پینگ چیست؟ انواع Ping و راهکارهایی برای پینگ سریع

لوگو پینگ درون یک المان دایره‌ای نشان‌دهنده مفهوم ping
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
چهارشنبه 8 فروردین 1403
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۲۰ بازدید

پینگ چیست؟ راز اتصال پرسرعت به سرور یا شبکه در دستان پینگ خلاصه شده است. با دانستن این معیار می‌توانید قاتل سرعت بازی‌های روان یا اتصال راحت را بفهمید.‌ پینگ دقیقاً چیست؟ پینگ بالا خوبه یا پایین؟ منظور از پینگ صفر چیست؟ اگر سوالاتی از این دست دارید، پاسخ آن را به‌طور کامل در این مقاله از آموزش شبکه بلاگ پارس پک به‌دست خواهید آورد. در این مقاله سعی کردیم تمام سوالات شما راجع به پینگ را بررسی کرده و راهکار مفید و کاربری به‌ آن‌ها ارائه دهیم.

منظور از پینگ چیست؟

پینگ (Ping) مخفف Packet Internet Groper معیاری برای اندازه‌گیری مدت‌ زمان اتصال بین دو دستگاه در یک شبکه است که باعث می‌شود فاصله زمانی رفت و برگشت یک بسته اطلاعاتی (Packet) را متوجه شوید. هرچه پینگ‌ پایین‌تر باشد، یعنی سرعت ارسال و دریافت اطلاعات بیشتر است. در یک کلام، پینگ به عنوان معیاری استاندارد برای سنجش سرعت شبکه به کار می‌رود.

خرید سرور مجازی

در پاسخ به اینکه Ping چیست؟ می‌توان گفت ارسال هر بسته اطلاعاتی یا همان Packet از کامپیوتر به سرور و دریافت پاسخ آن زمان می‌برد. پینگ این زمان را اندازه می‌گیرد. در واقع، مثل کیلومتر شمار جاده که مسافت بین دو شهر را اندازه می‌گیرد، پینگ فاصله ارسال بسته اطلاعاتی و دریافت پاسخ را اندازه‌گیری می‌کند.

البته این تمام ماجرا نیست؛ پینگ مقدار از بین رفتن بسته‌های اطلاعاتی را نیز مشخص می‌کند. فرض کنید دستور پینگ را اجرا کرده و با پاسخ‌های مختلفی روبه‌رو شدید. برای مثال، وقتی پیغام Request timed out را هنگام لود یک سایت می‌بینید، یعنی بسته اطلاعاتی از کامپیوتر مقصد یا پاسخی از سرور دریافت نشده است. دراین‌صورت، پینگ مقدار داده‌ای را تعیین می‌کند که در این فاصله از بین رفته است. مثلاً نشان می‌دهد سه چهارم Packet‌‌ها از بین رفتند.

اینفوگرافیک بررسی کیفیت اتصال دو کلاینت در شبکه با پینگ
پینگ مدت زمان ارسال درخواست و دریافت پاسخ را نشان می‌دهد

پینگ اینترنت چیست؟

وقتی از پینگ برای بررسی سرعت اینترنت استفاده می‌کنید، درحال سنجش پینگ اینترنت هستید. در واقع، میزان تاخیری که در اتصال شما به یک آدرس اینترنتی وجود دارد، با معیاری به نام RTT سنجیده می‌شود و به شما نشان می‌دهد چقدر طول می‌کشد یک بسته اطلاعاتی (یا همان درخواست شما در اینترنت) از کامپیوتر به سرورهای اینترنتی برسد و برگردد.

پینگ سرور چیست؟

پینگ سرور به فاصله زمانی می‌گویند که از لحظه ارسال درخواست شما تا دریافت پاسخ سرور طی می‌شود. وقتی پینگ سرور پایین است، یعنی سرور سرعت بالایی در پاسخ به درخواست‌ها دارد و در سه سوت پاسخ درخواست شما را ارسال می‌کند.

اینفوگرافیک پینگ سرور چیست؟
بررسی مفهوم پینگ سرور

پینگ سرور چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

هرچه پینگ‌ پایین‌تر باشد، سرعت عمل سرور بالاتر می‌رود. در این شرایط اگر از سرور برای میزبانی سایت استفاده می‌کنید، با سرعت بالای ارسال پاسخ سرور وب‌سایتتان سریع‌تر لود می‌شود. از آن‌جایی که سرعت سایت تجربه کاربری را بهبود می‌دهد، سئوی سایتتان نیز بهبود پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر برایتان سوال است که «منظور از پینگ سایت چیست؟» باید بگوییم همان پینگ سروری است که سایت روی آن میزبانی می‌شود.

در پاسخ به اینکه رابطه سئو سایت و پینگ چیست؟ باید بگوییم وضعیت مانند پینگ سرور است. پینگ پایین، یعنی سرعت عملکرد بالای سرور و برخورداری از سایتی با لود سریع که از فاکتورهای مهم سئو محسوب می‌شود.

پینگ پروکسی چیست؟

پینگ پروکسی ابزاری است که به شما امکان می‌دهد از طریق یک روتر واسطه به‌طور غیرمستقیم به یک دستگاه دیگر پینگ ارسال کنید. این کار در شرایطی مفید است که دسترسی مستقیم به دستگاه مقصد امکان‌پذیر نیست. برای مثال، قصد دارید یک فیلم آموزشی در یوتیوب مشاهده کنید که با آی‌پی‌ ایران به‌طور مستقیم امکان‌پذیر نیست. در این شرایط می‌توانید از طریق پینگ پروکسی به دستگاه دیگری وصل شوید که برقراری ارتباط شما را با یوتیوب ممکن کند. به همین‌ سادگی.

منظور از پینگ بازی چیست؟

برای درک این نکته که منظور از پینگ در بازی‌ آنلاین چیست، سرعت واکنش و دقت عمل حرف اول را می‌زند. پینگ پایین به شما کمک می‌کند تا حرکات و دستورات خود را سریع‌تر به سرور بازی ارسال کنید و پاسخ‌ها را سریع‌تر دریافت کنید

سرعت پینگ ایدئال برای گیمرهای حرفه‌ای بین ۱۰ تا ۲۰ میلی‌ثانیه است. البته، میانگین پینگ قابل قبول برای بازی حدود ۲۰ تا ۵۰ میلی‌ثانیه است. به‌طورکلی، هرچه پینگ شما پایین‌تر باشد، سرعت اتصال شما بیشتر و تجربه بازی بهتری خواهید داشت. حتی اگر بهترین گیمر دنیا باشید، پینگ نامناسب تجربه بازی جذابی برایتان باقی نخواهد گذاشت.

دو نفر در حالی بازی هستند که پینگ بازی آن‌ها بسیار بالا است
تاثیر پینگ بالا در کیفیت بازی‌های کامپیوتری

پینگ چگونه کار می‌کند؟

پس از بررسی پاسخ سوال پینگ چیست، سراغ نحوه کار آن می‌رویم. به کمک پینگ می‌توانید متوجه شوید چه مدتی زمان می‌برد تا اطلاعات بین شما و وب‌سایت ردوبدل شود. پینگ یک بسته اطلاعاتی به نام Echo Request را با استفاده از پروتکل ICMP به یک آدرس اینترنتی خاص می‌فرستد و منتظر جواب می‌ماند. وقتی آدرس اینترنتی بسته مورد نظر را دریافت کرد، یک Echo Request تایید به‌عنوان پاسخ به دستگاه شما می‌فرستد. با این کار دو هدف دارد:

  • بررسی کند آیا آدرس اینترنتی در دسترس است یا خیر.
  • زمان رفت و برگشت اطلاعات یا اصطلاحا Latency را محاسبه کند.

پینگ این کار را چهار یا پنج بار به‌طور پیش‌فرض انجام می‌دهد و در نهایت، میانگین نتیجه را نشان می‌دهد.

سرعت پینگ چیست؟

منظور از سرعت پینگ همان پاسخ پینگ است. به محض اینکه درخواستی به اینترنت یا سرور ارسال می‌کنید، فرمان شما پاسخ داده می‌شود. این فرایند ارسال و دریافت اطلاعات همان پینگ‌ است. حالا منظور از پینگ بالا و پینگ پایین چیست؟ اگر سرعت رفت و برگشت اطلاعات پایین باشد، یعنی سرعت پینگ بالا است؛ در مقابل، هرچه سرعت پینگ‌ پایین‌تر باشد، سرعت رفت و برگشت اطلاعات و به دنبال آن سرعت عمل سرور بالاتر خواهد بود. سرعت پینگ با واحد میلی‌ثانیه (MS) اندازه‌گیری می‌شود.

اینفوگرافیک تاثیر پینگ بر سرعت اتصال
پینگ پایین سرعت اتصال بهتر را نشان می‌دهد

نحوه دسترسی و بررسی پینگ

فرض کنید قصد بررسی یک دستگاه با آدرس IP مشخص (مثل ۱۷۲.۱۶۸.۹.۱۳) دارید تا دو مورد را چک کنید:

۱. آیا روشن است یا خیر.

۲. آیا امکان برقراری ارتباط با آن وجود دارد یا خیر.

با استفاده از پینگ و وارد کردن آدرس IP خود می‌توانید به‌راحتی از روشن بودن و قابل دسترس بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. با این حال، اگر زمان پاسخ پینگ طولانی باشد، به وجود مشکلاتی مانند ترافیک زیاد در شبکه، اختلال در مسیریابی یا سرعت پایین اینترنت می‌توانید پی‌ ببرید. شما می‌توانید از سایت‌های آنلاین برای اندازه‌گیری پینگ سرور استفاده کنید. سایت‌هایی مانند:

  • Pingdom
  • GTmetrix
  • Pingtool

همچنین می‌توانید به‌طور مستقیم دستورات پینگ را پنجره خط فرمان به کار ببرید. در ادامه، نحوه انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

انواع دستور پینگ چیست؟

نحوه اندازه‌گیری پینگ در عیب‌یابی شبکه بسیار ساده است. فقط کافی‌است دستور پینگ را همراه با آدرس یا نام میزبان مقصد اجرا کنید. از آنجایی که پینگ به عنوان یک ابزار خط فرمان عمل می‌کند، به‌راحتی می‌توانید آن را در اسکریپت‌های مختلف به کار ببرید. فرمت دستور پینگ به‌صورت زیر است:

ping <space> <IP address or hostname>

برای مثال، برای بررسی اتصال اینترنت گوشی همراهتان یا تست اتصال گوگل می‌توانید دستور زیر را وارد کنید:

ping 127.0.0.1
ping google.com

ابزار پینگ در ابتدا برای سیستم‌عامل یونیکس ساخته شد. بعدها، اکثر سیستم‌عامل‌ها از پینگ پشتیبانی کردند. برای تعیین تعداد درخواست‌های اکو در تست شبکه با پینگ، در پنجره cmd ویندوز از گزینه -n (تعداد) و در یونیکس از پارامتر -c (تعداد) استفاده می‌شود. برای مثال:

در خط فرمان ویندوز

ping -n 5 google.com

در ترمینال یونیکس

ping -c 4 google.com

مهم‌ترین دلایل پینگ بالا چیست؟

پینگ بالا حکایت کار آهسته حیوان تنبل در کارتون زوتوپیا است که تا می‌خواهد کاری انجام دهد، ساعت‌ها زمان می‌برد. خبر خوب این که بسیاری از دلایل بالا رفتن پینگ قابل حل هستند. از جمله رایج‌ترین دلایل پینگ بالا شامل موارد زیر است:

  • حافظه پُر روتر یا مودم: حافظه کش (Cache) روتر و مودم خود را خالی کنید.
  • تعداد زیاد دستگاه‌های متصل به شبکه: تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه را کاهش دهید.
  • روتر یا مودم قدیمی با تنظیمات اشتباه: از به‌روز بودن و تنظیمات صحیح روتر خود اطمینان حاصل کنید.
  • به‌روزرسانی‌های خودکار: به‌روزرسانی‌های خودکار را در زمان بازی، اتصال به سرور یا شبکه غیرفعال کنید.
  • کامپیوتر ضعیف یا با تنظیمات نامناسب: سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را بهینه کنید و برنامه‌های غیرضروری را در پس‌زمینه ببندید.
  • کیفیت پایین اتصال به اینترنت: این مورد در کشور عزیز ما چندان جای تعجبی ندارد. برای رفع مشکل، پلن اینترنت با سرعت بالاتر خریداری کرده یا از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید.
اینفوگرافیک مفهوم پینگ بالا و پینگ پایین
پینگ پایین نشان‌دهنده سرعت اتصال بهتر است

چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

نه‌تنها در بازی بلکه حتی در اتصالتان به اینترنت زمانی که پینگ پایین باشد، تاخیر کمتر و عملکرد بهتری را تجربه خواهید کرد. کاهش پینگ چیست؟ منظور راهکارهایی است که کمک می‌کند تا پینگ پایین بیاید. راهکارهایی مانند موارد زیر:

۱. از کابل به جای وای‌فای برای اتصال به اینترنت استفاده کنید

اتصالات بی‌سیم به شبکه با امواج رادیویی کار می‌کند؛ درنتیجه طی هر بار رفت و برگشت اطلاعات ممکن است سرعت پایین و پینگ بالایی را تجربه کنید. با استفاده از کابل شبکه، این محدودیت از بین رفته و اطلاعات از مبدا به سرعت به مقصد رسیده و پاسخ داده می‌شود.

۲. برنامه‌ و سایت‌های غیرضروری را هنگام اتصالتان به اینترنت را ببندید

وقتی چند هندوانه را با هم بلند می‌کنید، ناغافل یکی از آن‌ها روی زمین می‌افتد. وقتی چند برنامه در بک‌گراند کامپیوترتان در حال لود باشد، هنگام انجام کارهایی که به پینگ پایین نیاز دارد، مانند انجام بازی پینگ بالایی را تجربه خواهید کرد.

۳. با استفاده از تنظیمات QoS ترافیک را اولویت‌بندی کنید

اگر با تنظیمات مودم آشنایی دارید، از قابلیت اولویت‌بندی کیفیت سرویس می‌توانید استفاده کنید تا اقدام موردنظرتان (برای مثال بازی یا اتصال به سرور) در شبکه ترافیک بیشتری دریافت کند.

۴. از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید

به‌دلیل محدودیت اینترنت و فاصله ایران از سرورهای بین‌المللی، جای تعجب نیست که پینگ بالایی را تجربه کنید. دراین‌صورت، با استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی می‌توانید این محدودیت را دور بزنید. البته مهم است ابتدا از امنیت VPN مطمئن شوید.

۵. مودم (یا روتر) و دستگاه را ری‌استارت کنید

چه رازی بین ری‌استارت کردن و حل مشکل وجود دارد، خدا می‌داند. فقط در بسیاری مواقع با ری‌استارت مودم یا دستگاه شاهد پینگ پایین و رفع مشکل خواهید بود. چون با انجام این کار باگ‌هایی برطرف می‌شود که مانع از پینگ پایین یا سرعت اتصالتان می‌شدند.

سرور مجازی پارس پک، ناجی طرفداران سرعت بالا و پینگ پایین

در دوره‌ای که سرعت اینترنت یک تنه قادر است موهایمان را سفید و اعصابمان را خط‌خطی کند، داشتن یک سرور با پینگ پایین و سرعت بالا غنیمت است. سرور مجازی پارس پک با ارائه پینگ پایین و پایداری بالا به شما کمک می‌کند تا از جنگ پینگ و سرعت سربلند بیرون بیایید. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

پینگ چیست؟ معیاری است که با آن می‌توانید تجربه یک اتصال پرسرعت به اینترنت، سرور و شبکه را داشته باشید. در این مقاله، صفر تا صد پینگ را بررسی کردیم. امیدواریم با خواندن این مقاله، تمام سوالات شما راجع به پینگ را پاسخ داده باشیم. اگر سوال یا نظری در این زمینه دارید، در بخش نظرات انتهای همین مقاله می‌توانید برای ما بنویسید تا راهنمایی‌تان کنیم.

سوالات متداول

۱.  جعل پینگ (Ping Spoofing) چیست؟

جعل پینگ تکنیکی در امنیت شبکه است که در آن اطلاعات جعلی به سرور ارسال می‌شود. این داده‌های تقلبی شبیه بسته‌های اطلاعاتی واقعی رفتار کرده و سرور قربانی، آن‌ها را دریافت می‌کند. سپس به جای پاسخ به سرور فرستنده اصلی به سرور دیگری پاسخ می‌دهد؛ درنتیجه، سرور ممکن است داده‌های ناخواسته‌‌ای را از آدرس‌های مختلف دریافت کند. جعل پینگ به پنهان کردن آدرس واقعی کاربر مخرب کمک می‌کند و تشخیص آن نیز دشوار است.

۲. در گیمینگ بهترین سرعت پینگ چیست؟

  • پینگ حرفه‌ای: ۱۰ میلی ثانیه
  • پینگ عالی: ۲۰ میلی ثانیه
  • پینگ معمولی: ۲۰ تا ۵۰ میلی ثانیه
  • پینگ پایین: ۵۰ تا ۱۰۰ میلی ثانیه
  • پینگ بسیار نامناسب: ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی ثانیه

۳. منظور از پینگ صفر چیست؟

پینگ صفر به معنای نداشتن هیچ‌گونه تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات بین دو دستگاه است. در این حالت، بسته‌های داده به‌طور آنی و بدون هیچ‌گونه اتلاف زمانی بین دو نقطه منتقل می‌شوند. از نظر عملی، رسیدن به چنین پینگی غیرممکن است. زیرا حتی برای ارسال و دریافت یک بسته اطلاعاتی کوچک، زمان کمی صرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم