۱۰ نمونه از بهترین ابزارها و نرم‌افزارها برای مانیتورینگ عملکرد سرور

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
مطالعه: ۱۸ دقیقه ۰ نظر ۲۲۴۹ بازدید

در دنیای امروز، راه‌‌اندازی و مدیریت سرورهای مختلف و پرتعداد به‌کمک پیشرفت فناوری ابری کار چندان سختی نیست. شرکت‌های مختلف برای پاسخ‌گویی به تقاضای روزافزون کاربران، چندین سرور را هم در فضای ابری و هم در دیتاسنترهای خود نگه‌داری می‌کنند. درواقع درنتیجه همین تغییرها و پیشرفت‌ها، فناوری‌های نظارتی اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. در این مقاله، قصد داریم ۱۰ نمونه از بهترین ابزارها و نرم‌افزارها برای کنترل و مانیتورینگ عملکرد سرور را به شما معرفی کنیم.

نرم‌افزار مانیتورینگ سرور چیست؟

نظارت بر نحوه عملکرد سرور، نحوه استفاده از منابع سرور و… باید با تجزیه‌و‌تحلیل متریک‌های مختلفی انجام شود. درنهایت، مانیتورینگ این اطمینان را حاصل می‌کند که برنامه‌های شما به‌خوبی در حال اجرا‌شدن هستند. اینکه سرورهای شما منابع کافی برای اجرای فرایندهای خود را داشته باشند یا خیر، هم با استفاده از همین مانیتورینگ سرور بررسی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، نرم‌افزار مانیتورینگ سرور بر بررسی عملکرد برخی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای سرور نظارت می‌کند.

CPU یکی از بخش‌هایی است که این ابزارها روی عملکرد آن نظارت می‌کنند. درصد استفاده از CPU در شرایط عادی باید به‌ندرت به حداکثر برسد و نباید فشاری به آن وارد شود. اگر از CPU زیاد استفاده شود و در اکثر مواقع به حداکثر برسد، ممکن است نشان‌دهنده نبودِ فضای کافی ذخیره در سرور باشد. البته این مسئله اگر در مواقع اوج مصرف پیش بیاید، طبیعی خواهد بود.

حافظه استفاده‌شده (Used Memory) نیز بخش دیگری است که نرم‌افزار مانیتورینگ سرور بر عملکرد آن نظارت می‌کند. اگر میزان حافظه استفاده‌شده زیاد باشد، باید بر مقدار رم سرور اضافه کنید. فضای ذخیره‌سازی (Storage) هم بخش دیگری است که نرم‌افزار آن را زیر‌نظر می‌گیرد. این مسئله بسیار اهمیت دارد که از فضای ذخیره‌سازی دیسک سرور خود مطلع باشید. اگر فضای دیسک‌ها به‌اتمام برسد، سیستم از کار می‌افتد. عملکرد شبکه (Network) نیز تحت‌تأثیر شرایط قرار دارد. نظارت روی پهنای باند و توان عملیاتی شبکه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

ابزارهای مانیتورینگ سرور مانند یک پزشک که علائم حیاتی بیمار را بررسی می‌کند، داده‌های مربوط به عملکرد و منابع سرور را جمع‌آوری و ارزیابی می‌کنند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید مشکلات سرور خود را به‌سرعت شناسایی و رفع کنید. مشکلاتی که ممکن است روز‌ها یا حتی ماه‌ها از دید مدیر سرور پنهان بماند، ابزارهای مانیتورینگ می‌توانند آن‌ها را به‌سرعت شناسایی کنند.

بهترین ابزار برای مانیتورینگ عملکرد سرور

به‌طورکلی، نرم‌افزارهای بسیاری برای مدیریت سرور وجود دارند؛ اما هرکدام از آن‌ها روی بخش خاصی متمرکز هستند. در‌ادامه، ۱۰ نمونه از بهترین ابزارها و نرم‌افزارها برای مانیتورینگ عملکرد سرور را معرفی خواهیم کرد.

۱. Sematext Monitoring

Sematext Monitoring ابزار نظارتی یکپارچه‌ای برای سرورها و برنامه‌های شما در محیط‌های ابری است. در این ابزار، داشبوردهای جامع و کاربردی برای متریک و ایونت‌ و Logها طراحی شده است. همین مسئله باعث می‌شود که شما دید باز و کاملاً بهتری درباره عملکرد سرورتان به‌دست آورید. با استفاده از Sematext، روی فرایندهای سرور مانند Package‌ها و ورژن‌هایشان و نصب یا Uninstallation آن‌ها نظارت خواهد شد.

ابزار مانیتورینگ سرور Sematext Monitoring

ابزار Sematext برای مانیتورینگ سرور

این ابزار مانیتورینگ سرور تمام قابلیت‌های موردنیاز برای عیب‌یابی بهتر و سریع‌تر سرور را یک‌جا دراختیارتان قرار می‌دهد. نکته دیگر اینکه Sematext از تمام متریک‌های مرتبط با سرور موردنیاز شما پشتیبانی می‌کند. CPU ،‌Memory ،‌Disk، فضای ذخیره‌سازی و… سخت‌افزارهایی هستند که این ابزار از آن‌ها برای کنترل پشتیبانی می‌کند.

Sematext فقط روی مانیتورینگ و پشتیبانی از متریک‌های سرور متمرکز نیست و قابلیتی چون Log Auto-discovery دارد که امکان لاگ خودکار، تنظیم مجموعه گزارش‌ها، هشدار و… را نیز فراهم می‌کند. Sematext پلتفرم کاملی است که انعطاف‌پذیری فراوانی دارد و یکی از ابزارهای برتر برای مانیتورینگ عملکرد سرور است.

مزایا و معایب Sematext 

از مزایای Sematext Monitoring می‌توان به:

  • همبستگی بین عملکرد برنامه
  • ردیابی دیتاسنتر و تجزیه‌و‌تحلیل گزارش‌ها
  • پشتیبانی از ادغام با تمام ارائه‌دهندگان
  • رابط کاربری گرافیکی و جذاب
  • پشتیبانی از تشخیص ناهماهنگی و هشدار درباره آن

اشاره کرد. این ابزار معایبی هم دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به از‌بین‌رفتن اسناد برای ایجنت‌های قدیمی و پشتیبانی محدود برای Transactional Tracing اشاره کرد.

قیمت Sematext

Sematext Monitoring پلنی با هزینه مناسب براساس تعداد اکانت‌ها ارائه می‌دهد. همچنین، شما می‌توانید از این ابزار ۱۴ روز به‌‌رایگان استفاده کنید.

۲. Prometheus and Grafana

Prometheus and Grafana ازجمله ابزارهای متن‌باز برای مانیتورینگ عملکرد سرور شناخته می‌شوند. این دو ابزار نیازهای نظارتی شما را برطرف می‌کنند و بسیار هم محبوب‌اند. برای ارسال متریک‌ها به Prometheus، باید تعداد زیادی از ایجنت‌های جمع‌آوری دیتا را نصب کنید که به Exporter معروف هستند. این در حالی‌ است که Grafana به شما امکان می‌دهد که با استفاده از این Metricها داشبوردهای جذابی برای خود ایجاد کنید.

راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ سرور کامل با استفاده از Prometheus and Grafana به پیکربندی و پشت‌سرگذاشتن پیچیدگی‌های زیاد آن نیاز دارد. به‌همین‌دلیل، از آن به‌عنوان نرم‌افزاری با روش نصب DIY یاد می‌شود. DIY مخفف Do It Yourself و کنایه از نصب به روشی است که مستندات زیادی از آن در دست نیست.

گرافانا چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش استفاده از گرانافا

شایان ذکر است که Prometheus روی زیرساخت‌های شما اجرا می‌شود. همین امر یکی از ویژگی‌های مهم این ابزار است. Alertهای حاصل از کنترلِ سرور به‌واسطه Prometheus and Grafana، از ادغام با چند کانال ازجمله Slack ،‌PagerDuty ،‌Microsoft Teams و کانال‌های دیگر پشتیبانی می‌شود.

فراموش نکنید که ویژگی متن‌بازبودن این ابزارها انعطاف‌پذیری بسیاری برای هماهنگی با Backend به شما ارائه خواهند کرد. این دو ابزار بسیار عالی روی عملکرد سرور شما نظارت خواهند کرد. اگر به‌دنبال نرم‌افزار و ابزاری برای مانیتورینگ سرور هستید، حتماً Prometheus and Grafana را نیز در بین گزینه‌هایتان قرار دهید.

مزایا و معایب Prometheus 

از مزایای Prometheus and Grafana می‌توان به رایگان‌بودن، متن‌باز‌ بودن، خدمات پشتیبانی قوی و پشتیبانی از متریک‌های سفارشی اشاره کرد. این دو ابزار مانند هر ابزار دیگری معایبی نیز دارند. زمان‌بر و پیچیده‌ بودن مدیریت نمونه‌های Prometheus، نیاز به پیکربندی و مدیریت Exporterهای Prometheus به‌صورت دستی و تنظیم دستی نمودارها و هشدارها ازجمله معایب این ابزارها به‌شمار می‌آیند.

قیمت Prometheus 

همان‌طور‌که گفتیم، Prometheus and Grafana جزو ابزارهای رایگان و متن‌باز مانیتورینگ سرور هستند.

3. SolarWinds Server & Application Manager

SolarWinds Server & Application Manager در‌کنار فناوری‌های ابری یا On-Premise یا محیط‌های Hybrid، سرویس نظارتی مطمئنی برای سرورهای مجازی محسوب می‌شود. این ابزار باتوجه‌به محیط شما، متریک‌های استفاده از سرور و عملکرد برنامه را ارائه می‌دهد.

معرفی نرم افزار SolarWinds

نرم افزار مانیتورینگ SolarWinds Server

SolarWinds Server & Application Manager جزو ابزارهای کارآمد برای کنترلِ نه‌تنها سرورهای شما، بلکه کل زیرساخت‌هایتان خواهد بود. قابلیت‌های SolarWinds Server & Application Monitor بدین‌شرح‌اند:

  • مانیتورینگ خدمات سرور به‌طور خودکار
  • نظارت بر ریموت سرورها
  • بررسی سلامت سرور
  • بررسی عملکرد فهرستی از سرورها
  • نظارت بر سرورها به‌صورت فرایند تبیین‌شده

مزایا و معایب

پشتیبانی مانیتورینگ به‌صورت End-to-End با متریک‌های همبسته و بهره‌مندی از Automatic Service Discovery و Application Dependency Mapping و ارائه توصیه‌های لازم برای برنامه‌ریزی طبق ظرفیت‌های سرور ازجمله مزایای مهم SolarWinds Server & Application Manager محسوب می‌شوند. برخی از معایب این ابزار نیز ازاین‌قرارند: تشخیص‌ندادن ناهماهنگی برای هشدارها و پشتیبانی‌نکردن از فدراسیون هویت با LDAP و فیلترهای گزارش‌دهی محدود و جنریک در داشبورد.

قیمت

هزینه‌ اشتراک ابزار SolarWinds Server & Application Monitor به‌ازای هر میزبان و ماهانه محاسبه می‌شود. البته توجه کنید که شما می‌توانید ۳۰ روز از حالت آزمایشی آن به‌‌رایگان استفاده کنید.

4. Dynatrace

Dynatrace ابزار کاملی برای نظارت بر عملکرد سرور است که از فناوری نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) برخوردار است. باتوجه‌به توانایی بهره‌بری از متریک‌های سروری این ابزار، به‌احتمال فراوان نیازهای نظارتی شما تا حد زیادی برطرف خواهد شد. راه‌اندازی Dynatrace کار سختی نیست و تنها در چند دقیقه می‌توانید معیارهای خود را در داشبورد موجود تعریف کنید. سپس، اطلاعاتی درباره CPU و Memory و شبکه به‌دست آورید.

یکی از ویژگی‌های جالب Dynatrace این است که متریک‌های شبکه را برای فرایندهای خاصی نشان می‌دهد. این ابزار نه‌تنها روی سرورهای شما نظارت می‌کند؛ بلکه از هوش مصنوعی برای درک خودکار معماری کل اپلیکیشن‌ شما بهره می‌گیرد. شما می‌توانید با کمترین هزینه از ابزار Dynatrace برای مانیتورینگ عملکرد سرور و مدیریت زیرساخت‌های ابری سازمانِ خود استفاده کنید.

نرم افزار مانیتورینگ سرور Dynatrace

ابزار مانیتور سرور Dynatrace 

مزایا و معایب

از مزایای این ابزار می‌توان به این‌ها اشاره کرد: دسترسی به ورژنِ On-Premise و پلتفرم AIO با پشتیبانی از کنترلِ زیرساخت‌، پرفورمنس اپلیکیشن، آنالیزهای تجاری و اتوماسیون ابری و تشخیص ناهماهنگی و هشدارهای مبتنی‌بر AI. ازجمله معایب این ابزار نیز محدود‌بودن برخی عملکردهای داشبورد و وجود پیچیدگی در برخی از بخش‌هاسا (برای کار با برخی بخش‌ها به آموزش خواهید نیاز داشت).

قیمت

Dynatrace به‌صورت ماهانه و باتوجه‌به میزان دیتای دریافتی، هزینه‌ مشخصی را از مصرف‌کننده دریافت می‌کند. البته شما می‌توانید ۱۵ روز از حالت آزمایشی این ابزار به‌‌رایگان استفاده کنید.

5. Datadog

Datadog ازجمله ابزارهای کارآمد برای کنترل زیرساخت‌ها، برنامه‌ها، شبکه‌ها و Logهاست. یکی از ویژگی‌های مهم Datadog این است که نمایی یکپارچه از مانیتورینگِ متریک‌های مرتبط با Log Discovery و Traceها ارائه می‌دهد. این ویژگی زمانی به کار شما می‌آید که قصد دارید مشکلات عملکرد سرورهای خود را پیدا و برطرف کنید.

نصب Datadog بسیار ساده است و فقط باید عامل جمع‌آوری متریک را نصب کنید. به‌محض اینکه ابزار را نصب کردید، با استفاده از داشبورد زیبایی که وجود دارد، هم‌زمان متریک‌های سلامت و نظارت بر سرور را خواهید دید. هشدارها هم کاملاً استاندارد هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تنظیم و استفاده کرد.

بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه

معرفی و آموزش نرم افزار Datadog 

مزایا و معایب Datadog 

از مزایای ابزار Datadog می‌توان به پشتیبانی تجمیع گزارش، تجزیه‌و‌تحلیل، تشخیص ناهماهنگی و هشدارها و پشتیبانی از متریک‌های سفارشی اشاره کرد. برخی از معایب Datadog نیز وجود کمی پیچیدگی در استفاده برای افراد تازه‌وارد و کاربران جدید و تجزیه‌و‌تحلیل محدود گزارش‌ها (برای مثال پشتیبانی‌نکردن از لاگ‌های JSON) هستند.

قیمت Datadog 

قیمت Datadog متغیر است و معمولاً براساس تعداد نمایندگی‌ها و میزبان‌های نصب‌شده روی سیستم تعیین می‌شود. شایان ذکر است که باید هر فیچر را جداگانه بخرید. از این ابزار می‌توانید ۱۴ روز به‌صورت آزمایشی استفاده و بر تعداد نامحدودی از سرورها نظارت کنید.

6. New Relic

این ابزار به شما دید کلی از زیرساخت‌هایتان می‎‌دهد. New Relic ابزار نظارتی جدیدی است که تمرکز زیادی روی مانیتورینگ کانتینر و سرور دارد و تمام نیازهای شما برای کنترل را در یک صفحه باهم ترکیب می‌کند. نکته دیگر اینکه New Relic ابزاری انعطاف‌پذیر است که می‌تواند با سیستم‌های مختلفی از‌جمله Prometheus ،‌Kubernetes ،‌AWS ،‌Azure ،‌GCP ،‌MySQL ،‌NGINX ،‌Apache Kafka ،‌Apache Cassandra و بسیاری دیگر ادغام شود و از آن‌ها پشتیبانی کند.

ابزارهای مانیتورینگ و نظارت بر عملکرد سرور

نرم افزار مانیتورینگ سرور New Relic

راه‌اندازی نرم‌افزار مانیتورینگ New Relic کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشد و می‌توانید دید کلی از سیستم خود به‌دست آورید. اگر بیشترِ حجم کاری شما به Kubernetes و کانتینرها مربوط است، New Relic انتخابی عالی برای نظارت بر زیرساخت‌هایتان است.

مزایا و معایب New Relic

از مزایای New Relic می‌توان به پشتیبانی از متریک‌های همبسته و تشخیص ناهماهنگی‌ها و هشدارها اشاره کرد. برخی از معایب این ابزار نیز عبارت‌اند از: کنترل محدود روی مدیریت هشدارها و نحوه قیمت‌گذاری خدمات.

قیمت New Relic

New Relic هر ماه بسته و پلن جدیدی باتوجه‌به میزان داده‌های دریافت‌شده و تعداد کاربران ارائه می‌دهد. شایان ذکر است این ابزار به شما اجازه می‌دهد ماهانه حداکثر ۱۰۰ گیگابایت از پلن رایگان آن استفاده کنید.

7. ManageEngine OpManager

ManageEngine OpManager نیز یکی دیگر از نرم‌افزارهای برتر برای مانیتورینگ سرور است. از این ابزار به‌عنوان مقرون‌‌به‌‌صرفه‌ترین ابزار نظارت بر عملکرد سرور یاد می‌کنند. ManageEngine OpManager تمرکز زیادی روی شبکه دارد. جالب است بدانید که درصورت استفاده سازمان شما از VoIP، این نرم‌افزار امکان نظارت بر عملکرد آن را روی سرورها فراهم خواهد کرد و دید کلی از چگونگی بهبود آن ارائه خواهد داد.

با استفاده از این ابزار، از پشتیبانی مانیتورینگ برای هر دستگاه فیزیکی با اتصال شبکه و آدرس IP سرورها، سوئیچ‌ها، روترها، فایروال‌ها، چاپگرها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی برخوردار خواهید شد. ManageEngine OpManager به‌طور مداوم شبکه شما را بررسی می‌کند و دید جامعی درباره کنترل آن ارائه می‌دهد. اگر سازمان مدنظرتان بر مانیتورینگ شبکه بسیار تأکید می‌کند، این ابزار گزینه مناسبی خواهد بود.

اموزش opmanager

آموزش نرم افزار Opmanager

مزایا و معایب

از مزایای ابزار ManageEngine OpManager می‌توان به مانیتورینگ شبکه End-to-End، مانیتورینگ دستگاه‌های فیزیکی (‌مثلاً روترها و سوئیچ‌ها) و کنترل و عیب‌یابی عملکرد VoIP اشاره کرد. ازجمله معایب آن نیز فقدان نسخه SaaS مبتنی‌بر Cloud و در‌دسترس‌نبودن نظارت بر عملکرد برنامه و همبستگی شبکه است.

قیمت

قیمت ManageEngine OpManager براساس نیازهای مشتری تعیین خواهد شد؛ البته نسخه‌ای رایگان نیز از آن دردسترس قرار دارد که می‌توانید استفاده کنید؛ ولی با استفاده از این ابزار، تنها مانیتورینگ روی سه دستگاه امکان‌پذیر خواهد بود.

8. AppDynamics

AppDynamics یکی از اولین پلتفرم‌هایی است که با ارائه Insightهای بیشتر برای بررسی عملکرد سرور و نظارت بر برنامه‌ها، تحول دیجیتالی شما را تسریع می‌بخشد. استفاده از این ابزار باعث می‌شود آن دسته از مشکلات مربوط به عملکرد سرور را شناسایی کنید که روی عملکرد تجاری شما تأثیرگذار خواهند بود.

در این ابزار با مجموعه‌ای کامل از داشبوردها و متریک‌ها رو‌به‌رو خواهید شد. نکته دیگر اینکه AppDynamics از هشدارهای دقیق پشتیبانی می‌کند. اگر شرکت یا سازمانی دارید که تجارت‌محور است، حتماً AppDynamics را نیز برای استفاده بین گزینه‌هایتان قرار دهید.

نرم افزار مانیتورینگ AppDynamics

معرفی نرم افزار AppDynamics مانیتورینگ سرور

مزایا و معایب

همبستگی متریک‌های عملکرد اپلیکیشن با متریک‌های عملکرد سرور و شبکه و تشخیص ناهماهنگی و هشدار ازجمله مزایای مهم ابزار AppDynamics به‌شمار می‌روند. برخی از معایب AppDynamics نیز ازاین‌قرارند: نبودن آموزش‌ها و مستندات کافی برای یادگیری و در‌دسترس‌نبودن نسخه Self-Hosted.

قیمت

AppDynamics به‌ازای هر هسته CPU از شما هزینه دریافت خواهد کرد؛ البته می‌توانید از این ابزار ۱۵ روز به‌صورت آزمایشی استفاده کنید.

9. Sensu Go

Sensu Go پلتفرمی Observability Pipeline است که از معیارهای عملکرد سرور پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم نوعی Streams Processing Engine است که می‌تواند فرایندهای دیتا را با تمام مستندات مشاهده‌شدنی، اعم از متریک‌ها، لاگ‌ها و… یکپارچه کند. این پلتفرم‌ها می‌توانند دیتای موردنیاز را جمع‌آوری کنند و آ‌ن‌ها را به‌صورتی غنی‌تر به هر ابزاری تحویل دهند. Sensu Go به شما کمک خواهد کرد تا مشکلات موجود در نظارت بر مشاهده همبستگی‌ها بین متریک‌ها و لگ‌گیری و ردیابی را شناسایی و برطرف کنید.

فناوری‌های نظارتی موجود مانند Nagios ،‌StatsD ،‌Telegraf و Prometheus را می‌توان به‌صورت یکپارچه در Sensu Go ادغام کرد. یکی از ویژگی‌های مهم این ابزار پشتیبانی از نظارت به‌عنوان کد است. همین امر به شما امکان می‌دهد که با استفاده از فایل‌های پیکربندی اعلامی به‌اشتراک‌گذاشته‌شده با اعضای تیم، نظارت بر Workflow را تعریف کنید. اگر سازمان شما اصول GitOps را رعایت کند و همه‌چیز را به‌عنوان کد در نظر بگیرد، Sensu Go برای مانیتورینگ سرور یکی از گزینه‌های ایدئال خواهد بود.

نرم افزار مانیتورینگ سرور Sensu Go

معرفی نرم افزار مانیتورینگ سرور Sensu Go

مزایا و معایب نرم افزار Sensu Go

مزایای Sensu Go ازاین‌قرارند: پشتیبانی از نظارت به‌عنوان کد که برای GitOps کاربردی است و پشتیبانی از همه ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری و ادغام با پلتفرم‌های نظارتی موجود مانند Prometheus، Nagios. از معایب این ابزار نیز می‌توان به نداشتن اسناد و پشتیبانی‌نکردن از Community Plugins و رابط کاربری نسبتاً پیچیده و نبودن اسناد و داده‌های کافی اشاره کرد.

قیمت

شما می‌توانید از ابزار Sensu Go تا ۱۰۰ نود به‌‌رایگان استفاده کنید. بعد از تکمیل‌شدن ظرفیت، باتوجه‌به نیازهایتان پلن‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

10. Nagios XI

Nagios XI نرم‌افزاری جامع برای مانیتورینگ سرورها و شبکه‌های سازمانی است. Nagios در درجه اول بر متریک‌های سرور و عملکرد اپلیکیشن و ترافیک شبکه متمرکز است. این ابزار داده‌ها را ازطریق استفاده از عواملی جمع‌آوری می‌کند که هم روی عناصر شبکه و هم روی اجزای نظارتی قرار می‌گیرند. Nagios XI به‌واسطه پروتکل Windows Management Instrumentation (به‌اختصار WMI) با محصولات مبتنی‌بر ویندوز ارتباط برقرار و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

بعد از اینکه Nagios XI را دانلود و نصب کردید، باید تنظیمات اولیه‌ای را برای آن انجام دهید. زمانی که تمام عوامل در جای خود قرار گرفتند، داده‌ها را وارد این ابزار و داشبوردهای استاندارد آن کنید. شما می‌توانید ابزار مذکور را برای شرکت یا سازمان خود سفارشی‌سازی کنید. این یکی از ویژگی‌های مهم‌ Nagios XI است؛ البته توجه کنید که این مسئله باعث افزایش هزینه نگه‌داری خواهد شد.

مزایا و معایب Nagios XI

از مزایای Nagios XI می‌توان به پشتیبانی از اجزای مرتبط با شبکه مانند روترها و سوئیچ‌ها و سایر سخت‌افزارهای فیزیکی و قابلیت تنظیم‌شدن و پشتیبانی از مانیتورینگ سرورهای ویندوز و لینوکس اشاره کرد. معایب Nagios XI نیز شامل محدود‌بودن داشبوردهای پیش‌فرض و رابط کاربری نسبتاً پیچیده و پیکربندی نه‌‌چندان کاربرپسند است.

قیمت Nagios XI

استفاده از Nagios XI برای سازمان‌های کوچک کاملاً رایگان است؛ اما بعد از ۷ مانیتورینگ نود، باید مجوز سالانه‌ای برای استفاده از آن تهیه کنید.
بهترین نرم‌افزار برای مانیتورینگ عملکرد سرور برای شما کدام است؟

در جهان، ابزارهای Open Source و SaaS زیادی برای مانیتورینگ سرور وجود دارد. انتخاب بهترین نرم‌افزار برای نظارت بر عملکرد سرور به نیازهای شما بستگی دارد. باوجوداین، به‌طورکلی برای خرید و انتخاب بهترین ابزار مانیتورینگ سرور باید به نکاتی توجه کنید که در‌ادامه، آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

مانیتورینگ Nagios XI

ابزار مانیتورینگ شبکه Nagios XI

راهنمای انتخاب بهترین ابزار مانیتورینگ عملکرد سرور

ابزارهای مانیتور سرور متریک‌های قابل پوشش نصب و راه‌اندازی ارتباط متریک‌ها تشخیص آنومالی IAM و Federation پشتیبانی لحظه‌ای نکات مثبت
Sematex قابل تنظیم راحت و سریع متریک‌ها، Traceها، رویدادها، لاگ‌ها سفارشی LDAP و SAML ندارد امکان نظارت کامل برای مانیتور سرور از راه دور
Prometheus and Grafana قابل تنظیم پیچیده و سخت ندارد ندارد ندارد دارد متن باز و ابری
SolarWinds Server & Application Manager قابل تنظیم متوسط متریک‌ها و Traceها ندارد SAML ندارد تشخیص خودکار سرویس‌ها و مپینگ ارتباط اپلیکیشن‌ها
Dynatrace قابل تنظیم سخت، دارای منحنی یادگیری متریک‌ها و Traceها اتوماتیک، با کمک هوش مصنوعی LDAP و SAML دارد متریک‌های شبکه پروسه محور، پشتیبانی از هوش مصنوعی
Datadog قابل تنظیم سخت، دارای منحنی یادگیری متریک‌ها، Traceها، لاگ‌ها دارد LDAP و SAML ندارد داشبورد ارتباط متریک‌ها به همراه نمایش جزئیات
New Relic محدود سخت، دارای منحنی یادگیری متریک‌ها، Traceها ندارد LDAP و SAML ندارد پشتیبانی از ادغام سیستم‌های ثالث مثل Prometheus، Jaeger، Zipkin و…، تمرکز بیشتر روی مانیتورینگ محدود اپلیکیشن‌ها
ManageEngine OpManager محدود متوسط ندارد سفارشی LDAP و SAML ندارد تمرکز بیشتر روی مانیتورینگ شبکه با پشتیبانی از دستگاه‌های فیزیکی مثل سوئیچ، روتر و …
AppDynamics قابل تنظیم راحت و سریع متریک‌ها، Traceها اتوماتیک با کمک هوش مصنوعی دارد ندارد پلتفرم نظارتی Business-first
Sensu Go محدود متوسط ندارد ندارد ندارد دارد متن باز، پشتیبانی از GitOps
Nagios XI محدود پیچیده ندارد ندارد ندارد دارد امکان مانیتورینگ دستگاه‌های فیزیکی شبکه مثل روترها و سوئیچ‌ها

1. پوشش متریک (Metric Coverage)

ابزار نظارتی مدنظرتان باید بتواند معیارهای مهم شما را جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل کند. برخی از این ابزارها فقط از چند معیار پشتیبانی می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از معیارهای موردنیازتان را از دست بدهید. همچنین، باید بتوانید متریک‌های دلخواهتان را پیکربندی و آن‌ها را مطابق با نیازهای خود سفارشی‌سازی کنید.

2. راه‌اندازی آسان

ابزارهای DIY هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده به‌نظر می‌رسند؛ اما وقتی کارها درست پیش‌ نروند، خسته‌کننده خواهند بود؛ بنابراین، به‌دنبال ابزاری باشید که راه‌اندازی و نگه‌داری آسانی داشته باشد. این ابزار باید به‌خوبی نیازهای شما را ازطریق تنظیمات پیش‌فرض برای هشدارها و داشبوردها برطرف کند.

3. همبستگی متریک‌ها (Correlation of Metrics)

حتی اگر ابزارهای مانیتورینگ سرور از تمام متریک‌های موردنیاز پشتیبانی کنند، بازهم اگر ارتباطی میان آن‌ها وجود نداشته باشد، نتیجه‌گرفتن از آن دشوار خواهد بود. این مسئله هنگام برطرف‌کردن مشکلات بسیار به‌چشم می‌خورد. داشتن ارتباط مناسب بین معیارها (همبستگی متریک‌ها) می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند. باتوجه‌به این موضوع، تنها با چند دقیقه وقت‌گذاشتن، می‌توانید مشکل را شناسایی و برطرف کنید.

4. تشخیص ناهماهنگی‌ها (Anomaly Detection)

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که این بخش چندان مهم‌ نیست؛ اما تشخیص Anomaly زمانی اهمیت پیدا می‌کند که مشکلی پیش بیاید. در چنین مواقعی، برای شناسایی مشکل به هشدار نیاز خواهید داشت.

5. مجموع هزینه مالکیت

مجموع هزینه مالکیت از دیگر نکاتی است که برای انتخاب بهترین نرم‌افزار به‌منظور مانیتورینگ عملکرد سرور باید به آن دقت کنید. نرم‌افزارهای SaaS برای مانیتورینگ بسیار محبوب شده‌اند؛ زیرا مدیریت و نگه‌داری پلتفرم‌های نظارت در سطح سازمانی به‌دست خودتان ممکن است بسیار پرهزینه و زمان‌بر باشد. اگر فکر دوری از پیچیدگی و هزینه‌های عملیاتی را در سر می‌پرورانید، نرم‌افزارهای مانیتورینگ SaaS را جزو اولویت‌هایتان قرار دهید.

جمع‌بندی نهایی

استفاده از نرم‌افزار برای مانیتورینگ عملکرد سرور به‌منظور اجرای روان برنامه‌هایتان ضروری است. تنوع مدل این ابزارها زیاد است؛ به‌همین‌دلیل، در این مقاله ۱۰ نمونه از بهترین ابزارها و نرم‌افزارها برای مانیتورینگ عملکرد سرور را به شما معرفی کردیم. باتوجه‌به نیازهایتان، می‌توانید یکی از این ابزارها را انتخاب و استفاده کنید.

البته توجه کنید که برای کاهش‌ هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، پیشنهاد می‌کنیم که از نرم‌افزارهای مانیتورینگ SaaS استفاده کنید. از بین تمام گزینه‌های معرفی‌شده، Sematext Monitoring گزینه‌ای کامل و کم‌نقص محسوب می‌شود. بی‌شک این ابزار کمک زیادی به شما خواهد کرد و باعث خواهد شد که دید جامعی بر عملکرد سرور خود به‌دس آورید.

سؤالات متداول

1. نرم‌افزار مانیتورینگ سرور چیست؟

نرم‌افزار مانیتورینگ سرور به ابزار نظارتی‌ای گفته می‌شود که روی عملکرد سرورها نظارت و آن‌ها را بررسی می‌کند.

2. در دنیا چند نرم‌افزار مانیتورینگ وجود دارد؟

نرم‌افزارها و ابزارهای مانیتورینگ بسیار زیادی در دنیا وجود دارند و تعداد دقیق آن‌ها مشخص نیست.

3. بهترین نرم‌افزار مانیتورینگ چه نام دارد؟

در بین ۱۰ نرم‌افزارهای مانیتورینگ معرفی‌شده در مطلب حاضر، Sematext Monitoring ابزار کامل و مناسبی برای نظارت بر عملکرد سرور است.

4. کدام نرم‌افزار مانیتورینگ را برای استفاده انتخاب کنیم؟

جواب این سؤال به نیازهایتان بستگی خواهد داشت؛ اما به‌طورکلی، می‌توان گفت که بهترین ابزار، ابزاری است که نیازهای مانیتورینگ سرورتان را برطرف کند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم