آموزش نصب VNC در لینوکس Centos 7

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
جمعه 31 اردیبهشت 1400
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۳۷۲ بازدید

نصب و کانفیگ  VNC در لینوکس؛ امروزه با گسترش سیستم های رایانه ای،سیستم عامل های مختلف و سرورهای متعدد از جمله سرور لینوکس ، نیاز به پشتیبانی به یک ضرورت تبدیل شده است.

از این رو، نرم افزار های متعددی برای کنترل از راه دور روی کای آمده اند که VNC یکی از آن ها می باشد. VNC یا رایانش شبکه مجازی یک پروتکل سرویس دهنده – سرویس گیرنده است که به کاربران اجازه می دهد به صورت از راه دور به یک سیستم متصل شده و با استفاده از منابع آن که توسط رابط گرافیکی عرضه شده اند، سیستم را کنترل و مدیریت کنند. در این مطلب از آموزش centos قصد داریم به شرح نحوه نصب و راه اندازی VNC Remote Access در لینوکس CentOS 7 بپردازیم.

خرید سرویس لینوکسی با قابلیت نصب VNC

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های لینوکسی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

گام اول: نصب و پیکربندی VNC در CentOS 7

قدم اول برای نصب و کانفیگ VNC در لینوکس:

1. Tigervnc-server برنامه ای است که Xvnc را اجرا کرده و فرآیند های متعدد Gnome یا سایر محیط های دسکتاپ در VNC Desktop را آغاز می کند. همان طور که گفته شد VNC می تواند توسط یک کاربر از چندین کلاینت مختلف قابل دسترس باشد. به منظور نصب VNC در CentOS 7، ابتدا Terminal را باز کرده و خط فرمان زیر را وارد کنید.

$ sudo yum install tigervnc-server

2. حال شما برنامه را نصب کرده اید. کافی است با مشخصات کاربری خود برنامه را اجرا کنید و دستورات زیر را در آن وارد کنید تا یک کلمه عبور برای سرور ایجاد شود. دقت داشته باشید که کلمه عبور باید حداقل شش حرف باشد.

$ su - your_user # If you want to configure VNC server to run under this user directly from CLI without switching users from GUI
$ vncpasswd

3. سپس، یک فایل کانفیگ سرویس VNC را به صورت نمونه برای حساب کاربری خود اضافه کنید. این فایل باید در دایرکتوری /etc.systemd/system/ قرار بگیرد. به منظور کپی کردن این فایل، خط دستور زیر را با دسترسی روت اجرا کنید.

# cp /lib/systemd/system/[email protected] /etc/systemd/system/vncserver@:1.service

4. در مرحله بعدی، باید فایل کانفیگ نمونه را که در مرحله قبل اضافه کردید، کمی اصلاح و ویرایش کنید و به جای مقادیر نوشته شده، مشخصات حساب خودتان را وارد نمایید. مقدار 1 که بعد از علامت @ آمده است، در واقع بیانگر شماره نمایش است. (پورت 5900 + نمایشگر). به ازای هر سرور VNC که آغاز کنید، مقدار پورت 5900 یک واحد افزایش می یابد.

# vi /etc/systemd/system/vncserver@\:1.service

در ادامه، خطوط زیر را نیز به فایل کانفیگ اضافه کنید.

[Unit]
Description=Remote desktop service (VNC)
After=syslog.target network.target

[Service]
Type=forking
ExecStartPre=/bin/sh -c '/usr/bin/vncserver -kill %i > /dev/null 2>&1 || :'
ExecStart=/sbin/runuser -l my_user -c "/usr/bin/vncserver %i -geometry 1280x1024"
PIDFile=/home/my_user/.vnc/%H%i.pid
ExecStop=/bin/sh -c '/usr/bin/vncserver -kill %i > /dev/null 2>&1 || :'

[Install]
WantedBy=multi-user.target

5. پس از این که تغییرات لازم را در این فایل ایجاد کردید، برنامه system system initialization را ریلود کنید تا سیستم فایل کانفیگ جدید را بشناسد. همچنین با وارد کردن چند دستور زیر، سامانه daemon VNC را فعال کنید.

# systemctl daemon-reload
# systemctl start vncserver@:1
# systemctl status vncserver@:1
# systemctl enable vncserver@:1

نصب VNC در لینوکس Centos 7

راه اندازی vnc Service در لینوکس سنت او اس

6. برای مشاهده فهرست پورت های باز شده، دستور ss که در CentOS 7 برای نمایش سوکت ها به کار می رود را اجرا کنید. توجه داشته باشید، دستور ss نیز حتما باید با دسترسی روت اجرا شود. از آن جایی که این اولین باری است که سرور VNC را اجرا می کنید،

اولین پورت باز 5901/TCP می باشد. در صورتی که فرآیند های دیگر VNC را به صورت موازی برای کاربران مختلف آغاز کنید، این مقدار برای پورت دوم 5903، برای پورت سوم 5903 و … می باشد. پورت های 6000 به بالا برای اجازه دادن به برنامه های X برای اتصال به سرور VNC استفاده می شوند.

# ss -tulpn| grep vnc

پورت های vnc در لینوکس centos 7

پورت های vnc viewer در لینوکس centos 7

7. جهت اجازه دادن به مشتریان خارجی VNC برای اتصال به سرور VNC در CentOS، شما باید اطمینان حاصل کنید که پورت های صحیح باز هستند . اجازه عبور از فایروال را دارند. در صورتی که صرفا یک فرآیند VNC باز باشد، تنها کافی است با وارد کردن خط فرمان های زیر، اولین پورت یعنی 5901/TCP را باز کنید.

# firewall-cmd --add-port=5901/tcp
# firewall-cmd --add-port=5901/tcp --permanent

گام دوم: اتصال به لینوکس CentOS 7 از طریق VNC

1. از آن جایی که VNC یک پروتکل بدون وابستگی به پلتفورم است، اتصالات واسط گرافیکی کاربر از راه دور می تواند از تقریبا هر سیستم عاملی با واسط گرافیکی کاربر و یک کلاینت VNC مخصوص انجام گیرد. به منظور اتصال از راه دور به CentOS از سیستم عامل مایکروسافت به وسیله پروتکل VNC، ابتدا برنامه VNC Viewer را باز کرده و پس از وارد کردن آدرس آیپی و شماره پورت سرور، کلید enter را بفشارید. پس از ایجاد اتصال وی ان سی، هشداری را مبتنی بر عدم رمز نگاری اتصال مشاهده خواهید کرد.

ورود به vnc

رمز گذاری ورود به vnc

Vnc viewer encryption

2. برای برطرف ساختن این هشدار، روی کلید Continue بزنید و سپس کلمه عبور سرور را (که در گام نخست ایجاد کردیم) در کادر مربوطه وارد نمایید. بدین ترتیب اتصال از راه دور شما انجام می شود.

ورود به vnc viewer در لینوکس centos 7

ورود به vnc viewer در linux centos 7

vnc remote در لینوکس

ریموت به لینوکس centos 7 از طریق vnc

3. در صورتی که پیام درخواست احراز را روی صفحه مشاهده کردید و کاربر شما دسترسی روت نداشت، کافی است گزینه Cancel را بزنید.

رمز عبور vnc در لینوکس

توجه داشته باشید که اتصال ایجاد شده میان سرور و کلاینت و هر داده ای که در این میان منتقل شود (به غیر از کلمه عبور)، از یک کانال ناامن و بدون رمز گذاری خواهد گذشت. برای رمز نگاری و بالا بردن امنیت اتصال، باید یک تونل SSH ایمن ایجاد کنید و اتصالات را از این تونل SSH عبور دهید.

گام سوم: تنظیم چندین فرآیند VNC در لینوکس CentOS 7

1. در صورتی که نیاز به اجرای یک فرآیند VNC دیگر به صورت موازی با فرآیند VNC فعلی، با حساب کاربری یکسان دارید، ابتدا Terminal را باز کنید و دستور زیر را در آن وارد کنید.

$ vncserver

هنگامی که سرور را برای بار اول اجرا می کنید، از شما درخواست می شود تا یک کلمه عبور برای این سرور تعیین کنید.

session جدید در vnc لینوکس centos 7

ایجاد یک session جدید در وی ان سی 

2. سرور وی ان سی جدید، اولین پورت خالی قابل استفاده را باز می کند (در این مثال ما سومین سرور خود را آغاز کرده ایم و این پورت 5903 است). به منظور مشاهده پورت های باز، دستور ss زیر را بدون دسترسی روت اجرا کنید.

$ ss -tlpn| grep Xvnc

پورت های vnc در linux centos 7

پورت های vnc

3. حال کافی است به وسیله سرور VNC جدید، به صورت از راه دور، به CentOS متصل شوید. توجه داشته باشید که آدرس آیپی این سرور ها با یکدیگر یکسان است اما در وارد کردن پورت آن در انتهای آدرس دقت کنید.در صورتی که کارتان با سرور تمام شد و قصد به پایان رساندن فرآیند VNC را داشتید، کافی است دو دستور زیر را در Terminal وارد کنید. لازم به ذکر است برای این دو دستور به اجازه و دسترسی روت نیازی نیست.

$ su - your_user
$ killall Xvnc

جمع بندی و نکات پایانی

نصب و کانفیگ VNC در لینوکس CentOs؛ Virtual Network Computing یا به اختصار VNC نوعی نرم افزار برای کنترل از راه دور است که مدیریت یک رایانه دیگر را از طریق اتصال شبکه ممکن می سازد. بدین ترتیب، تمام کلیک ها از این کامپیوتر به کامپیوتر مقصد منتقل خواهد شد. این موضوع به متخصصان فنی اجازه می دهد بدون این که در محل حاضر باشند، رایانه، سرور یا هر دستگاه متصل به شبکه دیگر را کنترل کنند.

وی ان سی توسط شرکتAT&T Laboratories تولید شده است و کد منبع اصلی آن open source می باشد که تحت گواهی GNU به صورت تجاری نیز موجود است. در این مقاله یاد گرفتیم چگونه یک سرور VNC بسازیم و از طریق آن به کامپیوتر هدف متصل شویم. در این مقاله از آموزش لینوکس و آموزش سیستم عامل به بررسی نحوه راه اندازی VNC در CENTOS پرداختیم و امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول

1. VNC از کجا قابل تهیه است؟

آخرین نسخه وی ان سی همیشه در وب سایت رسمی AT&T Labs به آدرس www.uk.research.att.com/vnc موجود است.

2. پس از آغاز سرور، با پیام خطای “Could not open default font ‘fixed’.” مواجه می شوم.

فونت ‘fixed’، برای اجرای سرور ها لازم است. در صورتی که نرم افزار به طور خودکار قادر به پیدا کردن این فونت نیست، باید به طور دستی مسیر درست را در فایل اسکریپت vncserver مشخص کنید.

3. کلاینت جاوا در مرورگر کار نمی کند.

بعضی از فرآیند های جاوا دارای خطا هایی هستند که موجب اختلال در کار VNC می شود. در صورت وجود مشکل، صفحه را ریلود کنید.

4. وی ان سی پس از گذشت مدتی بدون هیچ پیامی متوقف می شود.

برخی از screen saver ها با عملکرد VNC تداخل دارند. اسکرین سیور خود را غیر فعال کره و مجد امتحان کنید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم