ایجاد یوزر با دسترسی sudo در دبیان

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1392
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۶۷۷ بازدید

ساخت یوزر sudo در دبیان؛ دستور sudo در لینوکس به کاربر این اجازه را می‌دهد تا دستورات موجود را با امتیازات امنیتی کاربر دیگر اجرا نماید که این دستورات با استفاده از کاربر root پیش فرض انجام می گردند. Sudo مخفف شده کلمه superuser do است. سودو به عنوان یک دستور در سیستم هایی مانند یونیکس به کار می‌رود.

همچنین sudo به شما این اجازه را می‌دهد تا برنامه‌های مختلف را در دستگاه خود به اجرا در بیاورید. در این مقاله از آموزش دبیان بلاگ پارس پک به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک کاربر جدید را بر روی سیستم دبیان ایجاد و چگونه به آن دسترسی پیدا کنید. شما می توانید از حساب کاربری برای اجرای دستورات اداری بدون نیاز به ورود به سرور لینوکس خود به عنوان کاربر اصلی استفاده نمایید.

خرید انواع سرویس لینوکس با قابلیت ساخت sudo یوزر در دبیان از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های لینوکسی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

ساخت sudo یوزر

برای اینکه بتوانید یک حساب یوزر جدید را ایجاد کنید، باید مراحل زیر را دنبال کرده و بعد به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین برای اینکه بتوانید sudo را برای یک کاربر موجود پیکربندی نمایید، باید مرحله 3 را دنبال کنید.

مراحل ایجاد یک یوزر sudo

برای ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9 نیاز است تا چندین مرحله را به ترتیب پشت سر هم بگذارید. تمام این مراحل در ادامه آورده شده است که با پیروی از آن‌ها می‌توانید حساب کاربری جدیدی را برای خود ایجاد کنید.

مرحله 1: وارد سرور خود شوید

در مرحله اول از چندین مرحله موجود، باید به عنوان یک کاربر root وارد سیستم خود شوید که برای این کار نیاز به وارد کردن دستور زیر دارید:

ssh root@server_ip_address

مرحله 2: یک حساب کاربری جدید را ایجاد کنید

در مرحله دو باید بتوانید تا یک حساب کاربری جدید را ایجاد کنید که دستور مورد استفاده در آن adduser است. البته فراموش نکنید که username را با نام کاربری دلخواه خودتان جایگزین کنید. برای اینکار نیاز است تا دستور زیر را وارد کنید:

adduser username

سپس مطابق با دستور زیر از شما خواسته می‌شود تا رمز عبور کاربری جدیدی را تنظیم و تایید کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که کلمه عبور تعیین شده برای حساب جدیدتان به اندازه کافی قوی است تا بتواند امنیت را بالا ببرد. از این رو بهتر است تا رمز عبور شما ترکیبی از کاراکترهای خاص، حروف و اعداد باشد.

Adding user `username' ...
Adding new group `username' (1001) ...
Adding new user `username' (1001) with group `username' ...
Creating home directory `/home/username' ...
Copying files from `/etc/skel' ...
New password:
Retype new password:
passwd: password updated successfully

پس از اینکه گذر واژه را تنظیم کردید برای حساب کاربری شما یک دستور home directory ایجاد خواهد شد که در آن می‌توانید چندین پرونده پیکربندی را در home directory کپی کنید. همچنین از شما درخواست می‌شود تا اطلاعات کاربر جدید خود را تنظیم نمایید. البته اگر می‌خواهید که تمامی این اطلاعات را خالی بگذارید، کار سختی برای شما نخواهد بود. تنها نیاز است تا دکمه Enter را بزنید و سپس پیش فرض‌ها را قبول کنید. نتیجه‌ای که مشاهده خواهید کرد به صورت زیر می‌باشد:

Changing the user information for username
Enter the new value, or press ENTER for the default
    Full Name []:
    Room Number []:
    Work Phone []:
    Home Phone []:
    Other []:
Is the information correct? [Y/n]

مرحله 3: کاربر را به گروه sudo اضافه کنید

در مرحله سوم از ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9 نیاز است تا کاربر را به گروه sudo اضافه کنید. به طور پیش فرض در سیستم‌های دبیان، اعضای گروه sudo می‌توانند به همین برنامه به راحتی دسترسی پیدا کنند. پس برای اینکه بتوانید یوزر جدید را به گروه sudo اضافه کنید، کافیست از دستور usermod استفاده نمایید که به صورت زیر باید آن را وارد کنید:

usermod -aG sudo username

دسترسی به sudo را امتحان کنید

برای اینکه بتوانید دسترسی به sudo را تست کنید باید آن را طبق دستور زیر به کاربر تازه ایجادشده تغییر دهید:

su – username

همچنین از دستور sudo زیر برای اجرای دستور whoami استفاده کنید:

sudo whoami

اگر کاربر به sudo دسترسی داشته باشد، خروجی دستور whoami به صورت root خواهد بود. بعد از به انجام رساندن دستورات بالا، خروجی و نتیجه زیر را مشاهده خواهید کرد:

root

چگونه از sudo استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوانید از sudo استفاده کنید، به راحتی دستور را با sudo و space در پیشوند قرار دهید. برای اینکار دستور زیر مورد نیاز است:

sudo ls -l /root

البته نکته‌ای که قابل ذکر بوده این است که برای اولین باری که می‌خواهید از sudo در یک session استفاده کنید، از شما خواسته می‌شود تا رمز عبورتان را وارد نمایید. در نهایت بازده‌ای که مشاهده خواهید کرد، همانند دستور زیر است:

[sudo] password for username:

با استفاده از sudo می‌توانید یوزرهای جدیدی را ایجاد کنید و امنیت آن‌ها را به شدت بالا ببرید. از این رو با فرا گرفتن دستورات مربوط به آن قادر خواهید بود تا به سیستم‌های گسترده‌ای همچون یونیکس وارد شوید و دسترسی لازم را پیدا کنید.

جمع بندی

ایجاد یوزر sudo در دبیان؛ در این مقاله از آموزش سیستم عامل و آموزش لینوکس، بر اساس توضیحاتی که داده شد توانستید بفهمید که چگونه یک کاربر را با امتیازات sudo ایجاد کنید. اکنون با حساب کاربری ایجاد شده توسط شما، می‌توانید به سرور Debian وارد شوید و سپس از sudo برای اجرای دستورات administrative بهره ببرید. اگر به ترتیب مراحل گفته شده را طی کنید در اجرای دستورات و ساخت حساب کاربری مشکلی نخواهید داشت. از آن جایی که sudo و debian می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد، پس دنبال کردن دستورات و مراحل فوق به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن تمام نکات گفته شده برای دسترسی پیدا کردن با هیچ گونه مشکلی رو به رو نخواهید شد.

با استفاده از sudo می‌توانید یوزرهای جدیدی را ایجاد کنید و امنیت آن‌ها را به شدت بالا ببرید. از این رو با فرا گرفتن دستورات مربوط به آن قادر خواهید بود تا به سیستم‌های گسترده‌ای همچون یونیکس وارد شوید و دسترسی لازم را پیدا کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول و رایجی در رابطه با ساخت یوزر با دسترسی روت در دبیان 9 توسط کاربران وجود دارد که برای روشن شدن آن‌ها به بررسی چند نمونه از آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. برای غیر فعال کردن root از چه تنظیماتی باید وارد شویم؟

به منظور عیر فعال کردن root نیاز به انجام برخی تنظیمات است که تمامی آن‌ها مربوط به تنظیمات امنیتی هستند.

2. قبل از غیر فعال کردن root چه کاری باید انجام شود؟

نکته‌ای که باید به آن توجه زیادی کنید این است که قبل از غیر فعال کردن root یک سری از اقدامات را باید به انجام برسانید که آن گرفتن تست‌های مورد نیاز است. این کار برای اطمینان پیدا کردن از اجرای تمامی دستورات است.

3. به منظور اجرایی شدن دستورات با استفاده از دسترسی root در محیط کاربری یوزر چه کاری را باید قبل از آن انجام داد؟

پیش از اجرایی شدن دستورات با بهره گیری از دسترسی root اولین کاری که باید آن را به انجام برسانید این است که از دستور موجود در sudo استفاده کنید.

4. برای سوییچ کردن یوزر به منظور وارد شدن به حساب کاربری و تست آن از چه دستوری باید استفاده کرد؟

برای اینکه بتوانید در ابتدا یوزر خود را برای وارد شدن به حساب کاربری سوییچ کنید و سپس از آن تست لازم را بگیرید نیاز است تا دستور زیر را در این محیط وارد نمایید:

su admin

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم