معرفی ۴ روش امن و کاربردی برای ارسال فایل‌ های حجیم

Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
چهارشنبه 22 شهریور 1402
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۳۰۷۹ بازدید

ارسال فایل‌ های حجیم به‌کمک ساده‌ترین روش‌ها به شما امکان خواهد داد تا از چندین مگابایت تا چندین گیگابایت فایل را جابه‌جا کنید.

زمانی‌که درباره ارسال فایل حجیم صحبت می‌کنیم، باتوجه‌به اینکه سرعت اینترنت روز‌به‌روز در حال افزایش است، متقابلاً تعریف کاربران از فایل‌های حجیم هم تغییر می‌کند. برای انتقال فایل‌ های حجیم، خطرهای زیادی وجود دارد و ممکن است در زمان انتقال، فایل‌هایتان دچار مشکلات متعددی شوند.

دلیل اصلی این مسئله آن است که از روش‌هایی به‌جز ایمیل برای آپلود فایل‌ بالای ۱۰۰ مگابایت استفاده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای انتقال فایل‌ های حجیم طراحی شده‌اند که هر‌کدام قوت‌ها و ضعف‌های خاص خود را دارند.

در این مقاله از آموزش امنیت بلاگ پارس پک، روش‌های مختلف ارسال فایل با حجم بالا را بررسی و به مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

مشکلات احتمالی درزمینه انتقال فایل‌ های حجیم

بسیاری از کاربران استفاده از ایمیل را برای انتقال فایل ترجیح می‌دهند؛ زیرا علاوه‌بر کاربرد راحت، امنیت اطلاعاتشان را تضمین می‌کند. باوجوداین، برای انتقال فایل‌های رسانه‌ای حجیم همچون فایل‌های صوتی و تصویری و دیتابیس، استفاده از ایمیل ممکن نیست و کاربران به روشی انعطاف‌پذیرتر و ایمن‌تر نیاز دارند.

برای مثال، فرض کنید قصد دارید فایلی حجیم‌تر از ۱۰۰ مگابایت را در یک ایمیل آپلود کنید. ایمیل را می‌نویسید و فایل مدنظرتان را به ایمیل Attached می‌کنید. چند دقیقه منتظر می‌مانید تا فایل آپلود شود؛ درحالی‌که درنهایت با خطای آپلودنشدن روبه‌رو می‌شوید. درواقع، ایمیل روش مناسبی برای آپلود رایگان فیلم با حجم بالا و سایر فایل‌های حجیم نیست.

چند بار تابه‌حال برایتان پیش آمده است که برای ارسال فایل‌های حجیم، ساعت‌ها منتظر آپلود فایل بمانید. منظور از فایل حجیم، آپلود فایل بیش از ۱۰۰ مگابایت است که گاهی ساعت‌ها وقتمان را تلف می‌کند و درنهایت، بی‌سرانجام باقی می‌ماند.

آپلود فایل حجیم با لینک مستقیم
مشکلات احتمالی درزمینه انتقال فایل‌ های حجیم

۱. خطا در ارسال و آپلود فایل‌های حجیم

مسئله این است که امکان ارسال فایل‌ حجیم از‌طریق ایمیل امکان‌پذیر نیست. علاوه‌براین، فایل‌های مربوط به برنامه‌ای خاص احتمال دارد حجم بسیار زیادی داشته باشند. برای نمونه، فایل‌های مربوط به برنامه‌های یادگیری ماشین (machine learning) حداقل بیش از یک گیگابایت حجم دارند؛ به‌همین‌دلیل، انتقال آن‌ها ازطریق ایمیل ممکن نیست.

۲. خطا در دانلود فایل حجیم

دومین مشکل در‌زمینه ارسال فایل حجیم این است که دریافت‌کننده احتمال دارد نتواند فایل ارسالی را دانلود کند؛ زیرا به‌‌دلیل حجم زیاد فایل هنگام دانلود به مشکل خواهد خورد.

۳. نداشتن امنیت در انتقال اطلاعات

درصورتی‌که فایل ارسالی حاوی اطلاعات حساسی مثل اطلاعات حساب بانکی یا اطلاعات مهم دیگری باشد، این احتمال نیز وجود دارد که اطلاعاتتان در‌معرض خطر قرار بگیرد و ضرر مالی بسیار زیادی به شما و حتی برند شرکتتان وارد شود.

۴. احتمال بروز خطرهای ناشی از بدافزار و ویروس

افزون‌براین، فایل‌های شما در مسیر انتقال ممکن است به انواع بدافزارها آلوده شوند و آسیب‌های زیادی به سیستم‌های شما یا شرکتتان وارد کنند. به‌همین‌دلیل، تمامی شرکت‌ها می‌کوشند روش‌های ایمن و بی‌خطری را برای انتقال فایل‌ های حجیم پیدا کنند تا علاوه‌بر راحتی انتقال، امنیت اطلاعات و نیز امنیت ارسال‌کننده و دریافت‌کننده حفظ شود.

ارسال فایل های حجیم
آموزش ارسال فایل های حجیم

روش‌های مختلف ارسال فایل حجیم

روش‌های متفاوتی برای انتقال فایل‌ های حجیم وجود دارد. روش‌هایی که درادامه معرفی می‌کنیم، ازجمله روش‌های متداولی هستند که کاربران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

۱. انتقال فایل حجیم از‌طریق سرویس‌های ابری

یکی از روش‌های محبوب‌ِ انتقال فایل‌ های حجیم استفاده از سرویس‌های ابری مثل دراپ‌باکس یا دیگر خدمات‌دهندگان ابری است. در این روش، ارسال‌کننده فایل‌های مدنظرش را روی فضایی که دراختیار دارد، بارگذاری خواهد کرد و سپس آن را با دریافت‌کننده به‌اشتراک خواهد گذاشت.

سرویس‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند. دراپ‌باکس، گوگل‌درایو، iCloud و PCloud ازجمله فضاهای ابری برای ارسال یا ذخیره فایل‌ حجیم به‌شمار می‌آیند. برای مثال، سرویس ابری پارس پک به‌راحتی این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد تا در فضای ابری، فایل‌های حجیم خود را انتقال دهید و به‌اشتراک بگذارید.

این روش برای شرکت‌هایی مناسب است که بیشتر با ایمیل کار و بلافاصله پس از اشتراک‌گذاری، لینک دریافت فایل را برای گیرنده ارسال می‌کنند. درواقع، پس از آپلود فایل حجیم با لینک مستقیم کاربر را برای دانلود فایل دعوت می‌کنند. بااین‌حال، مدیریت دسترسی‌ها ممکن است برخی اوقات بسیار پیچیده باشد. همچنین، احتمال دارد همکارانتان فایل‌ها را با افراد اشتباهی به‌اشتراک بگذارند و همین مسئله خطرهای فراوانی برای کسب‌وکار شما به‌دنبال خواهد داشت. در‌ادامه، برخی از فضاهای ابری برای ارسال فایل‌ های حجیم را بررسی خواهیم کرد.

انتقال فایل‌ های حجیم ازطریق دراپ باکس

دارپ باکس یکی دیگر از سرویس‌های آپلود رایگان فایل با حجم بالا است. برای استفاده از سرویس دراپ باکس، باید از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید. ازطریق فضای رایگان دراپ باکس می‌توانید فایل حجیم خود را به‌رایگان آپلود کنید و درصورت تمایل، آن‌ها را از‌طریق لینک به‌اشتراک بگذارید.

انتقال فایل‌ های حجیم ازطریق گوگل درایو

یکی از فضاهای ابری محبوب برای انتقال فایل‌ های حجیم، سرویس گوگل درایو است. برای استفاده از این سرویس، ابتدا باید اکانت گوگل خود را فعال کنید. پس‌از‌آن حداکثر ۱۵ گیگابایت فضای رایگان در‌اختیار خواهید داشت. شما می‌توانید فیلم‌هایی با حجم ۱۰ گیگابایت را با کمک گوگل درایو به‌رایگان آپلود کنید. نکته مهم دیگر اینکه از‌طریق فضای اشتراک‌گذاری گوگل درایو کارتان برای اشتراک فایل با کاربران دیگر ساده خواهد بود.

ارسال فایل با حجم بالا
آموزش انتقال فایل حجیم از‌طریق سرویس‌های ابری

۲. انتقال فایل‌ های حجیم با استفاده از فلش یا هارد اکسترنال

در این روش به‌جای آپلود فایل حجیم با لینک مستقیم، باید فایل‌های مدنظر را روی فلش یا هارد اکسترنال بارگذاری کنید و سپس هارد را به گیرنده بدهید. امروزه، فلش‌ها و هارد درایوهای مختلفی با ظرفیت چندترابایتی عرضه می‌شوند؛ ازاین‌رو، این روش ارسال فایل حجیم با هارد یا فلش یکی از روش‌های سریع‌ِ انتقال فایل‌ های حجیم شناخته می‌شود. شایان ذکر است در روش یادشده، سرعت انتقال فایل به فاصله فیزیکی بین گیرنده و فرستنده بستگی دارد.

درصورتی‌که گیرنده نزدیک باشد، در چند دقیقه ممکن است بتوانید فایل‌هایتان را انتقال دهید؛ اما اگر فاصله بین گیرنده و فرستنده زیاد باشد، احتمال دارد انتقال فایل چندین هفته طول بکشد! مشکل دیگری که در روش مذکور وجود دارد، این است که فلش و هارد‌ درایو خیلی راحت بدافزارها را منتقل می‌کنند و احتمال آسیب فیزیکی و سرقت آن‌ها نیز بیشتر از روش‌های دیگر است.

۳. استفاده از شبکه اختصاصی مجازی برای انتقال فایل‌‌ های حجیم

شبکه‌های اختصاصی مجازی به کاربران امکان می‌دهند تا فایل‌های خودشان را در شبکه‌های عمومی و غیرایمن انتقال دهند. با استفاده از این روش، گیرنده فایل می‌تواند به‌صورت ایمن به شبکه شرکت شما متصل شود و فایل‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌‌شده را دانلود کند. تنها ضعف این روش آن است که فرایند نصب و راه‌اندازی VPN وقت‌گیر است و برای انتقال سریع اطلاعات روش مناسبی محسوب نمی‌شود. با‌وجوداین، پس از اتصال ابزار تغییر آی‌پی می‌توانید از‌طریق شبکه مجازی مانند تلگرام فایل حجیم خود را ارسال کنید.

FTP و SFTP چه تفاوتی با هم دارند و کدام‌یک را برای انتقال فایل انتخاب کنیم؟ در مقاله زیر بخوانید.

تفاوت بین FTP و SFTP چیست؟

۴. انتقال فایل‌ های حجیم با FTP یا SFTP

File Transfer Protocol یا FTP از مدت‌ها قبل به‌عنوان یکی از روش‌های ساده‌ و ایمن‌ برای ارسال فایل‌ های حجیم شناخته می‌شود. نسل جدیدتر این پروتکل SFTP نام دارد که تحت پروتکل SSH اجرا می‌شود و ایمن‌تر از پروتکل FTP است. استفاده از SFTP نیز مانند VPN کمی سخت است و فرد گیرنده باید تنظیمات مختلفی را روی سیستمش انجام دهد. علاوه‌براین، برای استفاده از این روش به دانش فنی نیاز خواهید داشت.

انتقال فایل‌ های حجیم از‌طریق سرویس ابری پارس پک

اگر برای ارسال فایل حجیم به‌دنبال روش‌های ساده و سریع بدون نیاز به ابزارهای تغییر آی‌پی هستید، فضای ابری پارس پک با امکان دسترسی چشمگیر و رعایت پروتکل‌های امنیتی آمازون، فضای امن و مقیاس‌پذیری برای ذخیره و آپلود رایگان فایل حجیم فراهم کرده است. برای آشنایی بیشتر باتوجه‌به نیازتان، می‌توانید از پنل‌های این سرویس ابری امن و پایدار استفاده و در چند ثانیه حجیم‌ترین فایل‌های خود را به فضای ابری منتقل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این فضا، می‌توانید با کارشناسان پارس پک تماس بگیرید.

جمع‌بندی

ارسال فایل‌ های حجیم زمانی در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد که بهترین روش را برای آپلود انتخاب کنید. روش‌های انتقال فایل‌ های حجیم باید ایمن باشند و در‌عین‌حال، هم گیرنده و هم فرستنده بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. توصیه ما به شما برای انتقال فایل‌ های حجیم استفاده از فضای ابری پارس پک است؛ زیرا با کمک آن می‌توانید به‌آسانی فایل‌های حجیم خود را با افراد مورد‌اعتماد به‌اشتراک بگذارید و بابت امنیت آن‌ها نگرانی نداشته باشید.

سؤالات متداول

۱. چگونه می‌توانیم فایل‌های حجیم را به‌‌رایگان به‌اشتراک‌ گذاریم؟

برای ارسال رایگان فایل‌های حجیم روش‌های مختلفی وجود دارند؛ از‌جمله وب‌سایت‌های آپلود فایل مانند transfer.pcloud.com و mailbigfile.com و filemail.com. همچنین، از روش‌های دیگری نظیر گوگل درایو و وان درایو و دراپ‌باکس برای این کار می‌توان استفاده کرد.

۲. آیا استفاده از راهکار فشرده‌سازی برای انتقال فایل‌ های حجیم کاربردی است؟

بله، با فشرده‌سازی فایل حجم آن کاهش درخورتوجهی پیدا می‌کند و با سرعت بیشتری درمقایسه‌با انتقال پوشه اشتراک‌گذاری می‌شود.

۳. بهترین و سریع‌ترین روش ارسال فایل حجیم چیست؟

استفاده از فضاهای ابری مانند پارس پک و گوگل درایو و فضای ابری دراپ‌باکس امکان آپلود سریع فایل‌های حجیم را فراهم خواهد کرد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم