چطور اولین برنامه خود را در پایتون ۳ بنویسید و اجرا کنید؟

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
جمعه 27 اسفند 1400
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۲۵۲۸ بازدید
پایتون یکی از زبان‌های محبوب‌ برنامه‌نویسی محسوب می‌شود که به دلیل آسانی در یادگیری‌، فراگیر شده است. امروزه اکثر برنامه نویس‌های علاقه‌مند ورد به این حوزه، پایتون را به عنوان اولین زبان خود انتخاب می‌کنند.

در این مقاله نحوه نوشتن یک برنامه ساده در پایتون 3 و اجرای آن را به شما آموزش می‌دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

پایتون چیست؟

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و معروف است که به عنوان زبان همه منظوره شناخته می‌شود. این زبان محدود به نوع خاص یک یا چند نرم‌افزار نیست و می‌توان از آن برای کارهای مختلف استفاده کرد.

برای مثال برخی افراد از زبان برنامه نویسی Python برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. اما از طرفی دیگر، برخی افراد به منظور ساخت بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی آن را بکار می‌برند.

کد های ابتدایی پایتون

کدهای ابتدایی پایتون برای نوشتن یک برنامه ساده

به همین دلیل یادگیری زبان پایتون برای برنامه نویسان اهمیت زیادی دارد و متخصصین مختلف می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. زبان پایتون از ماژول‌ها و پکیج‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل، شما می‌توانید کدهای پروژه خود را به پروژه دیگری هم منتقل کنید و چند باره از آن استفاده کنید.

امروزه پایتون مورد استفاده شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله گوگل، ناسا و یوتیوب قرار می‌گیرد و به همین دلیل محبوبیت زیادی پیدا کرده است. از طرفی دیگر، زبان برنامه نویسی برای افراد مبتدی و تازه وارد هم مناسب خواهد بود. همین راحتی در کاربری بر محبوبیت آن افزوده است.

نحوه ساخت یک برنامه ساده در پایتون 3 و اجرا کردن آن

Hello, World! یکی از برنامه‌های کلاسیک و قدیمی در برنامه‌نویسی کامپیوتر است. این برنامه، به عنوان اولین برنامه ساده و کامل برای مبتدیان به حساب می‌آید و برای تست سیستم و محیط برنامه‌نویسی نیز مناسب خواهد بود.

در ادامه قصد داریم نوشتن برنامه Hello, World! را به صورت کامل آموزش دهیم.

پیش‌نیازها

برای نوشتن برنامه Hello, World! باید یک‌سری پیش‌نیاز را فراهم کنید. برای نوشتن این برنامه، باید ابتدا پایتون 3 را نصب و سپس یک محیط برنامه نویسی را بر روی سرور یا کامپیوتر خود تنظیم نمایید.

نوشتن برنامه Hello, World!

برای نوشتن Hello, World! ابتدا باید یک خط دستور در تسکت ادیتوری مانند nano را باز کرده و یک فایل جدید ایجاد کنیم:

$ nano hello.py

زمانی که text file در پنجره ترمینال باز شد، برنامه خود را تایپ می‌کنیم:

hello.py

print("Hello, World!")

نوشتن برنامه در پایتون 3

آموزش ساخت برنامه آنلاین با پایتون 3

اکنون باید اجزای مختلف کد را تجزیه کنیم. ()print تابعی(function) است که عمل چاپ را انجام دهد. به دلیل اینکه تابع‌ها از پرانتز استفاده می‌کنند، می‌گوییم که ()print یک تابع است.

()print به پایتون می‌گوید موارد درون پرانتز را نمایش دهد یا خروجی بگیرد. به صورت پیش‌فرض، این خروجی در پنجره ترمینال فعلی نشان داده می‌شود.

برخی از توابع مانند ()print به صورت پیش‌فرض توابع built-in هستند و در پایتون گنجانده شده‌اند. لازم به ذکر است که این توابع داخلی همیشه در دسترس ما خواهند بود تا در صورت نیاز از آن‌ها در برنامه‌ها استفاده کنیم.

در درون پرانتز تابع ()print، دنباله‌ای از کاراکترها قرار دارد و — Hello, World! — که درون کوتیشن قرار خواهد گرفت. به طور کلی، هر کاراکتری که درون کوتیشن باشد string نام می‌گیرد.

زمانی که نوشتن برنامه به اتمام رسید، با تایپ Control و X از nano خارج شوید. همچنین زمانی که باید فایل را ذخیره کنید، می‌توانید با فشار دادن کلید Y این کار را انجام دهید.

هنگامی که از نانو خارج شوید، به shell خود باز می‌گردید.

اجرای برنامه Hello, World!

وقتی که نوشتن برنامه Hello, World! به اتمام رسید، نوبت به اجرا کردن آن می‌رسد. در این‌جا ما باید از دستور Python3 به همراه نام فایل برنامه خود استفاده کنیم:

$ python3 hello.py

برنامه hello.py که اجرا کردید، موجب می‌شود تا ترمینال شما خروجی زیر را تولید کند:

Output

Hello, World!

اکنون بیایید تا به کارهایی که انجام شد با جزئیات بیشتری بپردازیم. پایتون خط print(“Hello, World!”) را با فراخوانی تابع ()print اجرا کرد و مقدار استرینگ Hello, World! به تابع منتقل شد.

 نمونه برنامه پایتون

اجرای آنلاین کد های پایتون

در این مثال رشته Hello, World! آرگومان(argument) هم نامیده می‌شود زیرا مقداری است که به یک تابع ارسال شده است.

همچنین کوت‌هایی(quote) که در دو طرف Hello, World! قرار می‌گیرند هم چاپ نشده‌‌اند. زیرا از آن‌ها فقط برای نمایش رشته استفاده می‌شود و کوتیشن‌ها نقطه شروع و پایان رشته را مشخص خواهند کرد.

زمانی هم که برنامه به درستی و بدون هیچ مشکلی اجرا شد، می‌توانید بگویید که پایتون 3 به درستی کار می‌کند. از طرفی برنامه در این زمان هیچ مشکل سینتکسی نخواهد داشت و برای انجام کارهایتان آماده است.

اما در صورتی که با مشکل در اجرا مواجه شدید، باید مشکل را پیدا و آن را برطرف کنید. زیرا این کدها چندان پیچیده نیستند و احتمال بروز مشکل بسیار کم خواهد بود.

اما برای هر فرد تازه‌کاری امکان اشتباه وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در جای‌گذاری و نوشتن کدها دقت بالایی داشته باشید. البته برطرف کردن مشکلات به وجود آمده کار چندان سختی نیست و از این نظر نگران نباشید.

سخن آخر

بعد از طی کردن مراحلی که گفته شد، شما به راحتی یک برنامه در پایتون 3 نوشته و اجرا کردید. این برنامه Hello, World! نام دارد که جزء برنامه‌های کلاسیک و قدیمی برای تست فضا و محیط برنامه نویسی است.

شما می‌توانید فایل‌ و برنامه‌های زیادی را با پایتون 3 بنویسید و اجرا کنید. به هیچ عنوان برای موفق شدن در زبان برنامه نویسی پایتون، تلاش و پشتکار را فراموش نکنید. پیشنهاد می‌شود که اصلا به نوشتن این برنامه‌های نسبتا ساده اکتفاء نکنید و با خواندن آموزش‌های مختلف، برنامه‌های جدیدی را در این محیط بنویسید و اجرا کنید.

سوالات متداول

1. پایتون چیست؟

پایتون یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که برنامه‌نویسان زیادی بر آن مسلط هستند. از این زبان برنامه نویسی برای نوشتن بازی‌های کامپیوتری و حتی تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود.

2. چرا پایتون محبوبیت زیادی دارد؟

پایتون به دلیل مناسب بودن برای افراد تازه‌کار و مبتدی و البته مورد استفاده قرار گرفتن توسط شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، یوتیوب و ناسا، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

3. آیا نوشتن برنامه در پایتون 3 راحت است؟

در صورتی که آموزش‌های مربوط به نوشتن و اجرای برنامه در پایتون 3 را ببینید، همین مقالات که آموزش‌ها را با زبان ساده به شما می‌دهد هم تاثیر زیادی در آسان کردن نوشتن برنامه (در پایتون) خواهند داشت.

4. آیا می‌توانیم در پایتون 3 برنامه‌های جدیدی بنویسیم و اجرا کنیم؟

بله؛ شما همواره می‌توانید در این محیط برنامه‌ و بازی‌های جدیدی را بنویسید و اجرا کنید. همچنین از آن برای ماشین لرنینگ و آنالیز داده می‌توانید استفاده کنید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم