IP اختصاصی چیست؟ مقایسه IP اختصاصی و اشتراکی

IP اختصاصی چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 11 بهمن 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۲۳۳ بازدید

IP اختصاصی چیست؟ IP اختصاصی مثل یک کارت اعتباری است که فقط شما می‌توانید از آن استفاده کنید. این آدرس IP مزایای زیادی دارد که کسب‌وکارها را ترغیب به استفاده از آن می‌کند. در این مقاله از آموزش سرویس های میزبانی بلاگ پارس پک، به‌طور کامل توضیح خواهیم داد که منظور از IP اختصاصی چیست و چگونه به رشد و توسعه کسب‌وکار شما کمک می‌کند. پس از خواندن این مطلب متوجه می‌شوید آیا این آی‌ پی به کارتان می‌آید یا خیر.

IP اختصاصی چیست؟

IP اختصاصی (Dedicated Internet Protocol)، نوعی آدرس IP منحصربه‌فرد است که به‌طور کامل به یک کسب‌وکار اختصاص داده می‌شود و به‌جای استفاده اشتراکی چندین کاربر، فقط شما می‌توانید از آن استفاده کنید. به‌عبارتی با خرید آی پی اختصاصی یک آدرس شخصی در اختیار دارید، به جای اینکه آدرس شما با کاربران دیگر به اشتراک گذاشته شود، این IP آدرس فقط متعلق به شما خواهد بود.

خرید سرور مجازی

تفاوت IP اشتراکی و IP اختصاصی چیست؟

آدرس IP اختصاصی مانند یک رابطه خاص و صمیمی است که فقط بین شما و دستگاهتان برقرار می‌شود. این آدرس به‌طور دائم مخصوص شما است و هیچ کس دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. این یعنی شما همیشه با همان آدرس IP قابل شناسایی هستید، حتی اگر شبکه خود را تغییر دهید.

آدرس IP اشتراکی مانند یک مهمانی بزرگ است که در آن چندین نفر در یک مکان مشترک جمع شدند. مانند این فضای مهمانی مشترک، آدرس IP نیز به‌طور مشترک بین چندین دستگاه به اشتراک گذاشته می‌شود. این امر باعث می‌شود آدرس IP اشتراکی ارزان‌تر باشد، اما در عوض ممکن است سرعت و امنیت کمتری داشته باشد.

در بررسی تفاوت بین IP اشتراکی و IP اختصاصی باید گفت انتخاب این دو به نیازها و انتظارات شما بستگی دارد. درحالی‌که هر دو نوع IP مزایای خود را دارند، آدرس IP اختصاصی یک گام فراتر می‌رود و با ارائه قابلیت‌هایی مانند ثبات، امنیت و سرعت بیشتر تجربه بهتری برایتان رقم می‌زند. اگر به دنبال آدرسی امن و مطمئن برای فعالیت‌های آنلاین خود هستید، آدرس IP اختصاصی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. درصورتی‌که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های کسب‌وکار خود هستید، آدرس IP اشتراکی گزینه مناسب‌تری برایتان است.

نکته:

آدرس IP اختصاصی مثل اثر انگشت شما منحصر‌به‌فرد بوده و فقط متعلق به خودتان است.

کاربرد IP اختصاصی چیست؟

آدرس IP اختصاصی، مانند یک شناسنامه منحصربه‌فرد، کسب‌وکار شما را در دنیای اینترنت متمایز می‌کند. این آدرس، بازدیدکنندگان شما را قادر می‌سازد تا به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه ابهام یا سردرگمی، سایت یا اپلیکیشن شما را پیدا کنند. نوبت آن رسیده است تا بررسی کنیم کاربرد IP اختصاصی چیست. مهم‌ترین کاربردهای IP اختصاصی به شرح زیر است:

۱. کاربرد IP اختصاصی در بازاریابی ایمیل

کافی‌است نگاهی به قسمت اسپم ایمیلتان بندازید تا متوجه شوید چند درصد از ایمیل‌های تبلیغاتی به زباله‌دان اسپم سپرده می‌شوند. اگر قصد دارید ایمیل‌های بسیاری به مشتریان خود ارسال کنید، استفاده از آدرس IP اختصاصی به شما کمک می‌کند تا نرخ تحویل ایمیل خود را افزایش دهید و از اسپم شدن حساب ایمیلتان جلوگیری کنید.

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد آی پی بدانید مقاله زیر را از دست ندهید.

آی پی چیست؟

۲. کاربرد آدرس IP اختصاصی برای میزبانی وب

فارغ از اینکه یک فروشگاه اینترنتی هستید یا یک سایت تجاری دارید، اگر سایت شما اطلاعات حساسی مانند اطلاعات مالی یا هویتی کاربران را ذخیره می‌کند، با خرید IP اختصاصی خیالتان از بابت امنیت سایت و حساب کاربرانتان راحت خواهد بود.

خرید IP اختصاصی همچنین امکان راه اندازی سرور FTP اختصاصی را برایتان فراهم می‌کند. یعنی می‌توانید یک شبکه FTP ناشناس راه‌اندازی کنید که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به هویت‌سنجی به فایل‌های عمومی دسترسی داشته باشند.

به یاد داشته باشید آدرس IP اختصاصی به معنای میزبانی اختصاصی نیست. شما می‌توانید با هر نوع میزبانی، مانند هاست اشتراکی یا VPS، یک آدرس IP اختصاصی داشته باشید.

۳. کاربرد IP اختصاصی برای شبکه‌های خصوصی مجازی 

اگر نیاز دارید از راه دور به شبکه داخلی خود دسترسی داشته باشید، استفاده از آدرس IP اختصاصی به شما کمک کند تا امنیت اتصال خود را افزایش دهید. به‌این‌ترتیب، به‌جای اینکه با اتصال به آی‌پی‌های مختلف، احتمال مسدود شدن اکانت‌تان را بالا ببرید، از یک آی‌ پی‌ اختصاصی برای اتصال به شبکه‌های خصوصی مجازی استفاده کنید.

تفاوت IP اختصاصی و IP اشتراکی
تفاوت IP اختصاصی و IP اشتراکی چیست؟

مزایا IP اختصاصی چیست؟

با وجود اینکه می‌توان با IP اشتراکی نیز حضور موثری در وب داشت، IP اختصاصی مزایایی را به همراه دارد که آن را ارزشمندتر می‌سازد. در ادامه به مهم‌ترین مزایای IP اختصاصی می‌پردازیم:

۱. با IP اختصاصی، نرخ دریافت ایمیل بالا می‌رود

یکی از مهم‌ترین مزایای IP اختصاصی بهبود تحویل ایمیل است. یعنی شانس دریافت ایمیل‌ توسط کاربران افزایش پیدا می‌کند. هرچند عوامل مختلفی مانند کیفیت محتوای ایمیل تاثیرگذار است، سابقه ایمیل‌های ارسالی از یک آدرس IP نیز نقش مهمی در تحویل ایمیل دارد. وقتی چندین وب‌سایت از یک آدرس IP اشتراکی استفاده می‌کنند، عملکرد هر سایت در سابقه آن آدرس IP تاثیر می‌گذارد.

اگر وب‌سایتی با سابقه نامناسب از همان آدرس IP استفاده کند، ممکن است ایمیل‌های سایر وب‌سایت‌ها نیز به عنوان هرزنامه تلقی شده و به پوشه اسپم ارسال شوند. با داشتن یک آدرس IP اختصاصی، سابقه ایمیل‌های شما از سایر وب‌سایت‌ها جدا می‌شود؛ در نتیجه احتمال رسیدن ایمیل‌های شما به پوشه اصلی افزایش می‌یابد.

۲. دسترسی به سایت به‌سادگی با IP اختصاصی

در پاسخ به این سوال که IP اختصاصی برای چیست، باید بگوییم با آی اختصاصی می‌توانید بدون نیاز به وارد کردن آدرس دامنه وب‌سایت، فقط از طریق آدرس IP آن باز کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بدون خرید نام دامنه شروع به ساخت سایت خود کنید، کافی است آدرس IP اختصاصی خود را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید. با داشتن آدرس IP اختصاصی به‌طور مستقیم به فایل‌های سایت خود از طریق FTP (پروتکل انتقال فایل) یا مرورگر وب دسترسی دارید؛ در نتیجه می‌توانید حتی زمانی که رکوردهای DNS شما هنوز در انتظار تایید نهایی هستند، سایت خود را مشاهده کنید.

مزایای استفاده از IP اختصاصی
معرفی مزایای استفاده از IP اختصاصی

۳. اختیار کنترل اعتبار سایت خود را به‌دست می‌گیرید 

بحث تاثیر آدرس IP اختصاصی بر SEO همچنان داغ است. واقعیت این است که تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت شاید به اندازه سایر فاکتورهای سئو چشم‌گیر نباشد، اما داشتن آدرس IP اختصاصی به شما امکان کنترل اعتبار سایت خود را می‌دهد. بدون آدرس IP اختصاصی، با توجه به شرکت میزبانی خود، احتمالا آدرس IP مشترک با صدها یا هزاران سایت دیگر در اختیار دارید. دراین‌صورت، اگر سایر کاربران از روش‌های نامناسب برای سئو استفاده کنند، ممکن است سایت شما در لیست سیاه قرار گیرد.

۴. اختیار کامل کنترل سرور را در دست دارید

با خرید آی پی اختصاصی، از سطح دسترسی و کنترل بالا روی سرور خود برخوردار خواهید شد. دیگر نیازی به استفاده از کنترل پنل مانند cPanel یا Plesk ندارید. مستقیماً سرور خود را پیکربندی و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

ارائه‌دهندگان میزبانی وب مانند پارس پک در میزبانی انواع سرورهای خود از آدرس IP اختصاصی استفاده می‌کنند تا به کاربران دسترسی ریشه (Root Access) به سرور ارائه دهند. با این دسترسی، می‌توانید تنظیمات سرور مانند نصب نرم‌افزار یا ویرایش فایل را مدیریت کنید.

۵. تجربه کاربری عالی برای کسب‌و‌کار شما

سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از عوامل مهم تجربه کاربری است. اگر وب‌سایت شما بیش از سه ثانیه طول بکشد تا بارگیری شود، ۴۰ درصد از کاربران آن را ترک خواهند کرد. این امر منجر به کاهش ترافیک و نرخ تبدیل شود.

در میزبانی اشتراکی، وب‌سایت شما ممکن است آدرس IP خود را با صدها یا حتی هزاران وب‌سایت دیگر به اشتراک بگذارد. هنگامی که یکی از این وب‌سایت‌ها ترافیک زیادی دریافت می‌کند، ممکن است سرعت وب‌سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. با یک آدرس IP اختصاصی، وب اختصاصی سرور بلافاصله محتوای وب‌سایت شما را پس از تایپ نام دامنه نمایش می‌دهد. هرچند یک آدرس IP تنها عامل تاثیرگذار بر سرعت وب‌سایت شما نیست، اما در بهبود آن کمک می‌کند.

هر آنچه که باید از صفر تا صد در مورد DNS بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

DNS چیست؟

معایب IP اختصاصی چیست؟

قیمت آی پی اختصاصی معمولاً گران‌تر از IP اشتراکی است. قیمت این آی‌پی ممکن است از چند یورو در ماه تا بیش از ۱۰۰ یورو در سال متفاوت باشد. از طرفی، استفاده از آدرس IP اختصاصی امکان ردیابی فعالیت‌هایتان را ساده‌تر می‌کند. چون فقط از یک IP استفاده می‌کنید.

همچنین برخی از ارائه‌دهندگان محدودیت‌هایی را در فروش IP اختصاصی اعمال می‌کنند. برای مثال، ممکن است امکان اتصال محدود به آی پی اختصاصی وجود داشته یا این آدرس فقط برای اتصال به سرورهای خاص قابل استفاده باشد.

معایب و مزایای سرور اختصاصی در یک نگاه

مزایا و معایب این نوع آی‌پی‌ را در جدول آوردیم تا کارتان برای تصمیم‌گیری راحت‌تر شود.

مزایای آدرس IP اختصاصی معایب آدرس IP اختصاصی
احتمال کمتر مسدود شدن توسط وب‌سایت‌ها هزینه بالاتر
بدون نیاز به تایید دائمی برای Gmail ،eBay ،PayPal ناشناس بودن کمتر
تحویل سریع‌تر ایمیل‌ها و احتمال کمتر اسپم شدن
امکان اتصال به شبکه‌هایی که فقط یک آدرس IP خاص را مجاز می‌دانند

دریافت IP اختصاصی ثابت با تهیه سرور مجازی پارس پک

با تهیه VPS پارس پک، علاوه‌بر بهره‌مندی از سرعت و عملکرد بالای سرورهای مجازی در موقعیت ایران و خارج، آی‌پی‌ اختصاصی ثابت در اختیارتان قرار می‌گیرد که کارتان را برای اموری که به IP ثابت نیاز دارد، راحت خواهد کرد. پارس پک علاوه‌بر ارائه سخت‌افزار و نرم‌افزار قدرتمند با امنیت بالا، با پشتیبانی شبانه‌روزی و همیشه در دسترس کنارتان است.

جمع‌بندی

IP اختصاصی چیست؟ این نوع آی‌پی مانند خانه‌ای در دل یک شهر پرجمعیت بوده که فقط متعلق به شماست. همه کسب‌وکارها به آدرس IP اختصاصی نیاز ندارند. اگر تازه‌کار هستید و انتظار ترافیک زیادی ندارید، IP اشتراکی همچنان به کارتان می‌آید. اگر سایت شما ترافیک بالایی دارد، قصد ارسال حجم بسیاری از ایمیل یا نیاز به دسترسی منظم FTP به سایت خود دارید، آدرس IP اختصاصی کار را برایتان راحت‌تر خواهد کرد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بهتر درک کنید آدرس IP اختصاصی چیست و چگونه کار می‌کند.

سؤالات متداول 

۱. آدرس IP اختصاصی چیست؟

آدرس IP اختصاصی یک آدرس منحصر‌به‌فرد است که به‌طور کامل به کسب‌وکار اختصاص داده می‌شود. این آدرس به جای اینکه با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شود، فقط متعلق به یک کاربر است.

۲. آیا IP اختصاصی روی سئوی سایت موثر است؟

به‌طور مستقیم خیر. به‌عبارتی، عوامل مهم‌تر از IP اختصاصی روی سئوی سایت موثر است. سئوی سایت بر اساس عواملی مانند کیفیت محتوا، ساختار سایت، بک لینک ها و سایر موارد است و IP اختصاصی صرفا شما را از به اشتراک گذاشتن آدرس آی‌پی با دیگر سایت‌ها نجات می‌دهد.

۳. تفاوت آی پی ثابت و اختصاصی چیست؟

آی پی ثابت یک آدرس IP است که به‌طور دائم به یک دستگاه یا سرور اختصاص داده می‌شود. این آدرس همیشه ثابت است و نیازی به تنظیم مجدد یا بروزرسانی ندارد. آی پی اختصاصی یک آدرس IP است که به‌طور خاص به یک دستگاه یا سرور اختصاص داده می‌شود. این آدرس ممکن است تغییر کند، اما تغییر آن معمولاً توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت یا میزبانی وب انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم