وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ + مزایا و معایب

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 29 آذر 1402
مطالعه: ۲۸ دقیقه ۰ نظر ۵۸۳ بازدید

وردپرس چیست؟‌  در یک تعریف کوتاه، وردپرس سیستم مدیریت محتوایی است که با استفاده از آن می‌توانید وب‌سایت‌های حرفه‌ای بسازید. اما مگر با یک خط می‌توان تمام جزئیات وردپرس را شناخت؟ در این مطلب از آموزش وردپرس بلاگ پارس پک می‌خواهیم وردپرس را زیر ذره‌بین بگذاریم و همه چیز را در مورد آن به شما بگوییم؛ از سایت وردپرس شروع کنیم و به افرونه‌های وردپرس و قالب‌ها و تمام جزئیات دیگر برسیم و به‌طور کامل شما را با این CMS محبوب آشنا کنیم؛ اگر می‌خواهید بدانید وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ این مطلب را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید.

وردپرس چیست؟

وردپرس (WordPress) یک سیستم توزیع محتوا (Content Management System) است که به آن CMS هم می‌گویند و طبق تعریف، سیستمی است که به کاربران امکان می‌دهد بدون اینکه بخواهند برنامه‌نویسی کنند و یا حتی اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند، یک وب‌سایت جذاب بسازند و البته وردپرس به‌عنوان پرچمدارِ سیستم‌های مدیریت محتوا، حالا دیگر آنقدر پیشرفت کرده است که تقریباً همه‌ی ویژگی‌هایی که یک وب‌سایت کاملاً حرفه‌ای به آن نیاز دارد را هم به کاربران ارائه می‌دهد. بسیاری از کاربران در ابتدای ورود به دنیای وردپرس سوالات مختلفی همچون وردپرس چیست و چگونه کار می‌کند؟ طراحی سایت با وردپرس چیست و موارد مشابه روبه‌رو می‌شوند. برای پاسخ به این پرسش‌ها، ابتدا باید به تاریخچه و دلیل پیدایش این سیستم مدیریت محتوا بپردازیم.

خرید هاست وردپرس

تاریخچه‌ وردپرس

اگر شما هم مثلِ من دوست داشته باشید تا زیروبمِ یک موضوع و به‌خصوص موضوعات مرتبط با تکنولوژی را درآورید، حتماً دوست دارید بدانید که نرم افزار وردپرس چیست و اصلاً چه شد که وردپرس طراحی شد؟ وردپرس، محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای جهان، داستانی جذاب و پرفراز و نشیب دارد. این CMS در ابتدا تنها سیستم وبلاگ‌نویسی ساده بود که توسط دو توسعه‌‌دهنده‌ آمریکایی به نام‌های «مت مولنوگ» و «مایک میلر» در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد. اما وردپرس، با توجه به قابلیت‌های خود و نیازی که در جامعه وجود داشت، به سرعت محبوبیت یافت و در سال ۲۰۰۵ به یک سیستم مدیریت محتوای جامع و کاربردی تبدیل شد.

سال ۲۰۰۵ را می‌توان سالِ شکوفایی وردپرس نامید؛ سالی که امکانات جدیدی مثل سیستم برچسب زدن، نظرات، قالب‌ وردپرس و امکانات دیگری به این سیستم اضافه شد و این CMS، از آنچه که بود هم محبوب‌تر شد. کاربرد وردپرس برای ساخت سریع و آسان وب‌سایت‌های کوچک و بزرگ باعث شد به‌سرعت مورد توجه کاربران قرار بگیرد. حالا دیگر وردپرس در قامتِ یک سیستم سایت‌ساز، خود را به جامعه‌ی توسعه‌دهندگان وب معرفی کرد و باز هم خیلی زود توانست در این سیستم هم خوش بدرخشد؛ تا جایی که در سال ۲۰۲۳، تقریباً توسط ۴۰ میلیون نفر در دنیا مورد استفاده قرار گرفت و ۵۵ هزار قالب و ۵۰ هزار افزونه هم برایِ آن طراحی شد. همه چیز درباره وردپرس سریع اتفاق افتاد و این CMS در مسیر تبدیل شدن به یکی از برترین سیستم‌های مدیریت محتوای جهان، گام‌های بلندی برداشت.

تاریخچه سیستم مدیریت محتوای وردپرس
بررسی تاریخچه وردپرس

طراحی وب‌سایت با وردپرس

برای درک عمیق پاسخِ پرسش طراحی سایت وردپرس چیست، گشت‌وگذار در تاریخچه این سیستم مدیریت محتوا ضروری است. جامعه وبلاگ‌نویسان اولین افرادی بودند که به‌شدت به وردپرس و امکاناتش توجه و علاقه نشان دادند؛ توجه و علاقه‌ای که مسیر را برای موفقیت بیشتر این سیستم مدیریت محتوا هموار کرد. در‌اصل، CMS امکان انتشار فوری و آنلاین متون و مقالات را فراهم می‌کرد؛ اما به‌مرور‌زمان، به امکانات و قابلیت‌های آن اضافه شد. امروزه، به‌لطف کد منبع‌باز وردپرس و افزونه‌ها و انواع قالب‌ها، کمتر کاری است که امکان انجام آن بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی وجود نداشته باشد. رایج‌ترین وب‌سایت‌های وردپرسی شامل وب‌سایت شرکتی و وبلاگ‌ها و فروشگاه‌های آنلاین هستند.

نکته:

می‌دانید وردپرس چیست؟ به‌ نظر من وردپرس مثلِ اسفناجِ ملوان زبل است! کاری می‌کند که بدون هیچ دانش کُدنویسی بتوانید وب‌سایت‌های خارق‌العاده‌ای را راه‌اندازی و از آن‌ها برای توسعه‌ی کسب‌و‌کارتان استفاده کنید.

وردپرس چه کاربردی دارد؟

حالا دیگر تقریباً می‌دانید که کاربرد وردپرس چیست. چند مثال دیگر هم می‌تواند همه چیز در مورد وردپرس را برایتان روشن‌تر کند. تا قبل از اینکه سیستم‌های مدیریت محتوا پای خودشان را به دنیای وب باز کنند، کار طراحی وب‌سایت‌ها خیلی سخت و پیچیده بود. از یک طرف زبان‌های برنامه‌نویسی به پویایی الان نبودند و از طرف دیگر یادگیری آن‌ها، کار واقعاً پیچیده‌ای بود. وردپرس یا سایر سیستم‌های مدیریت محتوا مثل جوملا، پایِ کار آمدند تا این کار را، حداقل برای وب‌سایت‌هایی که آنقدر پیچیده نبودند، راحت‌تر کنند.

حالا با نسخه‌های جدید سیستم وردپرس، شما می‌توانید وب‌سایت‌های کاملاً حرفه‌ای طراحی کنید. از یک وب‌سایت شخصی یا شرکتی ساده گرفته تا پیچیده‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی که روزانه صدها تراکنش را مدیریت می‌کنند. البته همه‌ی این کارها فقط توسط خودِ وردپرس انجام نمی‌شود؛ قالب و افزونه وردپرس دو یارِ جدانشدنی این سیستم مدیریت محتوا هستند که به انجام این کار کمک می‌کنند.

شما با قدرت المنتور، تقریباً می‌توانید هر چیزی را که در ذهن دارید طراحی کنید و ظاهر وب‌سایتتان را طوری بسازید که واقعاً دوست دارید. تعداد زیاد افزونه وردپرس هم به شما کمک می‌کند تا تقریباً هیچ کاری نباشد که نتوانید آن را انجام دهید. با آشنایی مختصری که با نرم افزار WordPress چیست و چه کاربردی دارد؟ پیدا کردید، وقت آن است که به سراغ زبان برنامه‌ نویسی وردپرس و وب‌سایت‌های متفاوت آن برویم و تفاوت‌های WordPress.org و WordPress.com را بررسی کنیم.

کاربرد وردپرس
طراحی سایت با وردپرس برای انواع کسب‌وکارها

تفاوت Worpress.org و WordPress.com چیست؟

اگر اولین بار است که با وردپرس آشنا می‌شوید، حتماً با دو پسوند .org و .com وردپرس روبه‌رو شده‌اید و ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که فرق بین پسوند در این دو سایت وردپرس چیست؟ اصلاً پسوند اصلی و سایت رسمی وردپرس کدام است؟

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که هم WordPress.com و هم WordPress.org، پلتفرم‌هایی هستند که از آن‌ها برایِ ایجاد وب‌سایت استفاده می‌شود و اتفاقاً هر دو آن‌ها هم از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند. اما WordPress.org یک پلتفرم منبع باز است که هر کسی می‌تواند از آن به‌راحتی استفاده کند اما WordPress.com سیستمی است که توسط Automatic مدیریت می‌شود؛ یعنی همان شرکتی که وردپرس را ایجاد کرد و منبع باز هم نیست و به‌نوعی طراحی سایت با وردپرس را برای شما ساده‌تر از همان چیزی که هست می‌کند و بیشتر به دردِ کسانی می‌خورد که نه تنها هیچ میانه‌ای با دنیای وب ندارند، بلکه نمی‌خواهند پایشان را به این دنیای جذاب باز کنند و از طرفِ دیگر، به یک وب‌سایت هم نیاز دارند!

جدول زیر هم می‌تواند نکاتی را به شما بگوید که بر اساس آن‌ها به این نتیجه برسید که تفاوت بین دو سایت وردپرس چیست:

ویژگی WordPress.com WordPress.org
رایگان بودن هزینه خیر بله
نوع سورس کُدها منبع‌باز نیست منبع‌باز است
امکان انتخاب هاست خیر بله
انعطاف‌پذیری کم زیاد
امکان کنترل سیستم کم زیاد
آپشن‌ها و ویژگی‌ها کم زیاد
نحوه‌ی پشتیبانی از طرف خود WordPress.com از طرف جامعه‌ی توسعه‌دهندگان وردپرس

اما اینکه بهتر است کدام یک از این دو نسخه‌ را برای راه‌اندازی سایت خود انتخاب کنید، کاملاً بستگی به نیاز خودتان دارد. اما به‌عنوان یک تجربه‌ی شخصی، طراحی سایت با وردپرس چیزی نیست که از پس آن برنیایید؛ کافی است اطلاعات اولیه‌ای در مورد اینترنت و وب‌سایت‌ها داشته باشید تا بتوانید سایت خود را در مدت زمان کوتاهی راه‌اندازی کنید.

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

این روزها، کمتر کسب‌وکاری را می‌توانیم پیدا کنیم که نخواهد از پتانسیل فضای مجازی استفاده و محصول یا خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی کند. حتی سنتی‌ترین تفکرها هم دیگر می‌دانند که اگر از اینترنت برای رونق کسب‌وکارشان استفاده نکنند، چیزی جز شکست در انتظارشان نیست. بنابراین به‌عنوان نکته‌ی اول باید بدانیم که ورود به این فضا، جزو الزامات اساسی هر کسب‌وکاری است.

اما همین که تصمیم به استفاده از این پتانسیل گرفتید، ماجرا تازه شروع می‌شود. دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های بسیار متفاوتی دارد و حالا باید تصمیم بگیرید که چطور و از کجا باید فعالیتتان را شروع کنید. احتمالاً استفاده از وب‌سایت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزاء دیجیتال مارکتینگ، پیشنهاد خوبی است.

اما آیا باید از همان ابتدا کار طراحی وب‌سایت را به یک توسعه‌‌دهنده‌ی وب بسپارید تا آن را از ابتدا کُدنویسی کند؟ به نظر من یکی از بهترین پیشنهادها برای شروع کار، وردپرس است. طراحی سایت با وردپرس کاملاً ساده است، ارزان تمام می‌شود و خیلی زود هم به نتیجه می‌رسد. عملکرد وردپرس به‌گونه‌ای است که نیاز شما به وب‌سایت‌های کدنویسی‌شده اختصاصی را تا حد زیادی از بین می‌برد.

بنابراین اگر به‌دنبال این می‌گردید که دلیل استفاده از وردپرس چیست، به نظرم این دو نکته می‌تواند به‌عنوان نکات اصلی، قانع کننده باشد. در قسمت‌های بعدی، باز هم در این مورد با شما صحبت خواهیم کرد.

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟
دلایل استفاده از وردپرس

کدام برندها و شرکت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند؟

در گذشته، از وردپرس عمدتاً برای راه‌اندازی وبلاگ‌ها استفاده می‌‌شد؛ ولی امروزه به یکی از اولین گزینه‌ها برای طراحی وب‌سایت تبدیل شده است. در‌حال‌حاضر، شرکت‌های بزرگ و مؤسسه‌های سیاسی و افراد معروفی برای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت خود از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، کاخ‌سفید و ستاره‌هایی مانند کیتی پری و یوسین بولت از وب‌سایت‌های مبتنی‌بر وردپرس استفاده می‌کنند. در‌ادامه، پنج برند و شرکت بزرگی را معرفی می‌کنیم که از وردپرس استفاده می‌کنند‌:

  • وبلاگ موزیلا: این وبلاگ ازطریق وب‌سایت وردپرسی اخبار و اطلاعاتی درباره موزیلا ارائه می‌دهد.
  • سونی موزیک: یکی از سه برند بزرگ در دنیای موسیقی است. این وب‌سایت اطلاعاتی درباره سونی و هنرمندان و اخبار آن منتشر می‌کند.
  • نیویورک تایمز: ازآن‌جاکه وردپرس ابتدا به‌عنوان پلتفرم انتشار و وبلاگ‌نویسی شروع به کار کرد، کاملاً منطقی است که مجله‌های خبری و روزنامه‌های بزرگ مانند نیویورک تایمز از وردپرس برای راه‌اندازی وب‌سایتشان استفاده کنند.
  • مایکروسافت نیوز: امروزه، وبلاگ‌های خبری تقریباً بخشی از هر وب‌سایت شرکت‌های چندرسانه‌ای بزرگ هستند. برای نمونه، مایکروسافت Newsblog از وردپرس در قالب مجله برای نمایش اخبار مربوط به توسعه و تحقیقات این شرکت استفاده می‌کند.
  • شرکت والت دیزنی: امپراتوری دیزنی که در بین کودکان و بزرگ‌سالان محبوب است، از نرم‌افزار وردپرس برای توسعه وب‌سایت خود استفاده کرده است. در این وب‌سایت، می‌توانید اطلاعاتی درباره محصولات جدید دیزنی، سرمایه‌گذاران، مشاغل، فعالیت‌های خیریه و اطلاعات از پشت صحنه دیزنی بیابید.

افزونه وردپرس چیست؟ + ۵ افزونه‌ی معروف وردپرس

تا همین جا خیلی در مورد افزونه‌های وردپرس صحبت کردیم و می‌دانیم که افزونه‌های زیادی برای وردپرس وجود دارد اما هنوز ممکن است خیلی دقیق ندانیم که خودِ افزونه وردپرس چیست.

قبل از هر چیز باید بدانید که افزونه، فارسی شده‌ی پلاگین (Plugin) است و خُب خوشبختانه معادل‌ خوبی هم بوده و خیلی‌ها هم از آن استفاده می‌کنند. اما افزونه‌های وردپرس آمده‌اند تا انجامِ یک کار را در وردپرس برایتان ساده‌تر کنند یا کاری را انجام دهند که تا قبل از آن اصلاً نمی‌توانستید آن را انجام دهید.

برای مثال تا قبل از اینکه افزونه‌ی ووکامرس وردپرس معرفی شود، ایجاد یک وب‌سایت فروشگاهی با وردپرس، اصلاً کار ساده‌‌ای نبود؛ اما بعد از آن این کار آنقدر ساده شد که فروشگاه‌های ساخته شده با وردپرس خیلی زیاد شدند.

یا همین المنتور که قرار است طراحی فرانت‌اند وب‌سایت را خیلی برای ما راحت کند، یک افزونه است که هم نسخه‌ی رایگان دارد و هم نسخه‌ی پولی. قاعدتاً نسخه‌های رایگان افزونه‌های وردپرس برای این در اختیار کاربران قرار می‌گیرند که کاربر با آن‌ها کار کند و نسخه‌ی پولی را خریداری کند. اما بعضی وقت‌ها همین افزونه‌های رایگان هم آنقدر کار راه‌انداز هستند که کارِ خیلی از توسعه‌دهندگان را راه‌ می‌اندازند و نیازی هم به خرید نسخه‌ی پولی نیست.

برای اینکه بتوانید از افزونه‌های وردپرس استفاده کنید، می‌توانید آن‌ها را از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید. همچنین منوی افزونه‌ها در داشبورد وردپرس هم همین کار را برای شما انجام می‌دهد. بعد از نصب هم باید افزونه را فعال کنید که این کار هم خیلی راحت و با زدن یک دکمه در همان منوی افزونه‌ها انجام می‌شود.

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد نحوه انتخاب و استفاده از افزونه‌های وردپرس کسب کنید، مقاله زیر را از دست ندهید.

افزونه وردپرس چیست؟

معرفی بهترین افزونه‌های وردپرس

داشتن چک لیستی از بهترین افزونه‌های وردپرس خیلی وقت‌ها ما را از گشتن و پرسه زدن در وب‌سایت‌ها مختلف و تست کردن پلاگین‌های رنگارنگ نجات می‌دهد. در ادامه مهم‌ترین افزونه‌هایی که یک سایت وردپرسی باید داشته باشد را به شما معرفی می‌کنیم؛ افزونه‌هایی که با ورود خود به دنیای وردپرس، طوفانی به‌‌پا کردند و حالا هیچ وب‌سایت وردپرسی را نمی‌توانید پیدا کنید که از این پلاگین‌ها استفاده نکنند.

بهترین افزونه های وردپرس
معرفی بهترین افزونه‌های وردپرس

۱. افزونه ووکامرس وردپرس چیست؟

افزونه ووکامرس وردپرس، برایتان وب‌سایت فروشگاهی می‌سازد! در واقع با این افزونه هر چیزی که برای تبدیل یک وب‌سایت ساده به یک فروشگاه اینترنتی نیاز دارید را به‌دست خواهید آورد. ۶۰ میلیون نصب، آماری است که خیلی واضح به شما می‌گوید: «اگه می‌خوای فروشگاه اینترنتی داشته باشی، همین الان افزونه ووکامرس رو نصب کن!»

امکانات افزونه ووکامرس وردپرس آنقدر زیاد است که شاید حتی لازم نباشد از همه‌ی آن‌ها استفاده کنید. این افزونه می‌تواند مدیریت محصولات سایت شما را انجام دهد، موجودی هر محصول را برایتان چک کند، به شما اجازه دهد تا هر محصول را قیمت‌گذاری کنید و هر وقت بخواهید می‌توانید روی هر محصول تخفیف بگذارید.

همچنین با استفاده از این افزونه می‌توانید روی سایت خود سبد خرید و امکان پرداخت آنلاین داشته باشید و حتی گزینه‌هایی هم برای حمل و نقل و هزینه‌های آن و مالیات هر خرید در نظر گرفته شده است. خوشبختانه نسخه‌ی فارسی وردپرس هم توسعه داده شده تا شما به راحتی بتوانید هم از آدرس‌های ایران برای ارسال محصولات و هم از واحد پولی ریال برای پرداخت‌ها استفاده کنید.

۲. افزونه سئو وردپرس چیست؟

صاحب هر وب‌سایتی دوست دارد که رتبه‌ی بهتری در نتایج گوگل بگیرد تا ورودی‌های بیشتری جذب کند و در نهایت به درآمد بیشتری هم برسد. اما اینکه بتوانید به رتبه‌های بالاتر گوگل برسید، هم بستگی به محتواهایی دارد که می‌نویسید و روی وب‌سایت منتشر می‌کنید و هم نکاتی که گوگل آن را دوست دارد.

مثلاً یکی از نکاتی که در نوشتن محتوا باید در نظر بگیرید، چگالی کلمه‌ی کلیدی است. هر محتوای متنی باید برای یک یا چند کلمه‌ی کلیدی بهینه شود. بهینه شدن هم یعنی اینکه اگر کاربر همان کلمه‌ی کلیدی را در گوگل سرچ کرد، وب‌سایت شما جزو نتایج اول باشد. یکی از کارهایی که افزونه‌ی سئوی وردپرس برای شما انجام می‌دهد این است که نکات مهم برای رسیدن به این نتیجه را به شما یادآوری می‌کند یا مثلاً اگر در URL صفحه، کلمه‌ی کلیدی را به‌کار نبرید، به شما یادآوری می‌کند که بهتر است کلمه‌ی کلیدی را در آدرس صفحه اضافه کنید؛ چون گوگل از این کار خوشش می‌آید!

به هر حال، استفاده از افزونه‌های سئو مانند Yoast SEO یا Rank Math SEO در طراحی سایت با وردپرس می‌تواند کار شما را در سئوی سایت بسیار ساده کند.

۳. المنتور، جادوی افزونه‌ها

اگر کسی همین الان از شما بپرسد که مهم‌ترین مزیت استفاده از وردپرس چیست، احتمالاً چند لحظه فکر می‌کنید و بعد هم پاسختان این است که: «خُب! وردپرس کار طراحی سایت رو خیلی راحت می‌کنه!» واقعیت هم همین است. اما بعد از معرفی افزونه‌ی المنتور به‌عنوان یک پلاگین که وظیفه‌اش ساده‌سازی بیشتر طراحی سایت است، حتی دیگر نباید همان چند لحظه هم فکر کنید!

المنتور افزونه‌ای است که هر المانی که برای سایت خود نیاز دارید، در اختیارتان می‌گذارد! از اضافه کردن تصاویر به‌صورت اسلایدر روی وب‌سایت گرفته تا فرم‌های ارتباطی و حتی مینی انیمیشن‌هایی که مثلاً بعد از هاور کردن روی یک گزینه اجرا می‌شود.

المنتور هم مثلِ تقریباً همه‌ی افزونه‌های دیگر، یک نسخه‌ی رایگان و یک نسخه‌ی پولی دارد. البته با همان نسخه‌ی رایگان المنتور هم می‌توانید کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهید.

جامع‌ترین راهنمای معرفی و کار با افزونه المنتور را در مقاله زیر بخوانید.

المنتور چیست؟

۴. افزونه‌ فرم‌ساز Gravity Form

هر وب‌سایتی، چه وردپرسی باشد چه نه، باید با مخاطبین خود ارتباط داشته باشد. یکی از بهترین راهکارها برای این کار استفاده از فرم‌هایی است که حتماً آن‌‌ها را در وب‌سایت‌های مختلفی دیده‌اید؛ همان‌ها که از شما یک ایمیل و یا شماره تلفن می‌گیرند و اجازه می‌دهند تا پیغام خودتان را برای بخش‌های مختلف وب‌سایت ارسال کنید.

اگر از من بپرسید که بهترین افزونه برای ساخت فرم در وب‌سایت‌های وردپرس چیست، اولین پیشنهادم به شما، Gravity Form است؛ افزونه‌ای که هم امکانات گرافیکی مناسبی برای ساخت انواع فرم دارد، هم از تقویم شمسی پشتیبانی می‌کند و امنیت بالایی دارد!

راستش را بخواهید، فکر نمی‌کنم برای ایجاد یک فرم، به چیزی بیشتر از همین موارد نیاز داشته باشید. البته افزونه‌ی Gravity Form امکانات دیگری هم دارد. مثلاً اینکه می‌توانید فرمی بسازید که به درگاه بانکی هم وصل شود!

۵. افزونه‌ امنیتی Wordfence Security

با یکی از بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس، Wordfence Security، آشنا شوید! این پلاگین تقریباً خیالتان را از بابت نکات امنیتی که ممکن است برای وب‌سایتتان ایجاد شود، راحت می‌کند و البته نسخه‌ی رایگان دارد و می‌توانید از نسخه‌ی پولی آن هم استفاده کنید. مهم‌ترین تفاوت بین نسخه‌ی رایگان و پولی این پلاگین، امکان پشتیبانی از کاربران و همچنین آپدیت شدن فایروال پلاگین در بازه‌های ۳۰ روزه است که فقط در نسخه‌ی غیررایگان آن ارائه شده است.

قالب وردپرس چیست؟

حالا بیایید سری به دنیای جذاب رنگ‌ها و تم‌ها و قالب‌های وردپرس بزنیم! تا حالا اسمِ قالب وردپرس به گوشتان خورده است؟ تا حالا شده از خودتان بپرسید که قالب وردپرس چیست؟ خیلی ساده و کوتاه، قالب وردپرس یک لباس آماده برای وب‌سایت شماست! هنگامی که از خود می‌پرسید «چگونه در وردپرس سایت بسازیم؟»، یکی از ابزارهای ضروری که به آن نیاز پیدا می‌کند، قالب وردپرس است.

مثلاً فرض کنید می‌خواهید یک وب‌سایت فروشگاهی، دقیقاً مثل دیجی کالا بسازید. اگر بخواهید این کار را با کُدنویسی و یا حتی پلاگینِ المنتور انجام دهید، احتمالاً زمان زیادی برای انجام این کار نیاز دارید. اما با استفاده از قالب وردپرس می‌توانید در عرض چند دقیقه، یک وب‌سایت دقیقاً مثل دیجی کالا داشته باشید.

در واقع یک توسعه‌دهنده‌ی وب، یک بار تمام صفحات دیجی کالا را یک بار و با تمام جزئیات آن طراحی کرده و آن را به‌صورت یک قالب یا پوسته وردپرس منتشر کرده است و حالا شما می‌توانید از آن برای ساخت وب‌سایت خود استفاده کنید.

بد نیست این را هم بدانید که در مخزن وردپرس قالب‌هایی به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها هم به‌صورت رایگان استفاده کنید؛ اما راستش را بخواهید، این قالب‌ها خیلی ساده هستند و برای یک وب‌سایت حرفه‌ای کارایی چندانی ندارند.

نمونه‌های حرفه‌ای پوسته‌ وردپرس را می‌توانید از Marketplaceهای معتبر ببینید و بعد هم آن‌ها را بخرید. مثلاً Theme Forest یکی از معتبرترین فروشگاه‌های قالب است که یک دسته‌بندی جداگانه برای قالب وردپرس دارد. نمونه‌های ایرانی فروشگاه‌های قالب هم وجود دارد که با پرداخت ریالی می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

قالب وردپرس چیست؟
معرفی قالب وردپرسی

مخزن وردپرس چیست؟

در این مقاله، بارها اسم «مخزن وردپرس» را آوردیم. اما حالا باید ببینیم که این مخزن وردپرس چیست؟‌ یک انبار است که همه چیز در آن پیدا می‌شود؟ واقعیت این است که هم بله و هم نه!

مخزن وردپرس را مثلِ یک گنجینه تصور کنید که کلی تِم و افزونه وردپرس در آن قرار داده شده است. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از آن، تقریباً هر چیزی که برای وب‌سایتتان نیاز دارید را پیدا کرده و مشکلتان را حل کنید.

بسیار خوب! حالا سؤال بعدی‌تان احتمالاً این است که حالا چطور می‌توان از این مخزن استفاده کرد؟ خیلی ساده! شما برای انتخاب یک پلاگین، به داشبورد سایت وردپرسی‌تان بروید و بعد هم روی گزینه‌ی «افزونه‌ها» کلیک کنید. تمام پلاگین‌هایی که در مخزن وردپرس وجود دارد به شما نشان داده می‌شود. برای انتخاب قالب از مخزن وردپرس هم کافی است تا به منوی قالب‌ها بروید.

نقاط ضعف و قوت وردپرس چیست؟

تا الان هر چه گفتیم در مورد امکانات وردپرس بود؛ امکاناتی که به شما یک پیغام مشخص را می‌رساند: «وردپرس یک ابزار جامع برایِ راه‌اندازی وب‌سایت‌ است». اما هر تکنولوژی، حتماً نقاط ضعف و قوتی دارد و برای اینکه تصمیم بگیرید که از  طراحی سایت با وردپرس استفاده کنید یا نه، حتماً باید به این نقاط ضعف و قوت آشنا باشید. بیایید ببینیم که ویژگی‌ها و نقاط ضعف وردپرس چیست و بعد تصمیم بگیریم که آیا اصولاً استفاده از این سیستم مدیریت محتوا برایمان مناسب است یا نه؟

ویژگی‌های وردپرس چیست؟

دلیل استفاده از وردپرس چیست؟ اصلاً چرا باید از بین سیستم‌های سایت‌سازی که هم ایرانی‌ هستند و هم کار با آن‌ها ساده است، وردپرس را انتخاب کنیم؟ واقعیت این است که هیچ اجباری در استفاده از هیچ سیستمی نیست! منتها یک بار برای همیشه با جزئیات و کارهایی که وردپرس برای شما انجام می‌دهد آشنا شوید و بعد تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از این سیستم استفاده کنید یا نه.

۱. یادگیری وردپرس واقعاً ساده است

حتی اگر آشنایی با وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نداشته باشید، کار پیچیده‌ای برای شروع کار با وردپرس ندارید. یادگیری و ایجاد سایت با وردپرس کار ساده‌ای است؛ به‌خصوص با وجود منابع بسیار زیاد رایگان و یا حداقل خیلی ارزانی که در سراسر اینترنت می‌توانید آن‌ها را به‌سادگی پیدا کنید.

۲. وردپرس رایگان است

دلیل مهم بعدی هم این است که خودِ وردپرس ابزار رایگانی است. البته واضح است که ممکن است مجبور باشید برای قالب‌ها یا پلاگین وردپرس هزینه پرداخت کنید، اما خودِ نرم‌ افزار وردپرس منبع باز و رایگان است. اما سیستم‌های سایت ساز به‌صورت سالانه و یا حتی ماهانه از شما هزینه دریافت می‌کنند و شاید برایتان جالب باشد که تقریباً همه‌ی سایت‌ سازها از بستر وردپرس استفاده می‌کنند.

۳. وردپرس قالب‌ها و افزونه‌های جذابی دارد

قانون بیزینس می‌گوید هر جا مشتری بود، امکانات هم هست. با همین قانون می‌توانیم به این نتیجه برسیم که دلیل این همه قالب و افزونه برای وردپرس چیست. دلیل آن تعداد بسیار زیاد افراد و وب‌سایت‌هایی است که با این سیستم طراحی شده است.

حالا دیگر Marketplaceهای زیادی در دنیا و حتی در ایران وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید هر نوع قالب یا افزونه‌ای را که برای کار خود نیاز دارید، خریداری و وب‌سایت خود را با استفاده از آن‌ها همان‌طوری که نیاز دارید، طراحی کنید. در قسمت‌های بعدی همین مقاله بیشتر در مورد افزونه‌های وردپرس توضیح می‌دهم، اما فقط این نکته را در ذهن داشته باشید که با وردپرس، دستتان ابداً بسته نیست!

۴. وردپرس کاملاً ایمن است

خیلی منطقی است که بخواهید سایتی داشته باشید که امنیت بالایی دارد. مشتریان به شما و وب‌سایتتان اعتماد می‌کنند و این شما هستید که باید خاطر آن‌ها را جمع کنید که وب‌سایتتان امنیت بالایی دارد. اما اگر می‌خواهید بدانید که دلیل امنیت سایت وردپرس چیست، علاوه بر مسائل تکنیکالی که شاید اینجا خیلی جایی برای بحث کردن در مورد آن نباشد، جامعه‌ی توسعه‌دهندگان بسیار زیادی هم پشتِ وردپرس ایستاده‌اند؛ دقیقاً به همان دلیل بیزینسی که قبلاً به آن اشاره کردیم. این جامعه همه چیز را زیر نظر دارد و به محض مشاهده‌ی یک شکاف امنیتی، خیلی سریع آپدیتی برای حل آن منتشر می‌کند.

البته برای اینکه وب‌سایت شما حداکثر امنیت را داشته باشد، شما حتماً باید یک گواهی SSL معتبر را هم روی وب‌سایت خود نصب و فعال کرده باشید. این گواهی تمامی اطلاعاتی را که کاربر در سایت وارد می‌کند، رمزگذاری کرده و بعد از آن به سمت هاست یا سرور ارسال می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود که حتی اگر هکری توانست به هر طریقی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند، چیزی جز یک مُشت اطلاعات کُدگذاری شده که نمی‌تواند چیزی از آن‌ها متوجه شود، دستش را نگیرد.

ویژگی های وردپرس
معرفی ۴ ویژگی برتر وردپرس

نقاط ضعف وردپرس چیست؟

هر سیستمی ممکن است در کنار مزایای بی‌شمار خود، معایبی هم داشته باشد. بنابراین این شما هستید که باید ببینید سیستمی که انتخاب کرده‌اید، مناسب کارتان هست یا نه؟ آیا مزایای آن آنقدر هست که بتواند معایب آن را پوشش دهد و برای شما کاربرد داشته باشد؟ آیا اگر از این سیستم استفاده نکنید، پیشنهاد دیگری دارید که هم مزایای بیشتر و هم معایب کمتری داشته باشد؟ اینها همه سوالاتی هستند که باید در ذهنتان پاسخی برایشان پیدا کنید. در ادامه، گره یکی از این مشکلات برایتان باز می‌شود و به این نتیجه می‌رسید که نقاط ضعف وردپرس چیست.

 ۱. وردپرس به پلاگین‌های متعدد نیاز دارد

اینکه در وردپرس تقریباً می‌توان هر کاری را با نصب پلاگین‌ها حل کرد، نکته‌ی مثبتی است؛ اما اینکه برای انجام هر کاری هم نیاز دارید که یک پلاگین را روی سایتتان نصب کنید، بُعد منفی همان ماجراست. بنابراین اگر بخواهیم منصفانه به این نتیجه برسیم که معایب وردپرس چیست، به‌عنوان نکته‌ی اول باید بگوییم که برای اینکه یک سایت با کاربردهای متنوع داشته باشید، مجبورید پلاگین‌های متفاوتی روی سایت نصب کنید.

این موضوع از دو نظر عیب محسوب می‌شود؛ یکی اینکه افزونه وردپرس انتخابی شما ممکن است رایگان نباشد و شما معمولاً باید برای هر یک از آن‌ها پول پرداخت کنید و از طرف دیگر، نصب افزونه‌های متعدد روی سایت، آن را کُند می‌کند. به‌علاوه اینکه شما باید از اینکه افزونه برایِ سایت شما مناسب است و با پلاگین‌های دیگر تداخل ایجاد نمی‌کند هم مطمئن شوید.

۲. وردپرس نیاز به به‌روزرسانی دارد

هسته‌ی وردپرس دائماً در حال بازنگری است و هر چند وقت یکبار ممکن است آپدیتی برای آن منتشر شود. این آپدیت ممکن است به‌دلیل مشکلات امنیتی منتشر شده باشد که حتماً باید آن را نصب کنید و یا برایِ اضافه کردن فیچرهای مختلف که باز هم بهتر است آن را نصب کنید تا بتوانید از آخرین ابزارها استفاده کنید. اگر چه خودِ مسئله‌ی منتشر شدن آپدیت نکته‌ی مثبتی است، اما همین نکته‌ی مثبت هم می‌تواند مثلِ یک شمشیر دو لبه باشد.

نکته‌ی منفی این موضوع این است که شما نمی‌توانید مطمئن باشید که قالب وردپرس یا افزونه‌هایی که روی سایت نصب کرده‌اید، با نسخه‌ی جدید هم سازگار است یا نه. بعضی آپدیت‌های وردپرس، باگ امنیتی هم دارد. بنابراین به‌عنوان توصیه پیشنهاد می‌کنیم آپدیت‌های جدید وردپرس را وقتی نصب کنید که از Stable بودن آن مطمئن شده باشید.

۳. کُندی سرعت می‌تواند دردسرساز شود

قبلاً گفتیم که اگر بخواهیم یک وب‌سایت وردپرسی همه چیز تمام داشته باشیم، باید افزونه‌های زیادی هم روی آن نصب کنیم که خود این موضوع می‌تواند سبب کُندی وب‌سایت شود. با توجه به اینکه شما تنها ۶ ثانیه فرصت دارید تا بازدیدکننده را به ماندن در سایت ترغیب کنید و بعد هم در قیف فروش، او را به مشتری و بعد هم مشتری وفادار تبدیل کنید، این کُندی سرعت می‌تواند برایتان گران تمام شود. اگر چه این موضوع می‌تواند تا حد زیادی با تهیه‌ی بهترین هاست مناسب وردپرس حل شود، اما به هر حال نمی‌توان آن را نقطه ضعف وردپرس ندانست.

۴. افزونه وردپرس می‌تواند خطرناک هم باشد!

منبع باز بودن اگر چه هزینه وردپرس را صفر می‌کند و مصرف‌کننده هم خیلی از این موضوع راضی است، اما از طرف دیگر می‌تواند به همان مصرف‌کننده هم آسیب وارد کند. منبع باز بودن وردپرس باعث می‌شود که هر کسی بتواند یک پلاگین یا قالب برای این سیستم طراحی کند و افرادی هم ممکن است آن را نصب کنند. بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ اگر فکر می‌کنید همه‌ی این قالب‌ها و افزونه‌ها توسط تیم امنیتی وردپرس دقیقاً مورد بررسی قرار گرفته و تأیید می‌شوند، اشتباه می‌کنید. بنابراین اگر می‌خواهید از وردپرس استفاده کنید، حتماً باید در انتخاب قالب و پلاگین دقت کنید و فقط از آن‌هایی استفاده کنید که نسبت به امنیت آن‌ها کاملاً مطمئن هستید.

هزینه وردپرس چقدر است؟

به‌طورکلی، هزینه‌ای که برای ساخت وردپرسی باید پرداخت کنید، به نیازمندی‌هایتان بستگی دارد. خودِ نرم‌افزار وردپرس منبع‌باز و کاملاً‌ رایگان است؛ اما به‌دلیل اینکه برای راه‌اندازی وب‌سایت به‌غیر از وردپرس به الزامات دیگری هم نیاز دارید، راه‌اندازی کاملاً رایگان وب‌سایت تقریباً ناممکن است. در واقع، برای استفاده و نصب وردپرس به هاست نیاز دارید. اگرچه هاست وردپرسی رایگان هم وجود دارد، برای استفاده مداوم و ایمن باید هاست بخرید.

اگر ترافیک وب‌سایتتان افزایش پیدا کند و صدهاهزار نفر بازدیدکننده در ماه داشته باشید، برای ارتقا به هاست باکیفیت‌تر، باید هزینه بیشتری هم بپردازید. علاوه‌بر هاست، برای دسترسی به وب‌سایت باید دامنه نیز تهیه کنید. بسته به اینکه پسوند دامنه‌تان چه باشد، قیمت دامنه هم متفاوت خواهد بود. در‌نهایت، ممکن است برای طراحی وب‌سایت به استفاده از تم یا پلاگین‌های پولی نیز احتیاج پیدا کنید.

ساخت سایت با وردپرس
ساخت انواع وب‌سایت با وردپرس

برای استفاده از وردپرس به چه چیزهایی نیاز داریم؟

حالا دیگر می‌دانید که نقاط ضعف و قوت وردپرس چیست. اگر جمع‌بندی‌ شما این است که این سیستم مدیریت محتوا می‌تواند برای شما و کسب‌وکارتان مفید باشد، یعنی تصمیم خود را برای استفاده از آن گرفته‌اید و حالا باید بدانید که برای شروع کار، به چه چیزهایی نیاز دارید.

۱. دامنه‌ی مناسب برای وب‌سایت

اولین چیزی که برای استفاده از وب سایت ساز WordPress نیاز دارید، یک دامنه است. دامنه همان نام وب‌سایت شماست؛ چیزی که قرار است کسب‌وکارتان را با آن صدا بزنند و با آن بشناسند. بنابراین در انتخاب آن خیلی وقت بگذارید. اگر از قبل دامنه‌ای را برای خودتان ثبت نکرده‌اید، چون حالا دیگر خیلی از دامنه‌ها قبلاً ثبت شده، متاسفانه کار چندان راحتی ندارید. اما به هر حال اولین قدمی است که باید بردارید.

۲. هاست مناسب برای وب‌سایت

وب‌سایت چیزی جز یک سری فایل کُدنویسی شده و عکس و متن نیست! همه‌ی این موارد باید روی سرور یا هاست ذخیره شود. بنابراین خرید بهترین هاست مناسب وردپرس یکی دیگر از کارهای مهمی است که باید برایِ راه‌اندازی وب‌سایت وردپرسی خودتان انجام دهید.

حالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که فاکتورهای مهم در انتخاب هاست وردپرس چیست. اگر چه به‌نظر می‌رسد که این سوال خیلی ساده است، اما پاسخ آن چندان ساده نیست. برای انتخاب بهترین هاست وردپرس، باید در مورد موضوعات مختلفی مثلِ منابع هاست، دیتاسنتر، سیستم‌عامل و … تصمیم بگیرید که تقریباً همه‌ی این موارد بستگی به نیاز سایتتان دارد.

خرید بهترین هاست وردپرس از پارس پک

وب‌سایت‌های وردپرسی برای پاسخگویی به نیازهای کاربران و ارائه خدمات با سرعت و پایداری بالا، به سرویس میزبانی قدرتمندی نیاز دارند. پارس‌پک با ارائه بهترین هاست وردپرس، به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت وردپرسی خود را با سرعت، امنیت و پایداری بالا راه‌اندازی کنید. برای آشنایی با قابلیت‌های هاست وردپرس پارس‌پک، به صفحه زیر مراجعه کنید.

۳. ایمن‌سازی وب‌سایت با گواهی SSL

قبلاً در مورد گواهی SSL و استفاده از پروتکل HTTPS صحبت کردیم. حالا دیگر می‌دانیم که استفاده از این گواهی روی وب‌سایت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید برای ایمن‌سازی وب‌سایت خود انجام دهید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که مرورگرها و گوگل، نسبت به این موضوع بسیار حساس هستند و برای اینکه مشتریانتان را از دست ندهید، حتماً باید این گواهی را روی سایت خودتان نصب کنید.

بعد از اینکه این مراحل را انجام دادید، تقریباً همه چیز برای راه‌اندازی سایت وردپرسی‌تان فراهم است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محصولاتتان را در وب‌سایت بارگذاری کنید، محتوای هر محصول را بنویسید و تلاش کنید که مشتریانِ بیشتری را به وب‌سایتتان بیاورید!

هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس شرکتی است که نرم‌افزار و سخت‌افزار نصب‌شده روی نرم‌افزار وردپرس را مدیریت می‌کند. وقتی از وب‌سایتی در اینترنت بازدید می‌کنید، اساساً کاری که انجام می‌دهید، این است که از کامپیوتری واقع در گوشه‌ای از دنیا می‌خواهید نسخه‌ای از آن وب‌سایت را برایتان ارسال کند تا مرورگر شما بتواند آن را نمایش دهد. آن کامپیوتر به‌عنوان سرور شناخته می‌شود و وظیفه ارائه داده‌ها به شما را برعهده دارد. در وردپرس، یک کپی از وردپرس و پیش‌نیازهای مختلف لازم برای نصب وردپرس، ازجمله نرم‌افزار وب سرور و پایگاه داده و سیستم‌عامل روی آن نصب می‌شود و روی سرور قرار می‌گیرد.

به‌عنوان صاحب وب‌سایت، نیازی نیست به سخت‌افزار سرور، اتصال شبکه، پایگاه‌های داده و سیستم‌عامل فکر کنید. درواقع، تنها چیزی که لازم دارید، رابطی است که به شما امکان می‌دهد محتوای وب‌سایتتان را ایجاد و ویرایش و منتشر کنید. با خرید هاست وردپرس مسئول تمام کارهای فنی سرور، به‌روز نگه‌داشتن آن، نصب نرم‌افزار موردنیاز و نصب وردپرس را برعهده سرویس میزبانی شماست.

اگر به دنبال سرویس میزبانی قوی و سریع برای وب‌سایت وردپرسی خود هستید، در مقاله زیر با هاست وردپرس آشنا شوید.

هاست وردپرس چیست؟

جمع‌بندی

وردپرس چیست؟ اگر شما هم تازه می‌خواهید وب‌سایت خودتان را راه‌اندازی کنید، حتماً با این سوال مواجه شده‌اید. اگر گشتی در اینترنت بزنید، حتماً متوجه می‌شوید که وردپرس یک سیستم توزیع محتوای رایگان است! این درست؛ اما واقعاً موضوع به همین راحتی نیست. در این مقاله از آموزش مدیریت محتوا بلاگ پارس پک با شما در مورد جزئیات وردپرس صحبت کردیم؛ اینکه نرم‌ افزار وردپرس چیست، چه امکانات و معایبی دارد و اصلاً استفاده از آن برای شما مناسب است یا نه. اگر درباره کار با وردپرس، آموزش وردپرس به زبان ساده و عملکرد وردپرس برای ساخت سایت‌های بزرگ و کوچک سوال دارید، در بخش دیدگاه‌ها نظراتتان را برای ما بفرستید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

۱. وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم توزیع محتوا است، یعنی با استفاده از آن می‌توانید وب‌سایت‌هایی بسازید و محتوای موردنظرتان را در آن منتشر کنید. اما امروزه وب‌سایت‌های وردپرسی پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند و حالا می‌توانید قدرتمندترین سایت‌های فروشگاه‌های اینترنتی را با استفاده از این سیستم بسازید.

۲. آیا استفاده از وردپرس رایگان است؟

بله. وردپرس رایگان و منبع باز است. به‌عبارت دیگر اگر اهل توسعه‌ی وب باشید می‌توانید کُدهای آن را به دلخواه تغییر دهید و اگر هم یک کاربر معمولی باشید، می‌توانید به‌صورت رایگان از آن استفاده کنید.

۳. زبان برنامه‌‌نویسی وردپرس چیست؟

وردپرس به زبان PHP نوشته شده است و همچنان هم از همین زبان برای بخش بک‌اند استفاده می‌کند.

۴. هاست وردپرس cPanel به چه معناست؟

برای مدیریت هاست وردپرس، معمولاً از نرم‌افزارهایی استفاده می‌شود که آن‌ها را با نام کنترل پنل می‌شناسیم. یکی از معروف‌ترین این نرم‌افزارها، cPanel است. بنابراین هاست وردپرس cPanel به‌معنای هاستی است که اولاً برای استفاده در وردپرس بهینه شده است و همچنین از کنترل پنل cPanel برای مدیریت آن استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم