پاورشل چیست؟

Avatar
نویسنده: مدیا روشن
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398
مطالعه: ۱۶ دقیقه ۰ نظر ۲۶۳۲ بازدید

در تعریفی کلی، پاورشل ابزاری است که به‌صورت منبع‌باز و مبتنی‌‌بر رابط خط فرمان (CLI) طراحی شده است. مدیران فناوری اطلاعات و متخصصان DevOps با استفاده از این ابزار می‌توانند تسک‌های خود و نیز تنظیمات را با استفاده از کدنویسی به‌طورخودکار انجام دهند. در این مقاله از آموزش ویندوز بلاگ پارس پک، به سؤال پاورشل چیست جواب می‌دهیم و به مزایای استفاده از این ابزار اشاره می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

خرید سرویس‌های ویندوز پارس پک با PowerShell

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌ ویندوز خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور ویندوز پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

توضیحات مقدماتی درباره برنامه پاورشل

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، PowerShell ابزاری است که به‌صورت منبع‌باز طراحی شده و بیشتر موردنیاز متخصصان IT و DevOps است. پاورشل با استفاده از تکنولوژی .Net شرکت مایکروسافت طراحی شده است و هم به‌صورت Shell منبع‌باز برای کنترل کامپیوتر با استفاده از رابط خط فرمان مربوط به سیستم‌عامل و هم به‌صورت زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، پاورشل را ابزاری دومنظوره معرفی می‌کنند.

درباره کاربرد پوسته‌ پاورشل نیز باید بگوییم که از آن برای خودکارسازی فرایندهایی استفاده می‌شود که به تکرار نیاز دارند؛ بنابراین، استفاده از پاورشل هم انجام این نوع کارها را ساده‌تر خواهد کرد و هم احتمال خطا را کاهش خواهد داد. علاوه‌براین، باتوجه‌به اینکه هر فرمان دقیقاً بعد از اجرا ذخیره می‌شود، در زمان لازم، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را مجدداً بازتولید کرد.

اگر بخواهیم کاربرد برنامه‌نویسی PowerShell را زیر ذره‌بین قرار دهیم، با استفاده از دستورهای پاورشل امکان انتقال دستورالعمل‌ها از نرم‌افزار والد به نرم‌افزار دیگر وجود خواهد داشت. فراموش نکنید که زبان‌ برنامه‌نویسی PowerShell درمقایسه‌با زبان‌های برنامه‌نویسی Python و Ruby به‌صورت متفاوتی برای کد ماشین تفسیر می‌شود. دستورهای پاورشل به‌جای کامپایلر، به‌صورت خط‌به‌خط با مفسر تفسیر می‌شوند. این ویژگی امکان بهبود عملکرد نرم‌افزار والد، خودکارسازی تسک‌ها، استخراج داده‌ها از مجموعه‌داده‌ها، پیکربندی وظایف مدیریتی و‌… را می‌تواند فراهم کند. 

تاریخچه‌ ای مختصر درباره PowerShell

جفری اِسنُوِر (Jeffrey Snover)، خالق پاورشل، ابتدا نام آن را Monad گذاشته بود. Monad در آغاز قرار بود به‌عنوان رابط خط فرمان توسعه‌پذیر (CLI) با طرح‌های جدیدی کار کند که می‌توانست میزبان ابزارهای یونیکس باشد‌. در متنی که اِسنُوِر در سال ۲۰۰۲ به‌عنوان وایت‌پیپر منتشر کرده بود، مشخصاً عنوان شده بود به‌دلیل اینکه ساختار ویندوز اجازه استفاده از ابزارهای یونیکس را نمی‌دهد، باید توسعه پیدا کند.

سال ۲۰۰۳ و در کنفرانس توسعه حرفه‌ای لس‌آنجلس، نسخه بتای خصوصی Monad برای اولین‌بار رونمایی شد. پس‌از‌آن، سه نسخه بتای عمومی در ژوئن۲۰۰۵ و سپتامبر۲۰۰۵ و ژانویه۲۰۰۶ منتشر شد. در آوریل۲۰۰۶، نام Monad به Windows PowerShell تغییر یافت. در‌نهایت پس از پنج بازنگری و Revision مختلف، نسخه ۵.۱ ویندوز پاورشل در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. محدودیت تمامی نسخه‌های یادشده این بود که استفاده از آن‌ها در سیستم‌عامل‌های دیگر مانند مک و لینوکس امکان‌پذیر نبود.

راه‌حل این مسئله نیز همان بود که سال‌ها بزرگان این عرصه آن را به‌عنوان فرهنگ در تمامی سیستم‌های برنامه‌نویسی به‌کار می‌گرفتند: منبع‌بازشدن نرم‌افزارها! نسخه منبع‌باز پاورشل در سال ۲۰۱۶ با نام جدید PowerShell Core معرفی شد. باتوجه‌به اینکه برنامه پاورشل روی .NET Core ارائه شده بود، کاربران macOS و Ubuntu و CentOS نیز می‌توانستند از این ابزار قدرتمند استفاده کنند. 

خرید سرور ویندوز

توضیحاتی درباره آموزش پاورشل و دستورهای آن

باتوجه‌به اینکه PowerShell روی فریم‌ورک دات‌نت ساخته شده است، بیشتر از اینکه برنامه خط فرمان باشد، به زبان برنامه‌نویسی شبیه است و با Object‌ها کار می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، هر‌چیزی در پاورشل یک Object است. این آبجکت‌ها اصولاً یا شامل Property هستند یا Method؛ دقیقاً همان چیزی که در اصول Object Oriented سراغ دارید. حتی این آبجکت‌ها می‌توانند به‌صورت پیوسته به‌عنوان ورودی یا خروجی و ازطریق برنامه ساخته شوند. به‌طورکلی، پاورشل با آبجکت‌ها از ۴ طریق مختلف کار می‌کند:

۱. Cmdlet

Cmdlet با تلفظ صحیح Command-Let، دستورهای تک‌عملکردی و پایه‌ای پاورشل هستند. برای درک بیشتر، اگر پاورشل را مانند یک پاراگراف تصور کنیم، cmdlet‌ها حروف هر کلمه هستند که در‌کنار‌هم قرارگرفتن آن‌ها ساختار پاورشل را تشکیل می‌‎دهد. احتمالاً با این توضیح بیشتر متوجه شده‌اید که کاربرد cmdlet در پاورشل چیست.

از cmdlet‌ها می‌توان به‌تنهایی و برای انجام یک عملکرد یا از ترکیب آن‌ها برای انجام عملکردهای پیشرفته و مهم‎تر استفاده کرد. با‌این‌حال، نباید فراموش کرد که cmdlet در PowerShell نوشته نمی‌شود؛ بلکه به زبان دیگری نوشته و کامپایل می‌شود و از این طریق در پاورشل در‌دسترس است. 

Cmdlet را می‌توان یکی از دستورهای پاورشل دانست که نقشی مهمی در آن ایفا می‌کند. یکی از دلایل این موضوع آن است که محدودیت عملکرد cmdlet کاملاً به خلاقیت توسعه‌دهنده بستگی دارد. به‌عنوان نمونه، توسعه‌دهندگان و مهندسان DevOps می‌توانند از Pipe‌ها برای ارسال خروجی cmdlet به ورودی cmdlet دیگر به‌عنوان آبجکت استفاده کنند. این کار باعث می‌شود انعطاف بسیار بیشتری به‌دست آورید.

۲. توابع PowerShell

مانند هر زبان برنامه‌نویسی دیگر، PowerShell نیز توابعی دارد که استفاده از آن‌ها در روند کار بسیار متداول است. بر‌خلاف cmdlet‌ها، این توابع به‌صورت دنباله‌ای از دستورهای پاورشل هستند و برای استفاده باید فراخوانی و با کمک خودِ زبان برنامه‌نویسی پاورشل نوشته شوند. ورودی توابع پاورشل قاعدتاً برخی پارامتر‌ها هستند؛ اما خروجی‌شان اطلاعاتی است که هم می‌تواند به کاربر نشان داده و هم به‌عنوان ورودی‌هایی برای cmdlet‌ها به‌کار گرفته شود. 

به‌طورکلی، دو نوع تابع در پاورشل وجود دارد: یکی تابع پایه و دیگری تابع پیشرفته. همان‌طورکه از نام آن هم پیداست، توابع پایه ساده‌ترین نوع توابع هستند که پس از راه‌اندازی پاورشل، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این نوع از توابع هیچ‌گونه خاصیت ارث‌بری ندارند؛ اما اگر می‌خواهید بدانید که توابع پیشرفته پاورشل چیست، باید بگوییم که این نوع از توابع در Core خود حاوی یک تابع پایه‌اند؛ ولی ویژگی‌های اضافی‌ دیگری نیز به آن‌ها اختصاص داده شده است. استفاده از توابع پیشرفته در محیط پاورشل به توسعه‌دهندگان و متخصصان DevOps امکان می‌دهد تا با استفاده از فیچرهای داخلی آن‌ها، به عملکردهای بسیار تخصصی دسترسی داشته باشند.

برای آموزش مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستورات پاورشل مقاله زیر را بخوانید.

دستورات مهم پاورشل

۳. اسکریپت‌های پاورشل

اسکریپت‌های پاورشل در محیط پاورشل نوشته می‌شوند. استفاده از این اسکریپت‌ها برای اتوماسیون کاربردهای مختلف دارد. به‌طورکلی، در اسکریپت پاورشل از ۳ نوع دستور استفاده می‌شود:‌

  • دستور اول get است که برای بازیابی داده‌ها از فایل سیستمی استفاده می‌شود.
  • دستور دوم set نام دارد که برای ویرایش اطلاعات کامپوننت کاربردی است. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید Propertyهایی به کامپوننت‌های مختلف اختصاص دهید، می‌توانید از این دستور استفاده کنید.
  • دستور سوم remove است که با کمک آن می‌توانید یک دستور را حذف کنید. 

اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم که مزیت استفاده از اسکریپت در پاورشل چیست، کاهش پیچیدگی در کدنویسی اولین و مهم‌ترین مزیت‌ است.

۴. دستورهای اجرایی

دستورهای اجرایی (Executable Command) به دستورهایی گفته می‌شوند که از آن‌ها برای اجرای فایل‌های اجرایی استفاده می‌شود. این دستورها به‌خصوص در پاورشل ویندوز کارایی زیادی دارند. احتمالاً می‌دانید فایل‌های اجرایی که به‌عنوان نرم‌افزارهای ویندوز شناخته می‌شوند، پسوند exe دارند. برای اجرای این نوع فایل‌ها، از ۳ دستور استفاده می‌شود:

  • اولین دستور و شاید بتوان گفت بهترین آن‌ها، دستور Invoke-expression است.
  • دومین دستور start-process نام دارد که از نوع cmdlet‌ها است و به شما امکان می‌دهد تا بیشتر از یک فرایند را روی دستگاه خود شروع کنید؛ اما نتیجه آن با دستور قبلی تفاوتی ندارد.
  • سومین دستور استفاده از .\ قبل از نام فایل است. این دستور شاید ساده‌ترین نوع دستور برای اجرای فایل‌های با پسوند .exe باشد.

فارغ از اینکه از کدام‌یک از این دستورهای پاورشل استفاده کنید، نتیجه همان اجرای فایل اجرایی است.

در لینک زیر می‌توانید روش های باز کردن پاورشل با دسترسی ادمین را بیاموزید.

باز کردن پاورشل با دسترسی ادمین

کاربرد پاورشل چیست؟

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، پاورشل ابزاری با ویژگی دو‌گانه است و براساس همین موضوع، مدالیته‌ها (کاربرد‌ها) بیشتری دراختیار کاربر قرار خواهد داد. درادامه، به این مدالیته‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. استفاده از اتوماسیون در اجرای تسک‌ها

اولین دلیلی که متخصصان DevOps را به استفاده از PowerShell ترغیب می‌کند، اتوماسیون تسک‌ها با استفاده از این ابزار است. در‌واقع، می‌توان گفت که اتوماسیون بر دیگر کاربردهای احتمالی PowerShell تقدّم دارد. این نکته را مدنظر بگیرید که اگرچه اتوماسیون روی سایر زبان‌های اسکریپت‌نویسی نیز انجام می‌شود، استفاده از پاورشل برای این منظور باتوجه‌به فرمت سیستم منحصر‌به‌فردش، محبوبیت بیشتری دارد. با فراگرفتن پاورشل و باتوجه‌به به‌کارگیری توابع، کلاس‌ها، cmdlet و ماژول‌ها، فرایند توسعه برای متخصصان DevOps بسیار ساده‌تر خواهد شد.

۲. دسترسی آسان به داده‌ها

یکی دیگر از دلایل محبوبیت PowerShell، سادگی دسترسی به داده‌هاست. بخش زیادی از کاربردهای PowerShell در امور اداری است. باتوجه‌به اینکه در شبکه‌های کامپیوتری بزرگ بسیاری از سرویس‌ها به‌صورت مستقل کار می‌کنند و ادمین مرکزی IT آن‌ها را کنترل می‌کند، PowerShell می‌تواند به ادمین مرکزی IT مجوز دسترسی آسان به دیتا استورهای متفاوت مانند فایل‌های سیستمی یا رجیستری‌ها را بدهد.

۳. مدیریت زیرساخت به‌عنوان کد

پاورشل در ساختار خود از چهارچوبی مدیریتی استفاده می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، پس از راه‌اندازی پاورشل می‌توانید زیرساخت سیستمی خود را با استفاده از این قابلیت، دقیقاً به‌عنوان کد مدیریت کنید. به این فریم‌ورک اصطلاحاً DCS یا «پیکربندی حالت مطلوب» گفته می‌شود.

۴. ساده‌شدن استفاده از دستورهای Remote

امکاناتی که PowerShell برای استفاده از دستورهای از راه دور ارائه می‌کند، یکی دیگر از دلایل مهم محبوبیت استفاده از این ابزار است. مدیران IT و متخصصان DevOps با استفاده از این امکان می‌توانند عملیات مدنظرشان را از راه دور و روی چندین سیستم انجام دهند. این موضوع با کمک کدهای ویندوز پاورشل و ابزار Windows Management و WS-Management امکان‌پذیر است.

مزیت‌ استفاده از پاورشل چیست؟

احتمالاً با اطلاعاتی که تاکنون ارائه شده است، می‌توانید به این نتیجه برسید که مزیت‌های استفاده از پاورشل چیست و چرا باید از این ابزار استفاده کنید. بااین‌حال، برای اینکه این موضوع در ذهنتان بهتر جا بیفتد، به برخی از مزیت‌های دیگر این ابزار اشاره خواهیم کرد.

در مقاله زیر بطور مفصل آموزش دستور پاورشل کپی آیتم را بخوانید.

آموزش دستور PowerShell Copy-Item

۱. استفاده از قالب‌های توسعه‌پذیر در ورودی‌ها

یکی از مزایای استفاده از PowerShell این است که کاربر می‌تواند ورودی‌های خود را براساس قالب‌های مختلفی تنظیم کند و باتوجه‌به‌ نیازش، از آن‌ها خروجی بگیرد. به‌طورکلی، ۳ روش قالب‌بندی در PowerShell وجود دارد.

  • Format-Wide: در این روش، کاربر فقط می‌تواند یک ویژگی از یک آبجکت را نشان دهد. استفاده از این شیوه برای پر‌کردن ستون‌ها در یک جدول یا ایجاد یک فهرست کاربرد دارد.
  • Format-List: استفاده از این روش به کاربران امکان می‌دهد تا خصوصیات آبجکت‌ها را به‌صورت فهرست و با هر ویژگی در یک خط جدید نمایش دهند. 
  • Format-Table: استفاده از این روش به‌‌ویژه برای نمایش خروجی به‌صورت جدول کاربرد دارد. در این روش، پارامترهایی مانند Wrap و Autosize و Groupby برای سازمان‌دهی ستون‌های جدول وجود دارد که براساس نوع نیاز، از هر‌یک از آن‌ها می‌توان استفاده کرد.

۲. پشتیبانی از فرمت‌های متفاوت داده 

PowerShell از فرمت‌های متفاوت داده پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان نمونه، می‌توانید داده‌های خود را به‌صورت داده‌های جدا‌شده با استفاده از کاما (CSV) و داده‌های مبتنی‌‌بر JSON و XML استفاده کنید. 

در داده‌های CSV، اطلاعات جدول به‌صورت متن ساده ذخیره می‌شود. در این شیوه، هر فایل با استفاده از کاما از فایل دیگر جدا می‌شود. متد JASON نیز اصولاً برای ارتباط سریع بین مرورگر و کاربر به‌کار برده می‌شود. فرمت XML برای انسان و ماشین خواندنی است. این فرمت علاوه‌بر استفاده برای به‌دست‌آوردن داده‌ها از صفحه وب و ویرایش و ارسال مجدد آن‌ها‌، برای پیکربندی عملکرد برنامه در PowerShell کاربردی است.

۳. موتور اسکریپت‌نویسی امن

محیط پاورشل به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از ویژگی‌های پیکربندی، امنیت کم‌نظیری را در استفاده از این ابزار تجربه کنید. پاورشل از سیاستی استفاده می‌کند که براساس آن، این ابزار صرفاً فایل‌ها و اسکریپت‌هایی را اجرا می‌کند که به‌صورت خاصی پیکربندی شده‌اند. اگر‌چه این سیاست بیشتر در کدهای ویندوز پاورشل به‌کار گرفته می‌شود، با اِعمال تنظیماتی می‌تواند در سیستم‌عامل‌های دیگر نیز اجرا شود.

۴. API سازگار

اگر از APIهایی مانند WMI یا COM استفاده کرده باشید، احتمالاً می‌دانید این API‌ها که در ویندوز به‌کار گرفته می‌شوند، حالتی ناسازگار دارند. به‌عبارت‌دیگر، این ناسازگاری یا حتی نقص در آن‌ها باعث می‌شود تا هنگام انتقال Request‌ها در مرورگر، اختلال ایجاد شود. بااین‌حال، API‌های پاورشل سازگاری کامل و مطمئنی دارند؛ به‌همین‌دلیل، اگر بخواهیم به این نتیجه برسیم که مزیت استفاده از پاورشل چیست، یقیناً سازگاری API در فهرست برترین مزیت‌ها قرار خواهد گرفت.

۵. اتوماسیون آسان با استفاده از برنامه پاورشل

همان‌طورکه گفتیم، پاورشل از دستورهای cmdlet برای پیاده‌سازی تسک‌ها استفاده می‌کند. از cmdlet‌ها می‌توان به‌طور جداگانه یا ترکیبی برای حل تسک‌های پیچیده استفاده کرد. نکته دیگر اینکه حدود ۹۰ عدد cmdlet اصلی در PowerShell وجود دارد که بسته به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را توسعه دهید.

همچنین، cmdlet‌های توسعه‌داده‌شده را می‌توانید با کاربران دیگر به‌اشتراک بگذارید. این یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در نرم‌افزارهای منبع‌باز است که باعث می‌شود کاربران پاورشل بتوانند از این ابزار برای حل تسک‌های تکرار‌شدنی استفاده کنند و بدین‌ترتیب، روند اتوماسیون با سهولت بیشتری انجام شود.

کاربرد توابع پاورشل چیست؟

در قسمت‌های قبلی این مقاله، درباره فانکشن‌ها یا توابع پاورشل اطلاعاتی مقدماتی را کسب کردیم. حالا می‌دانیم که هر تابع PowerShell در‌واقع مانند cmdlet است؛ اما چند تفاوت جزئی هم دارد. به‌عنوان مثال، cmdlet‌ها در زبان دات‌نتی مانند سی‌شارپ نوشته می‌شوند؛ ولی توابع در خودِ پاورشل نوشته می‌شوند و کامپایل هم نمی‌شوند.

اصولاً پکیج‌کردن و استقرار cmdlet‌های پاورشل در‌مقایسه‌با استفاده از کتابخانه‌های ویژه پکیج‌کردن توابع، برای توسعه‌دهندگان ساده‌تر است. باوجوداین، استفاده از توابع نیز در کارهای پیچیده و حرفه‌ای، کار را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند. در‌ادامه، مثالی از یک تابع در PowerShell را ذکر کرده‌ایم:

function Set-Something {
   [CmdletBinding()]
   param (
     [Parameter()]
     [string]$Thing
   )
 
   Write-Host $Thing
 }

همان‌طورکه در تابع بالا مشاهده می‌کنید، یک تابع چند پارامتر دارد که داخل یک بلوک پارامتر و بدنه تابع قرار گرفته‌اند.

ساختارهای زبان برنامه‌نویسی پاورشل

به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی، پاورشل از ساختارهایی استفاده می‌کند که در دیگر زبان‌ها نیز متداول هستند. متغیرها، حلقه‌ها، Switch، ساختارهای شرطی و‌… ازجمله ساختارهای هستند که در زبان برنامه‌نویسی پاورشل نیز به‌کار گرفته می‌شوند.

۱. ساختار if

از ساختار if در مواقعی استفاده می‌شود که بخواهید یک شرط را ارزیابی کنید. هنگامی‌که شرط درست باشد، دستوری اجرا خواهد شد که در داخل بلوک if قرار گرفته است. اگر از پارامتر else در ساختار if استفاده شده باشد، درصورتی‌که شرط if برقرار نباشد، دستورهایی اجرا خواهد شد که در بلوک esle قرار گرفته است. نمونه‌ای از این ساختار در کدهای زیر نشان داده شده است:

if ($i -eq 1)
 {
   ## Do something
 }
 else
 {
   ## Do something else
 }

۲. ساختار Switch

از این دستور در مواقعی استفاده می‌شود که شروط متعددی برای ارزیابی وجود داشته باشد. بنابراین، ساختار Switch در تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی، ازجمله برنامه پاورشل به‌جای ساختارهای متعدد if / then / else به‌کار گرفته می‌شود. سینتکس این دستور در محیط پاورشل در کدهای زیر نشان داده شده است:

switch ($i) {
   0
   {
     Write-Host "I is 0"
   }
   1
   {
     Write-Host "I is 0"
   }
   Default
   {
     Write-Host "I is not 0 or 1"
   }
 }

۳. حلقه‌ها

حلقه‌ها برای اجرای دستور تکراری استفاده می‌شوند. برای مثال، حلقه While در مواقعی به‌کار برده می‌شود که قصد داشته باشید یک دستور تا زمانی تکرار شود که شرط حلقه برقرار باشد. به نمونه زیر دقت کنید:

while ($i -eq 0) {
   ## Do somthing
 }

یکی دیگر از حلقه‌های معروف در برنامه پاورشل، حلقه do است. تفاوت این حلقه با While این است که پاورشل حلقه do را در انتهای حلقه اجرا می‌کند و نه در ابتدای آن.

do {
   ## do something
 } while ($i -lt 0)

نحوه راه‌اندازی پاورشل ویندوز 

تا این‌جای مقاله، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که پاورشل چیست و چه کاربردی دارد؛ اما اگر برای راه‌اندازی پاورشل ویندوز ابهام دارید، بهتر است بدانید که پاورشل در تمامی ویندوزهای جدید به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است. بنابراین برای استفاده از این ابزار‌، کافی است منو استارت ویندوز خود را باز و عبارت PowerShell را در آن جست‌وجو کنید: 

 

 پوسته powershell

جست‌وجوی PowerShell در ویندوز

بعد از کلیک روی این گزینه، پنجره پاورشل مانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد:

 راهنمای پاورشل

نمایش پنجره PowerShell

قبلاً نکات مهمی درباره cmdlet‌ها یاد گرفتیم. فراموش نکنید که cmdletها همیشه از یک فعل به‌علاوه یک اسم تشکیل می‌شوند که با خط فاصله از‌هم جدا می‌شوند. برخی از افعال موردنیاز برای شروع آموزش پاورشل ازاین‌قرارند:

  • Get: برای گرفتن
  • Start: برای اجرا‌کردن
  • Out: برای خروجی‌گرفتن
  • Stop: برای متوقف‌کردن فرایند در حال اجرا
  • Set: برای معرفی‌کردن
  • New: برای ایجاد

سه نمونه از مهم‌ترین کدهای ویندوز پاورشل

ازجمله دستورهای مهم کاربردی در پاورشل می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

۱. Get-help

از این دستور برای راهنمایی‌گرفتن درباره دستورهای پاورشل استفاده می‌شود.  به‌عنوان مثال، با استفاده از کد زیر می‌توانید درباره کد Format-table اطلاعات کسب کنید:

Get-Help Format-Table
 Powershell ise چیست؟

راهنمایی دستورات پاورشل

۲. Get-command

این دستور برای کسب اطلاعات درباره هر‌آنچه امکان فراخوانی‌اش وجود داشته باشد، کاربرد دارد. برای مثال، PowerShell Script برای ایجاد فهرستی از توابع و cmdlet‌های نصب‌شده روی دستگاه شما به‌کار می‌رود:

Get-Command
 تفاوت powershell و command

راهنمایی درباره اطلاعات فراخوانی‌شده

۳. Get-Service

این دستور برای پیدا‌کردن تمام cmdlet‌هایی کاربرد دارد که در آن‌ها از کلمه مدنظرتان استفاده شده است. به‌عنوان نمونه، از کد زیر برای پیدا‌کردن تمامی cmdlet‌هایی می‌توانید استفاده کنید که با vm شروع شده‌اند:

Get-Service "vm*"

جمع‌بندی

پاورشل را می‌توان به‌عنوان راهکاری برای اتوماسیون تسک‌ها معرفی کرد که هم به‌عنوان ابزار Cross-Platform شناخته می‌شود و هم از Shell خط فرمان و زبان برنامه‌نویسی و فریم‌ورک برای مدیریت پیکربندی ساخته شده است. این ابزار حالا دیگر علاوه‌بر ویندوز، روی توزیع‌های مختلف لینوکس و سیستم‌عامل مک نیز اجرا می‌شود.

استفاده از ابزار PowerShell باتوجه‌به ویژگی‌های بسیارش در بین مهندسان IT و مدیران DevOps بسیار رایج است. به‌همین‌دلیل، در این مقاله از آموزش پاورشل توضیح دادیم که پاورشل چیست و چه کاربردی دارد. همچنین، درباره مفاهیم دیگری مانند دستورهای پاورشل و محیط پاورشل و نکات موردنیاز برای شروع آموزش پاورشل صحبت کردیم.

سؤالات متداول

۱. پاورشل چیست؟

پاورشل ابزاری کاربردی برای توسعه‌دهندگان و مدیران DevOps و متخصصان IT است که با استفاده از آن می‌توانند اتوماسیون فرایندهای تکراری را انجام دهند.

۲. آیا پاورشل زبان برنامه‌نویسی است؟

پاورشل عملکردی دوگانه دارد. به‌عبارت‌دیگر، علاوه‌بر رابط خط فرمان زبان برنامه‌نویسی نیز دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

۳. چطور می‌توان به پاورشل ویندوز دسترسی پیدا کرد؟

برای این منظور کافی است تا در استارت منو ویندوز خود، عبارت PowerShell را جست‌وجو و روی نتیجه ظاهر‌شده کلیک کنید.

۴. آیا زبان برنامه‌نویسی پاورشل از ساختار شرطی هم استفاده می‌کند؟

بله، از ساختار شرطی if می‌توان در پاورشل استفاده کرد. 

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم