نصب پایتون 3.8 در centos 7.8

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
پنج‌شنبه 9 خرداد 1398
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۸۰۳ بازدید

نصب پایتون روی CentOs؛ پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی بسیار محبوب است که ایجاد آن به فردی با نام Guido van Rossum بر می گردد. سال انتشار این زبان برنامه نویسی کاربردی 1991 می باشد. پایتون در موارد بسیاری می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. انجام ریاضیات پیچیده، اسکریپت نویسی سیستم، نمونه سازی سریع و بسیاری دیگر از توسعه های نرم افزاری نمونه هایی از کاربردهای این زبان برنامه نویسی می باشد.

پایتون که در بین پیشرفته ترین زبان های برنامه نویسی قرار می گیرد توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب نماید. به همین علت برای نصب آن در centos 7.8 ادامه مقاله از سری مقالات آموزش centos و آموزش لینوکس را به خوبی بررسی نمایید.

خرید سرور لینوکس با CentOS 7.8

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های لینوکسی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

فعال کردن مجموعه نرم افزارها (SCL)

قبل از آموزش نصب پایتون در لینوکس باید با مقدماتی آشنا شوید. مجموعه ای از نرم افزارهای مختلف که تحت عنوان SCL نیز شناخته شده اند، یک پروژه جامع است که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید نسخه های مختلف نرم افزاری را بر روی همان سیستم موجود نصب کنید و بهره کافی را از آن ببرید. این کار می تواند به صورتی ایجاد شود که هیچ گونه تاثیری بر روی بسته های پیش فرض سیستم نداشته باشد. با فعال نمودن این مجموعه نرم افزاری می توانید به نسخه های جدید زبان برنامه نویسی و همچنین سرویس های مربوط به آن که در مخازن اصلی موجود نمی باشند، دسترسی داشته باشید.

SCL به شما این امکان را می دهد تا بتوانید آخرین نسخه زبان برنامه نویسی پایتون را در کنار دیگر نسخه های آن نصب کنید . این کار بدین منظور انجام می شود تا ابزارهای سیستمی از جمله yum به درستی کار کنند. به منظور فعال نمودن SCL نیاز است تا فایل انتشار centos SCL را نصب کنید. این قسمت، بخشی از مخزن اضافی centos است و با اجرا دستور زیر به راحتی نصب خواهد شد:

sudo yum install centos-release-scl

نصب پایتون در centos 7.8

پایتون به علت ویژگی هایی که دارد می تواند بر روی سیستم هایی همچون ویندوز، مک، لینوکس، BSD، Raspberry Pi و بسیاری از موارد دیگر کار می کند. از این رو در این مقاله قصد داریم به آموزش نصب آخرین نسخه از پایتون یعنی 3.8 بپردازیم. به همین دلیل نیاز است تا از مراحل زیر به ترتیب پیروی کنید.

مرحله 1: دیتاهای پایتون را نصب کنید

از آن جایی که برای نصب پایتون باید آن را از منبع انتخاب کنیم نیاز است تا اجازه دهید که پکیج های لازم برای نصب پایتون نصب شوند. دستوری که برای این کار مورد نیاز است به صورت زیر می باشد:

sudo yum –y groupinstall "Development Tools"
sudo yum –y install openssl-devel bzip2-devel libffi-devel

سپس باید در دسترس بودن gcc را تایید کنید.

$ gcc --version
gcc (GCC) 4.8.5 20150623 (Red Hat 4.8.5-39)
Copyright (C) 2015 Free Software Foundation, Inc.
This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

مرحله 2: آخرین ورژن پایتون 3.8 را دانلود نمایید

با استفاده از دستوری که در ادامه خواهد آمد می توانید آخرین یعنی جدیدترین آرشیو که مربوط به Python 3.8 را دانلود کنید.

sudo yum -y install wget
wget https://www.python.org/ftp/python/3.8.2/Python-3.8.2.tgz

پس از وارد نمودن دستور فوق نیاز است تا پکیج مورد نظر را استخراج و یا به اصطلاح Extract کنید.

tar xvf Python-3.8.2.tgz

سپس باید پوشه ای که ایجاد کرده اید را تغییر دهید:

cd Python-3.8*/

مرحله 3: نصب پایتون 3.8 روی centos 7 و centos 8

در مرحله سوم نوبت آن است که جدیدترین نسخه پایتون را بر روی centos 7 و centos 8 نصب کنید. برای این که بتوانید عملیات نصب را به خوبی تنظیم کنید نیاز است تا اسکریپت پیکربندی را اجرا نمایید. برای این کار نیاز به دستور زیر دارید:

./configure --enable-optimizations

حال نیاز است تا پایتون 3.8 در centos 7 را راه اندازی کنید. به راحتی می توانید این کار را با پیروی از دستور زیر انجام دهید:

sudo make altinstall

اگر نتیجه کار شما موفقیت آمیز بود، باید پیامی متشابه با مورد زیر دریافت نمایید:

/tmp/tmp9ly9eo2d/pip-19.2.3-py2.py3-none-any.whl/pip/_vendor/ipaddress.py:1106: SyntaxWarning: 'str' object is not callable; perhaps you missed a comma?
/tmp/tmp9ly9eo2d/pip-19.2.3-py2.py3-none-any.whl/pip/_vendor/ipaddress.py:1106: SyntaxWarning: 'str' object is not callable; perhaps you missed a comma?
Looking in links: /tmp/tmp9ly9eo2d
Collecting setuptools
Collecting pip
Installing collected packages: setuptools, pip
Successfully installed pip-19.2.3 setuptools-41.2.0

پایتون 3.8 برای اینکه کارکرد درستی را از خود نشان دهد باید در centos 7 و centos 8 چک شود و بررسی های لازم بر روی آن انجام گیرد. پس از آن باید موفقیت آمیز بودن نصب آخرین نسخه زبان برنامه نویسی پایتون بر روی centos 7 و centos 8 را تایید کنید. به منظور انجام این کار نیاز است تا مانند زیر عمل کنید:

$ python3.8 --version;
Python 3.8.2

در این صورت pip (فایل های عکس) نیز نصب شده است. دستور زیر به خوبی این مورد را نشان می دهد:

$ pip3.8 --version
pip 19.2.3 from /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pip (python 3.8)

نصب پایتون 3.8 بر روی centos 7.8 می تواند پنجره ای از امکانات پیشرفته را در اختیار شما بگذارد تا با استفاده از آن بتوانید به توسعه نرم افزارها و سیستم های مختلف بپردازید.

جمع بندی

آموزش نصب پایتون روی CentOs؛ پایتون به دلیل اینکه یکی از برترین زبان های برنامه ریزی طراحی شده می باشد، توانسته است به توسعه بسیاری از برنامه های محبوب و معروف بپردازد. YouTube ، DropBox ، Reddit، Quora ، Instagram ، Pinterest نمونه ای از این برنامه ها هستند. استفاده از پایتون می تواند یک انتخاب بسیار عالی نه تنها برای مبتدیان و بلکه توسعه دهندگان با تجربه باشد.

این زبان برنامه نویسی متنوع با شماست تا بتوانید کارهای متنوعی را با استفاده از آن به انجام برسانید و به تجزیه و تحلیل داده های بسیار بپردازید. انعطاف پذیری بالای این زبان برنامه نویسی با شماست تا بتوانید کارهای متنوع خود را به وسیله آن به درستی به انجام برسانید.

سوالات متداول

پایتون و سوالات مربوط به آن یکی از دغدغه های اصلی هر کاربر مبتدی و حرفه ای محسوب می شود. از این رو برای یافتن جواب های سوال هایشان به منابع مختلفی رجوع می کنند. برای سهولت بخشیدن به کار این افراد به بررسی چند سوال از نصب پایتون در CentOs در ادامه پرداخته ایم:

1. زبان برنامه نویسی شامل چه مزیت هایی می باشد؟

پایتون می توان شما را به سمت مزیت های گوناگون هدایت کند. به غیر از موارد ذکرشده دسترسی به مواردی همچون ساخت بازی، ایجاد وب سایت، ایجاد الگوریتم های یادگیری و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از پایتون امکان پذیر خواهد بود.

2. به چه دلیلی زبان برنامه نویسی پایتون از محبوبیت بالایی برخوردار است؟

پایتون به دلیل این که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است، می تواند به شما در اجرای بسیاری از برنامه ها کمک می کند. همچنین با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توان نیاز به نوشتن کد و توابع را کاهش داد.

3. چه تکنولوژی هایی در زبان برنامه نویسی پایتون وجود دارد؟

در نسخه های جدید زبان برنامه نویسی پایتون شاهد وجود تکنولوژی های آموزش ماشین سازی و هوش مصنوعی هستیم.

4. زبان برنامه نویسی پایتون مناسب چه افرادی می باشد؟

زبان برنامه نویسی پایتون می تواند برای افراد مبتدی که تمایل به نصب و استفاده از آن دارد مناسب باشد. همچنین توسعه دهندگان با تجربه نمونه ای دیگر از کاربران این زبان برنامه نویسی هستند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم