معرفی ۴ روش کاربردی برای مدیریت بکاپ Docker

مدیریت بکاپ Docker
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 25 مهر 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۵۱۹ بازدید

مدیریت بکاپ Docker به فرآیند پشتیبان‌گیری از تصاویر، کانتینرها و داده‌های داکر اشاره دارد. این امر برای اطمینان از حفظ داده‌ها درصورت خرابی یا آسیب‌دیدگی ضروری است. دنیای امروز، بدون شک دنیای دیتا و اطلاعات است. حالا دیگر از دست رفتن اطلاعات برای همه‌ی ما ممکن است خسارت‌های زیادی به‌ بار آورد. همین مسئله باعث شده تا گرفتن بک آپ و ذخیره‌ کردن آن در جایی مطمئن، به یکی از کارهای مهم برای کسب و کار و حتی اشخاص تبدیل شود.

در این مطلب از آموزش داکر بلاگ پارس پک می‌خواهیم به معرفی روش‌های مدیریت بک آپ در داکر و نرم‌افزار کاربردی Snapshooter بپردازیم؛ ابزاری که با استفاده از آن می‌توانید از برنامه‌های مبتنی بر Docker، پشتیبان بگیرید. با توجه به اهمیت این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

بک آپ گیری از برنامه‌های مبتنی بر داکر؛ اهمیت و معرفی ابزار

استفاده از داکر برای پیاده کردن انواع اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد و از آنجا که داده‌ها نقش مهمی در توسعه‌‌ی اپلیکیشن‌ها دارند، بک آپ گیری از آنها جزء مواردی بوده که توسعه دهندگان و برنامه‌نویسان همیشه به آن توجه داشته‌اند و حالا Snapshooter به‌عنوان یک ابزار حرفه‌ای برای بک آپ گیری از تمامی داده‌های مربوط به برنامه‌های مبتنی بر این پلتفرم به‌نحوی توسعه پیدا کرده است که تقریباً تمامی نیازهای برنامه‌نویسان را هم برای بک آپ گیری و هم برای بازیابی آنها تأمین می‌کند.

در برنامه‌های Docker، از چه دیتاهایی بکاپ بگیریم؟

همان‌طور که می‌دانید، در برنامه‌های Docker، انواع مختلفی از دیتا وجود دارد. شاید اولین موضوعی که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند این باشد که از کدام یک از این داده‌ها باید بک آپ بگیریم.

مدیریت بکاپ Docker مانند بیمه برای خودروی شماست؛ همان‌طور که امیدوارید هیچ وقت به آن نیاز نداشته باشید، اما خُب، خیالتان را هم راحت می‌کند!

۱. اطلاعات برنامه

به‌طور کلی هر زمان که داده‌های شما به هر دلیل و در هر زمان، مثلاً هنگام اجرای کانتینر، تغییر کنند، شما باید از اطلاعات خود بک آپ بگیرید. در این موارد، باید از کل Image بک آپ گرفته و آن را در رجیستری پوش کنید. اگر هم نگران حجم اطلاعات خود هستید، راهکارهایی هم وجود دارد که با استفاده از آنها بتوانید این حجم را بهینه‌تر کنید.

۲. پیکربندی برنامه

خودِ پیکربندی برنامه هم شامل اطلاعاتی است که حفاظت از آنها بسیار مهم است. به‌عنوان مثال هنگام پیاده‌سازی یک برنامه Nginx و یا وردپرس، باید برنامه را هنگام راه‌اندازی، پیکربندی کنید.

هنگام استفاده از Docker روی یک هاست، توصیه شده است تا از Docker Composer برای پیاده‌سازی استفاده شود. Docker Composer به شما این امکان را می‌دهد تا پیکربندی برنامه را در یک فایل YAML ذخیره کنید. همچنین می توانید پیکربندی Docker Composer‌ را در یک ریپوزیتوری Git نگهداری کرده و آن را بر روی هر هاستی پیاده کنید. این کار باعث می‌شود که در هر بار پیاده‌سازی، دقیقاً همان برنامه و با همان پیکربندی که مدنظرتان بوده، پیاده‌سازی شود.

البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که اگر داده‌های زمان اجرا (Runtime Data) داشته باشید، با تعویض هاست و اجرای مجدد Docker Composer، این داده‌ها از بین خواهند رفت که باید فکری هم به‌حال آن‌ها کنید.

۳. اپلیکیشن‌ دیتا

داده‌های برنامه (Application Data) جزء اطلاعاتی است که حتماً باید از آن‌ها بک آپ بگیرید؛ اطلاعاتی مانند لاگ‌های Runtime، داده‌های مربوط به کاربر، اطلاعات پایگاه داده و …، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند و به همین دلیل، نگهداری آنها هم جزء موارد مهمی است که باید در فواصل زمانی مشخص، انجام دهید. برای ذخیره‌سازی داده‌های برنامه، چندین روش مختلف وجود دارد. به نمودار زیر که از داکیومنت خود داکر تهیه شده، توجه کنید:

نحوه بک آپ در Docker
آشنایی با روش‌های ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری Docker

همان‌طور که در دیاگرام بالا نیز می‌بینید، ۳ روش اصلی برای ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری داکر وجود دارد، نحوه بک آپ در Docker با این سه روش به‌شرح زیر است:

۱. Bind Mount

از این گزینه برای نصب یک فایل یا دایرکتوری خاص روی هاست در داکر استفاده می‌شود. این گزینه بیشتری انعطاف عملکرد و کنترل را روی فضای ذخیره‌سازی ارائه می‌دهد؛ اما باید این نکته را هم بدانید که امنیت آن کمتر از سایر گزینه‌ها است.

۲. Docker Volume

این گزینه یکی از روش‌هایی امن برای مدیریت ذخیر‌ه‌سازی کانتینرها است. Docker Volume در واقع یک دایرکتوری مدیریت شده است که ایجاد و مدیریت آن توسط خود داکر انجام می‌شود. این گزینه، علاوه بر ایزوله‌سازی و همچنین کنترل بهتری روی فرآیندهای ذخیره‌سازی، امکان مدیریت و انتقال ساده‌تر داده‌ها در هاست‌های مختلف را هم برایتان فراهم می‌کند.

۳. tmpfd Mount

با نصب tmpfd، کانتینر یک سیستم فایل موقت را در حافظه ایجاد می‌کند. استفاده از این گزینه برای ذخیره‌ی داده‌هایی که فقط به‌صورت غیردائمی موردنیاز هستند، مفید است و می‌تواند با جلوگیری از ورودی / خروجی دیسک، به بهبود عملکرد هم کمک کند.

می‌خواهید درباره مزایا و معایب و دلایل استفاده از داکر بیشتر بدانید؟ مقاله زیر را بخوانید.

داکر چیست؟

کمی بیشتر در مورد روش Docker Volume

از میان این سه گزینه، Docker Volume را می‌توان بهترین روش برای مدیریت فضای ذخیره‌سازی در داکر دانست. از جمله مهم‌ترین دلایلی که این گزینه را به‌ یک انتخاب مناسب تبدیل می‌کند، می‌توان به پایداری، قابلیت به اشتراک‌گذاری و همچنین مدیریت آسان در هاست‌های مختلف اشاره کرد. با توجه به قابلیت جداسازی داده‌ها و کانتینرها، با این گزینه می‌توانید به‌سادگی مدیریت و انتقال داده‌ها را در خارج از خودِ کانتینر انجام دهید.

توصیه‌ی ما این است که از Docker Volume برای تدوین یک استراتژی قوی استفاده کرده و از همه‌ی دیتاهای خود بک آپ بگیرید. Docker Desktop ابزاری است که برای همین کار طراحی شده و با استفاده از آن می‌توانید به‌صورت Docker Volume، هم از دیتاهای خود بک آپ بگیرید و هم آنها را بازیابی کنید.

سناریوهای مختلف روش Docker Volume

۱. بک آپ گیری و بازیابی یک Volume‌ با نام (Named Volume)

۲. بک آپ گیری و بازیابی اپلیکیشن دیتا، در مواردی که تکیه بر Volume بک آپ کافی نیست. به‌عنوان مثال در مواردی که شما می‌خواهید دیتابیسی مثل Postgres‌ را در داکر اجرا کرده و از یک Named Volume‌ برای ذخیره‌ی داده‌ها استفاده کنید، روشی که برای بک آپ گیری پیشنهاد می‌شود، همان استفاده از بک آپ Postgres‌ است. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر از Volume Backup استفاده کنید و فرآیند بک آپ گیری در هنگام اضافه کردن دیتای جدیدی انجام شود، احتمال از دست رفتن اطلاعات، اصلاً بعید نیست.

۳. بک آپ گیری و همچنین بازیابی اپلیکیشن دیتا، در مواردی که به هاست خود دسترسی ندارید. استفاده از این قابلیت در موارد خاص، مانند زمانی‌که قصد دارید یک Backup Agent را به‌عنوان بخشی از ایمیج کانتینر خود باندِل کنید، کاربرد دارد.

برای آشنایی با نقاط قوت و ضعف داکر و کوبرنتیس و بررسی تفاوت‌هایشان با یکدیگر مقاله زیر را از دست ندهید.

مقایسه کوبرنتیس و داکر

Snapshooter حالا از Docker Backup پشتیبانی می‌کند!

Snapshooter حالا دیگر می‌تواند بک آپ گیری از برنامه‌های مبتنی بر داکر را انجام دهد. روند استفاده از Snapshooter‌ برای این منظور به این ترتیب است که ابتدا شما باید هاست خود و بعد از آن Volume‌ و در نهایت روشی را که می‌خواهید بک آپ گیری با استفاده از آن انجام شود، انتخاب کنید.

هنگام بازیابی اطلاعات هم ابتدا باید Volume را بازیابی کرده و بعد از آن، کانتینر داکر (مثلاً Docker Compose) را اجرا کنید. بعد از انجام این کار، اپلیکیشن موردنظر می‌تواند از Volume بازیابی شده استفاده کند.

نکته‌ی جذاب ماجرا اینجاست که دامنه‌ی بک آپ گیری از پایگاه داده، برای پوشش‌دهی به هاست و همچنین کانتینر گسترش داده شده است. به این معنی که اگر از MySQL، Postgres‌ و یا MongoDB در داکر استفاده می‌کنید، بک آپ گیری از پایگاه داده‌تان با استفاده از ابزارهایی که برای همین منظور طراحی شده، حالا دیگر خیلی ساده است.

با ایجنت Snapshooter می‌توانید تا از اپلیکیشن‌های پشت درگاه NAT (مثل AWS یا GCP VM) هم بک آپ بگیرید. همچنین می‌توانید تنظیمات فایروال را هم تغییر داده و ساده‌تر کنید. ایجینت، همچنین به شما این امکان را می‌ده تا یک ایمیج را باندل کرده و آن را در سرویس‌های کانتینر میزبان شده مثل fly.io ،Fargate یا DigitalOcean App Platform، برای بک آپ گیری سفارشی، پیاده کنید.

چگونه بک آپ برنامه‌های مبتنی بر داکر را مدیریت کنیم؟
Snapshooter، حالا از Docker Backup پشتیبانی می‌کند

جمع‌بندی

مدیریت بکاپ Docker با ابزار Snapshooter‌ ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. داکر پلتفرمی منبع باز است که استفاده از آن برای توسعه و پیاده‌سازی اپلیکیشن‌ها، کاربرد فراوان دارد. اما موضوع مهم در استفاده از داکر، حفظ داده‌هایی است که شاید برای تهیه‌ی آنها ماه‌ها زمان گذاشته شده است. اگر این سوال برایتان به‌وجود آمده که «چگونه بک آپ برنامه‌های مبتنی بر داکر را مدیریت کنیم؟» Snapshooter‌ یک راه‌حل جامع و کامل برای بک آپ‌گیری و همچنین بازیابی اطلاعات است. در این مطلب از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک در مورد بک آپ گیری از داده‌ها در برنامه‌های مبتنی بر Docker با شما صحبت کرده و همچنین ابزار Snapshooter‌ را نیز به شما معرفی کرده‌ایم.

سؤالات متداول

۱. اپلیکیشن مبتنی بر داکر چیست؟

داکر پلتفرمی منبع باز است که توسعه دهندگان با استفاده از آن می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را پیاده‌سازی کرده و همچنین به مدیریت و آپدیت آن بپردازند که به این برنامه‌ها، اپلیکیشن‌های مبتنی بر داکر گفته می‌شود.

۲. Snapshooter چیست؟

Snapshooter یک ابزار مفید برای بک آپ گیری از تمامی داده‌ها و اطلاعات اپلیکیشن‌های مبتنی بر Docker است.

۳. استفاده از Snapshooter برای مدیریت بکاپ Docker، چه مزیتی دارد؟

استفاده از این ابزار به شما امکان پشتیبان‌گیری از تمامی داده‌ها را می‌دهد. Snapshooter همچنین انعطاف بالایی دارد و گزینه‌های متعددی برای بازیابی اطلاعات به شما می‌دهد. اگر امنیت بالا را هم به این مزایا اضافه کنید، به یک پکیج کامل در مورد مزایای این ابزار دست پیدا خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم