راهنمای جامع نصب PHP 8 در اوبونتو 20.04 Ubuntu

آموزش نصب PHP 8 در اوبونتو 20.04 Ubuntu
Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
پنج‌شنبه 5 مرداد 1402
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۱۰۸۰ بازدید

نصب PHP 8 در اوبونتو یکی از کارهای مهمی است که برنامه‌نویسان سمت سرور معمولاً آن را انجام خواهند داد. از‌آن‌جا‌که PHP ازجمله زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور است که ویژگی‌های مناسبی برای ایجاد وب‌سایت‌های تعاملی و داینامیک دارد، جزو گزینه‌های محبوب برای توسعه سمت سرور وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود. با‌توجه‌به اهمیت این موضوع، در این مطلب از آموزش اوبونتو بلاگ پارس پک تصمیم گرفته‌ایم تا نصب PHP 8 در Ubuntu 20.04 را به شما آموزش دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

کلیاتی درباره نصب PHP 8 در اوبونتو

نصب PHP 8 در سرور لینوکس اوبونتو با استفاده از دستورهای خط فرمان در ترمینال این توزیع محبوب انجام می‌شود. در مقاله حاضر، نحوه انجام این کار و نیز هماهنگ‌سازی PHP با Nginx و Apache را خواهید آموخت.

توجه:

فرقی ندارد که از وب‌سرور آپاچی استفاده می‌کنید یا Nginx؛ زیرا اگر توسعه‌دهنده Back-End هستید، باید نحوه نصب PHP 8 در اوبونتو را بلد باشید.

پیش‌نیازهای نصب PHP 8 در Ubuntu

برای نصب PHP 8 در Ubuntu، فقط به یک ماشین محلی یا مجازی با توزیع اوبونتو ۲۲.۰۴ نصب‌شده روی آن و دسترسی Administrator نیاز خواهید داشت. این توزیع را از‌ صفحه رسمی اوبونتودر لینک زیر می‌توانید دانلود کنید.

http://releases.ubuntu.com/release

خرید سرویس لینوکسی برای نصب PHP 8 از پارس پک

از این مقاله می‌توانید برای مدیریت سرور لینوکس خود استفاده کنید. همچنین، اگر قصد خرید انواع سرویس‌های لینوکس از پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. برای اطلاع از تعرفه‌ها و هزینه‌های سرویس لینوکسی می‌توانید، به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

سه گام تا نصب PHP 8 در اوبونتو در آپاچی

برای نصب PHP 8 در اوبونتو، کافی است این سه گامی را به‌ترتیب دنبال کنید:

گام اول: فعال‌سازی ریپوزیتوری PHP

اولین و احتمالاً مهم‌ترین قدم برای نصب PHP 8 در Ubuntu 22.04، فعال‌کردن ریپوزیتوری آن در اوبونتو است. این کار تماماً از‌طریق خط فرمان ترمینال انجام خواهد شد. ترمینال مهم‌ترین ابزاری است که توسعه‌دهندگان وب از آن استفاده می‌کنند و تنها روش غیرگرافیکی تعامل با کامپیوتر است. به‌عبارت‌دیگر، به‌جای اینکه روی دکمه‌ها کلیک کنید، تمام کارهای لازم را از‌طریق دستورهای متنی به کامپیوتر می‌دهید.

نصب PHP در اوبونتو
آموزش نصب PHP در اوبونتو

برای پیدا‌کردن ترمینال در توزیع اوبونتو، کافی است روی آیکون اوبونتو در گوشه سمت چپ و بالای صفحه کلیک و در نوار جست‌وجو، عبارت ‌‌Terminal را تایپ کنید. به‌جای این روش، از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+T نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای فعال‌سازی ریپوزیتوری PHP، از مخزن Ondřej Surý، یکی از توسعه‌دهندگان دبیان، می‌توانید استفاده کنید. در این مخزن، چندین نسخه PHP وجود دارد. برای انجام این کار، از دستور زیر استفاده کنید:

sudo apt install software-properties-common
sudo add-apt-repository ppa:ondrej/php

بعد از فعال‌شدن PPA، نصب PHP در Ubuntu را می‌توانید انجام دهید.

گام دوم: آموزش نصب PHP 8 در Ubuntu با آپاچی

در‌صورتی‌که از آپاچی به‌عنوان وب‌سرور برای وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنید، PHP را به‌عنوان ماژول Apache یا PHP-FPM می‌توانید اجرا کنید. فرایند نصب PHP 8 در Apache بسیار ساده است. برای این منظور باید از دستورهای زیر استفاده کنید:

sudo apt update
sudo apt install php8.0 libapache2-mod-php8.0

گام بعدی برای نصب PHP در Apache، راه‌اندازی مجدد آپاچی است تا ماژول PHP بارگذاری شود. این کار را با استفاده از دستور زیر انجام دهید:

sudo systemctl restart apache2

گام سوم: پیکربندی آپاچی با PHP-FPM

PHP-FPM مدیر فرایند Fast-CGI برای PHP است. گام بعدی برای نصب PHP در اوبونتو درصورت استفاده از آپاچی به‌عنوان وب‌سرور‌، پیکربندی آن با PHP-FPM است. برای نصب پکیج‌های موردنیاز خود، از دستورهای زیر استفاده کنید:

sudo apt update
sudo apt install php8.0-fpm libapache2-mod-fcgid

همچنین، فراموش نکنید که PHP-FPM به‌طور پیش‌فرض در آپاچی فعال نیست؛ بنابراین برای ادامه فرایند نصب PHP در اوبونتو، با دستور زیر می‌توانید آن را فعال کنید:

sudo a2enmod proxy_fcgi setenvif
sudo a2enconf php8.0-fpm

درادامه برای اینکه تغییرات اِعمال شوند، باید آپاچی را مجدداً راه‌اندازی کنید:

systemctl restart apache2

نصب PHP 8 در اوبونتو برای وب‌سرور Nginx

اولین نکته‌ مهم در نصب PHP 8 در اوبونتو برای وب‌سرور Nginx این است که این وب‌سرور برای پردازش فایل‌های PHP پشتیبانی داخلی ندارد؛ به‌همین‌دلیل، از PHP-FPM برای مدیریت فایل‌های PHP باید استفاده کنید.

از دستورهای زیر برای نصب PHP و پکیج PHP-FPM بهره ببرید:

sudo apt update
sudo apt install php8.0-fpm

پس از اتمام نصب، سرویس FPM به‌طور خودکار شروع خواهید شد. برای بررسی وضعیت این سرویس، از دستور زیر استفاده کنید:

systemctl status php8.0-fpm

خروجی این دستور باید مانند اطلاعات زیر باشد:

Output

● php8.0-fpm.service – The PHP 8.0 FastCGI Process Manager Loaded: loaded (/lib/systemd/system/php8.0-fpm.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: active (running) since Thu 2020-12-03 16:10:47 UTC; 6s ago

در‌ادامه روند نصب PHP 8 در اوبونتو، بلوک سرور Nginx را می‌توانید ویرایش و خطوط زیر را اضافه کنید تا Nginx بتواند فایل‌های PHP را پردازش کند:

server {

    # . . . other code

    location ~ \.php$ {
        include snippets/fastcgi-php.conf;
        fastcgi_pass unix:/run/php/php8.0-fpm.sock;
    }
}

فراموش نکنید که برای تکمیل‌شدن فرایند نصب PHP 8 در اوبونتو، باید وب‌سرور Nginx را مجدداً راه‌اندازی کنید تا پیکربندی جدید اِعمال شود.

برای آشنایی با آموزش جامع و کامل بهینه‌ سازی تنظیمات PHP-FPM مقاله زیر را از دست ندهید.

PHP-FPM چیست؟

آزمایش نصب PHP 8 در اوبونتو

بعد از اینکه تمام مراحل گفته‌شده را با موفقیت انجام دادید، یعنی فرایند نصب PHP در اوبونتو با موفقیت به‌اتمام رسیده است. باوجوداین، باید بررسی کنید که آیا وب‌سرور برای پردازش PHP به‌درستی پیکربندی شده است یا خیر. برای این منظور فایل جدیدی با نام php.info در مسیر var/www/html می‌توانید ایجاد کنید و کدهای زیر را در آن قرار دهید:

<?php

phpinfo();

این فایل را ذخیره و سپس مرورگر خود را باز و آدرس زیر را در آن باز کنید:

http://your_server_ip/info.php

در‌صورتی‌که تمامی روند نصب PHP 8 در اوبونتو با موفقیت انجام شده باشد، باید اطلاعاتی درباره پیکربندی PHP خود دریافت کنید. نمونه این اطلاعات در تصویر زیر نشان داده شده است:

فرقی ندارد که از وب‌سرور آپاچی استفاده می‌کنید یا Nginx؛ زیرا اگر توسعه‌دهنده Back-End هستید، باید نحوه نصب PHP 8 در اوبونتو را بلد باشید.

برای آشنایی با آموزش نصب وردپرس و راه‌اندازی وب‌سایت در اوبونتو مقاله زیر را بخوانید.

نصب وردپرس در اوبونتو

جمع‌بندی

نصب PHP 8 در اوبونتو یکی از کارهای مهمی است که هر توسعه‌دهنده وب حداقل یک بار با آن روبه‌رو شده است. انجام این کار سخت نیست؛ با‌این‌حال، بسیاری از توسعه‌دهندگان تازه‌کار و حتی باتجربه ممکن است با آن مشکل داشته باشند. به‌همین‌دلیل، در این مطلب از آموزش لینوکس بلاگ پارس پک ابتدا آموزش نصب PHP در Ubuntu 20.04 و سپس نحوه آزمایش‌کردن آن را توضیح دادیم.

سؤالات متداول

۱. برای نصب PHP 8 در اوبونتو چه کاری باید انجام داد؟

نصب PHP 8 در اوبونتو به‌سادگی و با فعال‌کردن ریپوزیتوری ondrej/php شروع می‌شود. پس‌از‌آن، باید با استفاده از APT پی‌اچ‌پی را نصب کرد.

۲. آیا PHP را می‌توان برای هر دو وب‌سرور Apache و Nginx نصب کرد؟

بله، PHP را روی هر دو وب‌سرور آپاچی و Nginx می‌توان نصب و فعال کرد. در این مطلب از بلاگ پارس پک، نحوه انجام این کار را شرح داده‌ایم.

منابع: linuxize.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم