ساخت مخفف دستورات لینوکس | دستور alias در لینوکس

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
چهارشنبه 29 خرداد 1398
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۰۳۶ بازدید

دستور alias در لینوکس؛ کاربران لینوکس غالبا نیاز دارند تا بارها و بارها تنها از یک فرمان استفاده کنند. تایپ کردن و یا کپی نمودن دستور مشابه می‌تواند باعث کاهش بهره وری شما شود و در واقع آنچه را که شما انجام می‌دهید دچار اختلال کند. البته برای اینکه بتوانید در زمان خود صرفه جویی و کمی از آن ها را برای خود ذخیره کنید می‌توانید از نام مستعار برای دستورات پرکاربرد خود استفاده نمایید.

Aliases مانند میانبرهای سفارشی عمل می‌کنند که برای نشان دادن یک فرمان و یا مجموعه‌ای از دستورات مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند به صورت گزینه‌های سفارشی و یا غیر از این باشند.

حال برای اینکه بتوان مخفف دستورات لینوکس را ساخت، باید shell aliases را به وجود آورد که بدین منظور از bash و یا zsh استفاده می‌شود.

خرید سرور لینوکس با قابلیت استفاده از انواع توزیع‌ها از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های لینوکسی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید انواع سرویس لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

لیست aliases تعریف شده در لینوکس

با اجرای دستور alias می‌توانید لیستی از مخفف‌های تعریف شده را مشاهده کنید. این دستور به صورت زیر است:

$ alias

حال در تصویر زیر می‌توانید نام‌های مخفف شده پیش فرض را برای کاربر خود در اوبنتو 18.04 مشاهده کنید.

ساخت دستورات کوتاه در لینوکس

انواع دستورات مخفف لینوکس

همانطور که مشاهده می‌کنید، دستور را اجرا کرده است:

$ ll

که مخفف بالا معادل با دستور زیر می‌باشد:

$ ls -alF

حال می‌توانید یک مخفف را همراه با یک کاراکتر واحد ایجاد کنید که معادل فرمان مورد نظر می‌باشد.

نحوه ایجاد مخفف یا استفاده از دستور alias در لینوکس

می‌توان گفت که مخفف سازی یک فرآیند نسبتا ساده و سریع است. شما به عنوان کاربر می‌توانید دو نوع مختلف از مخفف را ایجاد کنید که دو صورت موقت و دائمی هستند. در ادامه به بررسی هر دوی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

برای آشنایی کامل با سیستم عامل لینوکس، انواع توزیع‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی، بخش‌های مختلف آن و… مقاله زیر را بخوانید.

لینوکس چیست؟

ایجاد مخفف‌های موقت در لینوکس

برای اینکه بتوانید مخفف‌های موقت را ایجاد کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که کلمه مخفف را تایپ کنید و سپس از اسم دلخواهی که قرار است بر روی آن گذاشته شود را به منظور اجرای یک فرمان که به صورت “=” نشان می‌دهند، استفاده کنید و سپس نام مخفف ایجاد شده را برای آن تعریف کنید.

نحوه اجرای توضیحات بالا به صورت دستور زیر می‌باشد:

$ alias shortName="your custom command here"

دستور بالا تنها ساختاری بود که برای اجرای دستورات مخفف موقتی به کار گرفته می‌شود. برای فهم بیشتر می‌توانید به مثال زیر توجه کنید:

$ alias wr=”cd /var/www/html”

شما می‌توانید از میانبر “wr” برای رفتن به webroot directory استفاده کنید. مشکلی که این مخفف با خود به همراه دارد این است که آن فقط برای terminal session فعلی شما در دسترس می‌باشد.

اگر یک نمونه از terminal session جدید را باز کنید، این مخفف دیگر در دسترس شما نخواهد بود. اگر می‌خواهید از مخفف انتخابیتان در session های دیگر نیز بهره ببرید و به نوعی آن را ذخیره کنید، کافیست شروع به ایجاد مخفف دائمی کنید.

ایجاد مخفف‌های دائمی در لینوکس

برای اینکه بتوانید مخفف‌های خود را session های دیگر نیز نگه دارید، باید آن‌ها را در پرونده پروفایل پیکربندی shell کاربر خود ذخیره کنید که می‌تواند به صورت‌های زیر باشند:

  • Bash – ~/.bashrc
  • ZSH – ~/.zshrc
  • Fish – ~/.config/fish/config.fish

نحوه استفاده از دستور مخفف همانند ایجاد نوع موقتی آن است. تنها تفاوتی که می‌توانید مشاهده کنید در این حقیقت است که در ایجاد مخفف‌های دائمی باید آن را در یک فایل جداگانه ذخیره کنید. به عنوان مثال در Bash می‌توانید .bashrc را با ویرایشگر مورد علاقه خود باز کنید. مانند مثال زیر:

$ vim ~/.bashrc

مکانی را که می‌خواهید مخفف‌های ایجاد شده دائمی خود را در آن جا نگهداری و ذخیره کنید را پیدا کنید و می‌توانید آن را در انتهای فایل‌های خود اضافه کنید. برای اهداف سازمانی نیز می‌توانید نظر خود را قبل از مخفف سازی بگذارید. مانند آنچه در ادامه مشاهده خواهید کرد:

#My custom aliases
alias home=”ssh -i ~/.ssh/mykep.pem [email protected]”
alias ll="ls -alF"

حالا پرونده را ذخیره کنید. در این صورت فایل‌های مربوطه در session های بعدی بارگیری خواهد شد. همچنین اگر می‌خواهید از مخفف جدید خود در session فعلی استفاده کنید، باید دستور زیر را به اجرا برسانید:

$ source ~/.bashrc

حذف مخفف ایجادشده

برای اینکه بتوانید مخففی که توسط خط فرمان ایجاد کرده‌اید را حذف کنید، می‌توانید از دستور غیر مستقیم unalias استفاده کنید. همانند مثال زیر:

$ unalias alias_name
$ unalias -a [remove all alias]

اگر آموزش ساخت مخفف دستورات لینوکس را بتوانید به خوبی فرا بگیرید، به عملکرد خود بهبود خواهید بخشید و در کنار آن از ایجاد چندین کپی جلوگیری می‌نمایید.

جمع بندی

دستور alias در لینوکس؛ تمامی مواردی که در این مقاله آموزش لینوکس از سری مقالات آموزش سیستم عامل وبلاگ پارس‌پک گفته شد؛ مثال‌های کوتاهی بودند که نحوه ایجاد مخفف‌های دائمی و موقتی را شرح می‌دادند و نحوه اجرای اغلب دستورات بدین گونه بود که دیگر نیازی به تایپ مجدد آن‌‌ها وجود نداشت. حال با توضیحاتی که داده شد به راحتی می‌توانید در رابطه با دستوراتی که بیشترین استفاده را از آن‌ها دارید، میانبرهایی را در Shell خود ایجاد نمایید.

دنیای دستورات آنچنان گسترده هستند که نمی‌توان تنها به یک چند مورد کوتاه از آن اشاره کرد. زیرا هر کدام از آن‌ها بر اساس ساختاری که دارند، مزیت‌های ویژه‌ای را به خود اختصاص دارند و هر یک برای عملکردهای متفاوتی کاربرد پیدا کرده‌اند. تنها کاری که نیاز دارید انجام دهید تا از مزیت‌های هر کدام بهره مند شوید و دیگر نیاز به کپی کردن مجدد آن‌ها نداشته باشید، آشنایی با روند مخفف سازی هر کدام از آن‌ها است.

سوالات متداول

سوالات متداول و رایجی در رابطه با دستور alias در لینوکس وجود دارد که غالب آن‌ها در مثال است. از این رو برای برای روشن نمودن قضیه و جواب دادن به برخی سوال‌های موجود در ادامه نیز همراه ما باشید.

1. برای ایجاد مجموعه جدیدی از دستورات چه مخفف سازی‌ای مورد نیاز است؟

برای اینکه بتوانید چندین دستور و اسکریپت جدید را مخفف سازی کنید، نیاز به اجرای دستور زیر دارید:

alias path='echo -e ${PATH//:/\\n}'
alias now='date +"%T"'
alias nowtime=now
alias nowdate='date +"%d-%m-%Y"'

2. برای نمایش پورت‌های باز با استفاده از مخفف سازی به چه صورت عمل می‌شود؟

برای اینک بتوانید به طور سریع به تمامی درگاه‌های TCP / UDP در سرور دسترسی پیدا کنید، از لیست netstad استفاده نمایید که دستور آن نیز مطابق زیر است:

alias ports='netstat -tulanp'

3. برای استفاده از دستورات در ترمینال به طور مجدد، به چه صورت عمل می‌توان کرد؟

برای اینکه بتوانید از دستورات به گونه‌ای مجدد در ترمینال استفاده کنید، نیاز است بعد از وارد کردن دستور زیر، آن را دوباره لود کنید:

source ~/.bashrc

4. برای مخفف کردن دستورات لینوکس به صورت دائم چه کاری برای انجام نیاز است؟

برای اینکه بتوانید دستورات لینوکس را به صورت دائمی مخفف کنید، باید تنظیمات را در فایل‌های Bashrc به انجام برسانید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم