معرفی سرور SSD و انواع آن به همراه راهنمای خرید

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 19 اسفند 1400
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۳۶۷ بازدید

سرور SSD چیست؟ اگر شما قصد خرید یک هاست برای میزبانی سایت خود را داشته باشید قطعاً در مشخصات هاست به نوع حافظه، ذخیره‌سازی یا هارد سرور آن توجه داشته‌اید. هارد‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که ممکن است این هارد، هارد معمولی باشد که به آن HDD گفته می‌شود و یا اینکه از هارد‌های جدیدتر با تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار باشد که به آن‌ها SSD می‌گویند.

در این مطلب به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت که سرور SSD چه ویژگی‌هایی دارد؟ و همچنین چه برتری و مزایایی نسبت به هارد‌های معمولی دارند؟ در این بخش شما را با انواع مختلف سرور SSD آشنا خواهیم کرد تا بتوانید یک خرید هوشمندانه داشته باشید.

معرفی هارد SSD و کاربرد آن

کلمه ssd مخفف شده واژه Solid State Disk می‌باشد. هاردهای ssd یکی از جدیدترین انواع هارد‌ها هستند که اطلاعات مورد نظر بر روی آن ذخیره می‌شود. در واقع می‌توان گفت که هارد‌های ssd مدل جدید‌تر و با تکنولوژی به روز‌تر هارد‌های معمولی یا HDD هستند. حافظه‌های ssd تکنولوژی و فناوری مشابه با فلش مموری‌ها دارند.

سرور SSD چیست؟

هارد SSD سرور چه کاربردی دارد و چه کسانی از سرویس میزبانی با هارد SSD استفاده می کنند؟

در حافظه‌های معمولی، اطلاعات نیاز بود که بر روی یک صفحه مغناطیسی ذخیره شوند و همین باعث می‌شد که سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات بسیار پایین باشد اما در حافظه‌های ssd اطلاعات بر روی یک سری شبکه و یا سلول‌های فلش ذخیره می‌شوند که به هر کدام بلوک گفته می‌شود. هر کدام از این بلوک‌ها توانایی ذخیره ۲۵۶ کیلو بایت تا ۴ مگابایت اطلاعات را دارا می‌باشد. هر هارد SSD دارای یک کنترلر است که هر زمان نیاز به دریافت اطلاعات باشد با اطلاع از اینکه کدام فایل در کدام بلوک ذخیره شده است شاید در عرض چند نانو ثانیه اطلاعات مورد نظر را برای ما برگشت می‌دهد.

مزیت‌های خرید سرور SSD

سرور SSD به دلیل دارا بودن تکنولوژی‌های به روز‌تری قطعاً یکسری مزیت‌هایی نسبت به هارد‌های معمولی یا HDD دارند که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

خرید هارد ssd برای سرور hp

خرید ssd سرور برای ما چه مزیت هایی خواهد داشت؟

1. مصرف انرژی پایین‌تر

سرور SSD با توجه به نحوه کار و همچنین تکنولوژی بروز‌تر، مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به هارد‌های معمولی دارد. در نتیجه منبع انرژی دستگاه مورد نظر ما با وجود هارد SSD انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.

2. حرارت تولیدی پایین‌تر در SSD سرور

در سرور SSD هیچ صفحه مغناطیسی وجود ندارد تا برای ذخیره اطلاعات مدام در حال چرخش باشد و در عوض به جای آن از حافظه فلش برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کند که در نتیجه میزان حرارت و گرمای تولید شده در هارد سیستم بسیار کمتر است. همین موضوع کمک می‌کند عمر آن و مدت زمانی که شما می‌توانید مداوم از آن استفاده کنید را افزایش دهد.

3. سرعت اجرای بالا

به طور تقریبی هاردهای SSD حدود ۱۰۰ برابر از هارد‌های معمولی سریع‌تر هستند. این موضوع کمک می‌کند پردازش و خواندن اطلاعات افزایش یابد در نتیجه زمانی که شما به سرعت بالا نیاز دارید این هارد می‌تواند کارگشا باشد.

4. عمر مفید بیشتر

هارد SSD به دلیل اینکه از نوع حافظه فلش برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کند و هیچگونه قسمت متحرکی ندارد در نتیجه همین موضوع کمک می‌کند تا عمر مفید‌تر و همچنین کارایی بهتری نسبت به هارد‌های معمولی داشته باشد به همین دلیل بازدهی هارد SSD بیشتر است.

5. اندازه سرور SSD

هارد‌های ssd به نسبت هارد‌های معمولی در اندازه‌های کوچک‌تری تولید می‌شوند و در نتیجه مقدار فضای کمتری را از سرور و سخت‌افزار مورد نظر را اشغال می‌کند.

خرید هایبرید سرور

معایب خرید سرور SSD

سرورهای SSD در کنار مزایای فوق‌العاده‌ای که نسبت به هارد‌های معمولی دارند اما دارای یک سری معایب نیز می‌باشند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

1. قیمت هارد ssd برای سرور

در هارد‌های SSD سرور ظرفیتی که دریافت می‌کنید نسبت به هارد‌های معمولی قیمت بالاتری دارد یعنی هزینه‌ای که شما باید برای خرید هارد SSD با ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت بپردازید را می‌توانید با استفاده از آن یک هارد معمولی تا دو ترابایت را نیز خریداری کنید.

2. بازیابی اطلاعات سخت

هارد‌های SSD برای سرور قابلیت بازیابی اطلاعات بسیار سخت و حتی ناممکن دارند؛ چراکه امکان بازیابی اطلاعات در هارد‌های SSD به یکسری شرایط خاصی وابسته است.

نکات مهم هنگام خرید سرور SSD

شما در هنگام خرید هارد SSD برای سرور بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

خرید هارد ssd برای سرور

راهنمای خرید

1. ظرفیت SSD هارد

یکی از موارد مهم هنگام خرید حافظه SSD برای سرور توجه به ظرفیت آن است. به دلیل قیمت بالای سرورهای SSD شما احتمالا مجبور خواهید شد از حافظه‌های SSD با ظرفیت زیر ۱ ترابایت خریداری کنید.

2. ابعاد و اندازه

یکی دیگر از موارد هنگام خرید هارد SSD سرور توجه به ابعاد هارد آن است. اگر بعد از خرید سرور می خواهید برای آن هارد بخرید، با توجه به محل نصب آن باید هارد SSD را با ابعاد مناسب برای سرور خریداری کنید. رایج ترین اندازه های هارد SSD برای سرور 2.5 و 3.5 اینچی هستند.

3. سرعت هارد

زمانی که شما بخواهید یک هارد SSD برای سرور خریداری کنید میزان سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات بر روی آن نوشته شده است. با توجه به نیازتان بهتر است از هارد SSD با سرعت مناسب استفاده کنید.

سرعت حافظه SSD به مرور زمان کم می شود!

چرا به مرور زمان سرعت حافظه SSD کمتر و کمتر می‌شود؟ همانطور که اشاره کردیم اطلاعات در هارد‌های SSD بر روی بلوک‌ها ذخیره می شود. زمانی که یک هارد جدید خریداری می کنید تمامی بلوک‌های آن خالی بوده و هر چقدر اطلاعات بر روی این بلوک‌ها نوشته شود به مرور زمان صفحات خالی موجود در هر بلوک کمتر و کمتر خواهد شد.

با توجه به اینکه حافظه SSD سرور امکان این را ندارد که اطلاعات را بازنویسی کند پس هر زمان که نیاز به این باشد که اطلاعات جدید بر روی آن ذخیره شود کنترلر هارد SSD باید به دنبال بلوک‌هایی باشد که از صفحات خالی مناسب و کافی برخوردار هستند سپس تمام این صفحات را خالی از اطلاعات کرده و اطلاعات جدید را بر روی آن‌ها ذخیره کند. در نتیجه با طولانی شدن این فرایند به مرور زمان سرعت حافظ SSD سرور کم و کمتر می‌شود.

بررسی انواع سرور SSD

سرور‌های مختلفی وجود دارند که از فناوری حافظه استفاده می‌کنند و شما می‌توانید برای میزبانی وب سایت خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی هر کدام از این سرور‌ها خواهیم پرداخت.

  1. سرور مجازی SSD
  2. سرور اختصاصی SSD
  3. سرور ابری SSD
  4. سرور ایران SSD
  5. سرور اروپا SSD
انواع سرور SSD

سرورهای SSD در چه انواعی ارائه می شوند؟

سرور مجازی SSD

یکی از انواع سرور‌ها که از حافظه سیستم استفاده می کند سرور مجازی SSD است. در واقع در سرورهای مجازی با استفاده از امکانات نرم افزاری یک قسمت از یک سرور فیزیکی به صورت مجازی شبیه‌سازی می‌شود که این امکان را می‌دهد هر میزان منابع و هر نوع سیستم عاملی که مورد نیاز باشد بر روی آن نصب شود.

نکته‌ای که باید هنگام خرید سرور مجازی به آن توجه داشت نوع هارد آن است. حتماً سرور مجازی SSD خریداری کنید چرا که به واسطه استفاده از فضای ذخیره‌سازی ssd سرعت پردازش اطلاعات در سایت شما افزایش خواهد یافت و در نتیجه کاربران و مشتریان شما می‌توانند تجربه یک تعامل پرسرعت را با وب سایت شما داشته باشند.

سرور اختصاصی SSD

در سرورهای اختصاصی شما به طور کامل یک سرور فیزیکی و واقعی را با تمام منابع آن در اختیار دارید. در این نوع سرور‌ها هیچ گونه اشتراک‌گذاری از فضای سرور شما با سرور دیگر یا شخص دیگر وجود نداشته که به این معناست تمامی ظرفیت و منابع این سرور در اختیار شما قرار دارد.

حتما در زمان خرید سرور اختصاصی به این نکته توجه کنید که حافظه مورد استفاده در این سرور از نوع ssd باشد؛ چرا که کمک می‌کند اگر نیاز به سرعت بالا داشته باشید کاملاً نیازتان توسط هارد ssd پاسخ داده شود.

سرور ابری SSD

این نوع سرور‌ها کمک می‌کنند که افراد با توجه به منابع مورد نیاز خودشان و هر نوع کانفیگ و سیستم عاملی که نیاز دارند از یک سرور واقعی و فیزیکی استفاده کنند. در واقع هر شخص با دارا بودن یک ابر یا کلود Cloud می‌تواند از منابع و ظرفیت یک سرور واقعی استفاده کند بدون اینکه وابسته به ابر یا کلود دیگر باشد. در سرور ابری SSD کمک شایانی به افزایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات می‌ شود و در نتیجه شما می‌توانید تجربه‌ی یک سرعت بالا را داشته باشید.

سرور SSD ایران

هر سرور مانند یک کامپیوتر همیشه روشن است که در یک مکان فیزیکی نگهداری می‌شود. سرور SSD ایران همانطور که از نام آن پیداست به صورت فیزیکی در کشور خودمان قرار دارد. یکی از پارامترهای مهم، سرعت دستیابی به اطلاعات یک سرور فیزیکی کلاینت یا کاربر با سرور است. طبیعتاً به دلیل اینکه سرور در داخل ایران قرار دارد و همچنین کاربران اگر از داخل ایران سایت شما را باز کنند به دلیل فاصله کمتر با سرور، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سرور SSD اروپا

سرور SSD اروپا همانطور که از نام آن پیداست مکان فیزیکی این سرور در اروپا قرار دارد. این به این معناست زمانی که یک درخواست به سرور داده می‌شود اطلاعات در کشوری اروپایی پردازش و سپس نتیجه به کلاینت یا کاربر بازگردانده می‌شود. با بهره‌گیری این سرور از حافظه SSD زمان پردازش اطلاعات کاهش یافته و به همان نسبت سرعت دستیابی به اطلاعات و ذخیره‌سازی آن افزایش می یابد.

سخن پایانی

سرور SSD دارای عملکرد بالا در ذخیره سازی متصل و مستقیم هستند. این درایوهای سرور SSD معمولاً مبتنی بر فلش NAND هستند و قرار دادن این فضای ذخیره سازی با کارایی بالا به طور مستقیم در سرور، تأخیر را کاهش می دهد زیرا سرور شما نیازی به دسترسی به داده ها در یک آرایه ذخیره سازی خارجی ندارد.

در این مطلب به طور کامل به این موضوع پرداخته شد که که سرور SSD چیست و چه مزیت‌هایی نسبت به سرور با هارد‌ معمولی دارد؟ و همچنین به بررسی خرید بهترین سرور SSD پرداختیم که باعث می‌شود شما یک انتخاب دقیق هنگام خرید انواع سرور برای وبسایت خود داشته باشید.

سوالات متداول

1. سرور SSD چیست؟

سرورها مانند کامپیوترهای خانگی هستند که از تعداد زیادی سخت افزار تشکیل شده‌اند اما همیشه روشن می باشند. یکی از سخت افزارهای مهم سرورها هارد می باشد. سرور ssd به سروری گفته می شود که برای سخت افزار هارد خود از انواع مختلف هارد ssd استفاده کرده باشد.

2. مزایای سرور SSD چیست؟

استفاده کردن از سرورهای SSD دارای مزایایی همچون مصرف انرژی پایین تر، تولید حرارت کمتر، سرعت پردازش بالا، عمر مفید بیشتر و اندازه کوچک تر می‌باشد.

3. معایب سرور SSD چیست؟

سرور SSD دارای یکسری معایب نیز می باشند که قیمت بالا و سخت بودن بازیابی اطلاعات جزء معایب آن می باشد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم