لایسنس سی پنل چیست؟ راهنمای خرید، نحوه نصب و انواع آن

لایسنس سی پنل چیست؟
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 11 دی 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۴۶۳ بازدید

لایسنس سی پنل چیست؟ اصلاً چرا ما باید لایسنس cPanel بخریم؟ افسانه‌ها می‌گویند که بسیاری از توسعه‌دهندگان تازه‌کار یا افرادی که می‌خواهند وب‌سایت خود را تاسیس کنند، با این سوال مواجه شده‌اند و پیرِ مرادشان هم گفته که پاسخِ این سوال بالای کوه «سالوادور» است که ۱۵۶۰۰ متر ارتفاع دارد! اگر شما هم دارید کوله‌تان را جمع می‌کنید تا به کوه سالوادور بروید، بهتر است این مطلب از آموزش سی پنل پارس پک را بخوانید! در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که لایسنس سی پنل رایگان چه تفاوتی با نوع پولی آن دارد، انواع آن را معرفی می‌کنیم و در نهایت به این نتیجه می‌رسید که آیا خرید لایسنس cPanel برای شما مفید است یا نه؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

لایسنس سی پنل چیست؟

لایسنس سی پنل مجوزی است به شما این امکان را می‌دهد تا نرم‌افزار سی پنل را روی هاست یا سرور خود نصب و آن‌ها را مدیریت کنید. تفاوت بین لایسنس‌های مختلف سی پنل، در تعداد اکانت‌هایی است که با استفاده از آن مدیریت می‌شود و البته شما می‌توانید لایسنس موردنظرتان را در بازه‌های زمانی مختلف، مثلاً ماهانه یا سالانه سفارش دهید.

اگر شما هم به‌دنبال پاسخ این سؤال هستید که لایسنس سی پنل چیست، فقط همین نکته را بدانید که لایسنس سی پنل هم مثلِ گواهینامه‌ی رانندگی است؛ همان‌طور که بدون گواهینامه نمی‌توانید رانندگی کنید، بدون لایسنس سی پنل هم نمی‌توانید از این کنترل پنل برای مدیریت سرور و هاست خود استفاده کنید!

خرید هاست سی پنل

انواع لایسنس سی پنل

اگر قصد خرید لایسنس سی پنل را دارید، بهتر است ابتدا بدانید که تفاوت بین انواع لایسنس سی پنل چیست. به‌طور کلی لایسنس‌های سی پنل به چند دسته‌ی مختلف تقسیم‌ می‌شوند:

۱. لایسنس cPanel Solo

قیمت لایسنس سی پنل Solo از دیگر لایسنس‌ها کمتر است. این لایسنس می‌تواند فقط یک اکانت هاستینگ را مدیریت کند. البته این موضوع به این معنی نیست که فقط امکان مدیریت یک وب‌سایت با استفاده از این اکانت وجود دارد؛ شما محدودیتی در مدیریت تعداد وب‌سایت‌های خود ندارید، اما فقط با یک اکانت! به همین دلیل است که این نوع لایسنس بیشتر توسط فریلنسرها و کسب‌و‌کارهای کوچک و به‌طور کلی افرادی که پروژه‌هایشان زیر نظر خودشان است، استفاده می‌شود.

۲. لایسنس cPanel Admin

اگر توسعه‌دهنده‌ی وب یا صاحب کسب‌وکار متوسط هستید و می‌خواهید چند وب‌سایت را مدیریت کنید، لایسنس cPanel Admin گزینه‌ی مناسب‌تری برای شماست. این لایسنس را می‌توانید روی ۵ اکانت مختلف نصب کنید. البته باز هم به این نکته توجه کنید که هر یک از این اکانت‌ها، می‌توانند تعداد وب‌سایت‌های نامحدودی در زیر مجموعه‌ی خودشان داشته باشند.

مثلاً فرض کنید شما یک توسعه‌دهنده‌ی وب هستید و با چند کارفرما هم قرارداد بسته‌اید تا وب‌سایت‌هایشان را طراحی کنید. بعد از طراحی وب‌سایت، قاعدتاً باید به کارفرما دسترسی سی پنل را بدهید تا بتواند تغییرات مدنظرش را روی هاست انجام دهد. حالا اگر فقط یک اکانت داشته باشید و همه‌ی پروژه‌ها هم رویِ همان باشد، دیگر نمی‌توانید چنین کاری انجام دهید، چون با این کار، همه به تمام پروژه‌ها دسترسی دارند!

۳. لایسنس cPanel Pro

نسخه‌ی Pro لایسنس سی پنل امکان نصب روی ۳۰ اکانت را دارد. بنابراین، این لایسنس بیشتر برای آژانس‌هایی که کار طراحی و توسعه‌ی وب را انجام می‌دهند و همچنین بیزینس‌های بزرگ، کارایی دارد. همچنین این لایسنس، قابلیت مقیاس‌پذیری هم دارد. یعنی اینکه هر زمان که تشخیص بدهید که نیاز به لایسنس با امکانات بیشتری دارید، می‌توانید لایسنس‌تان را ارتقا دهید.

۴. لایسنس cPanel Premier

اگر یک دیتاسنتر داشته باشید و بخواهید سی پنل را روی تعداد زیادی هاست یا سرور نصب کنید، انواع دیگر لایسنس‌ سی پنل، به کارتان نمی‌آید. شما باید نسخه‌ای را انتخاب کنید که روی تعداد زیادی حساب کاربری نصب شود تا هزینه‌هایتان کاهش داده شود. لایسنس cPanel نسخه‌ی Premier می‌تواند تا ۱۰۰ اکانت را پشتیبانی کند. ضمن اینکه فقط همین لایسنس است که می‌توانید از آن روی سرورهای اختصاصی استفاده کنید.

معرفی انواع لایسنس cPanel
معرفی انواع لایسنس‌های سی پنل

قیمت لایسنس سی پنل

تا حالا به چه نتیجه‌ای رسیدیم؟ اینکه لایسنس سی پنل چیست و چه انواعی دارد. حالا دیگر شما می‌دانید که چه لایسنسی برایتان کاربرد بیشتری دارد. اما اجازه دهید قبول نکنم که به‌دنبال این نیستید که خرید لایسنس موردنیازتان، چقدر برایتان تمام می‌شود. در جدول زیر قیمت انواع لایسنس سی پنل درج شده است:

نوع لایسنس cPanel هزینه‌ی ماهانه تا ۱۵ آذر ۱۴۰۲ هزینه‌ی ماهانه بعد از ۱۵ آذر ۱۴۰۲ کاربردها
cPanel Solo ۱۵.۹۹ دلار ۱۷.۴۹ دلار مناسب فریلنسرها و کارآفرین‌ها و پروژه‌های شخصی
Admin ۲۷.۹۹ دلار ۲۹.۹۹ دلار مناسب آژانس‌ها و SMBها و متخصص‌های وب
Pro ۳۹.۹۹ دلار ۴۲.۹۹ دلار مناسب استارت‌آپ‌ها و فروشنده‌ها و کسب‌وکارهای در حال رشد
Premier ۵۹.۹۹ دلار ۶۰.۹۹ دلار برای برطرف‌کردن مشکلات شرکت شما مطابق با نیازهایتان

نحوه‌ خرید لایسنس سی پنل

حالا بیایید ببینیم که چطور باید هر یک از این لایسنس‌ها را بخریم. به‌طور منطقی، بهترین راهکار برای خرید لایسنس سی پنل این است که لایسنس موردنظر را به‌صورت مستقیم از وب‌سایت خودِ سی پنل بخریم. اما همین که بحثِ خرید از وب‌سایت‌های خارجی پیش می‌آید، اولین چالش ذهنی ما، محدودیت‌های بانکی است و اینکه ما به‌راحتی نمی‌توانیم از وب‌سایت‌های بین‌المللی خرید کنیم.

چاره‌ی کار برای خرید لایسنس سی پنل چیست؟‌ این‌طور وقت‌ها همیشه شرکت‌هایی هستند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. یعنی اینکه لایسنس cPanel را برای شما می‌خرند و در ازای آن مقداری کارمزد دریافت می‌کنند.

بنابراین اگر کارت‌های اعتباری بین‌المللی مثل Mastercard یا Visa Card دارید و مشکلی برای خرید لایسنس سی پنل ندارید؛ می‌توانید به وب‌سایت سی پنل مراجعه کرده و لایسنس موردنیازتان را بخرید. اگر هم مستر کارت ندارید، می‌توانید به یکی از این شرکت‌های واسط مراجعه کرده و خریدتان را با اندکی کارمزد انجام دهید.

خرید لایسنس سی پنل
نحوه‌ خرید لایسنس سی پنل

نصب لایسنس سی پنل

حالا فرض کنید خرید لایسنس سی پنل را انجام داده‌اید. در گام بعدی باید این لایسنس را روی سرور یا هاستتان نصب کنید. برای نصب لایسنس سی پنل می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

cd /home && curl -o latest -L https://securedownloads.cpanel.net/latest && sh latest

این دستور آخرین نسخه‌ی cPanel و WHM را روی سرور شما نصب می‌کند و همچنین اسکریپت نصب را هم اجرا می‌کند.

نکات مهم برای نصب لایسنس سی پنل

بهتر است نصب لایسنس سی پنل را از طریق Linux Screen انجام دهید تا حتی اگر در اینترنت هم اختلالی ایجاد شد، Session ایجاد شده همچنان فعال بماند. اگر نمی‌دانید که سیستم‌عامل شما ابزار Screen را دارد یا نه، می‌توانید دستور Which Screen را در ترمینال وارد کنید.

اگر بعد از وارد کردن دستور Which Screen، این ابزار روی سیستم‌عامل شما نصب نشده بود، می‌توانید به‌سادگی آن را نصب کنید. درصورتی‌که سیستم شما از yum استفاده می‌کند، با دستور yum install screen این ابزار را نصب کنید. اگر هم سیستم از apt استفاده می‌کند، برای نصب Screen می‌توانید از دستور apt install screen استفاده کنید.

برای شروع یک Session جدید، کافی است دستور Screen را وارد کنید. حالا اگر Session به هر دلیل قطع شد، دوباره به سرور وصل شوید و دستور Screen -r را وارد کنید تا Session قبلی دوباره اجرا شود.

چگونگی عملکرد لایسنس cPanel

عملکرد لایسنس سی پنل با سرور مجازی هیچ تفاوتی با لایسنس سی پنل با سرور اختصاصی ندارد و تمامی امکانات و قابلیت‌ها و عملکرد آن‌ها با یکدیگر یکسان است. چه از لایسنسی با سرور مجازی و چه از لایسنسی با سرور اختصاصی استفاده کنید، وقتی لایسنس سی پنل شما روی آی‌پی پایه سرور نصب باشد، تمامی حساب‌های مجازی و حساب‌های بر‌اساس آی‌پی و هر نوع حساب دیگری تماماً در برگرفته می‌شود.

این نکته را فراموش نکنید که یک لایسنس سی پنل نمی‌تواند روی دو سرور نصب شود. همچنین، اگر یک سرور دارید، نمی‌توانید از دو لایسنس سی پنل استفاده کنید. از لایسنس cPanel فقط برای نرم‌افزارهای مجازی‌سازی می‌توان بهره برد.

نرم‌افزارهای مجازی‌سازی ماشین‌های مجازی بسیاری برای ارائه به مشتریان در سرور فیزیکی ایجاد می‌کنند و شما برای هر‌کدام از ماشین‌های مجازی به یک لایسنس cPanel جداگانه نیاز دارید. البته بهتر است به‌جای خرید جداگانه لایسنس‌ها، همه را از قبل تهیه کنید.

مزایا و معایب کنترل پنل cPanel، دلایل استفاده، قیمت و جایگزین‌های آن را در مطلب زیر بخوانید.

سی پنل چیست؟

فرق لایسنس اختصاصی و اشتراکی سی پنل

اگر حداقل یکبار برای خرید لایسنس سی پنل اقدام کرده باشید، حتماً با اصطلاحاتی مثل لایسنس اشتراکی و اختصاصی روبه‌رو شده‌اید. تفاوت بین این دو، از نامشان کاملاً پیداست؛ لایسنس اختصاصی فقط به یک نفر اختصاص پیدا می‌کند اما لایسنس اشتراکی سی پنل را می‌توان بین چند نفر به اشتراک گذاشت.

مثلاً فرض کنید شما یک لایسنس Premier سی پنل را خریده‌اید. مگر نه اینکه این لایسنس می‌تواند تا ۱۰۰ اکانت را پشتیبانی کند؟ حالا اگر یکی از این ۱۰۰ اکانت را به فرد دیگری بدهید، قاعدتاً او هم می‌تواند از لایسنس سی پنل استفاده کند. به همین راحتی!

بررسی فرق لایسنس اختصاصی و لایسنس اشتراکی سی پنل
لایسنس اختصاصی و اشتراکی سی پنل چه فرقی با هم دارند؟

اولین و مهم‌ترین مزیت نوع اشتراکی لایسنس cPanel ارزان بودن آن است؛ حالا اینکه اصلاً صلاح است که شما از لایسنس اشتراکی سی پنل استفاده کنید یا نه، به مبلغی که برای این لایسنس می‌پردازید و هم به اعتبار شرکت یا فردی بستگی دارد که می‌خواهید از او خرید کنید. اما به‌طور کلی با توجه به اینکه بروز مشکل در این موارد بعید نیست، بهتر است تا حد امکان از این روش برای خرید لایسنس سی پنل استفاده نکنید.

حالا با همه‌ی این توضیحاتی که ارائه کردیم، بهترین راه برای خرید لایسنس سی پنل چیست؟‌ چطور می‌توانیم از این کنترل پنل محبوب روی سرور یا هاست خود، بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های زیاد، استفاده کنیم؟

هاست را بدون لایسنس سی پنل نخرید!

از ما به شما نصیحت! اگر به هاست نیاز دارید و با سی پنل آشنا هستید، به هیچ وجه از شرکت‌های هاستینگ نامعتبر و بدون کنترل پنل هاست نخرید. حداقل تا زمانی که هاست پارس پک با قیمت مناسب در دسترس است. همچنین شما می‌توانید بین دو گزینه لایسنس اشتراکی و اختصاصی سی پنل، یکی را انتخاب کنید. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و هاست پارس پک را با لایسنس قانونی سی پنل بخرید.

جمع‌بندی

لایسنس سی پنل چیست؟ این شاید سوالی باشد که برای شما هم پیش آمده؛ لایسنس سی پنل همان مجوزی است که به شما این امکان را می‌دهد تا از این کنترل پنل محبوب روی سرور یا هاستتان استفاده کنید. حالا چه افرادی به این لایسنس نیاز دارند؟ پاسخ خیلی ساده است؛ هر کسی که می‌خواهد روی سرور یا هاست لینوکسی خود از کنترل پنل سی پنل استفاده کند! در این مطلب از آموزش کنترل پنل بلاگ پارس پک همه چیز را در مورد این مجوز به شما گفته‌ایم؛ اینکه چه انواعی دارد و اصلاً می‌توان لایسنس رایگان cPanel را به‌دست آورد یا نه!

سؤالات متداول

۱. لایسنس سی پنل چیست؟

لایسنس سی پنل به مجوزی گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید از این کنترل پنل برای مدیریت هاست یا سرورتان استفاده کنید.

۲. چطور می‌توان از لایسنس رایگان cPanel استفاده کرد؟

سی پنل نسخه‌ی رایگان ندارد. اگر از هاست یا سرور پارس پک هم استفاده کنید، می‌توانید هم گزینه‌ی هاست اختصاصی و هم هاست اشتراکی را انتخاب کنید. بعد از انتخاب، مبلغ مورد نیاز به فاکتور شما اضافه می‌شود.

۳. قیمت لایسنس سی پنل چقدر است؟

قیمت لایسنس سی پنل به نوع آن بستگی دارد. مثلاً هزینه‌ی ماهانه برای لایسنس Premier سی پنل که بالاترین تعداد اکانت را ساپورت می‌کند، حدود ۶۱ دلار است.

منابع:docs.cpanel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم