آموزش شبکه

اخبار و مقالات آموزشی هاست و سرور در وبلاگ پارس پک

شبکه (Network) به مجموعه‌ای از سیستم‌های کامپیوتری گفته می‌شود که با اتصال سیمی یا بی‌سیم برای اشتراک‌گذاری سخت‌افزار، نرم‌افزار و اطلاعات با یکدیگر در ارتباط هستند. اصلی‌ترین کاربرد شبکه، ایجاد محیطی مناسب برای برقراری ارتباط سیستم‌های کامپیوتری است. بزرگ‌ترین شبکه جهانی، «اینترنت» است که هزاران سیستم موجود در آن، با اتصال به یکدیگر می‌توانند تبادل اطلاعات کرده و طیف وسیعی از سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی را به اشتراک بگذارند.

انواع شبکه‌ها مانند شبکه محلی (Local)، سراسری (Wide)، شهری (Metropolitan) و … وجود دارند که براساس نوع کاربرد می‌توان از هر کدام استفاده کرد. 

در شبکه، اصطلاحاتی مانند سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده استفاده می‌شود. سرور (Server) یا سرویس‌دهنده، کامپیوتری قدرتمند و همیشه روشن است که به درخواست‌های کاربران پاسخ می‌دهد. کلاینت (Client)، نیز سیستم کاربران است که از یک سرور درخواست محتوا می‌کند. برای مثال دستگاه‌های متصل به شبکه باید مشخصاتی شامل آدرس آی‌پی (IP Address)، سابنت‌ ماسک ((Netmask(Subnet)) و گیت‌وی (Gateway) داشته باشند. با استفاده از نت‌آیدی (Net ID)، آی‌پی‌های موجود در شبکه تشخیص داده می‌شوند. نت‌آیدی را هم می‌توان از طریق سابنت ماسک به‌دست آورد. شرکت در دوره‌های مرسوم شبکه، آشنایی کلی با مفاهیم شبکه را فراهم می‌کند. برای مثال دوره‌های CCNA, CCNP دوره‌های تخصصی هستند و با شرکت در این دوره‌‌ها و دریافت نتایج قبولی در آزمون، مدرک تخصصی به شما اعطا می‌شود.

دسته‌بندی‌های مختلفی برای Network وجود دارند، همچون شبکۀ ابری (Cloud Networking) که یکی از مهم‌ترین شبکه‌ها است. در شبکۀ ابری برخی یا تمام قابلیت‌ها و منابع شبکۀ یک سازمان، در پلتفرم ابر عمومی یا خصوصی میزبانی می‌شوند. کسب‌وکارها می‌توانند از شبکه‌های مبتنی‌ بر ابر برای ایجاد شبکۀ ابری خصوصی، عمومی یا هیبریدی استفاده کنند. شرکت‌های زیادی نیز تجهیزات و زیرساخت‌های ارتباطی شبکه را ارائه می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت سیسکو اشاره کرد.

شرکت سیسکو (Cisco) تجهیزات و زیرساخت‌های ارتباطی شبکه را در اختیار مردم قرار می‌دهد. یادگیری اصول فنی، نحوۀ اجرا و استفاده از تجهیزات سیسکو برای علاقه‌‌مندان شبکه یک نیاز ضروری است. یکی دیگر از ارائه‌کنندگان زیرساخت و تجهیزات شبکه و بزرگ‌ترین رقیب سیسکو، شرکت میکروتیک (MikroTik) است. این شرکت‌ها سرویس‌های کاربردی مانند مانیتورینگ، روتینگ، فایروال، VPN Qos ،Hotspot ،Load Balancing و … را با بالاترین کیفیت ارائه می‌کنند. 

برای نظارت بر عملکرد شبکه، از سیستم‌های نظارت مستمر بر شبکه یا مانیتورینگ (Network Monitoring) استفاده می‌شود. این سیستم‌ها وظیفه دارند دستگاه‌های موجود در شبکه را کشف کرده و نحوه اتصال آن‌ها را تشخیص دهند، با این کار پهنای باند شبکه و ترافیک جاری میان دستگاه‌ها، ایرادات و خطاهای احتمالی اتصال و … بررسی و کشف می‌شود. 

در شبکه از تکنیک مهمی به نام مجازی‌سازی شبکه (NV) یا Network Virtualization استفاده می‌شود تا منابع شبکه یا سرور با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌ساز به چندین فضای مستقل تقسیم شوند. دسترسی کاربران به فضا و منابع لایه مجازی‌سازی‌شده شبکه یا سرور به صورت مستقل خواهد بود.

 محاسبات مجازی شبکه (VNC | Virtual Network Computing) تکنولوژی پرکاربرد دیگری است و با استفاده از آن می‌توان وضعیت اتصال به شبکه را بررسی کرد. از این ابزار هنگام قطعی و عدم دسترسی به شبکه، به‌صورت گسترده استفاده می‌شود.