Application Server چيست و چگونه کار می‌کند؟

Application Server چيست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 25 فروردین 1402
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۸۵۵ بازدید

Application Server چيست؟ اگر شما هم به مسائل فنی حوزه وب و سرورها علاقه داشته باشید، شاید این سؤال را از خود کرده باشید. اپلیکیشن سرور نرم‌افزاری سیستمی است که بین سیستم‌عامل (OS) و منابع خارجی مثل سیستم مدیریت پایگاه داده و اپلیکیشن‌های کاربران قرار می‌گیرد. با‌توجه‌به اینکه این موضوع یکی از مفاهیم بنیادین در دنیای وب و شبکه است، در این مطلب از بلاگ پارس پک تصمیم گرفتیم تا درباره آن صحبت کنیم و توضیح دهیم که اپلیکیشن سرور چیست؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

اصطلاحاتی که باید درباره Application Server بدانید

اولین گام در پاسخ به پرسش Application Server چیست، کسب اطلاعات درباره اصطلاحات موجود در این حوزه است. در جدول زیر، این اصطلاحات و تعاریف مربوط به آن‌ها را ارائه داده‌ایم:

اصطلاح توضیح
Web Server مسئول ذخیره‌سازی و پردازش و تحویل داده‌های ورودی‌و‌خروجی برای صفحات وب
Web Client مشتری یا کاربر وب که به‌عنوان حلقه آخر در دسترسی به منابع وب تعریف می‌شود
HTTPS یکی از پروتکل‌های اینترنتی برای ارتباط بین وب سرور و سرویس‌گیرندگان وب
Servlet / JSON زبانی برای تبادل اطلاعات بین وب و وب‌اپلیکیشن‌ها
Business Logic قوانین مربوط به ذخیره‌سازی داده‌ها و انتقال Resource‌های اپلیکیشن
Application برنامه نرم‌افزاری یا وب‌سایت که به پایگاه داده متصل است

خرید سرور

سرور اپلیکیشن چیست؟ | توضیحات مقدماتی

پیش از آنکه بتوانیم به موضوع اصلی ورود کنیم و متوجه شویم که Application Server چیست، ابتدا باید به اطلاعاتی برسیم که برای این موضوع حکم پیش‌نیاز را دارد.

محتواهای منتشر‌شده روی وب‌اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها به دو نوع محتوای استاتیک و داینامیک تقسیم می‌شوند. محتواهای داینامیک قابلیت تعامل با کاربر را دارند؛ به‌همین‌دلیل، اصولاً کاربر با آن‌ها بیشتر درگیر خواهد شد و احتمالاً این همان چیزی است که شما در وب‌سایتتان نیاز دارید. 

چند نمونه از مواردی که به‌طورگسترده از محتواهای داینامیک در ساختار وب‌سایت خود استفاده می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • کسب‌و‌کارهای فعال در‌زمینه تجارت الکترونیک
  • محصولات قرار‌گرفته در فروشگاه‌های اینترنتی (به‌عنوان مثال، در این زمینه میزان موجودی محصول بر‌اساس میزان خرید انجام‌شده و کاملاً پویا تغییر می‌کند)
  • وب‌سایت‌های مربوط به پیش‌بینی و گزارش آب‌و‌هوا

همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، در تمامی این مثال‌ها، محتوای پویا نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. حالا سؤال این است که در این نمونه‌ها نقش Application Server چیست؟ اپلیکیشن سرور در‌واقع نرم‌افزار یا گاهی اوقات سخت‌افزاری است که وظیفه اصلی آن سرویس‌دهی و راه‌اندازی صفحه اینترنتی با محتوای داینامیک یا وب‌اپلیکیشن است.

در‌مقابل، ممکن است محتوای شما به‌صورت استاتیک باشد؛ یعنی قرار نیست با کاری که کاربر روی آن انجام می‌دهد، تغییری در آن ایجاد شود (مثال تغییر موجودی محصول را به‌عنوان محتوای داینامیک مرور کنید). نمونه مشخص این نوع از محتواها مقالاتی است که روی وبلاگ وب‌سایت منتشر می‌کنید. 

به‌طورکلی، اپلیکیشن سرور مشخصه اساسی دارد:

  • از پروتکل‌های متعددی مانند HTTP (معروف‌ترین و رایج‌ترین پروتکل وب) گرفته تا IIOP/SSL استفاده می‌کند.
  • از قابلیت Multi-threading بهره می‌برد که باعث افزایش سرعت و کارایی در فرایندهای محاسباتی می‌شود.
  • Business Logic را مدیریت می‌کند که مسئول تدوین و کنترل قوانین مدیریت رفتار داده‌ها در کسب‌وکار است.

اگر می‌خواهید بدانید سرور چیست و با انواع سرور از نظر کاربرد، موقعیت و اشتراک منابع و سیستم‌عامل‌ها و کنترل‌پنل‌های سرورها آشنا شوید، مقاله زیر را بخوانید.

سرور چیست؟

اهمیت Application Server چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

اپلیکیشن سرورها نقش واسط را میان پایگاه داده که دیتاهای اپلیکیشن را ذخیره می‌کنند و کلاینت‌های وب برعهده دارند. یکی دیگر از کارهایی که اپلیکیشن سرور انجام می‌دهد، ارتباط با Web Server برای ارائه محتوا به کلاینت است.

وب سرورها و اپلیکیشن سرورها هر دو ارتباط خود را با استفاده از Servlets برقرار می‌کنند. اگر با زبان برنامه‌نویسی جاوا آشنا باشید، حتماً می‌دانید که Servlets کلاس‌های جاوا سمت سرور هستند که Request‌های وب سرور را پردازش می‌کنند و پاسخی را برای آن‌ها برمی‌گردانند. به‌بیان بهتر، از Servlets برای بازگرداندن محتوای پویای وب به صفحات وب استفاده می‌شود. 

اگرچه می‌توان به‌جای Servlets از برنامه‌نویسی CGI (مخفف Common Gateway Interface)، یکی دیگر از Extension‌های سرور، نیز استفاده کرد، Servlets با‌توجه‌به اینکه مستقیماً به سرور فاقد CGI وصل می‌شود‌، معمولاً هزینه کمتری برایتان در پی خواهد داشت.

اجازه دهید این موضوع را با ذکر مثالی بیشتر توضیح دهیم. هنگامی‌که کاربر وب با استفاده از مرورگر خود وب‌اپلیکیشنی را جست‌وجو می‌کند، روند زیر اتفاق خواهد افتاد:

  • درخواست کاربر از‌طریق سرویس وب کاربر به‌سمت وب سرور (سرور وب‌اپلیکیشن) ارسال می‌شود.
  • وب سرور محتوای داینامیک را از وب سرور درخواست می‌کند؛ وب سروری که معمولاً از Servlets استفاده می‌کنند. 
  • اپلیکیشن سرور داده‌ها را از دیتابیس Pull می‌گیرد و آن را همراه محتوای داینامیک درخواست‌شده به وب سرور برمی‌گرداند.
  • وب سرور وب‌اپلیکیشن و اطلاعات درخواست‌شده کلاینت را در‌اختیار او قرار می‌دهد.

احتمالاً تا این‌جای مطلب به این نتیجه رسیده‌اید که کاربرد Application Server چیست؛ با‌این‌حال، فرایندی که در چهار گام توضیح دادیم، بسته به اینکه سرورتان سرور وب‌اپلیکیشن مشترک باشد یا خیر، ممکن است اندکی متفاوت باشد.

در معماری وب سرور، سرورهای پروکسی معکوس یا سرورهای متعادل‌کننده بار Request‌های ترافیک را به‌سمت سرورهایی هدایت می‌کنند که هرکدام ظرفیت و پهنای باند مشخصی دارند؛ ازاین‌رو، با همین روش می‌توان Requestهای رسیده از سمت کاربر را به‌درستی مدیریت کرد.

اپلیکیشن سرور چیست؟

سرور اپلیکیشن چیست؟

در معماری سرویس، نقش Application Server چیست؟

هنگامی‌که کاربر وب‌اپلیکیشن Request خود را برای دسترسی و استفاده از آن ارسال می‌کند، وب‌اپلیکیشن اصولاً کارهای سنگینی را برای ذخیره و پردازش این Request انجام می‌دهد. درادامه مقاله، در پی پاسخ به این پرسش هستیم که در معماری سرویس، نقش Application Server چیست؟

دلیل نیاز ما به Web Application چیست؟

میلیاردها کلاینت هرروز به سرویس‌های مدنظر خود Request می‌دهند تا از آن‌ها استفاده کنند؛ مثلاً برای مدیتیشن و مراقبه و شروع یک روز خوب به‌سراغ Headspace می‌روند یا از Google Docs برای گزارش‌دهی استفاده می‌کنند یا در مواقع استراحت به‌سراغ توییتر می‌روند. وب‌اپلیکیشن شما هم در میان تمامی این سرویس‌ها جای گرفته و قرار است مشتریان زیادی به آن مراجعه کنند. فارغ از اینکه در حال صحبت درباره کدام‌یک از این سرویس‌ها هستیم، به‌طورخلاصه فرایندی که انجام می‌شود تا کلاینت به سرویس خود دسترسی پیدا کند، ازاین‌قرار است که از اپلیکیشن سرور Pull گرفته می‌شود و از‌طریق وب سرور نیز تحویل داده می‌شود.

در این فرایند، وب سرورها مسئول ارائه Request‌های HTTP با Response‌هایی از جنس HTTP به کاربران سرویس هستند. بر‌خلاف وب سرورها که با‌توجه‌به اینکه قرار است داده‌های استاتیک را برای یک یا چند اپلیکیشن (وب‌سایت) پردازش و امنیت آن‌ها را نیز حفظ کنند، معمولاً طراحی ساده‌ و سبکی دارند، Request‌های داینامیک اصولاً به طراحی پیچیده‌تری نیاز دارند.

علاوه‌بر حفظ امنیت، یکی از کارکردهای مهم Web Application‌ها بهینه‌سازی ترافیک است. برای توضیح بیشتر، در نظر بگیرید که مدیریت HTTP Request‌ها کاربران و به‌صورت هم‌زمان با انتقال و ذخیره Resource‌ها از چندین وب‌سایت، به‌دلیل حفظ‌نشدن بهینگی پیشنهادی منطقی‌ برای وب سرورها نیست. وب‌اپلیکیشن‌ها با طراحی قدرتمندشان برای رسیدگی به Request‌های محتوای داینامیک وب، در اصل برای پر‌کردن این شکاف به‌میدان آمده‌اند. 

 تفاوت وب سرور و اپلیکیشن سرور

بررسی اهمیت استفاده از اپلیکیشن سرور 

تفاوت وب سرور و اپلیکیشن سرور چیست؟

نکته دیگری که باید بدانید، تفاوت میان وب سرور و اپلیکیشن سرور است. در جدول زیر، برخی از تفاوت‌های مهم میان آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

مشخصه

Application Server Web Server
طراحی شده تا … HTTP و سایر Requestهای مربوط به Business Logic را ارائه دهد تنها Requestهای HTTP را ارائه می‌دهد
متخصص در ارائه … Business Logic است محتوای استاتیک وب است
میزان استفاده از منابع … زیاد است کم است
از … پشتیبانی می‌کند EJB Servlet و JSP و JSON

برای آشنایی با نحوه کار و انواع وب سرور و تفاوت آن‌ها از نظر عملکرد با یکدیگر مقاله زیر را بخوانید.

وب سرور چیست؟

مهم‌ترین اپلیکیشن سرورهای موجود

حالا که با توضیحات ارائه‌شده متوجه شدیم که Application Server چیست، بهتر است با مهم‌ترین ارائه‌دهندگان آن نیز آشنا شویم. در جدول زیر، این اطلاعات را ارائه کرده‌ایم:

نام اپلیکیشن سرور رایگان یا تجاری ارائه دهنده
ColdFusion, JRun تجاری Adobe
Geronimo, Tomcat, TomEE رایگان Apache
WebObjects تجاری Apple
GlassFish, Jetty رایگان Eclipse
WebSphere, WebSphere AppServer (AS) Community تجاری IBM
Interstage Application Server تجاری Fujitsu
Magic xpa Application Platform تجاری Magic
IIS تجاری Microsoft
Fusion Middleware, GlassFish, Oracle Containers J2EE, WebLogic تجاری Oracle
JBoss Enterprise Application Platform, WildFly رایگان Red Hat
ThinApp تجاری VMware

جمع‌بندی

Application Server چیست؟ این شاید یکی از سؤالات مهم در حوزه وب و شبکه باشد. در تعریفی ساده، اپلیکیشن سرور نرم‌افزاری سیستمی است که به‌عنوان حلقه واسط میان سیستم‌عامل و پایگاه داده و اپلیکیشن‌های موردنیاز کاربران عمل می‌کند؛ اما این تعریف، تنها شروع ماجراست. اپلیکیشن سرور نکات تکنیکال متعددی دارد که به‌عنوان توسعه‌دهنده یا صاحب وب‌اپلیکیشن یا حتی فردی علاقه‌مند به تحقیق در این حوزه باید درباره آن‌ها اطلاعات دقیقی داشته باشید. در این مطلب از بلاگ پارس پک، به‌طورمفصل توضیح دادیم که سرور اپلیکیشن چیست، چه کاربردی دارد، نحوه کارکرد آن چگونه است و معروف‌ترین اپلیکیشن سرورهای ‌حال‌حاضر کدام‌اند.

سؤالات متداول

۱. کاربرد Application Server چیست؟

اپلیکیشن سرور به سرور کمک می‌کند تا Response داینامیک به Request ارسال‌شده از سمت کلاینت ایجاد کند. 

۲. تفاوت وب سرور و اپلیکیشن سرور چیست؟

اپلیکیشن سرور ماشین مجازی جاوا (JVM) است که اپلیکیشن‌های کاربر را می‌تواند اجرا کند. اپلیکیشن سرور با همکاری وب سرور می‌تواند Response‌های داینامیک را به Request‌های ارسال‌شده از سمت کلاینت ارائه دهد. به‌عبارت‌دیگر، Web Server سروری است که Request داده‌شده را می‌پذیرد و درمقابل، داکیومنت مرتبط را ارسال می‌کند؛ اما اپلیکیشن سرور جزئی از کانتینر EJB را نیز شامل می‌شود که برای اجرای اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد.

۳. هدف استفاده از اپلیکیشن سرور چیست؟

هدف اپلیکیشن سرور این است که به‌عنوان میزبان (کانتینر) برای Business Logic کاربر وارد عمل شود و در‌عین‌حال، امکان دسترسی به اپلیکیشن تجاری و عملکرد آن را نیز تسهیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم