رمز یکبار مصرف (OTP) چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

otp چیست و چه کاربردی دارد؟
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
چهارشنبه 27 آذر 1398
مطالعه: ۱۸ دقیقه ۰ نظر ۷۲۹۱ بازدید

رمز یکبار مصرف OTP راهکاری امن و مطمئن برای افزایش امنیت رمزهای عبور است. استفاده از رمزهای ثابت سنتی ضعف‌های زیادی داشتند. برای مثال، امنیت این رمزها بسیار اندک بود و کلاه‌برداران به‌راحتی می‌توانستند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. با ایجاد سیستم رمز یکبار مصرف یا OTP یا پویا، انقلابی درزمینه رمزها ایجاد شد و امنیت رمزهای عبور افزایش یافت. این رمزها اعتبار چند‌ثانیه‌ای دارند و تنها یک بار امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. رمز یکبار مصرف (OTP) معایب و مزایای بسیاری دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید. در این مطلب، سیستم رمزهای یکبار مصرف را به‌همراه راهنمای دریافت رمز پویا به روش‌های مختلف به‌طور‌کامل توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید بدانید توکن رمز یکبار مصرف چیست و چگونه OTP را فعال کنیم، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رمز یک‌بارمصرف (OTP) چیست؟

رمز OTP چیست؟ رمز یکبار مصرف (One Time Password به‌اختصار OTP) به‌طورخودکار تولید و ارسال می‌شود. بانک‌ها و سیستم‌های مالی از این رمز‌ها معمولاً برای احراز هویت مشتریان استفاده می‌کنند و راه‌حلی برای افزایش امنیت تراکنش‌ها هستند. رمز پویا باعث افزایش امنیت سیستم‌های الکترونیکی می‌شود؛ یعنی حتی افراد سودجو نیز با داشتن رمزعبورتان نمی‌توانند وارد حساب‌های کاربری شما شوند. همچنین، بسیاری از وب‌سایت‌های آنلاین از این روش برای احراز شماره‌تلفن کاربران خود استفاده می‌کنند. حتماً تا‌به‌حال دیده‌اید که برای ثبت‌نام در وب‌سایت‌ها کدی به شماره‌تلفنتان ارسال و از شما درخواست می‌شود تا آن را وارد کنید. این دقیقاً همان رمز یکبار مصرف OTP است.

آموزش فعال سازی رمز یکبار مصرف otp
رمز یکبار مصرف چیست؟

رمز یکبار مصرف چگونه کار می‌کند؟

حال‌که فهمیدید OTP Token چیست، زمان آن رسیده با نحوه عملکرد رمز یکبار مصرف بیشتر آشنا شوید. رمزعبور پویا یا OTP نوعی تأیید هویت دو عاملی (2FA) است که به روش‌های مختلف تولید می‌شود و فقط برای یک‌بار قابل استفاده است و با اتمام مدت زمان انقضای آن دیگر قابل استفاده نخواهد بود و باید رمز جدیدی تولید و استفاده کنید.

پیداکردن رمز یک بار مصرف برای مهاجمان سایبری غیرممکن به‌نظر می‌رسد؛ چراکه به امکانات و دانش بالایی برای دسترسی به رمز پویا در مدت زمان محدود نیاز است که افراد سودجود در اکثر اوقات از آن بی‌بهره هستند. درحالی‌که دسترسی به رمزعبور ثابت بسیار آسان‌تر است و درصورت استفاده از یک رمزعبور برای دفعات متعدد افراد سودجو می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

نحوه کار رمز یکبار مصرف OTP

 رمزعبور یکبار مصرف راهکاری عالی برای افزایش امنیت حساب‌های آنلاین و سیستم‌های کامپیوتری است و می‌تواند از دسترسی‌های غیرمجاز به حساب‌ها و سیستم‌ها جلوگیری کند. نحوه کار سیستم‌های رمزعبور یکبار مصرف بسیار ساده است، در ابتدا یک کد تصادفی عموماً شامل اعداد، حروف یا ترکیبی از هر دو به‌صورت خودکار تولید می‌شود.

رمز پویای تولیدشده ازطریق روش‌هایی همچون اپلیکیشن‌ رمز پویا، پیامک (Cloud OTP SMS) یا موارد مشابه به کاربر ارسال می‌شود. کاربر باید در بازه زمانی تعیین شده که معمولاً بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه و در برخی مواقع تا ۱۲۰ ثانیه است، کد دریافت‌شده را وارد سیستم مربوطه کند.

پس از ورود رمز یکبار مصرف OTP توسط کاربر، سیستم کد واردشده را با کد تولیدشده مطابقت می‌دهد و اگر کد به‌درستی واردشده باشد، می‌توانید ادامه فرایند ورود و استفاده از خدمات مورد نظرتان را دنبال کنید. درغیراین‌صورت، باید کد جدیدی تولید کنید تا تاییدیه آن توسط سیستم انجام شود. توجه کنید که ممکن است تولید زیاد کدهای OTP باعث مسدودشدن حسابتان شود.

بنابراین، در تولید آن زیاده‌روی نکنید؛ به‌خصوص در استفاده‌های مالی مانند دریافت OTP برای بانک‌ها پس از سه بار، مدت زمانی صبرکرده و سپس دوباره تلاش کنید تا حسابتان بر اثر تولید زیاد رمز یکبار مصرف مسدود نشود.

چرا باید از رمزعبور یک‌بار‌مصرف (OTP) استفاده کنیم؟

ایده کلی رمز یک بار مصرف اضافه‌کردن لایه دوم احراز هویت به‌منظور جلوگیری از جرایم سایبری و محافظت از سازمان شما دربرابر کلاه‌برداری و… است. استفاده از رمز یکبار مصرف OTP خطر کلاه‌برداری را به‌شدت کاهش می‌دهد. از‌آن‌جا‌که تلفن‌همراه نوعی دارایی شخصی به‌حساب می‌آید و متعلق به یک فرد است، می‌تواند راه‌حل خوبی برای شناسایی افراد باشد. با استفاده از تلفن‌همراه به روش‌های متفاوت می‌توانید بدون نیاز به نام کاربری و رمزعبور ثابت و ازطریق رمز یکبار مصرف وارد حساب‌های کاربری‌تان شوید.

کاربرد رمز اول و دوم یکبار مصرف

شاید برایتان این سوال به‌وجود بیاید که رمز اول و دوم یکبار مصرف در هنگام استفاده از خدمات بانکی چیست و رمز اول یکبار مصرف چه کاربردی دارد؟ رمز اول یکبار مصرف به کدی گفته می‌شود که از آن برای استفاده از خدماتی مالی و بانکی مانند اپلیکیشن همراه بانک، پرداخت صورت‌حساب، اعلام موجودی و موارد مشابه استفاده می‌کنید. این رمز ازطریق پیامک، اپلیکیشن‌، USSD یا حتی تماس برای مدت زمان محدودی برای احراز هویت حساب‌های بانکی برایتان ارسال می‌شود.

درواقع، مهم‌ترین کاربرد رمز اول یکبار مصرف برای ایمن‌سازی حساب‌های بانکی‌تان است. این در حالی است که رمز دوم یکبار مصرف برای خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی، پرداخت اینترنتی قبض‌ها، خرید اینترنتی شارژ و موارد مشابه کاربرد دارد.

درصورت تمایل به استفاده از رمز اول و دوم یکبار مصرف برای حساب‌های بانکی خود می‌توانید به شعب نزدیک بانک مورد نظرتان مراجعه و درخواست فعال‌سازی رمز اول و دوم یکبار مصرف را برای کارتتان را ثبت کنید.

شایان ذکر است که در برخی بانک‌ها دریافت رمز یکبار مصرف ازطریق سامانه‌های اینترنتی، خودپرداز یا کد یواس‌اس‌دی امکان‌پذیر است. تا این‌جا فهمیدید که توکن رمز یکبار مصرف چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. درادامه درباره انواع آن توضیحات مختصری ارائه می‌کنیم.

انواع رمز یک‌بارمصرف (OTP)

ارائه دسترسی ایمن به برنامه‌ها همیشه یکی از مشکلات بزرگ‌ شرکت‌ها بوده است. یکی از راه‌های احراز هویت کاربر استفاده از رمزهای عبور یکبار مصرف به روش‌های متفاوت است. رمزعبور یکبار مصرف نیز انواع متفاوتی دارد که هرکدام به روش‌های متفاوتی عملیات احراز هویت کاربر را انجام می‌دهند. احراز هویت را می‌توانید از سه طریق انجام دهید:

  • OTP
  • HOT
  • TOTP

برای ایجاد کد OTP به دو ورودی Seed و Moving Factor نیاز است. Seed مقداری ثابت و کلیدی مخفی است که هنگام ثبت‌نام در سرور OTP ایجاد می‌شود و Moving Factor عاملی متغیر است. نحوه تولید رمزعبور بزرگ‌ترین تفاوت بین HOTP و TOTP با OTP است. OTP همان رمزعبور یکبار مصرف است که تنها یک بار اعتبار دارد. برای استفاده مجدد از رمزعبور، باید رمزی جدید با مشخصات جدید وارد کنید.

همچنین، کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های تعیین‌شده، رمزهای عبور OTP خود را دریافت کنند. برای ساخت رمزعبور OTP از الگوریتم‌های استاندارد هش مانند SHA-1 استفاده می‌شود. برای ایجاد کد OTP، همیشه Seed ثابت است و عامل متحرک، یعنی Moving Factor، با هر درخواست OTP تغییر می‌کند.

HOTP .۱

حرف H افزوده‌شده به OTP از واژه Hash-based نشئت گرفته است. HOTP کد احراز هویت مبتنی‌بر هش HMAC است. به‌عبارت‌دیگر، کدهای تولید‌شده با این روش مبتنی‌بر رویداد هستند و در زمان ایجاد رویداد ساختن کد جدید، Moving Factor براساس شمارنده تغییر می‌کند. هربار که یک کد HOTP درخواست می‌شود، Moving Factor براساس شمارنده در حال افزایش تغییر می‌کند. کد ایجاد‌شده با این روش تا زمانی معتبر است که کد جدید درخواست نشود. هرگاه درخواست ایجاد کد جدید را ارسال می‌کنید، مولد شمارنده OTP با سرور همگام‌سازی و کد در سرور ذخیره می‌شود.

TOTP .۲

حرف T اضافه‌شده به OTP از واژه Time نشئت گرفته است. TOTP رمز یک‌بارمصرف مبتنی‌بر زمان است و همانند روش‌های دیگر Seed همیشه ثابت است و Moving Factor مبتنی‌بر زمان تغییر می‌کند. در این روش، کدها فقط در یک بازه زمانی معمولاً ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ای اعتبار دارند و پس از گذشت این مدت، دیگر معتبر نخواهند بود و برای دسترسی باید رمز جدیدی در محدوده زمانی معتبر دریافت کنید.

رمز یکبار مصرف چیست؟
چند نوع رمز یکبار مصرف وجود دارد؟

کدام روش استفاده از رمزعبور یک‌بارمصرف (OTP) بهتر است؟

استفاده از هرکدام از روش‌های OTP امنیت بیشتری درمقایسه‌با روش‌های معمولی دارد؛ بااین‌حال، بهتر است با مزایا و معایب آن‌ها نیز آشنا شویم.

  • استفاده و پیاده‌سازی روش TOTP که جدیدترین نوع رمزعبور یک‌بارمصرف است، از امنیت بیشتری درمقایسه‌با HOTP برخوردار است؛ زیرا محدودیت زمانی دارد؛ اما محدودیت استفاده در بازه زمانی مشخص نیز می‌تواند کمی کار را برای کاربر سخت‌تر کند. پیاده‌سازی سرور این نوع OTP کمی سنگین‌تر و دشوارتر است.
  • از‌آن‌جا‌که استفاده از روش HOTP محدودیت زمانی ندارد، کمی کاربر‌پسندتر است؛ اما امنیت کمتری درمقایسه‌با TOTP دارد و این احتمال بیشتر است که با حملات Brute Force مواجه شود. نکته دیگر اینکه سرور مدیریت این نوع OTP کمی آسان‌تر و سبک‌تر است.

انواع OTP Token چیست؟

رمزهای عبور یکبار مصرف به‌لطف توکن‌ها احراز هویت دوعاملی را انجام می‌دهند. درواقع، OTPها از انواع توکن‌ها برای تولید کدهای تصادفی و یک بار مصرف استفاده می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

۱. توکن‌های سخت‌افزاری

توکن‌های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی هستند که OTP را به کاربران ارائه می‌دهند تا آن‌ها بتوانند به حساب‌هایشان دسترسی پیدا کنند. توکن‌های سخت‌افزاری خود به سه دسته توکن‌های متصل، غیرمتصل و بدون تماس تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • توکن‌های متصل متداول‌ترین OTP Token هستند که کاربران آن‌ها را به دستگاه‌های مورد استفاده خود متصل می‌کنند. نمونه‌ای از توکن‌های متصل کارت‌های هوشمند هستند که در دستگاه‌های کارتخوان هوشمند قرار می‌گیرند.
  • توکن‌های غیرمتصل نیازی به اتصال فیزیکی ندارند و معمولاً رمز یکبار مصرف OTP را برای کاربران تولید می‌کنند. دستگاه‌های امنیتی بانکی نمونه‌ای از OTP Token‌های غیرمتصل هستند.
  • در توکن‌های بدون تماس داده‌های احراز هویت به سیستم جدیدی منتقل می‌شود تا اطلاعات را تجزی وتحلیل کرده و دسترسی داشتن یا نداشتن کاربران را مشخص کند. نمونه‌ای از توکن‌های بدون تماس، توکن‌های بلوتوثی هستند که به ورود دستی یا اتصال فیزیکی نیازی ندارند.

۲. توکن‌های نرم‌افزاری

بیشترین کاربرد استفاده را توکن‌های نرم‌افزاری دارند که به‌صورت فیزیکی دردسترس نیستند و ازطریق نرم‌افزاری در سیستم‌های کامپیوتری و تلفن‌های همراه ارائه می‌شوند. احراز هویت نرم‌افزاری معمولاً ازطریق اپلیکیشن‌های دریافت رمز پویا یا پیامکی انجام می‌شود. در این روش اعلان‌های تلفن همراه یا پیامک برای کاربران ارسال می‌شود تا با پاسخ به آن‌ها هویتشان را تأیید کند. برای مثال، زمانی‌که می‌خواهید به حساب گوگل خود وارد شوید احراز هویت را به‌وسیله یکی از روش‌های ارسال کد به ایمیل، اعلان روی گوشی تلفن همراه یا پیامک انجام می‌دهید.

Otp در گوشی چیست؟
استفاده از رمز یکبار مصرف چه مزایایی دارد؟

مزایا و امنیت رمز یک‌بارمصرف (OTP)

حالا که با رمزهای یک‌بارمصرف و نحوه کار آن‌ها آشنا شدیم، باید به مزایای آن اشاره کنیم.

  • متکی به زمان: از مزایای مهم رمز یک‌بارمصرف (OTP) زمان‌دار‌بودن آن‌ است. این یعنی بعد از ارسال به کاربر، تنها تا چند دقیقه اعتبار دارند و بعد از گذشت آن زمان، اعتبارشان را از دست می‌دهند. این موضوع باعث کاهش بسیاری از دزدی‌ها می‌شود.
  • رمز غیر‌آسان: رمزهای یک‌بارمصرف از بروز مشکلات متداول مدیران امنیتی با رمزهای عبور جلوگیری می‌کند. تولید رمزعبور به رعایت برخی قوانین نیاز دارد؛ مانند اجتناب از ترکیب‌بندی و رمزعبورهای ضعیف.
  • یک‌بارمصرف: آنچه امنیت OTP را چندین برابر می‌کند، یک‌بارمصرف‌بودن آن‌‌هاست. این یعنی از هر رمزعبور فقط یک بار می‌توانید استفاده کنید و تنها برای یک تراکنش ایجاد می‌شوند.

معایب و خطرات رمز یک‌بارمصرف (OTP)

استفاده از رمز یک‌بارمصرف (OTP) چندان هم راحت نیست و خطرات و معایبی نیز دارد. برخی از این معایب و خطرات عبارت‌اند از:

  • هزینه: ارسال رمزها یا کدها از هر طریقی به سخت‌افزار و هزینه اضافی نیازمند است. این هزینه به‌ازای ایجاد هر رمز پرداخت می‌شود که مبلغ درخورتوجهی برای سازمان در پی دارد. ناگفته نماند هزینه ارسال رمز یک‌بارمصرف ازطریق پیامک بسیار بیشتر از ارسال پیامک ازطریق اپلیکیشن و اینترنت است.
  • نیاز دائمی به سخت‌افزار: درصورت فعال‌بودن رمز یک‌بارمصرف یا پویا، برای ورود و دسترسی به آن سیستم به گوشی موبایل یا سخت‌افزاری نیاز دارید که رمز یک‌بارمصرف روی آن فعال است و درصورت دسترسی‌نداشتن به آن، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید از سرویس خود استفاده کنید.

فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف (OTP)

چگونه OTP را فعال کنیم؟ رمز یکبار مصرف (OTP) به روش‌های متفاوتی فعال می‌شود و هرکدام از روش‌ها امنیت و شیوه دسترسی متفاوتی دارند که در‌ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱. پیامک

چگونه رمز OTP Token بگیریم؟ ارسال رمز یکبار مصرف ازطریق پیامک محبوب‌ترین روش برای دریافت آن است که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند. برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف ازطریق پیامک، تنها به سیم‌کارت نیاز دارید که پس از فعال‌سازی، رمز یکبار مصرف به‌صورت پیامک به آن ارسال شود. دریافت رمز دوم از طریق پیامک در‌مقایسه‌با سایر روش‌ها مزایا و معایبی دارد:

مزایا

  • دسترسی آسان
  • بدون نیاز به امکانات

معایب

  • هزینه زیاد
  • امنیت کم

۲. نرم‌افزارها

یکی دیگر از روش‌های دریافت رمز OTP استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط است. نرم‌افزار از امنیت بیشتری برخوردار است و شما باید آن اپلیکیشن را نصب کنید. پس از نصب و فعال‌سازی اپلیکیشن، رمز پویا را در آن اپلیکیشن می‌توانید مشاهده و درصورت نیاز، با اتصال به اینترنت و ورود به برنامه، رمزتان را دریافت کنید. این روش در‌مقایسه‌با سایر روش‌ها مزایا و معایبی دارد:

مزایا

  • امنیت بیشتر
  • هزینه کمتر

معایب

  • دسترسی دشوارتر
  • نیازمند به گوشی هوشمند و اپلیکیشن و اینترنت

۳. کد دستوری USSD

در این بخش از راهنمای دریافت رمز پویا می‌خواهیم به دریافت OTP ازطریق کد دستوری USSD بپردازیم. رمز یکبار مصرف ازطریق کدهای دستوری USSD نیز فعال می‌شود. این روش در‌مقایسه‌با سایر روش‌ها متعادل‌ترین روش محسوب می‌شود که هم ایمن‌تر است و هم دسترسی آسان‌تری دارد. پس از فعال‌سازی رمز OTP ازطریق USSD، می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری خاصی به رمز خود دسترسی پیدا کنید.

مزایا

  • امنیت متوسط
  • بدون نیاز به اپلیکیشن

معایب

  • دسترسی متوسط
  • هزینه متعادل

۴. تماس صوتی

 این سیستم جایگزین مناسبی برای دریافت رمز ازطریق پیامک است. با استفاده از این روش، رمز یکبار مصرف ازطریق تماس صوتی برایتان خوانده می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید. با کمک این روش، هیچ رمزی در گوشی شما ذخیره نمی‌شود و افراد نابینا نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

مزایا

  • دسترسی آسان
  • بدون نیاز به اپلیکیشن

معایب

  • هزینه بسیار زیاد
  • امنیت اندک
چگونه رمز otp token بگیریم؟
روش‌های فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف

بهترین روش فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف

بهترین روش فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف به نیاز هر فرد متفاوت بستگی دارد:

  • اگر می‌خواهید بیشترین امنیت را داشته باشید و به گوشی هوشمند نیز دسترسی دارید و دائماً به اینترنت متصل هستید، استفاده از اپلیکیشن مناسب‌ترین گزینه خواهد بود.
  • اگر گوشی ساده دارید و دسترسی دائمی به اینترنت برایتان مقدور نیست، می‌توانید از روش دریافت رمز یک‌بارمصرف ازطریق پیامک استفاده کنید.
  • اگر گوشی ساده دارید و دسترسی به اینترنت ندارید؛ اما امنیت نیز برایتان مهم است، می‌توانید دریافت رمز یک‌بارمصرف ازطریق USSD را فعال کنید.

ویژگی رمز یک‌بارمصرف (OTP) در بانک‌ها

استفاده از خدمات آنلاین امروزه بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره ما است. این خدمات آنلاین به‌دلیل راحتی و سرعت زیاد و دسترسی دائمی بین مردم بسیار محبوب است. بااین‌حال در‌کنار تمامی مزایایش، شرایط خوبی برای کلاه‌برداری‌های اینترنتی فراهم کرده است. این کلاه‌برداری‌های اینترنتی ازطریق برداشت غیرمجاز از حساب‌ها صورت می‌گیرد.

در گذشته که رمز یکبار مصرف (OTP) وجود نداشت، برای انتقال وجه یا هرگونه تراکنش بانکی باید اطلاعاتی از حساب در صفحه وارد می‌شد. این اطلاعات شامل شماره‌حساب، CVV2، تاریخ انقضا و رمز دوم کارت می‌شدند. در چنین شرایطی، به‌دلیل ثابت‌بودن اطلاعات وارد‌شده بسیاری از کلاه‌برداران شروع به کشف اطلاعات کاربران می‌کردند.

برای مثال، در کلاه‌برداری‌های فیشینگ، کلاه‌برداران صفحاتی مانند صفحات مربوط به بانک را طراحی و سپس کاربران رمز دوم خود را در آن‌ها وارد می‌کردند. کلاه‌برداران هم از رمز دوم آگاه می‌شدند و حساب کاربران را خالی می‌کردند. بااین‌حال با وجود شکل‌گیری رمز یکبار مصرف (OTP)، این کلاه‌برداری‌ها کاهش پیدا کرد؛ زیرا کلاه‌برداران فقط یک بار می‌توانستند از رمز پویا استفاده کنند و برای استفاده مجدد، به رمز پویای جدیدی نیاز است.

نحوه فعال‌سازی رمز یک بار مصرف بانک‌ها

سوال‌هایی که برای بسیاری از کاربران به‌وجود می‌آید این است که «چگونه رمز پویا را با گوشی فعال کنیم؟» یا «چگونه بدون مراجعه به خودپرداز رمز پویا را فعال کنیم؟» یا «چگونه بدون اینکه به بانک برویم رمز دوم بگیریم؟» برای پاسخ به این سوال‌ها باید بگوییم که روش دریافت رمز پویا برای هر بانک متفاوت است. برای مثال، راهنمای دریافت رمز پویا در بانک ملی بدین شکل است که با مراجعه به سامانه بام ملی، خودپردازها یا کدهای USSD بتوانید رمز OTP خود را دریافت کنید. با وجود این، در برخی موارد ممکن است به مراجعه به بانک نیاز باشد. به همین دلیل، نمی‌تواند نسخه یکسانی برای تمام بانک‌ها پیچید و باید براساس بانک خود روش متفاوتی را برای دریافت رمز یک بار مصرف به کار بگیرید.

دلایل خطرآفرین‌بودن رمزهای ثابت

استفاده از خدمات آنلاین امروزه بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره ما است. این خدمات آنلاین به‌دلیل راحتی و سرعت زیاد و دسترسی دائمی بین مردم بسیار محبوب است. بااین‌حال در‌کنار تمامی مزایایش، شرایط خوبی برای کلاه‌برداری‌های اینترنتی فراهم کرده است. این کلاه‌برداری‌های اینترنتی ازطریق برداشت غیرمجاز از حساب‌ها صورت می‌گیرد.

در گذشته که رمز یک‌بارمصرف (OTP) وجود نداشت، برای انتقال وجه یا هرگونه تراکنش بانکی باید اطلاعاتی از حساب در صفحه وارد می‌شد. این اطلاعات شامل شماره‌حساب، CVV2، تاریخ انقضا و رمز دوم کارت می‌شدند. در چنین شرایطی، به‌دلیل ثابت‌بودن اطلاعات وارد‌شده بسیاری از کلاه‌برداران شروع به کشف اطلاعات کاربران می‌کردند.

برای مثال، در کلاه‌برداری‌های فیشینگ، کلاه‌برداران صفحاتی مانند صفحات مربوط به بانک را طراحی و سپس کاربران رمز دوم خود را در آن‌ها وارد می‌کردند. کلاه‌برداران هم از رمز دوم آگاه می‌شدند و حساب کاربران را خالی می‌کردند. بااین‌حال با وجود شکل‌گیری رمز یکبارمصرف (OTP)، این کلاه‌برداری‌ها کاهش پیدا کرد؛ زیرا کلاه‌برداران فقط یک بار می‌توانستند از رمز پویا استفاده کنند و برای استفاده مجدد، به رمز پویای جدیدی نیاز است.

دراین‌صورت دغدغه اصلی کاربران از نگهداری رمزهای ثابت به دریافت رمز پویا تغییر پیدا کرد. ممکن است هنوز هم عده بسیاری زیادی ندانند که توکن رمز یکبار مصرف چیست، اما در زندگی روزمره خود استفاده از آن کنند. درهرحال، OTP تضمین امنیت حساب‌هایتان خواهد بود و از دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات حیاتی شما جلوگیری خواهد کرد.

با هاست و دامنه پارس‌پک، وب‌سایتتان را در چند دقیقه راه‌اندازی کنید

اگر برای راه‌اندازی وب‌سایت به هاست و دامنه باکیفیت نیاز دارید، در پارس‌پک می‌توانید بهترین هاست و دامنه را با هزینه مناسب براساس نیازهایتان انتخاب کنید. هاست و دامنه پارس پک انواع مختلفی دارد و متناسب با نیازهای کسب‌‌وکارهای مختلف ارائه شده‌ است. اگر به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید ازطریق تیکت به‌صورت شبانه‌روزی سوال‌هایتان را از کارشناسان پارس‌پک بپرسید.

 

 

جمع‌بندی

رمز یکبار مصرف (OTP) این روزها یکی از بخش‌های اصلی‌ انجام تراکنش‌ها به‌حساب می‌آید؛ زیرا در گذشته، با وجود رمزهای ثابت کلاه‌برداری‌های زیادی انجام می‌شد. رمزهای یکبار مصرف تنها یک بار و به‌مدت چند ثانیه اعتبار دارند؛ پس، امکان کلاه‌برداری از حساب‌های بانکی و حساب‌های کاربری را کاهش می‌دهند. در این مطلب به مفهوم «رمز یکبار سخت افزاری OTP Token چیست» پرداختیم و سعی کردیم شما رابا انواع و مزایا و معایب آن آشنا کنیم. با استفاده از چند روش توضیح‌داده‌شده در این مطلب، می‌توانید بدون نیاز به اینترنت نیز رمز پویا خود را فعال و از آن استفاده کنید.

سؤالات متداول

۱. شماره سریال OTP چیست؟

شماره سریال OTP همان ۵ تا ۷ رقمی است که به‌عنوان رمز پویا قبل از انجام هر تراکنش برای شما پیامک می‌شود.

۲. چگونه رمز OTP را دریافت کنیم؟

باتوجه‌به بانک یا اپلیکیشن مدنظر، دریافت رمز OTP متفاوت است. برای دریافت رمز پویای برخی از بانک‌ها مانند تجارت، باید ازطریق نرم‌افزار آن بانک اقدام کنید. برای برخی دیگر از بانک‌ها نیز، باید ابتدا به شعب مرتبط مراجعه کنید تا رمز پویا فعال شود.

۳. آیا استفاده از رمز یک‌بارمصرف (OTP) معایبی هم دارد؟

بله، البته معایب آن بسیار کمتر از مزایایش به‌چشم می‌آید. یکی از این معایب به اپلیکیشن بانک‌ها مربوط می‌شود. شما برای دریافت هر رمز یک‌بارمصرف باید اپلیکیشن مربوط به بانک خود را روی تلفن‌همراه نصب کنید. اگر چندین کارت از چندین بانک متفاوت داشته باشید، این موضوع سبب دردسر برایتان می‌شود.

۴. ممکن است رمز یک‌بارمصرف سبب مسدودشدن کارت شود؟

بله، ممکن است. هر رمز یک‌بارمصرف ۶۰ ثانیه اعتبار دارد. اگر در این مدت موفق نشوید از آن استفاده کنید، برای دریافت رمز پویا باید درخواست مجدد دهید. در این فرایند، اگر ۳ مرتبه به‌صورت متوالی رمز پویا را اشتباه وارد کنید، کارتتان مسدود می‌شود.

۵. آیا رمز یک‌بارمصرف معایب دیگری هم دارد؟

رمزهای یک‌بارمصرف به‌منظور برقراری امنیت بیشتر در‌ تراکنش‌های اینترنتی طراحی شده‌اند؛ به‌همین‌‌دلیل، معایبشان با مزایایشان مقایسه‌کردنی نیست.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم