آی پی داینامیک (پویا) چیست و چه کاربردی دارد؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 5 بهمن 1400
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۲۳۲۸ بازدید

آی پی داینامیک چیست؟ اینترنت و شبکه شما با آدرس‌های پروتکل اینترنت (IP) به هم مرتبط هستند. دو نوع آدرس IP وجود دارد: استاتیک و پویا. در این مقاله ویژگی‌های کلیدی آدرس‌های IP استاتیک و پویا را بررسی می‌کنیم، بنابراین می‌توانید تصمیم بهتری در مورد استفاده از آن بگیرید.

آدرس IP چیست؟

آدرس آی پی یک شماره منحصر به فرد است که به هر دستگاه در شبکه TCP/IP اختصاص داده می‌شود. درست مانند آدرس فیزیکی منزل شما که به افراد امکان می‌دهد بدانند بسته‌تان را کجا پست کنند، به‌واسطه آدرس‌ IP رایانه‌ها و دستگاه‌های دیگر شناسایی می‌شوند و به آنها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

رایانه‌ها بر خلاف ما انسان‌ها، اعداد را به نام‌ها ترجیح می‌دهند ولی برای دسترسی انسان‌ها به شبکه‌ی اینترنت از سیستم نام دامنه (DNS) به‌عنوان یک دفترچه‌ی آدرس اینترنتی استفاده می‌شود. بنابراین می‌توانید به جای اعداد از کلمات (مانند www.parspack.com) برای پیمایش در اینترنت و آدرس دادن به دستگاه‌های موجود در شبکه خود استفاده کنید. منظور از این دستگاه‌ها ممکن است هر چیزی که به صورت آنلاین متصل می‌شود، باشد. به‌عنوان مثال: رایانه، تلویزیون، بلندگوهای هوشمند، شاید حتی یخچال. این روزها تقریباً هر چیز الکترونیک در خانه شما می‌تواند یک آدرس IP داشته باشد.

وقتی آدرس اینترنتی (URL) را در مرورگر وب تایپ می‌کنید، از DNS برای جستجوی آدرس IP آن دامنه استفاده می‌شود. برای مثال، اگر www.parspack.com را در مرورگر تایپ کنید، DNS یکی از چندین آدرسIP را برمی‌گرداند.

نسخه های آدرس آی پی

معمولاً از دو نسخه آدرس‌های IP استفاده می‌شود: IPv4 و IPv6.

IPv4 دارای چهار عدد هگزادسیمال است که با نقطه از هم جدا شده‌اند – مانند: 192.168.0.1 – در حالی که IPv6 دارای شش عدد هگزادسیمال است که با دو نقطه از هم جدا شده‌اند – مانند: 2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334. تقریباً 3/4 میلیارد آدرس IPv4 وجود دارد که ما از بیشتر آنها استفاده کرده‌ایم اما آدرس های IPv6 بسیاری هستند که قبل از پایان کیهان تمام نمی‌شود!

مزایا و معایب آی پی پویا

آی پی پویا (داینامیک) چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

آدرس IP داینامیک چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، آدرس‌های IP داینامیک یا پویا پیوسته تغییر می‌کنند. این آدرس‌ها در صورت نیاز، توسط سرورهای پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP: Dynamic Host Configuration Protocol) اختصاص داده می‌شوند.

ما از آدرس‌های داینامیک استفاده می‌کنیم، زیرا IPv4 آدرس‌های IP ثابت کافی را برای اختصاص دادن ارائه نمی‌کند. بنابراین، یک هتل را در نظر بگیرید، احتمالاً دارای یک آدرس IP ثابت است، اما هر دستگاه جداگانه در اتاق‌های آن یک آدرس IP داینامیک خواهد داشت.

به خانه یا محل کار شما ممکن است یک آدرس IP پویا توسط سرور DHCP ISP اختصاص داده شود. در شبکه خانگی یا کسب‌وکار شما، آدرس IP پویا برای دستگاه‌های شما – چه رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمند، دستگاه‌های پخش (Streaming Media Device)، تبلت و چه هر چیز دیگری که شما داشته باشید – احتمالاً توسط روتر شبکه اختصاص داده می‌شود. IP داینامیک استانداردی است که برای تجهیزات مصرفی استفاده می‌شود.

تفاوت آی پی ثابت (استاتیک) و آی پی پویا (داینامیک)

هیچ فرمول ثابتی برای استفاده از آدرس IP، در همه‌ی افراد و همه‌ی موقعیت‌ها وجود ندارد. گاهی اوقات، بهتر است برای رایانه یا هر دستگاهی از یک آدرس IP استاتیک استفاده کنیم و گاهی اوقات هم یک آدرس IP داینامیک پاسخگوی بهتری برای نیاز ما می باشد.

تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا آدرس‌های IP استاتیک یا داینامیک برای شما بهتر است یا نه به ماهیت اتصال نیز بستگی دارد. یک آدرس آی پی ثابت بیشتر برای یک کسب‌و کار به کار می‌رود، در صورتی که یک آدرس IP پویا برای یک شبکه خانگی می تواند مناسب باشد.

مزایای IP استاتیک (ثابت)

استفاده از آدرس IP استاتیک مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا عبارتند از:

پشتیبانی بهتر DNS

راه‌اندازی و مدیریت آدرس‌های IP ثابت با سرورهای DNS بسیار آسان‌تر است.

میزبانی سرور

اگر میزبان یک وب سرور، سرور ایمیل یا هر نوع سرور دیگری هستید، داشتن یک آدرس IP ثابت باعث می‌شود مشتریان راحت‌تر شما را از طریق DNS پیدا کنند. عملاً این بدان معنی است که اگر مشتریان نیز دارای آدرس IP ثابت باشند، سریع‌تر به وبسایت‌ و خدمات شما دسترسی پیدا می‌کنند.

راحتی در دسترسی از راه دور

یک آدرس IP ثابت، کار از راه دور را با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (نرم افزار تغییر آی پی) یا سایر برنامه‌های دسترسی از راه دور، آسا‌تر می‌کند.

ارتباطات مطمئن‌تر

آدرس‌های IP استاتیک، استفاده از پروتکل صدا از طریق اینترنت (VoIP) را برای کنفرانس‌های راه دور یا سایر ارتباطات صوتی و تصویری آسان‌تر می‌کنند.

خدمات مکان جغرافیایی مطمئن‌تر

با یک آدرس IP ثابت، سرویس‌ها می‌توانند آدرس IP را با موقعیت فیزیکی آن مطابقت دهند. به عنوان مثال، اگر از یک سرویس آب‌وهوای محلی با آدرس IP ثابت استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد به جای گزارش آب‌وهوای شهر بعدی، گزارش آب‌وهوای مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.

انواع آدرس های IP

انواع آی پی؛  آدرس IP عمومی چه تفاوتی با IP اختصاصی دارد؟

معایب IP استاتیک (ثابت)

یک آدرس IP ثابت برای همه‌ی شرایط ایده‌آل نیست.

IP های استاتیک بیشتر قابل هک هستند

با یک آدرس IP ثابت، هکرها دقیقاً می‌دانند سرور شما در کجای اینترنت قرار دارد که حمله به آن را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

هزینه بالاتر

ISPها معمولاً برای آدرس‌های IP ثابت، متناسب با برنامه‌های خود، هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند. پلن‌های تجاری آنها، اغلب شامل IP ثابت هستند، حداقل به عنوان یک پیشنهاد، اما آنها گران‌تر از پلن‌های کاربری هستند. حتماً در ارتباط با هزینه‌های اضافی از ISP خود تحقیقات لازم را داشته باشید.

نگرانی‌های امنیتی در دنیای واقعی

هرکسی که ابزارهای شبکه مناسبی داشته باشد می‌تواند محل قرارگیری شما و رایانه‌های‌تان را پیدا کند. البته استفاده از نرم افزار تغییر آی پی، می‌تواند با پنهان کردن موقعیت فیزیکی شما، این نگرانی را کاهش دهد.

مزایای IP داینامیک (پویا)

مدیریت آدرس‌های IP داینامیک آسان‌تر و ارزان‌تر از آدرس‌های IP استاتیک است.

پیکربندی آسان و خودکار

با یک آدرس IP پویا، سرور DHCP به طور خودکار آدرس IP بعدی موجود را به دستگاه اختصاص می‌دهد و شما نیاز نیست که کار خاصی انجام دهید.

هزینه‌های کمتر

معمولاً با استفاده از یک آدرس آی پی داینامیک در هزینه خود صرفه‌جویی می‌کنید.

آدرس‌دهی IP نامحدود

آدرس‌های پویا به شما امکان استفاده مجدد از آدرس‌های IP را می‌دهند. در داخل یک شبکه، دستگاه‌های شما به طور خودکار با یک آدرس IP پویای جدید در صورت نیاز پیکربندی می‌شوند. به‌طور نمونه همواره می‌بینید که با آوردن رایانه‌ی جدیدی به خانه‌تان دیگر نیازی به حذف دستی IP رایانه قدیمی نیست.

همچنین نیاز نیست که به رایانه جدید IP اختصاص دهید، چون شبکه یا روتر به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد. در واقع هنگامی که دو کامپیوتر سعی می‌کنند از آدرس IP یکسان استفاده کنند، از تداخل IP جلوگیری می‌کند.

امنیت شبکه بیشتر

با یک آدرس IP پویا، هدف قرار دادن تجهیزات شبکه شما برای مهاجم بالقوه، دشوارتر است. همچنین می‌توانید با پنهان کردن آدرس شبکه خود با نرم افزار تغییر آی پی برای رایانه شخصی، به امنیت خود بیافزایید.

امنیت فیزیکی بهتر

برای یک جاسوس خیلی سخت‌تر است که دقیقاً در کجا واقع شده‌اید. استفاده از نرم افزار تغییر آی پی می تواند برای حل این مشکل راهگشا باشد.

تامین امنیت آی پی داینامیک

تامین امنیت IP داینامیک (پویا)

معایب آی پی داینامیک (پویا)

آدرس‌های IP پویا برای همه موقعیت‌ها ایده‌آل نیستند. زیرا آنها برای سرویس‌های اینترنتی مانند وب یا ایمیل به خوبی کار نمی‌کنند.

بعید است برای سرویس‌های میزبانی شده خوب کار کند

اگر قصد دارید یک وبسایت، سرور ایمیل یا موارد دیگر را میزبانی کنید، استفاده از یک آدرس IP پویا ممکن است مشکل‌ساز باشد. DNS با آدرس‌های IP پویا به خوبی کار نمی‌کند زیرا آدرس همیشه در حال تغییر است. سرویس‌های Dynamic DNS وجود دارند که این مشکل را برطرف می‌کنند. با این حال، آنها هزینه و پیچیدگی شبکه را بیشتر می‌کنند. این می‌تواند یک نقطه ضعف جدی باشد.

ممکن است دسترسی از راه دور را محدود کند

بسته به نرم‌افزار دسترسی از راه دور شما، در صورت استفاده از آدرس IP پویا، ممکن است هنگام اتصال به برنامه شما با مشکل مواجه شود. اینجاست که برنامه‌های نرم افزار تغییر آی پی خیلی به کار می‌آیند.

خرابی بالقوه بیشتر

گاهی اوقات ISP شما نمی‌تواند یک آدرس IP پویا را به شما اختصاص دهد، البته این اتفاق معمولاً نمی‌افتد اما این مساله می‌تواند اتصال اینترنت شما را قطع کند و برای کاربر، خیلی آزار دهنده نیست ولی اگر وبسایت شرکت شما را آفلاین کند، مشکلی بسیار جدی می‌شود.

موقعیت جغرافیایی

یک آدرس IP پویا می‌تواند خدمات موقعیت جغرافیایی شما را از کار بیاندازد، زیرا می‌توانید آدرس پویا را نگه دارید تا دیگر مکان واقعی شما را مشخص نکند.

تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک

تفاوت آی پی استاتیک و آی پی داینامیک

جمع بندی

آی پی داینامیک چیست؟ به طور معمول، آدرس‌های IP استاتیک یا ثابت برای مشاغلی که میزبان وبسایت‌ها و خدمات اینترنتی شخصی هستند، می‌تواند یک گزینه عالی باشد. همچنین زمانی که کارکنان دورکار، از طریق نرم افزار تغییر آی پی مشغول به کار می‌شوند، به خوبی کار می‌کنند. این در حالیست که آدرس‌های IP داینامیک یا پویا معمولاً برای اکثر مصرف‌کنندگان جواب‌گو است، ارزان‌تر است و معمولاً خطر امنیتی کمی دارد. قبل از خرید IP داینامیک با مشاوران و متخصصین پارس‌پک در این زمینه مشورت کنید.

سوالات متداول

1. چطور آدرس آی پی داینامیک خود را پیدا کنم؟

اکنون که تفاوت بین IP استاتیک و IP پویا را درک کرده‌اید، ممکن است دوست داشته باشید که بدانید از چه نوع IP استفاده می‌کنید و IP خود را بیابید. یکی از راه‌های سریع برای یافتن آدرس IP و نوع آن، استفاده از یک ابزار آنلاین رایگان مانند: HMA IP Checker است.

2. آیا تغییر آدرس IP سخت است؟

اگر سرویس اینترنت خود را از طریق یک ISP یا شرکت کابلی دریافت می‌کنید، در بیشتر موارد آنها یک آدرس IP پویا به شما اختصاص می‌دهند. در شبکه خودتان، به طور پیش‌فرض به دستگاه‌های شما آدرس‌های IP پویا اختصاص داده می‌شود.

معمولاً تغییر به یک آدرس IP ثابت مشکل چندانی نیست. این کار را با رفتن به رابط کاربری روتر، پیدا کردن دستگاهی که می‌خواهید یک آدرس IP ثابت به آن اختصاص دهید و سپس اختصاص دادن آن (معمولاً با تایپ دستی یک عدد) انجام می‌دهید که جزئیات آن بسته به برند روتر شما متفاوت است. در شبکه‌ای که دسترسی آن در دست «مدیر» است، باید از مدیر سیستم بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

3. چگونه از آدرس IP داینامیک یا استاتیک خود محافظت کنیم؟

مهم نیست که آدرس IP اینترنت شما ثابت باشد یا پویا، ISP شما و افراد متخصص می‌توانند به طور تقریبی بگویند که در کجا واقع شده‌اید و چه کاری می‌خواهید در اینترنت انجام دهید. ممکن است بخواهید آدرس IP خود را صرف نظر از هر نوع آن، از جاسوسان و یا هر شخص دیگری پنهان کنید. یک نرم افزار تغییر آی پی، می‌تواند از امنیت و حریم خصوصی شما در این مواقع محافظت کند.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم