سرور مجازی شخصی یا VDS چیست؟ + تفاوت با VPS

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 9 اسفند 1400
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۲۰۸۰ بازدید

VDS چیست؟ فرض کنید شما صاحب یک وبسایت تجارت الکترونیک، یک سیستم خدماتی یا هر سرویسی بر بستر اینترنت می‌باشید و اخیراً به سطح معینی از ترافیک رسیده‌اید. در این‌صورت احتمالا خرید هاست اشتراکی دیگر پاسخگوی نیازهای شما نیست.

در این صورت، زمان مهاجرت به یک سرور مجازی اختصاصی فرا رسیده است. در این مرحله با این سوال که VDS چیست و با معضل ناخواسته خرید VDS یا VPS مواجه خواهید شد. در این مقاله به پرسش‌های شما در این رابطه پاسخ خواهیم داد. قبل از توضیح VDS، نگاهی به مفهوم مجازی‌ساز خواهیم انداخت. بنابراین، با ما همراه باشید!

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی فناوری است که با تعاریف زیادی در میزبانی وب تغییر کرده است. این روش امکان تقسیم یک سرور به بخش های کوچک‌تر را فراهم می‌کند. هر منطقه کوچک‌تر سیستم عامل خود را دارد تا از منابع ارائه شده توسط سرور اصلی بهره‌مند شود. به این ترتیب بهره‌وری سرورها افزایش یافته و با وجود داشتن سرورهای متعدد، استفاده از چندین سناریو مختلف بر اساس نیاز کاربران فراهم شده است.

یکی از نتایج عملی این امر امکان ارائه سرورهای مجازی شده مستقیماً تحت برچسب VDS یا VPS است. در این نوع سرویس دسترسی کامل ادمین و روت به سرور در اختیار کاربر قرار می گیرد تا بدون محدودیت تمامی تنظیمات مورد نظر را بر روی سرور اعمال کند. در پلن هاست اشتراکی این امکان وجود ندارد و همه کاربران ملزم به استفاده از تنظیمات مشابه هستند و از طرفی استفاده از سرور اختصاصی هزینه زیادی دارد.

سرور اختصاصی مجازی (VDS) به چه معناست؟

سرور اختصاصی مجازی (VDS) یک زیرساخت ابری است که به کاربران اجازه می‌دهد یک سرور ایزوله را از طریق اینترنت مدیریت کنند. VDS عملکرد و منابع مشابه‌ به یک سرور داخلی را به صورت اجاره‌ای ارائه می‌دهد که توسط یک ارائه‌دهنده خدمات ابری مدیریت می‌شود.

سرور اختصاصی مجازی VDS

آشنایی با سرویس سرور مجازی اختصاصی VDS

سرور اختصاصی مجازی را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ارائه‌دهنده‌های خدمات ابری دانست، زیرا به کاربران این امکان را می‌دهد تا یک سرور مدیریت شده اما اختصاصی را برای توسعه، استقرار و میزبانی برنامه‌های کاربردی وب اجاره کنند. پس از ارائه به مشتری، این سرور اختصاصی مجازی، هرگز با سایر مشتریان به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

سرور اختصاصی مجازی، ترکیبی از سخت‌افزار کامل سرور، همراه با سیستم عامل (OS) است که توسط یک لایه دسترسی از راه دور تامین می‌شود و به کاربران نهایی اجازه می‌دهد تا به طور جهانی از طریق اینترنت به سرور خود دسترسی داشته باشند.

چه زمانی به VDS نیاز دارید؟

با نفوذ روزافزون اینترنت، هر روز تعداد بیشتری به کاربران اضافه می‌شود که خواستار هرگونه خدمات آنلاینی هستند. برای اینکه این مشاغل بتوانند فعالیت کنند، به سرورهای قدرتمند با عملکرد قابل پیش‌بینی نیاز دارند. سال‌ها شاهد سرورهای سخت‌افزاری بودیم، اما اکنون دیگر اینچنین نیست.

پیش از این اگر به منابع اختصاصی برای و‌بسایت تجارت‌الکترونیکی خود نیاز داشتید، یک سرور سخت‌افزاری اجاره می‌کردید یا خودتان سرور را می‌خرید. این قضیه از نظر مقیاس‌پذیری، نگهداری، مدیریت و هزینه اصلاً منطقی نیست. اما سرورهای VDS راه‌حلی برای چنین مشکلی هستند.

متعاقباً، فن‌آوری‌های Hypervisor این امکان را فراهم می‌کند که چندین ماشین مجازی در حال اجرا بر روی یک سخت‌افزار داشته باشیم. سرورهای مجازی کاملاً جدا شده هستند و هر یک منابع خاص خود را دارند، مانند: CPU، RAM، فضای ذخیره‌سازی و غیره.

سرور اختصاصی مجازی برای چه کاری مفید و مناسب است؟

یک VDS برای سایت‌هایی که از قابلیت‌های هاست معمولی، خدمات شبکه و همچنین برای طراحی، توسعه و تست نرم‌افزار فراتر می‌روند، ایده‌آل است. پروژه‌های محرمانه که به امنیت داده‌ها نیاز دارند در بیشتر موارد نیز مبتنی بر سرورهای اختصاصی مجازی هستند، به‌ویژه برای شرکت‌های نوپا که خرید یا اجاره سرور فیزیکی برای آنها امکان‌پذیر نیست.

اگر وبسایت کوچکی دارید، لازم نیست آن را روی سرور VDS میزبانی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک گزینه ارزان‌تر (به عنوان مثال هاست ابری) استفاده کنید. با این حال، به‌خاطر داشته باشید که در این صورت، فقط می‌توانید از نرم‌افزار نصب شده توسط ارائه‌دهندگان استفاده کنید و عملکرد سایت شما کاملاً به میزان ترافیک دیگر مشترکین بستگی دارد.

VDS تا چه حد قابل اعتماد است؟

یکی از ویژگی های جذاب VDS منابع اختصاصی نصب شده بر روی ماشین مجازی است. سرور اختصاصی مجازی قدرت یک سرور اختصاصی اما در محیط مجازی را در اختیار شما قرار می دهد. یعنی زمانی که برای مدیریت ترافیک رو به رشد نیاز به فضای اضافی دارید. شما منابع بیشتری را بدون نیاز به تغییر سخت‌افزار اضافه می‌کنید.

ماشین‌های مجازی با پارتیشن‌بندی روی سخت‌افزار ساخته می‌شوند و واحدهای اختصاصی را به کاربران ارائه می‌کنند. هنگامی که کاربر منابع بیشتری را طلب کند، سیستم متمرکز رم، حافظه و توان پردازنده بیشتری را به VDS اختصاص می‌دهد و شما آماده ارائه خدمات به مشتریان خود خواهید بود.

از طرفی دیگر عملکرد VDS قابل پیش بینی است و تضمین کامل فضای تعیین شده را به شما ارائه می‌دهد. بنابراین آنچه را که برای آن پرداخت می‌کنید با شفافیت ۱۰۰درصد دریافت می‌کنید. این سیستم با کنترل کامل سرور ارائه می‌شود. برای اجرای هر برنامه‌ای بدون محدودیت می‌توانید کاربران، نصب نرم‌افزار، برق شبکه، فایروال و غیره را مدیریت کنید.

خرید VDS

شرح تفاوت VDS با VPS

چندکارگی با سرور اختصاصی مجازی

امروزه می‌توانید خدماتی در انواع و مدل‌های مختلف (SaaS، PaaS، IaaS و غیره) دریافت کنید. سرور مجازی اختصاصی بخشی از «IaaS»، (مدل زیرساخت به‌عنوان یک سرویس)، همه کاره‌ترین مدل سرویس ابری است. براساس یک ماشین مجازی، می‌توانید هر سیستم اطلاعاتی را که نیاز دارید بسازید.

همچنین هر سیستم عامل و نرم‌افزاری را نصب کنید و هر شبکه‌ای را پیکربندی کنید. شما می‌توانید آن را در هر زمان و تنها با چند کلیک ارتقا یا کاهش دهید. لیست زیر یک لیست کامل نیست. اما به شما ایده‌ای از نحوه استفاده از VDS در حال حاضر می‌دهد:

    • ادغام چندین دایرکتوری
    • پیوستن به دایرکتوری و اطلاعات هویتی
  • کنترل دسترسی
  • اعتبارسنجی دادهها قبل از اینکه در دایرکتوری نوشته شود
  • توزیع / پارتیشن‌بندی داده‌ها
  • ایجاد دایرکتوری‌های مجازی که چندین منبع داده را در بر می‌گیرند
  • یکپارچه‌سازی دایرکتوری‌ها با خدمات وب (XML / SOAP)
  • یکپارچه‌سازی یا فعال کردن معماری‌های Single Sign-on
  • متعادل‌سازی بار عملیاتی
  • Failover
  • فیلتر عملیات گسترده
  • پردازش فیلتر
  • نظارت بر بکاپ

مزایای برتر سرور اختصاصی مجازی (VDS)

مقرون به صرفه

دلیل اصلی خرید سرور مجازی اختصاصی، در مقایسه با سرورهای اختصاصی خدمات مقرون به صرفه است. همین موضوع به شما کمک می‌کند تا مقدار قابل توجهی در هزینه سرور اختصاصی صرفه‌جویی کنید و خروجی مشابهی را از دستگاه دریافت کنید.

انعطاف پذیری VDS

VDS انعطاف‌پذیری کاملی را در ارتقا و تنزل سرور برای برآورده کردن نیاز فعلی ارائه می‌دهد. در جایی که سرورهای اختصاصی نیاز به نصب زمان‌بر سخت‌افزار دارند، VDS به شما امکان دسترسی فوری به منابع اضافی برای برآورده کردن تقاضای رو به رشد را می‌دهد.

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی ابری پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید VPS

جمع‌بندی

VDS یا سرور مجازی اختصاصی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین سرویس های میزبانی است. اکنون با مطالعه در مورد VDS و ویژگی‌های آن، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا در کسب‌وکارتان به آن نیاز دارید یا خیر. به‌طور خلاصه، همانطور که قبلاً متوجه شدید، این سرویس مانند یک سرور خصوصی مجازی اما با منابع تضمین شده است. در واقع به دلیل مزایای مجازی سازی«KVM»، مانند یک سرور اختصاصی واقعی عمل می‌کند.

سرور اختصاصی مجازی برخلاف یک سرور فیزیکی، امکان ارتقا یا کاهش سریع قدرت محاسباتی را فراهم می‌کند. سرور اختصاصی مجازی میزبانی و مدیریت برنامه شما را تا زمانی که مهارت‌های لازم در مدیریت سیستم را داشته باشید، آسان‌تر و منعطف می‌کند.

سوالات متداول

1. VDS یا سرور اختصاصی مجازی چیست؟

یک زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) است که به کاربران اجازه می‌دهد یک سرور ایزوله را از طریق اینترنت ارائه کنند. در این هاست، منابعی مشابه یک سرور داخلی ارائه می‌شود اما به صورت اجاره‌ای و توسط یک ارائه‌دهنده خدمات ابری مدیریت می‌شود.

2. VDS برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

یک سرویس میزبانی است که از فناوری مجازی سازی برای ارائه منابع اختصاصی (خصوصی) در سروری با چندین کاربر استفاده می‌شود.

3. سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی نوعی میزبانی وب است که در آن کلاینت از کل سرور استفاده انحصاری دارد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم