چگونه می‌توانیم ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴ نصب و راه‌اندازی کنیم؟

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
جمعه 4 فروردین 1402
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۲۵۶۰ بازدید

نصب ریپازیتوری در اوبونتو 20.04 یا هر توزیع لینوکس دیگری، نصب و راه اندازی نرم افزارها را امکان پذیر می کند. برای  لینوکس نرم‌افزارهای بزرگ و کوچک بسیاری وجود دارد که به صورت پکیج‌های (Package) نرم‌افزاری ترکیب می‌شوند و نرم‌افزار بزرگ‌تری را به وجود می‌آورند. این پکیج‌ها در ریپازیتوری (Repository) قرار می‌گیرند. از این رو گاهاً کاربران برای نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار نیاز به اضافه کردن ریپازیتوری در اوبونتو دارید.

در این مقاله آموزش اوبونتو از وبلاگ پارس پک قصد داریم به صورت گام به گام نحوه پیکربندی ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴ را به شما آموزش دهیم تا به راحتی Repository مورد نظر خود را به سیستم‌عامل اضافه نمایید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

خرید سرور لینوکس با سیستم‌عامل اوبونتو (Ubuntu) از پارس پک

شما می‌توانید از این مقاله برای مدیریت سرورهای لینوکس خود استفاده کنید و اگر قصد خرید هر یک از سرویس‌های لینوکسی پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، شما می‌توانید برای اطلاع از تعرفه‌ها و هزینه‌ها به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

آموزش نصب ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴

ریپازیتوری‌ها به‌صورت پیش‌فرض دارای تعداد زیادی پکیج یا بسته هستند که نرم‌افزارهای مختلفی بر روی آن ها قرار دارد. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که نرم‌افزار مورد نظر در این پکیج قرار ندارد یا نسخه بسیار قدیمی از آن وجود دارد. در این صورت شما می‌توانید ریپازیتوری مورد نظر را اضافه کرده و از طریق آن نرم‌افزار خود را نصب نمایید.

هنگام راه اندازی Repository در اوبونتو مراقب باشید، چرا که گاهی اوقات اجرای این عملیات‌های آموزشی همراه با ساختارهایی از نسخه‌های آزمایشی نرم‌افزار و حتی کرنلِ لینوکس آموزش داده می‌شوند. بنابراین، باید اطلاعات مربوط به ریپازیتوریِ third-party را در قسمتِ description و update manager آن به دقت مطالعه کنید.

Repository ها مانند صندوقچه‌ای هستند که پکیج‌های نرم‌افزاری را در خود نگه‌داری می‌کنند. با پیکربندی ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴ می‌توانید نرم‌افزارهای مدنظرتان را نصب و راه‌اندازی کنید. همه چیز ساده است، با اضافه‌کردن ریپازیتوری امکان نصب انواع نرم‌افزارها برایتان فراهم می‌شود.

برای آشنایی با اوبونتو مقاله زیر را بخوانید.

اوبونتو چیست؟

 

چگونه لیست ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴ را پیدا کنیم؟

قبل از هرچیز، برای مشاهده لیست ریپازیتوری خود باید از دستور زیر استفاده نمایید:

nano /etc/apt/sources.list

همچنین ریپازیتوری‌ها گاهی ممکن است در یکی از فایل‌های موجود در /etc/apt/sources.list.d/ قرار بگیرند.

برای غیرفعال‌سازی یکی از ریپازیتوری‌ها کافیست که لاین معادل با آن را comment out کنید:

# deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu focal multiverse

نحوه اضافه کردن ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴

برای اضافه کردن یک repository باید آدرس آن را از طریق سافتور دولوپر (Software Developer) یا همان توسعه‌دهنده نرم‌افزار خود پیدا کنید. سپس از دستور apt-add-repository به صورت زیر استفاده نمایید:

apt-add-repository ‘deb http://repository_address version branch’

به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات ابتدا باید کلید امنیتی GPG را نصب کنید. به‌عنوان‌مثال MariaDB را در نظر بگیرید:

apt-key adv --fetch-keys 'https://mariadb.org/mariadb_release_signing_key.asc'

اکنون ریپازیتوری را اضافه کنید:

add-apt-repository 'deb [arch=amd64,arm64,ppc64el] http://mirror.mephi.ru/mariadb/repo/10.5/ubuntu focal main'

به این ترتیب با انجام مراحل بالا شما می‌توانید ریپازیتوری در اوبونتو اضافه نمایید. حال ممکن است این سؤال مطرح شود آیا امکان حذف ریپازیتوری در اوبونتو وجود دارد یا خیر؟ جواب این سوال کوتاه و مثبت هست!

شما می‌توانید به راحتی Repository را در اوبونتو حذف نمایید. در ادامه نحوه انجام این کار را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه حذف ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴

برای حذف repository در اوبونتو کافی است که دستور زیر را استفاده نمایید:

add-apt-repository --remove 'deb [arch=amd64,arm64,ppc64el] http://mirror.mephi.ru/mariadb/repo/10.5/ubuntu focal main'

ریپازیتوری PPA در اوبونتو ۲۰.۰۴

در هنگام نصب و راه‌اندازی نصب ریپازیتوری PPA، سیستم به طور خودکار repository را شناسایی کرده و کلیدهای لازم را دانلود می‌کند:

apt-add-repository ppa:repository/ppa

اگر قصد حذف ریپازیتوری PPA را دارید، از دستور زیر استفاده کنید:

apt-add-repository --remove ppa:repository/ppa

به این نکته دقت داشته باشید که پس از ویرایش لیست ریپازیتوری، لیست پکیج‌های موجود در سیستم را به‌روزرسانی کنید. برای انجام این کار دستور زیر را وارد نمایید:

apt update

کلام آخر

پیکربندی ریپازیتوری در اوبونتو 20.04 یا سایر توزیع‌های لینوکس کار چندان سختی نیست. کافیست commandها و دایرکتوری‌ها با دقت کافی وارد شوند. در این مقاله آموزش لینوکس از سری مقالات آموزش سیستم عامل وبلاگ پارس‌پک سعی کردیم به آموزش نحوه پیکربندی ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴ بپردازیم. امیدواریم که این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما می‌توانید سؤالات و اشکالات خود را با تیم فنی و فروش پارس پک به اشتراک بگذارید و راهنمایی‌های لازم در ارتباط با نصب ریپازیتوری برای نرم‌افزارهای مختلف بر سرور لینوکس خود را دریافت کنید.

سؤالات متداول در مورد پیکربندی ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴

1. چگونه می‌توانیم یک ریپازیتوری در اوبونتو راه‌اندازی کنیم؟

برای نصب و راه‌اندازی repository در منابع نرم‌افزاری خود کافی است مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. نخست به Navigate to Ubuntu Software Centre > Edit > Software Sources > Other Software بروید.
  2. سپس بر روی Add کلیک نمایید.
  3. اکنون مکان ریپازیتوری را وارد کنید.
  4. بر روی Add Source کلیک کنید.
  5. رمز عبور خود را وارد نمایید.
  6. بر روی Authenticate کلیک کنید.
  7. در نهایت بر روی Close کلیک نمایید.

2. چگونه در اوبونتو ریپازیتوری را ویرایش کنیم؟

از طریق رابط کاربری گرافیکی، یا می‌توانید در منوی Ubuntu Software Center Edit به بخش Software Sources بروید. سپس پسورد خود را وارد نمایید و در صفحه ظاهر شده ریپازیتوری مورد نظر برای حذف را پیدا کنید. در نهایت، بر روی آن کلیک کرده و گزینه Remove را انتخاب و بر روی Close کلیک نمایید.

3. چگونه ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴ را پیدا کنیم؟

با استفاده از /etc/apt/sources. list. d/ directory یا دستور apt-cache می‌توانید لیست ریپازیتوری در اوبونتو ۲۰.۰۴ را مشاهده نمایید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم