استفاده از آندرلاین و خط فاصله در URL

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
سه‌شنبه 30 شهریور 1395
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۵۷۲۸ بازدید

آندرلاین چیست؟ آیا تفاوتی بین استفاده از آندرلاین و خط فاصله در URL وب‌سایت وجود دارد؟ هنگام پیاده‌سازی اصول سئو در وب‌سایتتان، قطعاً بین دو‌راهی استفاده از فاصله (-) یا آندرلاین (ـ) قرار گرفته‌اید. در پایان این مقاله، با قاطعیت می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و تأثیرهای مثبت آن بر سئو را مشاهده کنید. در مطلب حاضر، تمامی جزئیات لازم برای بهینه‌سازی URL وب‌سایت و صفحات آن برای موتورهای جست‌وجو را بیان خواهیم کرد.

آیا استفاده از خط تیره یا آندرلاین در URL ضرری برای سئو وب‌سایت دارد؟

آیا می‌دانستید هرکدام از علائم نگارشی معنای خاص خود را دارد و منظور خاصش را می‌رساند؟ قبل از پاسخ به این پرسش، باید با مفاهیم و کاربردهای خط فاصله و آندرلاین آشنا شوید تا بتوانید پاسخ به این پرسش را بهتر درک کنید.

هر آنچه نیاز است درمورد سئو بدانید را می‌توانید در مقاله‌ی زیر بخوانید.

SEO چیست؟

URL چیست و چگونه عمل می‌کند؟ 

URL مخفف Uniform Resource Locator و همان آدرس وب‌سایت است که قطعه خاصی از محتوای درون اینترنت را نشان می‌دهد. DNS مخفف Domain Name System و به‌معنای سیستم دامنه URL وب‌سایت را درون پایگاه‌داده خود ذخیره می‌کند. وقتی آدرس وب‌سایتی (URL) را در نوار جست‌وجو تایپ می‌کنید، درخواستی به سرور DNS ارسال می‌شود تا IP متصل به URL را پیدا کند و به شما نشان دهد.

URL چیست؟

آدرس وب‌سایت یا URL چیست و چه کاربردی دارد؟

خط فاصله hyphen (-) چیست؟

خط فاصله به‌عنوان تفریق نیز شناخته می‌شود و یکی از علائم نگارشی است که دو فاصله یا دو کلمه را به‌هم متصل می‌کند. هایفن که به آن خط پیوند هم می‌گویند، برای اتصال بخش‌های مختلف یک کلمه چند‌بخشی به‌کار می‌رود. ناگفته نماند استفاده از خط فاصله hyphen خوانایی کلمات را افزایش می‌دهد.

خرید هاست

1. کاربردهای خط فاصله hyphen (-)

خط فاصله معمولاً در برنامه‌نویسی و ریاضیات برای تفریق یک عدد استفاده می‌شوند. کاربرد اصلی خط فاصله در نوشته‌ها برای قرار‌گرفتن بین کلمات مرکب است تا بهتر خوانده شوند.

  • بعد از پیشوندهای self- و all-
  • کاربرد در اعداد؛ مانند fifty-one
  • بیان فاصله زمانی (ساعت یا تاریخ)
  • کاربرد در کلمات میان جملات: It was a well-written report

2. چگونه خط فاصله hyphen (-) را تایپ کنیم؟

با فشردن دکمه منفی که درکنار دکمه 0 در بالای صفحه‌کلید قرار دارد یا فشردن دکمه منفی که بالای دکمه + در بالای اعداد سمت راست صفحه‌کلید قرار دارد.

فرق بین اندرلاین و خط فاصله

خط فاصله چیست و چگونه آن را تایپ کنیم؟

خط فاصله En dash (–) چیست؟

En dash کمی کشیده‌تر از hyphen و کوچک‌تر از em dash است. از en dash معمولاً برای نوشتن تاریخ و نشان‌دادن محدوده اعداد استفاده می‌شود. دلیل نام‌گذاری آن نیز هم‌اندازه‌بودن با حروف انگلیسی n است. این نوع خط فاصله نیز برای افزایش خوانایی به‌کار می‌رود.

1. کاربردهای خط فاصله En dash ()

  • میان دو عدد محدوده؛ مانند ۱۴۰۲–۱۳۹۹
  • میان شماره صفحات؛ مانند ص ۲۳۴–۲۲۴
  • میان محدوده دو ساعت؛ مانند ساعت ۱۳–۸
  • میان اعداد امتیازات مسابقات؛ مانند تیم الف ۳–۲ تیم ب را شکست داد.
  • میان دو کلمه که یک محدوده را دربر می‌گیرند؛ مانند مسائل سیاسی–اقتصادی
  • میان دو واژه که مبدأ و مقصد را نشان می‌دهد و یک محدوده را در‌بر می‌گیرد؛ مانند قطارِ بندرعباس–تهران

2. چگونه خط فاصله En dash () را تایپ کنیم؟

با فشردن کلید Alt و عدد 0150 یا فشردن کلید Ctrl و منفی می‌توانید آن را تایپ کنید.

خط فاصله Em dash (—) چیست؟

از Em dash که به‌عنوان طولانی‌ترین خط تیره شناخته می‌شود، می‌توان به‌جای نقل‌قول، علامت سؤال، کاما یا پرانتز در یک جمله استفاده کرد. خط‌های em اطلاعات اضافی مانند مثال‌ها یا عبارت‌های توضیحی یا توصیفی یا حقایق تکمیلی را نشان می‌دهند. همچنین، خط تیره em مانند «دو‌نقطه» عبارتی را معرفی می‌کند که چیزی را قبل از آن توضیح می‌دهد.

1. کاربردهای خط فاصله Em dash (

  • خط تیره Em می‌تواند بیانگر قطع‌شدن سخنرانی یا سردرگمی یا تردید گوینده باشد.

مثال: گیجی اشکان آشکار بود، اینکه نانواها اهمیت پنیر دانمارکی را درک نمی‌کنند –

  • خط تیره Em می‌تواند تغییر یا شکست ناگهانی در ساختار جمله را مشخص کند.

مثال: گربه از شیرینی‌هایی که شیرینی‌فروشی جدید می‌پخت، خوشحال بود؛ اما سگ – او احساس دیگری داشت.

  • خطوط Em به‌جای کاما یا پرانتز برای تأکید یا جلب توجه به مطالب پرانتزی استفاده می‌شود. در این کار، خط تیره‌های Em نوعی حد وسط را در بین این سه مورد تداعی می‌کنند.

مثال: و طیف وسیع ساعات کار آن – ۶ صبح تا ۶ بعدازظهر – مطمئناً توجه به شرایط مختلف مشتریان را نشان می‌داد.

حس‌ها تغییر می‌کردند – برای مثال، سیب در تمام طول سال؛ اما کدو تنبل در پاییز و زمستان و توت‌فرنگی در بهار و هلو در تابستان – فقط وجود دارند.

  • خط تیره Em اغلب به‌جای دونقطه یا نقطه‌کاما برای پیونددادن جملات استفاده می‌شود. مثال: علی هرگز سه‌شنبه‌ای که رضا از نانوایی به او زنگ زد، فراموش نمی‌کند. صدایش پر از هیجان – نانوایی پنیر دانمارکی را به محصولات خود اضافه کرده بود.
  • معمولاً یک خط تیره قبل از نام نویسنده یا منبع در انتهای متن نقل‌شده قرار می‌گیرد؛ مانند یک کتیبه، دیالوگ، کتاب یا فیلم که بخشی از متن اصلی نیست.

برای آشنایی کامل با سئو برای فروشگاه ووکامرس مقاله‌ی زیر را بخوانید.

سئو برای ووکامرس

مثال:

نان عالی، پنیر دانمارکی الهی.

– رضا خشنود

  • از این خط برای تأکید بر جملات نیز استفاده می‌شود.

مثال: محمد گفت: «می‌بینید، حتی یک ناظر نسبتاً تیزبین هم می‌تواند – یعنی از روی شکل آن – جهت فر کیک پخته‌شده را تشخیص دهد.»

  • از خط تیره‌ها در داخل پرانتز استفاده می‌شود و برعکس.

مثال: شهرت نانوایی به‌خاطر کالاهای خوش‌طعم (قدیمی – شیرینی‌ها برای همه افراد مناسب بود) بسیار گسترده شد.

2. چگونه Em dash را تایپ کنیم؟

  • با فشردن کلید Alt و Ctrl و Minus می‌توانید آن را تایپ کنید.
خط تیره کشیده در دامنه

خط فاصله EM چه کاربردی دارد؟

 

آندرلاین چیست؟

آندرلاین که به‌عنوان خط تیره زیر یا زیر خط نیز شناخته می‌شود، معمولاً در نام‌های دامنه و نام‌های کاربری و ایمیل‌ها دیده می‌شود. از آندرلاین در جاهایی استفاده می‌شود که فاصله خالی مجاز نیست. به‌عنوان مثال، در برنامه‌نویسی، یک متغیر ممکن است my_variable نامیده شود؛ زیرا در نامیدن نام متغیر فاصله مجاز نیست و به‌جای فاصله، از علامت زیر خط یا آندرلاین استفاده می‌شود.

چگونه آندرلاین را تایپ کنیم؟

با فشردن دکمه Shift و – (بالای دکمه P در صفحه‌کلید) می‌توانید آن را تایپ کنید.

تفاوت Underscore و Underline

جالب است بدانید Underscore و Underline کاملاً متفاوت هستند و آندرلاین که در بین ما فارسی‌زبانان به‌معنای علامت نگارشی (ـ) است، همان Underscore است.

  • اگر می‌خواهید از کاراکتر (ـ) استفاده کنید که در زبان فارسی به آن آندرلاین گفته می‌شود، باید از ویژگی Underscore استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید زیر یک کلمه یا عدد یا هر متنی خط بکشید، باید از ویژگی Underline استفاده کنید. Underline هیچ کاراکتر اضافه‌ای نیست و کلمه‌ نیز به‌شمار نمی‌آید و تنها زیر متون دیگر قرار می‌گیرد.

اکثراً آندرلاین را در همه‌جای وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنیم و تقریباً همه ما با آن آشنا هستیم؛ اما دید گوگل و خزنده‌هایش به این موضوع متفاوت است. گوگل آندرلاین را به‌عنوان ترکیب‌کننده کلمات و خط فاصله hyphen (-) را به‌عنوان جداکننده کلمات در نظر می‌گیرد. در سئو «computer_hope» به‌عنوان «computerhope» و «computer-hope» به‌عنوان «کامپیوتر امید» در نظر گرفته می‌شود. بنا‌بر‌این، پیشنهاد می‌کنیم که برای جداسازی کلمات به‌جای آندرلاین، از خط فاصله استفاده کنید. بدیهی است که استفاده از آندرلاین میان کلمات ممکن است خوانایی کلمه را برای انسان‌ها آسان‌تر کند؛ اما خزنده‌های گوگل این موضوع را بررسی نمی‌کنند و باید از هرکدام در جای خود استفاده کنید.

برای آشنایی کامل با انواع ریدایرکت و تاثیر آن در سئوی وبسایت مقاله‌ی زیر را بخوانید.

انواع ریدایرکت در سئو

آدرس وب‌سایت یکی از عوامل مهم‌ سئو

آدرس یا URL وب‌سایت یکی از عوامل مهم‌ سئوست که می‌تواند تأثیر زیادی روی رده‌بندی وب‌سایت بگذارد. آدرس وب‌سایت مطلوب چندین ویژگی عالی دارد که همگی به بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند:

  • بهینه و خوانا: آدرس وب‌سایت مناسب باید بهینه و خوانا باشد تا کاربران و گوگل آن را به‌خوبی بخوانند و درک کنند. همچنین، باید دسته‌بندی وب‌سایتتان را نشان دهد و جزئیاتی کلی از آن صفحه را بیان کند.
  • پیوند‌سازی: آدرس‌هایی که به‌درستی نوشته شده باشند، وقتی آن‌ها را کپی می‌کنیم و جای دیگر قرار می‌دهیم، هنوز کار می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، آدرس شما نباید حاوی کاراکترهایی باشد که اپلیکیشن‌های دیگر از آن‌ها پشتیبانی نکنند یا کاربرد دیگری داشته باشد که پیوند‌سازی لینک را خدشه‌دار کند.
  • رتبه‌بندی: URL نیز یکی از عوامل تأثیر‌گذار بر رتبه‌بندی گوگل است. بهتر است آدرس‌های وب‌سایت برای بهینه‌سازی سئو ارتباط کلی با مطلب مدنظرتان را بیان کنند. نکته دیگر اینکه آدرس‌های وب‌سایت باید با صفحه مدنظرتان مرتبط باشند.
  • ساده و مختصر: آدرس صفحات وب‌سایت باید ساده و مختصر باشد. استفاده از آدرس‌های طولانی اصلاً برای کاربران و گوگل جذاب نیست و روی سئو شما تأثیر منفی می‌گذارد.
  • از حروف کوچک استفاده کنید: سعی کنید در تمام محتوای وب‌سایت خود از حروف کوچک بهره ببرید و به‌هیچ‌عنوان از حروف بزرگ استفاده نکنید. حروف کوچک و بزرگ دو کاراکتر کاملاً مجزا هستند که هرکدام صفحه‌ای جدید ایجاد می‌کنند و ممکن است شما یک موضوع ثابت را در دو URL متفاوت داشته باشید. برای مثال، moz.com/Blog و moz.com/blog دو صفحه کاملاً جدا، اما دراصل بلاگ وب‌سایت هستند.
  • آدرس وب‌سایت نباید تغییر کند: بهتر است آدرس وب‌سایت و صفحات خود را به‌طورقطعی ثبت کنید. ناگفته نماند تغییر آدرس ممکن است زمان‌بر باشد و روی سئو شما تأثیر مثبت یا منفی بگذارد.

عوامل موثر بر سئو

آیا انتخاب اسم سایت روی سئو تاثیر دارد؟

بررسی سئو استفاده از آندرلاین یا خط فاصله در URL 

گوگل عاشق سادگی و خوانایی است و هرچه URLهای شما خواناتر و ساده‌تر باشند، خزنده‌هایش آن‌ها را سریع‌تر و بهتر بررسی می‌کنند. این یعنی هرچه انسان‌ها آدرس وب‌سایت را بهتر بخوانند، گوگل نیز آن‌ها را بهتر می‌خوانند.

همان‌طور‌که گفتیم، استفاده از خط فاصله به‌جای آندرلاین تأثیر مثبتی بر سئو شما می‌گذارد. این قانون در مبحث آدرس وب‌سایت یا URL صفحات وب‌سایت نیز صدق می‌کند و بهتر است برای جداسازی کلمات، از خط فاصله استفاده کنید. با این کار خوانایی بیشتری به کاربران و خزنده‌های گوگل می‌دهید.

خزنده‌های گوگل URLهای پیچیده که با کاراکترهای غیرضروری پر شده‌اند، دوست ندارند. اگر به‌درستی از خط فاصله در URL وب‌سایت استفاده نکنید، سیستم مدیریت محتوا به‌صورت خودکار فضای خالی بین کلمات قرار می‌دهد که در URL وب‌سایت با %20 نمایش داده می‌شود و این اصلاً برای سئو مفید نیست. برای اینکه خواندن فایل‌ها و URLهای شما برای انسان‌ها و خزنده‌های گوگل آسان‌تر باشد، باید از خط فاصله به‌جای هر علامت دیگر استفاده کنید.

آنچه باید درباره فایل Robots.txt و تاثیر آن در سئو بدانید را در مقاله‌ی زیر بخوانید.

فایل robots.txt چست؟

بررسی سئو استفاده از خط فاصله یا آندرلاین در دامنه وب‌سایت

هنگام خرید دامنه، به‌دنبال دامنه‌ای باشید که درکنار سادگی، عنوان کسب‌و‌کار شما را بیان کند. استفاده از خط فاصله یا آندرلاین در نام دامنه به چند دلیل اصلاً توصیه نمی‌شود:

  • اکثر مردم به دامنه‌های بدون خط فاصله عادت دارند و ایجاد چنین دامنه‌هایی ممکن است به اعتبار و وب‌سایت شما لطمه بزند.
  • استفاده از آندرلاین در نام دامنه غیرمجاز است و نمی‌توانید دامنه خود را با آندرلاین تلفیق کنید؛ اما استفاده از خط فاصله در نام دامنه مجاز است.
  • تبلیغ صوتی یا خواندن نام دامنه کمی برای افراد دشوارتر می‌شود. همچنین، هنگامی که می‌خواهند نام دامنه شما را به کسی بگویند، دچار مشکل می‌شوند.
  • استفاده از خط تیره در صفحه‌کلیدهای گوشی‌ها کمی دشوارتر از نوشتن متن معمولی است و مردم نوشتن آدرس دامنه‌های بدون خط فاصله را ترجیح می‌دهند.
  • آندرلاین و خط فاصله دو کاراکتر کاملاً متفاوت هستند؛ اما درظاهر شباهت زیادی به یکدیگر دارند. کاربران هنگام به‌خاطر‌سپردن آدرس وب‌سایت ممکن است آن‌ها را با یکدیگر جا‌به‌جا بخوانند.

درنهایت، استفاده از خطوط فاصله و آندرلاین و هر نوع کاراکتر دیگر در نام دامنه و URL وب‌سایت را پیشنهاد نمی‌کنیم.

استفاده از خط تیره در دامنه

استفاده از خط فاصله و آندرلاین در سئو چه تاثیری دارد؟

جایگزین خط فاصله در سئو

خطوط فاصله یا خط تیره ازجمله کاراکترهای شناخته‌شده دنیا هستند که گوگل و انسان‌ها نیز آن را به‌خوبی شناسایی می‌کنند؛ اما گاهی ممکن است بخواهید از کاراکترهای دیگر استفاده کنید که لطمه‌ای به سئو شما وارد نشود. کاراکترهای جایگزین دیگر نیز برای سئو و گوگل معنی همان خط فاصله را می‌دهند. کاراکتر به‌علاوه (+) نیز به‌صورت فاصله در مرورگرها شناخته می‌شود. از این به‌بعد، می‌توانید درصورت نیاز به‌جای کاراکترهای خطوط فاصله، از به‌علاوه (+) استفاده کنید. دقت کنید تایپ علامت به‌علاوه (+) کمی سخت‌تر از علامت خط فاصله است و احتمال دارد بر سئو وب‌سایت شما تأثیر بگذارد.

جمع‌بندی

در این مقاله، به سوال آندرلاین چیست پاسخ داده شد و با خط فاصله Em dash، خط فاصله En dash و… به‌طور‌کامل آشنا شدید و با مشاهده مثال‌های متفاوت، کاربرد هریک از آن‌ها را به‌خوبی درک کردید. ازآن‌جاکه هر علامت نگارشی استفاده خاص خود را دارد و معنای خاصی می‌دهد، مجبور‌ید برای بهبود خوانایی و سئو وب‌سایت خود از قوانین پیروی کنید. خط فاصله و آندرلاین هرکدام معانی خاص خود را دارند و از دید گوگل و خزنده‌هایش، بهتر است بین کلمات از خط فاصله استفاده شود تا کلمات در جای خود معنی واقعی‌شان را بدهند.

در قدم بعد، پیشنهاد می‌کنیم با نوشتن محتوای مناسب برای وب‌سایت و شیوه استفاده هرکدام از علائم نگارشی در وب‌سایت آشنا شوید و از هرکدام که معقول‌تر و بهتر است، استفاده کنید. گوگل نیز خواسته‌های کاربران و انسان‌ها را در نظر می‌گیرد و استفاده صحیح و بجای علائم نگارشی قطعاً روی سئو وب‌سایتتان تأثیر خواهد گذاشت.

سؤالات متداول

۱. آیا استفاده از آندرلاین در URL برای سئو ضرر دارد؟

بله، بهتر است در URL و دامنه وب‌سایت خود برای جداسازی کلمات از خط فاصله یا Dash استفاده کنید.

۲. آیا استفاده از خط فاصله یا Dash در URL برای سئو ضرر دارد؟

خیر، خزنده‌های گوگل به‌راحتی خط فاصله یا Dash را شناسایی می‌کنند و کلمات قبل و بعد آن را به‌خوبی تشخیص می‌دهند.

۳. تفاوت آندرلاین و خط فاصله در سئو چیست؟

آندرلاین به‌عنوان چسبنده کلمات استفاده می‌شود و گوگل کلمات قبل و بعد آن را به‌عنوان یک کلمه در نظر می‌گیرد. درمقابل، خط فاصله به‌عنوان فاصله‌دهنده کلمات استفاده می‌شود و گوگل کلمات قبل و بعد آن را به‌عنوان دو کلمه جدا در نظر می‌گیرد.

۴. آیا می‌توانیم از آندرلاین در نام دامنه وب‌سایت استفاده کنیم؟

خیر، طبق بخشنامه RFC 1035 که فقط حروف و اعداد و خط فاصله را مجاز می‌داند، استفاده از آندرلاین غیرممکن است.

۵. آیا می‌توانیم از آندرلاین در آدرس وب‌سایت یا URL استفاده کنیم؟

بله، شما می‌توانید تقریباً از تمامی علائم نگارشی در آدرس وب‌سایت خود استفاده کنید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم