آی پی ثابت چیست؟ مزایا، معایب و کاربردهای Static IP

آدرس آی ‌پی استاتیک چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 30 مهر 1402
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۹۲۵ بازدید

آی پی ثابت چیست؟ آی پی ثابت یا استاتیک مانند خط تلفن ثابتی است که هر زمان می‌توانید به‌طور نامحدود با آن صحبت کنید و برخلاف سیم‌کارت‌های اعتباری، نگران تمام شدن شارژ تلفنتان نباشید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم شما را با ویژگی‌های کامل‌ آی پی استاتیک آشنا کنیم. سپس مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد. در انتها خواهیم گفت استفاده از این نوع آی پی برای چه کسب‌وکاری مناسب است. اگر قصد تهیه آی پی استاتیک را دارید، این راهنما از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک را تا انتها مطالعه کنید.

آی پی ثابت چیست؟

آی پی ثابت یا Internet Protocol Static یک عدد ۳۲ بیتی منحصربه‌فرد است و مانند هر خانه‌ای، یک آدرس اختصاصی دارد که به هر دستگاه متصل به اینترنت تعلق می‌گیرد تا از این طریق ارتباط بین سیستم و شبکه را با هم برقرار کند. آی پی استاتیک به نام Fixed IP هم معروف است. زیرا مانند یک شخصیت ثابت و بدون تغییر است که همیشه می‌توانید روی آن حساب باز کنید؛ بدون اینکه نگران تغییر رفتار او باشید.

آی پی ثابت یا استاتیک مانند یک شخصیت بدون تغییر و خودساخته است که همیشه و تحت هر شرایطی می‌توانید روی آن حساب کنید. 

خرید سرور مجازی

نگاهی دقیق‌تر به شخصیت آی پی ثابت یا استاتیک

آی پی استاتیک مانند داستین هافمن در نقش ریموند و در فیلم Rain Man که در تمام طول داستان شخصیتی ثابت و خشک دارد، همیشه ثابت و بدون تغییر است. با داشتن آی پی استاتیک، همیشه یک آدرس اختصاصی ثابت در اختیار دارید که حتی با ریبوت کردن مودم، تغییر نمی‌کند و دستگاه شما برای ارتباط با شبکه فقط از همان آی پی استفاده خواهد کرد؛ درنتیجه کار DNS هم برای پیدا کردن آی پی دامنه شما نیز راحت‌تر خواهد بود.

 همانطور که ما انسان‌ها برای صدا زدن از نام یکدیگر استفاده می‌کنیم، کامپیوترها نیز یک آی‌پی اختصاصی مانند نام انسان‌ها دارند که از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. وقتی قصد بازدید از دامنه‌ای را دارید، با وارد کردن نام دامنه، DNS مثل یک دفترچه تلفن آی پی دامنه را پیدا کرده تا از طریق وب‌سرور به مرورگر شما متصل کند. برای مثال، وقتی نام دامنه‌ای مانند www.parspack.com را در مرورگر وارد می‌کنید، از DNS برای جستجوی این نام کمک گرفتید. وقتی یک آی‌پی‌ ثابت برای دامنه خود دارید، کار DNS برای پیدا کردن آی‌پی شما نیز ساده‌تر است.

به‌دنبال خرید آی پی ثابت هستید، اما نمی‌دانید چگونه و از کجا بهترین آی پی ثابت را با هزینه مناسب تهیه کنید؟ در مقاله زیر راهنمای خرید آی پی استاتیک را بخوانید.

راهنمای خرید آی پی ثابت

کاربرد آی پی ثابت چیست؟

آی پی ثابت برای دستگاه‌هایی مناسب است که نیاز به دسترسی دائم به یک سرویس یا شبکه دارند. در بررسی کاربرد آی پی استاتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. یک وب‌سرور پرسرعت با آپتایم بالا نیاز دارید

اگر کامپیوتر شما روی یک وب‌سرور مانند سرور FTP تنظیم شده باشد، به یک آی پی استاتیک نیاز دارید.

فقط دسترسی راحت از راه دور کارتان را راه می‌اندازد
برای دسترسی راحت به فایل‌ها و دانلود آن‌ها از کامپیوترتان نیاز است از یک آی پی استاتیک استفاده کنید. همچنین درصورتی‌که قصد دارید از راه دور به کامپیوتر خود در شرکت یا خانه دسترسی داشته باشید، با استفاده از ip استاتیک می‌توانید در هر زمان و از هر نقطه‌ای به کامپیوترتان وصل شوید.

۲. قصد اتصال دائم به پرینتر و دستگاه‌های شبکه دارید

اگر از پرینترهای اشتراکی استفاده می‌کنید، نیاز است از یک آی پی اختصاصی و ثابت برای اتصال بین تمام سیستم‌ها در یک شبکه استفاده کنید تا هربار بتوانید از سیستم خود به آن پرینتر وصل شوید.

۳. جزو گیمرهای عاشق بازی‌های آنلاین پرسرعت هستید

برای گیمرهای همه‌فن‌حریفی که قصد دسترسی نامحدود به بازی‌های آنلاین را دارند، آی پی استاتیک حکم برگ سبز را دارد تا به‌طور مداوم و به‌راحتی امکان گیمینگ را برای آن‌ها فراهم کند. جا دارد بگوییم اگر به دنبال یک سرور پرسرعت با آپتایم بالا برای گیمینگ هستید، خرید سرور مجازی بهترین گزینه برای دسترسی سریع و بدون قطعی به بازی‌های آنلاین است.

۴. قصد برقراری تماس از راه دور یا استفاده از سرویس VOIP را دارید

درصورتی‌که از خدمات ویپ یا سیستم‌های تلفنی مبتنی بر IP استفاده می‌کنید، به آی پی استاتیک نیاز خواهید داشت. با داشتن ای پی ثابت از شر قطعی مکرر و تماس‌های بی‌کیفیت نجات پیدا خواهید کرد و یک تجربه تماس خوشایند را برای مشتریانتان نیز رقم می‌زنید.

۵. دنبال رهایی از محدودیت‌های ترید در صرافی‌های خارجی هستید

آی پی ثابت برای ترید و امور ارز دیجیتال، حکم مرگ و زندگی را دارد. تغییر مداوم آی پی شما در اثر استفاده از ابزارهای تغییر آی پی داینامیک، ممکن است منجر به مسدودیت همیشگی اکانت ارز دیجیتال شما شود؛ درنتیجه برای جلوگیری از این اتفاق، داشتن یک آی پی ثابت برای ترید خیالتان را راحت خواهد کرد تا بدون نگرانی از بلاک شدن حسابتان، به ترید و خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

برای این کار می‌توانید از یک VPS یا شبکه خصوصی مجازی با آی پی ثابت استفاده کنید. اگر برایتان سوال است که منظور از شبکه خصوصی مجازی آی پی ثابت چیست، باید بگوییم ابزار تغییر آی‌پی است که هر بار با روشن و خاموش کردن آن به‌جای استفاده از آی پی‌های مختلف، فقط از یک آی پی ثابت استفاده کند.

کاربرد آی پی ثابت چیست؟
کاربرد آی پی استاتیک چیست؟

مزایا و معایب آی پی ثابت چیست؟

در این بخش، می‌خواهیم با بررسی مزایا و معایب آی پی ثابت، نگاه دقیق‌تری به آی پی آدرس همیشه ثابت بیندازیم.

مزایای IP استاتیک چیست؟

 آدرس IP ثابت به بهبود امنیت شبکه شما کمک کرده و اتصال به شبکه را برایتان راحت می‌کند. همچنین از جمله مزایای داشتن آی پی استاتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پشتیبانی DNS بهتر عمل می‌کند.

  • میزبانی وب‌سایت راحت‌تر و موثرتر است.
  • برای برقراری ارتباط صوتی از راه دور راحت‌تر هستید.
  • دسترسی‌تان از راه دور به کامپیوتر یا سایر دستگاه‌ها مانند آب خوردن است.
  • جایگزین قدرتمند ابزار تغییر آی پی برای شکستن سد محدودیت‌های آی پی ایران است.
  • با داشتن یک آی پی استاتیک، بازدیدکنندگان سایتتان راحت‌تر می‌توانند وب‌سایت شما را پیدا کنند. سرعت اتصال به سایتتان نیز سریع‌تر خواهد شد.

اگر در گیرودار افزایش سرعت وب‌سایت خود هستید، برای اطلاع از روش‌های افزایش سرعت سایت می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

افزایش سرعت سایت وردپرسی

 معایب IP استاتیک چیست؟

داشتن سرویس آی پی استاتیک چندان بی‌عیب و نقص نیست. در پاسخ به اینکه معایب آی پی ثابت چیست؟ باید بگوییم با داشتن آی پی استاتیک:

 ۱. در معرض هک شدن هستید

با داشتن یک آی پی استاتیک ثابت، کار را برای هکرها راحت می‌کنید. زیرا دقیقا می‌دانند که سرور شما در کجا قرار دارد. به‌همین دلیل، در استفاده از آی پی ثابت، نیاز است فکر اساسی برای امنیت آن کنید.

 ۲. هزینه بالاتری خواهید پرداخت

سرویس آی پی استاتیک نسبت به آی پی داینامیک هزینه بالاتری دارد. چون از برنامه‌های اختصاصی استفاده می‌کند. بنابراین، ممکن است برایتان هزینه قابل توجهی بتراشد.

تفاوت آی‌ پی داینامیک و آی پی ثابت چیست؟

پس از اینکه دانستیم آی پی ثابت چیست، نوبت به بررسی تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک می‌رسد. آی پی ثابت مثل شماره تلفن خانه است. هربار که قصد تماس با خانه را دارید، نیاز است فقط به یک شماره تلفن زنگ بزنید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید با داشتن شماره تلفن ثابت با اهالی خانه ارتباط برقرار کنید. آی پی پویا یا داینامیک مانند شماره تلفن ایرانسل یا همراه اول است. به‌راحتی می‌توان آن را تغییر داد. هرچند برای کاربران عادی گزینه مناسبی است اما چندان برای کسب‌وکارهای بزرگ، حرفه‌ای نیست. همانطور که داشتن آی پی پویا کار را برای کسب‌وکارهای بزرگ و حرفه‌ای سخت‌تر می‌کند.

شاید تعجب‌برانگیز باشد اگر بگوییم در انتخاب میان آی پی استاتیک یا داینامیک هیچ گزینه قطعی وجود ندارد. گاهی شما نیاز به آی پی ثابت خواهید داشت و گاهی یک آی پی داینامیک یا پویا هم کارتان را راه می‌اندازد.

آی پی استاتیک باتوجه به ماهیت ثابتی که دارد، برای استفاده سایت‌ها و کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ بهترین گزینه است. درحالی‌که آی پی آدرس پویا برای اغلب کاربران خانگی مناسب خواهد بود.

آی پی ثابت و داینامیک از نظر کاربرد، امنیت و هزینه چه تفاوتی باهم دارند؟ مقایسه کامل ویژگی‌های آی پی استاتیک و داینامیک را در مقاله زیر بخوانید.

تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک

سرویس آی پی استاتیک برای چه کسب‌و‌کارهایی مناسب است؟

تا این قسمت دانستیم مزایا و معایب آی پی ثابت چیست، اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم سرویس آی پی استاتیک برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است. در استفاده و خرید IP Static درنظر داشته باشید هر بار دستگاه شما به اینترنت وصل شود، فقط از یک IP استفاده می‌کند. این باعث می‌شود تا دستگاه شما همیشه قابل دسترس باشد. اگر جزو یکی از موارد زیر هستید، آی پی استاتیک برای شما مناسب است.

  • درصورتی‌که از سرویس VOIP استفاده می‌کنید.
  • اگر کسب‌وکارتان با سرور و وب‌سایت سروکار دارد و همیشه نیاز است در دسترس باشید.
  • اگر خودتان یا کارمندانتان به‌صورت دورکاری کار می‌کنید؛ برای مثال قصد دارید از خانه به سیستم خود در شرکت وصل شوید.
  • آی پی استاتیک برای گیم و گیمرها ابزار ضروری است. درصورتی‌که یک گیمر حرفه‌ای هستید و نیاز به ابزار تغییر آی‌پی پرسرعت و ثابت دارید.

همچنین درصورتی‌که به دنبال آی پی ثابت برای ترید هستید تا دچار مشکلات تحریم و بلاک شدن آی پی نشوید، داشتن آی پی استاتیک برای شما کاربردی خواهد بود.
به‌طور کلی آی پی استاتیک برای سرورهای ایمیل، FTP، به‌عنوان شبکه خصوصی مجازی، دیتابیس، تجهیزات شبکه و میزبانی وب مناسب است. درواقع، هر سرویس که به اتصال دائم به یک دستگاه نیاز دارد، با استفاده از ای پی استاتیک کارها را بدون دردسر ناشی از تغییر آی‌پی‌ پیش می‌برد. این درحالی‌است که اگر یک کاربر معمولی هستید که قصد دارید برای انجام امور روزانه آی‌پی‌ خود را تغییر دهید، آی پی داینامیک هم کارتان را راه می‌اندازد.

یکبار برای همیشه زیروبم آی پی یا آدرس دستگاه‌ها در اینترنت را در مقاله زیر بخوانید تا ملکه ذهن‌تان شود.

آی پی چیست؟

نحوه استفاده از آی پی ثابت؛ راه فعال کردن آی پی ثابت چیست؟

برای استفاده از آی پی استاتیک نیاز است ابتدا از مخابرات یا سرویس ارائه دهنده اینترنت خود یک آی پی استاتیک دریافت کنید. نحوه گرفتن آی پی استاتیک از مخابرات یا شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنت چندان کار دشواری نیست. کافی‌است با آن‌ها تماس گرفته و باتوجه به قیمت IP Static مخابرات، تقاضای آی پی ثابت کنید. پس از درخواست و دریافت آی پی استاتیک نیاز است آن را به‌صورت دستی روی دستگاه خود تنظیم کنید. درادامه، نحوه تنظیم آی پی استاتیک را روی ویندوز ۱۰ بررسی کردیم.

گام اول

 روی منوی استارت کلیک کرده و به قسمت Setting بروید.

آی پی ثابت چیست؟
رو منوی استارت کلیک کرده و گزینه Setting را انتخاب کنید

گام دوم

در صفحه تنظیمات، گزینه Network & Internet را انتخاب کنید.

خرید آی پی ثابت
گزینه Network & Internet را انتخاب کنید

گام سوم

در زیر قسمت Local Connection، روی گزینه Properties کلیک کنید.

تنظیمات آی پی استاتیک
روی گزینه Properties کلیک کنید

گام چهارم

در قسمت IP assignment روی گزینه Edit کلیک کنید.

آموزش استفاده از آی پی ثابت
در قسمت IP assignment روی گزینه Edit کلیک کنید

گام پنجم

سپس گزینه Manual را انتخاب و دکمه IPv4 را روشن کنید. اکنون در قسمت IP address آی پی ثابت خود را وارد کنید.

روش استفاده از ip استاتیک
گزینه Manual را انتخاب و دکمه IPv4 را روشن کنید

آدرس آی پی ثابت من چیست؟

شما می‌توانید به‌راحتی IP خود را با روش‌های مختلف پیدا کنید. ساده‌ترین کار این است که در گوگل عبارت زیر را جستجو کنید:

What Is My IP

رشته عددی که برایتان ظاهر خواهد شد، IP آدرس شما را نشان می‌دهد. اما این روش به شما اطلاعاتی راجع‌به استاتیک یا داینامیک بودن ای‌پی نمی‌دهد. برای پاسخ به این سوال که «از کجا بفهمیم آی پی استاتیک داریم یا داینامیک» ساده‌ترین راه این است که با کارشناسان فنی سرویس ارائه‌دهنده اینترنت خود تماس بگیرید تا این موضوع را بررسی کنند.

اگر از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید، به‌راحتی از تغییر پنجره Command Prompt می‌توانید نوع آی‌پی خود را تشخیص دهید.

گام اول: پنجره Command Prompt را باز کنید.

آدرس آی پی ثابت من چیست؟
پنجره Command Prompt را باز کنید

گام دوم: عبارت ipconfig/all را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید.

آی پی من کدام کشور است؟
عبارت ipconfig/all را تایپ و کلید Enter را بزنید

گام سوم: از میان اطلاعاتی که برایتان ظاهر شده است، قسمت Ethernet adapter Local Area Connection را پیدا کنید. درصورتی‌که در کنار DHCP Enabled عبارت yes نوشته شده بود، یعنی از آی پی داینامیک استفاده می‌کنید. اگر عبارت No نوشته شده بود، یعنی آی پی شما از نوع آی پی ثابت است.

آی پی ثابت رایگان
قسمت Ethernet adapter Local Area Connection را پیدا کنید

همچنین می‌توانید از طریق سایت ping.eu استاتیک یا داینامیک بودن آی پی خود را بررسی کنید. به‌این‌ترتیب، وارد سایت شده و مقدار آی‌پی که به شما نشان می‌دهد، یادداشت کنید. سپس مودم را خاموش و روشن کنید. بار دیگر وارد این وب‌سایت شوید و آی پی آدرستان را بررسی کنید. اگر این مقدار عددی تغییر کرد، یعنی آی‌پی شما از نوع داینامیک است و درصورتی‌که ثابت بود، از آی پی استاتیک استفاده می‌کنید.

هر آنچه باید درباره مزایا و معایب آی پی داینامیک و مقایسه آن با آی پی ثابت بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

آی پی داینامیک چیست؟

جمع‌بندی

آی پی ثابت چیست؟ نوعی آدرس اختصاصی و بدون تغییر است که برای اتصال مداوم به شبکه می‌توانید از آن استفاده کنید. در این مقاله، همه‌چیز راجع به مزایا و کاربرد آی‌ پی استاتیک بررسی کردیم. اگر به‌صورت دورکاری کار می‌کنید یا در شرکتتان نیاز به راه‌اندازی سیستم ویپ و کنفرانس تلفنی از راه دور دارید، به‌راحتی با داشتن آی پی استاتیک می‌توانید به سرورهای شبکه شرکت متصل شوید.

از اینکه با نگاه سبزتان تا انتهای مقاله «آی پی ثابت چیست؟» ما را همراهی کردید، از شما ممنونیم. درصورتی‌که برای خرید ip static هنوز شک دارید، از پشتیبانی پارس پک کمک بگیرید. کارشناسان پارس پک مشتاق راهنمایی شما هستند. همچنین هرگونه نظر یا سوالاتتان را می‌توانید در انتهای همین مقاله بنویسید تا راهنمایی‌تان کنیم.

سؤالات متداول

۱. منظور از آی پی ثابت چیست؟

آی پی ثابت یا IP Static یک آدرس منحصربه‌فرد ۳۲ بیتی است که برای اتصال دستگاه‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرگز تغییر نمی‌کند و ثابت است.

۲. نحوه گرفتن آی پی استاتیک از مخابرات چگونه است؟

برای بررسی قیمت IP Static مخابرات و نحوه خرید IP Static می‌توانید با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت تماس بگیرید.

۳. از کجا بفهمیم شبکه خصوصی مجازی آی پی ثابت است؟

به شبکه خصوصی مجازی متصل شده و آی پی خود را بررسی کنید. سپس اتصالتان را قطع کرده و مجدد وصل شوید. اگر آی شبکه خصوصی مجازی شما در هر دو بار ثابت بود، یعنی از آی پی استاتیک استفاده می‌کنید.

۴. از کجا بفهمم آی پی استاتیک مناسب کار من است یا خیر؟

آی پی استاتیک و ثابت برای دستگاه‌هایی که به اتصال مداوم نیاز دارند، مناسب است. مانند سرورها، اتصال به پرینترها و دستگاه‌های شبکه، دسترسی از راه دور. برای اطمینان بیشتر از اینکه آیا آی پی ثابت برای شما مناسب است یا خیر، می‌توانید با کارشناسان پارس پک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم