معرفی نسخه 8.0 ویرایشگر متن VIM

Avatar
نویسنده: شکوهی
شنبه 27 شهریور 1395
مطالعه: ۴ دقیقه ۰ نظر ۶۳۳ بازدید

اهمیت استفاده از یک ویرایشگر متنی بر کاربران سیستم عامل لینوکس پوشیده نیست. خصوصا کسانی که بیشتر از محیط ترمینال و یا شل ( shell ) لینوکس استفاده می کنند. معروفترین و کهنه کار ترین ویرایشگر متنی لینوکس vim نام دارد. به مناسبت انتشار نسخه 8 این نرم افزار به معرفی کلی آن و ویژگی های نسخه جدید آن در این مقاله از آموزش سرور پارس پک، خواهیم پرداخت.

معرفی vim

Vim به عنوان بهترین ویرایشگر محیط ترمینال لینوکس شناخته می شود. قابلیت گسترده پیکره بندی، آن را به مناسب ترین همکار شما در هنگام کار با ترمینال بدل می کند. syntax highlighting برای چندین زبان برنامه نویسی معروف، گستره وسیعی از پلاگین ها و پشتیبانی از بسیاری فایل فرمت ها از دیگر ویژگی های آن است.

نکته جالب توجه این است که قدمت ویرایشگر vim بیشتر از خود لینوکس است. کار توسعه vim از سال 1988 آغاز شد. Vim خود بر پایه vi شکل گرفت که آن نیز بر اساس ed که اولین ویرایشگر متنی Unix است، ساخته شد. Vim در ابتدا با عنوان Vi IMitation معرفی شد که بعدها به Vi IMproved تغییر نام یافت. حال پس از 10 سال از عرضه نسخه 7.0 این نرم افزار ، شاهد معرفی یک بروزرسانی عمده با نسخه 8.0 هستیم.

ویژگی های جدید VIM 8.0 

پشتیبانی از I/O های غیرهماهنگ ، کانال ها و Json

vim هم اکنون می تواند پیغام ها را با دیگر پردازش ها در پس زمینه تبادل کند. این ویژگی باعث می شود سرور ها قابلیت کار کردن و بازگردانی نتیجه به vim را داشته باشند. بعنوان مثال channel-demo ارتباط با یک سرور پایتونی را نمایش می دهد. ویژگی نزدیک دیگر به channels ، پشتیبانی از Json است. Json به شما این قابلیت را می دهد تا با پشتیبانی از همه زبان های برنامه نویسی به راحتی ارتباطات درون-پردازشی ( inter-process communication ) بر روی سرور بپردازید.
توابع مورد استفاده برای این منظور عبارتند از ()json_encode و ()json_decode . در نتیجه شما قادر خواهید بود پلاگین های بسیار پیچیده ای را با هر زبانی نوشته و در پردازش های مجزا اجرا نمایید.

Jobs

Vim هم اکنون قادر است یک جاب را اجرا ، با آن مکاتبه و آن را متوقف کند. کاربرد عمده آن هنگامی است که بخواهید یک پردازش را برای تکامل ( Completion ) و چک کردن ساختاری و … اجرا نمایید. Channel برای ارتباط با یک جاب استفاده می شود. جاب ها همچنین می توانند از یک بافر یا فایل خوانده شده و یا بر روی آن بنویسند. برای این منظور از ()job_start استفاده کنید.

Timers

ویژگی ناهماهنگ بعدی تایمر ها هستند. آنها می توانند یکبار و یا به شکل مداوم اجرا شده و یک تابع را جهت انجام هر امری فراخوانی کنند.

Partials

این نسخه از vim حاوی Funcref است که عبارت از مرجع ( پس گشت ) به یک تابع است. Partial ها همچنین می توانند مرجع یک تابع، و علاوه بر آن آرگومان های وابسته و یا یک دیکشنری باشند. این ویژگی در هنگام callback روی کانال ها و تایمر ها کارایی دارد.

Packages

پلاگین ها همواره در حال رشد هستند و به تعداد آنها افزوده می شود. جهت سهولت در مدیریت افزونه ها پشتیبانی از پکیج ها نیز افزوده شده است. این راه حل مناسبی است که یک یا چند پلاگین را دریافت نموده ، آنها را به یک دیکشنری بیفزایید و یا بروزرسانی کنید.

از دیگر ویژگی های این نسخه جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Lambda and Closure
  • New style tests
  • Window IDs
  • Viminfo uses timestamps
  • Wrapping lines with indent
  • Windows: DirectX support
  • GTK+ 3 support

سوالات متداول:

ویژگی جدید و اضافه شده ی VIM 8.0 چیست؟

از ویژگی های جدید اضافه شده به این نسخه میتوان به پشتیبانی از I/O های غیرهماهنگ ، کانال ها و Json اشاره کرد.

ویژگی Timers اضافه شده چیست؟

این ویژگی میتواند یکبار و یا به شکل مداوم فعال شود و یک تابع را فراخوانی کنند.

ویژگی جدید و اضافه شده ی Packages به چه صورت است؟

برای راحتی در کنترل افزونه ها پشتیبانی از پکیج ها اضافه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم