چگونه منابع هاست خود را بهینه کنیم؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 19 شهریور 1399
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۸۴۱ بازدید

بهینه‌سازی هاست، یکی از چالش‌های مهم مدیریت و نگهداری وب‌سایت است. شما باید وب‌سایت خود را بهینه و کارآمد کنید. بنابراین، لازم است تا منابع هاست را متناسب با نیاز خود انتخاب کرده و منابع بیش از نیازتان را حذف کنید. 

مدیریت و بهینه‌سازی منابع هاست، بهترین راه برای اطمینان از هماهنگ بودن وب‌سایت شما با افزایش ترافیک آن است. شما به راحتی می‌توانید بستری ایجاد کنید که این بستر با کمترین هزینه‌ی ممکن از ترافیک فعلی شما پشتیبانی کند و در طول زمان نیز متناسب با افزایش تعداد کاربران رشد کند. 

در این مقاله از سرویس‌های میزبانی، روش‌ها و ابزارهای بهینه‌سازی هاست را بررسی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید منابع هاست وب‌سایت خود را برای رسیدن به یک عملکرد اقتصادی بهینه کنید.

خرید انواع سرویس‌های میزبانی پارس پک با آپتایم بالا

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

حذف منابع Third-Party

منابع Third-Party به فایل‌هایی گفته می‌شود که روی هاست وب‌سایت شما قرار ندارند. این فایل‌ها همان تصاویر، ویدیوها و در اصل محتوای یک صفحه از وب‌سایت هستند که توسط یک سرویس از هاست دیگری درخواست می‌شوند. زمانی که بازدیدکننده می‌خواهد این منابع را با مرورگر خود ببیند، وب‌سایت شما برای بارگذاری این منابع، به زمان بیشتری نیاز دارد. بازدیدکنندگان نیز این زمان طولانی‌تر را به کندی آن سایت می‌گذارند و از آن تجربه‌ی رضایت‌بخشی از کار با وب‌سایت شما نخواهند داشت. 

برای مثال، اگر وب‌سایت شما برای نمایش ویدیو به لینک‌های خارجی متصل شود، بارگذاری در زمان طولانی‌تری انجام خواهد شد. این در حالی است که کاربران منتظر سریع‌تر لود شدن آن ویدیو هستند و به اینکه این منابع از کجا تامین می‌شوند؛ توجهی ندارند.

با بارگذاری مستقیم تمامی محتواها، بر روی هاست وب‌سایت خود، می‌توانید زمان بارگیری سایت را کاهش دهید و یک تجربه‌ی رضایت‌بخش برای کاربران خود ایجاد کنید.

بهینه‌سازی منابع هاست به شما کمک می‌کند ضمن حفظ کیفیت، از منابع هاست به‌صورت بهینه‌تری استفاده و در هزینه‌ها به‌صورت قابل توجهی صرفه‌جویی کنید. روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی هاست وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید، وب‌سایت شما با افزایش ترافیک دچار مشکل نمی‌شود و می‌تواند با هزینه اندک ترافیکی فعلی را پشتیبانی کند.

استفاده از caching وب‌سایت برای کاهش زمان بارگذاری

زمانی که یک کاربر از صفحه‌ی وب‌سایت شما بازدید می‌کند، همه‌ی عناصر آن صفحه باید به مرورگر او ارسال شوند. پس برای هر صفحه‌ی جدیدی که کاربر در وب‌سایت می‌بیند، منابع بسیاری درخواست خواهند شد و زمان بارگذاری برای آن صفحه بیشتر از حد معمول می‌شود.

برای حل این مشکل، Caching می‌تواند به شما کمک کند. Caching، عملیات بارگذاری وب‌سایت را به مرورگر کاربر واگذار می‌کند تا منابعی را که قبلا دانلود شده ‌است، درخواست نکند. به این ترتیب زمان بارگذاری صفحات وب‌سایت شما کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

تنظیم فیلترهای اسپم

اگر در وب‌سایت خود، بخش نظرات و یا ارتباط با ما دارید که ارتباطات بین وب‌سایت شما و کاربران را برقرار می‌کند؛ تشخیص پیام‌های نامربوط یا اسپم از سایر پیام‌ها بسیار مهم است.

یک راه‌حل آسان برای تشخیص اسپم، اضافه کردن یک افزونه به بخش نظرات صفحه‌ی خود است تا درستی مطالب ارسالی را تایید ‌کند. چنین افزونه‌هایی از کاربران می‌خواهند تا هویت خود را با پاسخ دادن به سوالات امنیتی تایید کنند. ابزارهایی مانند google captcha از کاربران می‌خواهد تا ثابت کنند که ربات نیستند. 

اگر ایمیل شرکتی شما روی هاست میزبانی می‌شود، باید از یک سرویس فیلتر اسپم حرفه‌ای استفاده کنید. این کار تا حد زیادی ایمیل‌های ناخواسته‌ای را که هر روز دریافت می‌کنید؛ کاهش می‌دهد و به مرتب‌سازی کانال‌های ارتباطی شما کمک می‌کند.

تلاش برای کاهش اسپم منجر به یک تجربه‌ی میزبانی بهتر می‌شود و در نهایت موجب بهینه‌شدن منابع هاست شما خواهد شد. 

بهینه‌کردن درخواست از پایگاه داده

میزان پرس‌وجو‌ها(queries) از یک پایگاه داده، تاثیر مستقیمی بر سرعت بارگذاری وب‌سایت شما دارد. اگر سایت شما با سرعت کمی بارگذاری می‌شود؛ باید چک کنید که تعداد درخواست‌های فعلی‌ از پایگاه داده چقدر است.

مهم نیست که شما از چه پایگاه‌ داده‌ای استفاده می‌کنید؛ همیشه روش‌هایی برای بهینه‌سازی پایگاه ‌داده وجود دارند. این روش‌ها می‌توانند به سادگی اصلاح ساختار کوئری‌ها و یا ارتقای نرم‌افزار باشند.

از آنجا که بسیاری از ارائه‌کنندگان هاست با پایگاه داده‌ی MySQL کار می‌کنند؛ یکی از روش‌های بهینه‌سازی این پایگاه داده، استفاده از دستور “explain” است. این دستور به شناسایی کوئری‌هایی که اجرایشان بیش از حد طول می‌کشند؛ کمک می‌کند. همچنین با کمک این دستور، می‌توان فهمید که پایگاه ‌داده چقدر کارآمد است. 

نظارت و بررسی کردن ورودی کاربر

شما می‌توانید از سایت خود در برابر افرادی که از فرم‌ها سوء استفاده می‌کنند، محافظت کنید. برای این کار باید به طور مرتب نظرات ورودی را کنترل کرده و اجازه دهید تا تنها بازخوردهای مفید ثبت شوند.

یکی از مواردی که به این نظارت کمک می‌کند، محدود کردن طول متن ارسالی است. تمامی نظرات باید دارای محدودیت استفاده‌ی کاراکتر باشند. پس مطمئن شوید که یک قانون کلی برای حداکثر ارسال کاراکتر در تمامی صفحات وب‌سایت داشته باشید.

شناسایی فایل‌ها و پوشه‌های بزرگ

همان طور که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، استفاده از caching وب‌سایت بسیار مفید است. با این حال، گاهی اوقات بخش بک‌اند(backend) ‌سایت نیز به نگهداری نیاز دارد.

نسخه‌های قدیمی وب‌سایت اغلب در سرور وب ذخیره می‌شوند و با گذشت زمان فراموش می‌شوند. فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز برای این فایل‌ها، به مرور باعث افزایش زمان بارگذاری می‌شود. نگه داشتن فایل‌های بزرگ در سرور، می‌تواند عملکرد وب سایت شما را آهسته کند. ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شناسایی این مدل فایل‌ها کمک کنند. این ابزارها یه شما پیشنهاد می‌کنند که کدام فایل‌ می‌تواند( و یا نمی‌تواند) حذف شوند.

قبل از حذف هر فایل قدیمی از سرور، ابتدا مطمئن شوید که دیگر نیازی به آن ندارید. از منابعی که هنوز به آن‌ها نیاز دارید؛ یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید و بقیه را حذف کنید. بهتر است تا این عملیات مرتب‌سازی را کدنویسی کرده تا در بازه‌ی زمانی مشخص به طور خودکار انجام شود. 

انتخاب CMS درست

گزینه‌های بسیاری برای انتخاب سیستم مدیریت محتوا یا CMS وجود دارد. انتخاب یک CMS که هم قدرتمند و هم سبک باشد، کار آسانی نیست. شما باید با توجه به نیازتان از یک وب‌سایت، سیستم مدیریت محتوای خود را انتخاب کنید. 

معرفی سه CMS محبوب

  • وردپرس(WordPress): وردپرس به عنوان یک ابزار ایجاد بلاگ، شروع به کار کرد. به مرور قابلیت‌های زیادی را فراتر از ویژگی‌های اولیه‌ی توسعه‌ی وب‌سایت عرضه کرد. وردپرس اکنون یک CMS کامل با افزونه‌های مفید و کاربردی است که بسیاری از آن‌ها رایگان هستند و شما می توانید از بخش آموزش وردپرس پارس پک، به بررسی دقیق تر در باره این سیستم مدیریت محتوا بپردازید.
  • جوملا(Joomla): جوملا از ابتدا به عنوان یک CMS در میان توسعه‌دهندگان شناخته شده است. در طول این سال‌ها، امکانات بیشتری نیز مانند مدیریت محتوای آنلاین و افزونه‌های گوناگون به این سیستم اضافه شده ‌است.
  • دروپال(Drupal): دروپال در ابتدا به عنوان یک سرویس پیام‌رسان شروع به کار کرد. در طول زمان ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی برای آن توسعه یافت. امروزه، دروپال یک منبع متن باز CMS با بیش از ۱۱۴،۰۰۰ کاربر فعال در توسعه‌ی پلتفرم است. 

بروزرسانی به موقع

در دنیای تکنولوژی، همیشه توصیه می‌شود تا برنامه‌ها را بروزرسانی کنید. بدین ترتیب از امکانات جدید و بیشتری نیز برخوردار می‌شوید اما این همیشه ایده‌ی خوبی نیست.

اگر تا به‌ حال وب‌سایت سفارشی ساخته‌ باشید، می‌دانید که گاهی یک بروزرسانی می‌تواند همه چیز را مختل کند. برای مثال ممکن است یک افزونه متوقف شود یا تصاویر به درستی بارگذاری نگردد. اگر قبل از بروزرسانی از عواقب آن مطمئن نباشید، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

برای حل این مشکل بهتر است که یک نسخه‌ی آزمایشی از وب‌سایت خود ایجاد کنید و بروزرسانی را بر روی آن اعمال کرده و نتیجه را مشاهده کنید. در این صورت اگر چیزی پس از بروزرسانی، دچار مشکل شود؛ شما فرصت کافی دارید تا پیش از بروزرسانی سایت اصلی آن را اصلاح کنید.

نظارت بر افزونه‌ها

افزونه‌ها یا پلاگین‌هایی را که نیاز ندارید حذف کنید. هرچند این جمله به نظر ساده می‌آید اما در اغلب موارد، سرعت کم بارگذاری وب‌سایت‌ها به همین دلیل است.

همچنین، زمانی که در حال بررسی افزونه‌های خود هستید، مراقب افزونه‌‌هایی باشید که به نظر آشنا نیستند. اگر افزونه‌ای را پیدا کردید که خودتان آن را نصب نکرده‌اید؛ این می‌تواند نشانه‌ی این باشد که امنیت وب‌سایت شما دچار مشکل شده و امکان رخنه در آن وجود دارد.

توسعه‌دهندگان همیشه سعی می‌کنند تا در هر بروزرسانی‌، مشکلات افزونه‌های خود را از بین ببرند. پس بهتر است که همواره افزونه‌ها را بروز نگه دارید. البته همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، بهتر است که قبل از اعمال بروزرسانی بر سایت اصلی، آن را روی نسخه‌ی آزمایشی سایت، بررسی کنید و از لیست تغییرات آگاه باشید. 

ثبت رخدادها و فایل‌های لاگ

بسیاری از وب‌سایت‌ها توانایی ثبت رخدادها و سوابق را در معماری کد خود دارند. این توانایی به صاحبان وب‌سایت کمک می‌کند تا اطلاعات ارزشمند خود را در مورد رفتار بازدیدکنندگان جمع‌آوری و ذخیره کنند. متاسفانه، معمولا این فایل‌های لاگ بیش از حد بزرگ می‌شوند و می‌توانند تاثیر منفی بر عملکرد وب‌سایت داشته باشند.

در همین راستا بهتر است فایل‌های لاگ را در بازه‌‌های زمانی مشخصی بایگانی کرده و در صورتی که به آن‌ها نیاز دارید؛ از آن‌ها نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. سعی کنید این کار را به یک عادت تبدیل کنید؛ چرا که بعدها می‌توانید در فایل‌های لاگ خود اطلاعات مفیدی پیدا کنید. این اطلاعات می‌توانند به شما در زمانی که درحال رفع خطا و یا رسیدگی به یک مشکل هستید؛ کمک کنند.

لیستی از منابع هاست وب‌سایت خود تهیه کنید

اگر محتوای پرحجمی را منتشر کردید یا با افزایش ترافیک روبه‌رو هستید، ممکن است تا دچار محدودیت منابع شوید. برای رفع این مشکل می‌توانید با خرید منابع اضافی، عملکرد وب‌سایت‌تان را در طول زمان حفظ کنید. برای مثال، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را اضافه کرده و یا کارایی سیستم را با یک CPU سریع‌تر و RAM بهتر افزایش دهید. این استراتژی در نهایت باعث می‌شود که تمامی بودجه‌ی خود را خرج کنید. در پایان شما یک وب‌سایت گران‌قیمت و نه چندان کارآمد خواهید داشت.

روش بهتر این است که از بهینه بودن منابع هاست مطمئن شوید. سپس به صورت دوره‌ای بررسی کنید که آیا منابع شما به طور موثر مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ بهتر است تا از روشی استفاده کنید که باعث ایجاد بهترین تجربه‌ی کاربری برای بازدیدکنندگان شود. اگر بازدیدکنندگان، از تجربه‌ی کاربری خود رضایت داشته باشند؛ احتمال این که دوباره از سایت شما بازدید کنند، وجود خواهد داشت.

جمع‌بندی

بهینه‌سازی هاست، دارای روش‌های مختلفی است که در این مقاله از آموزش‌های هاست درمورد آن‌ها صحبت کردیم. این روش‌ها باعث می‌شوند تا کاربران بیشتری از وب‌سایت بازدید کنند و این همان چیزی است که همه‌ی وب‌مسترها به دنبال آن هستند. توجه داشته باشید که بهینه‌سازی منابع هاست باید به گونه‌ای باشد تا ضمن حفظ کیفیت، استفاده از منابع هاست به حداقل برسد و هزینه‌ها کاهش یابند.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم