آموزش دواپس

اخبار و مقالات آموزشی هاست و سرور در وبلاگ پارس پک

ترکیب دو واژۀ «توسعه نر‌م‌افزار‌ | Development» و «عملیات فناوری اطلاعات | Operations» دواپس (DevOps) را تشکیل می‌دهند. دواپس در فرایند تولید نرم‌افزار تمرکز خود را روی هماهنگی، یکپارچگی و بهبود کیفیت ارتباطات و همکاری تیم توسعه نرم‌افزار و تیم‌‌های عملیاتی می‌گذارد. اگرچه شغل متخصص دواپس ممکن است آن‌چنان که باید و شاید بین کسب‌وکارها آشنا نباشد، اما یکی از موثرترین نقش‌ها در فرایند تولید نرم‌افزار است. متخصص DevOps باید محیطی ایجاد کند که در آن روند برنامه‌ریزی، توسعه، آزمایش، انتشار و پشتیبانی یک نرم‌افزار به‌شکل منظم، سریع و مستمر انجام شود و نتیجه نهایی در قالب موفقیت‌آمیز به نمایش درآید.

 اهمیت استفاده از DevOps در مشاغل به‌قدری زیاد است که عدم به‌کارگیری آن ممکن است بسیاری از پلن‌های یک‌ کسب‌وکار و فرایند تولید نرم‌افزار را با شکست روبه‌رو کند. از سوی دیگر، جایگاه و مزایای شغلی کارشناس DevOps یادگیری آن را پررنگ‌تر می‌کند. یادگیری مهارت‌هایی مانند تفکر سیستمی و استفاده از زنجیره‌ای از ابزارها مانند گیت (Git)، گیت‌لب (Gitlab)، گریدل (Gradle) و موارد مشابه بسیار مهم است و اساس کار کارشناس دواپس را تشکیل می‌دهد.

در مقالاتی که پارس‌پک برای علاقه‌مندان به DevOps آماده کرده، به تمام سؤالات کاربران دربارۀ مفهوم دواپس، مسیر یادگیری و شغلی و در نهایت استفاده از آن به‌صورت کامل پاسخ داده شده است.