و دلیل به‌خطرافتادن این فضا اغلب خطای انسانی است. به‌همین‌دلیل پس از خرید فضای ابری باید راهکارهای افزایش امنیت فضای ابری را برای تامین امنیت حداکثری به‌کار بگیرید.

ابر روشی انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر است که برای ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌ها در‌اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد. برخی از داده‌ها حساس‌تر از داده‌های دیگر هستند و این موضوع را برایتان مهم می‌کنند که باید امنیت فضای ابری را افزایش دهید و از این اطلاعات محافظت کنید. امنیت فضای ابر مجموعه کاملی از فناوری و روش‌هاست که از محیط‌های رایانش ابری و برنامه‌های کاربردی و داده‌های نگه‌داری‌شده در ابر محافظت می‌کند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کدام استراتژی ابری و راهکارها برای افزایش امنیت در فضای ابری استفاده کنید، باید حساسیت داده‌هایتان را ارزیابی کنید.

چرا امنیت فضای ابری اهمیت زیادی دارد؟

سازمان‌های زیادی داده‌ها و برنامه‌های کاربردی و سایر دارایی‌هایشان را به فضای ابری منتقل کرده‌اند. درک چگونگی محافظت از این اطلاعات بسیار حساس که به‌طور بالقوه می‌توانند در‌معرض دید قرار بگیرند، بسیار اهمیت دارد. جلوگیری از نشت و سرقت داده‌ها برای حفظ اعتماد مشتریان بسیار مهم است. در همین زمینه، می‌توان گفت که برای افزایش امنیت ذخیره‌ سازی ابری راهکارهای زیادی وجود دارد که در‌ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

افزایش امنیت ذخیره سازی ابری
اهمیت امنیت در فضای ابری

روش‌های افزایش امنیت فضای ابری

همان‌طور‌که گفتیم، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود نقض امنیت در فضای ابری رخ دهد. به‌طور خلاصه، می‌توان گفت یکی از دلایل مهم این است که ارائه‌دهندگان خدمات ابری اقدامات امنیتی کافی برای محافظت از داده‌های مشتری را انجام نمی‌دهند که این اتفاق به‌ندرت رخ می‌دهد.

دلیل دیگر این است که مشتریان فضای ابری ممکن است اهمیت اطلاعات خود را بدانند؛ ولی اقدامات احتیاطی مناسب را انجام ندهند و سرانجام هکرها سیستم‌های ابری را به‌طور خاص هدف قرار می‌دهند. به هر دلیلی فقدان امنیت فضای ذخیره‌ سازی ابری می‌تواند به‌شدت بر ارائه‌دهندگان خدمات ابری و مشتریانشان تأثیر بگذارد. درادامه، روش‌های موجود برای افزایش امنیت فضای ابری را معرفی می‌کنیم.

فضای ابری چیست و چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد؟ فضای ذخیره‌سازی ابری در دنیای امروزی چه جایگاهی دارد؟ انواع فضای ابری کدام‌اند؟ در مقاله زیر بخوانید.

فضای ابری چیست؟

۱. اجرای احراز هویت چندعاملی (MFA)

هکرها راه‌های متعددی برای دسترسی به داده‌ها و برنامه‌های کسب‌وکار آنلاین شما دارند؛ اما یکی از روش‌های اصلی آن‌ها، دزدیدن اعتبارنامه‌هاست. به‌همین‌دلیل، استفاده از نام کاربری و رمز‌عبور به‌تنهایی برای محافظت از حساب‌های کاربری در‌برابر حمله‌های سایبری کافی نیست.

هنگامی‌که هکرها اطلاعات ورود شما، یعنی رمزعبور و نام کاربری را به‌دست می‌آورند، به تمام برنامه‌ها و سرویس‌های مبتنی‌بر ابر حیاتی برای کسب‌وکارتان می‌توانند دسترسی پیدا کنند. برای افزایش امنیت ذخیره‌ سازی ابری، به‌کمک احراز هویت چندعاملی (MFA) می‌توانید از اطلاعات همه کاربران خود محافظت کنید و مطمئن شوید که فقط کارکنان مجاز می‌توانند به برنامه‌های ابری شما وارد شوند و به داده‌های حساس دسترسی داشته باشند.

MFA (مخفف Multi-Factor Authentication) یکی از کنترل‌های امنیتی ارزان‌ و در‌عین‌حال مؤثر برای جلوگیری از دسترسی هکرهای احتمالی به برنامه‌های ابری شناخته می‌شود. در‌حقیقت، می‌توان گفت که احراز هویت چندعاملی یک لایه حفاظتی به فرایند ورود به سیستم اضافه می‌کند. مزایای MFA عبارت‌اند از:

  • حفاظت پیشرفته از اطلاعات: MFA در‌مقایسه‌با 2FA از محافظت بهتر و قوی‌تری برخوردار است.
  • تضمین هویت مصرف‌کننده: از داده‌های مصرف‌کننده در‌برابر سرقت هویت آنان محافظت می‌کند.
  • کدهای مبتنی‌بر زمان: امکان دسترسی یک‌بار‌مصرف به کدهای مبتنی‌بر زمان را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • دسترسی مبتنی‌بر انطباق: MFA مطمئن می‌شود که کاربران با دستورالعمل‌ها و خط‌مشی‌های استاندارد مطابقت داشته باشند.
  • کنترل دسترسی مبتنی‌بر ریسک: کاربران را بر‌اساس عوامل خطرناک مانند لوکیشن، زمان دسترسی، دستگاه کاربر و آدرس آی‌پی بررسی می‌کند.

۲. مدیریت دسترسی کارمندان

اکثر کارمندان نیازی ندارند به هر برنامه یا فایلی در زیرساخت ابری شما دسترسی داشته باشند. تنظیم سطوح دسترسی کارکنان با طرح IAM تضمین می‌کند که هر کارمند فقط می‌تواند برنامه‌ها یا داده‌های لازم برای انجام کار خودش را مشاهده یا دست‌کاری کند.

کنترل دسترسی کارمندان نه‌تنها از ویرایش تصادفی اطلاعاتی جلوگیری می‌کند که برخی کارمندان مجاز به دسترسی به آن‌ها نیستند؛ بلکه از شما در‌برابر هکرهایی محافظت می‌کند که اطلاعات کارمندان را دزدیده‌اند؛ بنابراین، مدیریت دسترسی کارمندان به برنامه‌ها و فایل‌های سازمان شما در امنیت فضای ذخیره‌ سازی ابری بسیار مؤثر خواهد بود.

IAM سرویسی ابری است که مجوزها و دسترسی کاربران و ابزارهای ابری را کنترل می‌کند. این سرویس به شما کمک می‌کند تا به ابزارها در سطوح مختلف دسترسی داشته باشید. از‌جمله این دسترسی‌ها عبارت‌اند از:

  • دسترسی محدود: IAM تضمین می‌کند که فقط کاربران تأییدشده به داده‌ها و سیستم‌ها دسترسی داشته باشند.
  • حقوق اشتراک‌گذاری کاربران: با محدودکردن حقوق اشتراک‌گذاری، ارسال یا دریافت داده‌ها به‌وسیله کاربران محدود می‌شود.
  • دسترسی فقط مشاهده: کاربران فقط دسترسی خواندن یا مشاهده فایل‌ها را دارند و در آن‌ها نمی‌توانند تغییراتی ایجاد کنند.
  • دسترسی مبتنی‌بر پلتفرم: دسترسی کاربر را به پلتفرم‌های خاص محدود می‌کند. به‌عنوان مثال، کاربران به سیستم‌عامل می‌توانند دسترسی داشته باشند؛ اما به ابزارهای آزمایش دسترسی ندارند.

۳. نظارت بر فعالیت‌های کاربران نهایی (End-User)

نظارت و تجزیه‌و‌تحلیل فعالیت‌های کاربران نهایی برای تشخیص هرگونه ناهنجاری یا بدافزارهای نشان‌دهنده نقض احتمالی سیستم شما و به‌منظور افزایش امنیت فضای ابری ضروری است. برای نمونه، اگر شخصی از‌طریق دستگاهی با IP ناشناخته وارد سیستم شود، باید به‌راحتی بتوانید آن را تشخیص دهید. تشخیص این فعالیت‌های غیرطبیعی به جلوگیری از فعالیت هکرها کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا بدافزارها را شناسایی و سریعاً مشکلات امنیتی را برطرف کنید.

یکی از راه‌حل‌های موجود استفاده از SOCAAS به‌عنوان سرویسی است که در افزایش امنیت ذخیره‌ سازی ابری می‌تواند به شما کمک شایانی کند. علاوه‌بر‌این، سرویس یادشده آسیب‌پذیری‌های سیستم را می‌تواند اسکن و آن‌ها را اصلاح کند.

همه چیز درباره مزایا، نحوه کار و مدل‌های مختلف رایانش ابری را در مقاله زیر بخوانید.

رایانش ابری چیست؟

۴. کنترل دسترسی کارمندانی که سازمان شما را ترک می‌کنند

زمانی‌که برخی از کارمندان شرکتتان را ترک می‌کنند، باید مطمئن شوید که دیگر به فضای ذخیره‌سازی ابری، سیستم‌ها، داده‌ها، اطلاعات مشتری و… نمی‌توانند دسترسی داشته باشند. این موضوع می‌تواند در افزایش امنیت ذخیره‌ سازی ابری کمک بسزایی کند. اگر این کار را به‌صورت داخلی نمی‌توانید مدیریت کنید، برای جلوگیری از وقوع اتفاق‌های ناگهانی، بهتر است آن را به فردی برون‌سپاری کنید که این فرایند را به‌درستی می‌تواند راه‌اندازی و اجرا و نگه‌داری کند.

۵. آموزش کارمندان برای مبارزه با فیشینگ

هکرها با سرقت اطلاعات ورود کارکنان از‌طریق تکنیک‌های مختلف مانند فیشینگ، جعل وب‌سایت‌ها، جاسوسی در رسانه‌های اجتماعی و حمله‌های Dos می‌توانند به اطلاعات ایمن دسترسی پیدا کنند. ارائه آموزش‌های مداوم و به‌روز به کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها بهترین راه برای جلوگیری از قربانی‌شدن کارمندان به این نوع کلاه‌برداری‌ها و به‌خطرانداختن داده‌های حساس شرکت شماست و امن‌ ترین فضای ابری را برایتان ایجاد می‌کند.

کارکنان شما باید بدانند که چگونه این حمله‌ها را شناسایی کنند و در‌صورت وقوع چنین اتفاقی، چه کاری انجام دهند. همچنین، آنان باید بدانند که در‌صورت مشاهده هر نوع فعالیت مشکوکی، سریعاً آن را به تیم فناوری اطلاعات گزارش دهند.

۶. استفاده از پشتیبان‌گیری Cloud-to-Cloud

همان‌طور‌که گفتیم، احتمال ازدست‌رفتن داده‌ها به‌دلیل اشتباه ارائه‌دهندگان ابری بسیار کم است و این اتفاق بیشتر به‌دلیل خطای انسانی رخ خواهد داد. به‌عنوان مثال، در Microsoft Office 365 اگر کارمندی به‌طور تصادفی داده‌ها را حذف کند و هکری رمزعبور حسابی را هک و داده‌ها را خراب کند یا کارمندی ناشی صندوق ورودی و پوشه‌های خود را پاک کند، مایکروسافت در دوره زمانی خاصی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

داشتن برنامه بکاپ‌گیری از داده‌ها بخش مهمی از هر استراتژی امنیتی ابری به‌حساب می‌آید و باعث افزایش امنیت فضای ابری می‌شوند. توجه کنید که اکثر ارائه‌دهندگان ابری از‌جمله مایکروسافت، داده‌های حذف‌شده را برای مدت کوتاهی در مراکز داده خود ذخیره می‌کنند و بعد‌از‌آن همه اطلاعات پاک می‌شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، می‌توانید از اطلاعات حساس خود بکاپ بگیرید. یکی از روش‌های گرفتن بکاپ‌ استفاده از روش Cloud-Cloud است.

۷. استفاده از ابر خصوصی

ابرهای خصوصی می‌توانند امنیت فضای ابری را بیشتر از ابرهای عمومی فراهم و به سازمان‌ها کمک کنند تا بر داده‌هایشان بهتر نظارت و مدیریت کنند. بااین‌حال، ابرهای خصوصی گران‌تر از ابرهای عمومی هستند و ممکن است برای همه سازمان‌ها اجرایی نباشند.

فضای ابری هیبریدی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ تفاوت بین فضای ابری خصوصی و فضای ابری هیبریدی چیست؟ در مقاله زیر بخوانید.

فضای ابری هیبریدی چیست؟

۸. Cloud Monitoring & Logging

Cloud Monitoring روشی است که در آن سیستم‌های ابری را برای نقض‌های امنیتی بررسی مشاهده و مدیریت می‌کند. Cloud Logging نیز گزارش داده‌ها را از سیستم‌های مبتنی‌بر ابر جمع‌آوری و مقایسه می‌کند. گزارش‌ها می‌توانند به ما بگویند که چه کسی و در چه زمانی به چه ابری دسترسی پیدا کرده است. از ورود به سیستم گرفته تا به‌روزرسانی فایروال و…، آن‌ها همه رویدادها را به‌ترتیب ثبت می‌کند.

۹. استفاده از فایروال‌های پیشرفته

فایروال یا دیوارآتش (Firewall) یکی از دستگاه‌های امنیتی شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را کنترل می‌کند. بدین‌صورت که فایروال قوانین تعیین‌شده‌ای دارد و به داده‌های شما اجازه می‌دهد تا از فایروال عبور کنند. فایروال می‌تواند سخت‌افزار، نرم‌افزار، Software-as-A Service، ابر عمومی یا ابر خصوصی باشد.

فایروال‌های نسل بعدی (NGFW) دستگاه‌های امنیتی شبکه هستند که عملکردهایی فراتر از فایروال‌های سنتی دارند. علاوه‌بر‌این، فناوری‌های جدیدی را دربر دارند که در محصولات فایروال قبلی موجود نبوده است؛ مانند:

  • کنترل برنامه‌ها: NGFWها می‌توانند برنامه‌های کاربردی را کنترل یا به‌طور‌کلی برنامه‌ها را مسدود کنند.
  • سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS): سیستم پیشگیری از نفوذ حمله‌های سایبری را شناسایی و مسدود می‌کند.
  • درنتیجه، می‌توان گفت که استفاده از فایروال‌های پیشرفته می‌تواند به افزایش امنیت فضای ابری کمک بسزایی کند.
  • بازرسی عمیق بسته‌ها (DPI): فایروال‌های نسل بعدی هدرها و بار مفید داده‌ها را نیز بازرسی می‌کنند. این به شناسایی بدافزارها و سایر داده‌های مخرب کمک می‌کند.

برای آشنایی با آموزش اتصال به فضای ابری پارس پک ازطریق s3cmd مقاله زیر را بخوانید.

اتصال به فضای ابری پارس پک

۱۰. برنامه بکاپ‌گیری منظم

برنامه بکاپ‌گیری منظم از داده‌ها برای افزایش امنیت فضای ابری بسیار مهم خواهد بود. در‌صورت ازدست‌دادن داده‌ها، برنامه بکاپ‌گیری منظم به اطمینان‌یافتن از بازیابی اطلاعات شما می‌تواند کمک کند. ازدست‌دادن داده‌ها ممکن است به‌دلایل مختلف و به هر شکلی رخ دهد؛ از‌جمله خرابی‌های سخت‌افزاری و اِشکالات نرم‌افزاری و خطای انسانی.

  • برنامه‌های پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها عبارت‌اند از:
  • پشتیبان‌گیری ابری (Cloud Backup): نوعی بکاپ‌گیری از اطلاعات است که از‌طریق اینترنت انجام می‌شود.
  • پشتیبان‌گیری آفلاین (Offline Backup): نوعی بکاپ‌گیری از اطلاعات است که بدون استفاده از اینترنت انجام می‌شود.
  • پشتیبان‌گیری محلی (Local Backup): نسخه‌ای پشتیبان از اطلاعات است که روی یک دستگاه ذخیره‌سازی محلی مانند هارد دیسک خارجی ذخیره می‌شود.

۱۱. اجرای تست نفوذ

تست نفوذ (Pen Testing) نوعی تست امنیتی است که برای یافتن آسیب‌پذیری‌های سیستم طراحی شده است. از تست‌های نفوذ می‌توان برای یافتن ضعف‌های سیستم‌های ابری و داخلی استفاده کرد. این تست می‌تواند با شناسایی آسیب‌پذیری‌هایی که مهاجمان از‌طریق آن‌ها سوء‌استفاده می‌کنند، به افزایش امنیت فضای ابری شما کمک کند.

هک نوعی حمله محسوب می‌شود که با هدف سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های سیستم طراحی شده است. هکرها اغلب از ابزارهای خودکار برای یافتن و بهره‌برداری از این آسیب‌پذیری‌ها استفاده می‌کنند. سازمان‌ها باید آزمایش‌های نفوذ و شبیه‌سازی‌های هک را به‌طور منظم انجام دهند تا شکاف‌های آسیب‌زننده به امنیت سازمان را پیدا کنند. این تست‌ها می‌توانند به افزایش امنیت فضای ذخیره‌ سازی ابری کمک ویژه‌ای کننند.

امروزه راه‌حل‌های زیادی برای افزایش امنیت فضای ابری وجود دارند. به‌منظور تعیین بهترین راه‌حل برای کسب‌وکارتان، با مشاور فناوری اطلاعات می‌توانید صحبت کنید.

افزایش امنیت فضای ذخیره سازی ابری
راهکارهای تامین امنیت فضای ابری

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ پارس پک، به‌طور مفصل امنیت فضای ابری را بررسی و راهکارهایی را بیان کردیم که باعث می‌شود امنیت این فضای حساس افزایش و نگرانی‌های ناشی از ازدست‌رفتن اطلاعات و هک‌شدن آن‌ها کاهش پیدا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مقالات کاربردی در‌زمینه فضای ابری و امنیت آن، می‌توانید به وبلاگ پارس پک مراجعه کنید.

سؤالات متداول

۱. افزایش امنیت در رایانش ابری چیست؟

افزایش امنیت در فضای ابری برای محافظت از داده‌های شرکت در‌برابر حمله‌های DDoS، بدافزارها، هکرها و دسترسی یا استفاده غیرمجاز کاربران استفاده می‌شود.

۲. چه عواملی باعث می‌شوند تا امنیت در فضای ابری مهم باشد؟

عواملی که امنیت فضای ابری را مهم کرده‌اند، ازاین‌قرارند:

  • امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد.
  • به مدیریت کار از راه دور کمک می‌کند.
  • سطوح دسترسی کارمندان را کنترل و مدیریت می‌کند.
  • از داده‌های حساس در‌برابر نقض‌های امنیتی محافظت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم