چگونه مانند یک حرفه ای در گوگل سرچ کنیم؟

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
جمعه 21 مهر 1391
مطالعه: ۱۵ دقیقه ۰ نظر ۲۲۲۲ بازدید

جستجو در گوگل نیز قواعد و شرایط خاص خود را دارد. تکنیک‌های سرچ google می‌توانند به شما کمک کنند تا در زمان کم‌تری به چیزی که می‌خواهید برسید. احتمالاً برای شما پیش‌آمده که گاهی هر چه یک عبارت خاص را جستجو می‌کنید مواردی مشابه به آن و یا گاهی متفاوت از آن موضوع به شما نمایش داده می‌شود.

شما می‌توانید با اعمال کاراکترها از جستجوی نامرتبط جلوگیری کنید. به‌هرحال این موتور جستجو هر چیزی که مشابه عبارت به‌کاررفته در کلمه کلیدی باشد را به نمایش می‌گذارد. اگر شما برخی تکنیک‌های سرچ گوگل را بیاموزید می‌توانید در مدت‌زمان کم‌تر به نتیجه برسید البته تعداد این دستورها، تکنیک‌ها و روش‌ها زیاد است اما سعی می‌کنیم مفیدترین، پراستفاده‌ترین و کلیدی‌ترین تکنیک‌های سرچ google را به شما بیاموزیم.

1. جستجو در گوگل بر اساس فرمت فایل یا داده

یکی از بزرگ‌ترین نیازهای کاربران در دنیای وب و گوگل یافتن فایل و یا داده‌هایی با فرمت‌های خاص است. تصور کنید که به دنبال یافتن و دانلود یک کتاب پی‌دی‌اف با زمینه و محوریت موضوعی خاص هستید. برخی سایت‌ها صفحه دانلود خود را در معرض ایندکس google قرار می‌دهند.

آموزش جستجو در گوگل

تکنیک فرمت برای سرچ بهتر در گوگل

مثلاً وقتی کتاب پنجم دبستان را در اینترنت جستجو کنید ممکن است آدرس‌هایی در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند که در کنار عنوان و کلمه کلیدی آن‌ها یک عبارت pdf و یا هر فرمت دیگری قرار گرفته باشد. در این صورت باید بدانید که شما با کلیک روی این لینک‌ها به صفحه دانلود فایل ارجاع داده می‌شوید. در نتیجه دستور آن به این شکل است:

آموزش سئو Filetype: pdf

درصورتی‌که کتابی با این فرمت در دسترس باشد در نتایج اول جستجو قابل‌مشاهده خواهد بود و شما به‌راحتی می‌توانید از این طریق آن را دانلود کنید.

2. جستجو در google بر اساس موقعیت مکانی (لوکیشن)

یکی دیگر از تکنیک‌های سرچ گوگل استفاده از یک موقعیت مکانی و جغرافیایی خاص و یا جستجو بر اساس لوکیشن است. بر این‌ اساس شما موقعیت مکانی جستجو را فیلتر می‌کنید و موتور جستجوی گوگل صرفاً بر اساس موقعیت روی نقشه عبارت و شهری که آن را وارد کرده‌اید نتایج را به شما نشان می‌دهد. منطقی است که کسب‌وکارهای محلی نیز روی نقشه google در دسترس شما قرار بگیرند و بتوانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. ساختار کلی این مدل جستجو به این صورت است:

پیتزا loc:Tehran

یعنی نخست عبارت کلیدی و یا کلیدواژه جستجوی خود را وارد نموده و سپس از loc: و آدرس و محل موردنظر استفاده می‌کنید. البته اگر موارد قابل نمایش روی این آدرس در دسترس نبود google موقعیت‌های نزدیک‌تر را به شما نمایش می‌دهد و منطقی است که در تمامی موارد عملکرد درستی نداشته باشد و شما را با مشکل مواجه کند.

سرچ لوکیشن در گوگل

3. یافتن عبارت خاص در لینک سایت‌ها

تصور کنید که شما در سایت سازمان سنجش به دنبال لینک ثبت‌نام کنکور ارشد هستید در این صورت اگر این سایت از کلمات کلیدی فارسی ثبت‌نام کنکور یا ارشد در آدرس URL یا همان پیوند یکتای خود استفاده کرده باشد. در این صورت می‌توانید جستجو را دقیقاً بر همین اساس و بر مبنای یافتن آن انجام دهید.

برای این کار شما می‌توانید از دستور:allinurl استفاده کنید. این عبارت را به همراه یک دو نقطه وارد نموده و سپس کلمه کلیدی خود را درج می‌کنید مثلاً خریدهاست، خرید سرور اختصاصی و یا هر مورد دیگری که نیاز دارید آن را در لینک URL وب‌سایت‌ها پیدا کنید. این روش برای افرادی است که در تکنیک‌های سرچ گوگل به دنبال روشی برای یافتن سریع‌تر یک صفحه خاص هستند که نمی‌دانند در عنوان آن چه کلماتی به‌کاررفته و یا این که صرفاً می‌خواهند جستجو را براین‌اساس انجام دهد.

4. جستجو بر اساس هشتگ‌ها در گوگل

هشتگ‌ها امروزه روشی خلق شده توسط فعالان شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد کمپین هستند. ازاین‌رو وقتی در اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و… عبارتی را با یک علامت # یا همان هشتگ قبل از آن جستجو کنید تمامی پست‌های مرتبط با آن به نمایش درمی‌آید. چنین قابلیتی در موتورهای جستجو نیز وجود دارد.

شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از یک علامت هشتگ، عبارت موردنظر را در google جستجو کنید. در این صورت نتایج مرتبط با آن عموماً در مخزن جستجوی توییتر، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی که از هشتگ پشتیبانی می‌کنند به نمایش درمی‌آید و به‌طورکلی قابلیت جالبی است. برای جداکردن عبارات و کلمات نیز می‌توانید به‌جای فاصله از – یا خط زیر (آندرلاین) استفاده کنید.

چگونه در گوگل سرچ کنیم؟

سرچ در google با هشتگ

5. جستجوی نسخه کش سایت‌ها

یکی دیگر از تکنیک‌های سرچ گوگل مربوط به جستجوی کش سایت‌ها است. براین‌اساس شما می‌توانید به‌راحتی ورژن‌های کش مختلف یک سایت را در آخرین به‌روزرسانی‌های آن مشاهده کنید.

درصورتی‌که در google به دنبال نسخه کش و ذخیره شده روی حالت کش سایت‌ها هستید می‌توانید ابتدا عبارت cache: و سپس آدرس سایت را وارد کنید. در این صورت صفحاتی که در این موتور جستجو ایندکس و روی حالت کش قرار گرفته‌اند به تفکیک زمان به شما نمایش داده می‌شوند. به‌طورکلی این امکان می‌تواند مناسب کسانی باشد که به دنبال نسخه قدیمی از یک مطلب در سایت هستند. همین‌طور این روش می‌تواند سبب شود که شما با استفاده از دستور کش صفحه‌های ذخیره شده در حالت کش یک وب‌سایت در روزهای گذشته را مشاهده فرمایید.

6. استفاده از منوی Tools سرچ گوگل

در ادامه مبحث تکنیک‌های سرچ google به سراغ ابزارهایی که گوگل خیلی ساده، آن‌ها را در صفحه اصلی در دسترس شما قرار داده است می‌رویم. این ابزارها با عنوان Tools در بالای منوی هر جستجو نمایش داده می‌شوند. وقتی روی این گزینه کلیک یا تپ می‌کنید دو حالت جستجو در دسترس شما قرار می‌گیرد. برای جستجوی حرفه‌ای و پیروی از تکنیک‌های سرچ گوگل، روی گزینه Any Time کلیک کنید. می‌بینید که در این حالت می‌توانید بازه زمانی نتایج جستجو از هر زمان، ساعت گذشته، 24 ساعت گذشته، هفته و ماه پیش و حتی سال پیش و یا تغییر و قراردادن روی یک رنج خاص را مورداستفاده قرار دهید.

علاوه‌برآن می‌توانید نوع جستجوی کلمه‌به‌کلمه را نیز انتخاب کنید که دقیقاً کاراکترها را در جستجو مورداستفاده قرار می‌دهد و به‌نوعی جستجوی دقیق‌تر است. البته این قسمت صرفاً محدود به حالت All یا جستجوی تمام محتواها نیست. در کنار آن اگر Images یا جستجوی عکس‌ها را در گوگل انتخاب کنید می‌بینید که گزینه‌های بیشتری برای سفارشی‌سازی محتوای موتور جستجو در اختیار شما قرار می‌گیرد.

سرچ در گوگل با استفاده از tools

سرچ حرفه ای در google با کمک ابزارها یا tools

می‌توانید سایز عکس را از حالت هر سایز، بزرگ، معمولی و آیکون، رنگ آن را بر اساس سیاه‌ و سفید، نوع و فرمت کلی تصویر و حتی زمان و قوانین کپی‌رایت را نیز مشخص کنید. به‌هرحال چند وقتی است که گوگل روی مسئله کپی‌رایت تمرکز بیشتری گذاشته و به‌صورت مستقیم اجازه دانلود تصاویر را در برخی مواقع که روی آن قانون کپی‌رایت اعمال شده باشد به شما نمی‌دهد.

در ادامه تکنیک‌های سرچ google این حالت حتی در جستجوی ویدئو، کتاب، اخبار و… نیز وجود دارد. مثلاً در بخش جستجوی ویدئو می‌توانید مدت‌زمان ویدئو، کیفیت و یا سورس و منبع آن را جستجو کنید.

7. یافتن وب‌سایت‌های مشابه

تصور کنید که قصد استفاده از خدمات یک وب‌سایت را دارید اما به هر دلیلی در دسترس شما نیست و یا به شما اجازه ساخت اکانت را نمی‌دهند. در این وضعیت شما می‌توانید از دستور جستجوی related: استفاده کنید. در جلوی دو نقطه شما می‌توانید آدرس سایت و یا کلمه کلیدی مربوط به سایت را وارد کنید. مثلاً قصد استفاده از خدمات الکسا را دارید که می‌توانید به این صورت زیر عمل کنید:

related: alexa.com

در این صورت google سایت‌هایی که مشابه با همین محور فعالیت کار می‌کنند و یا این که خدمات مشابهی در راستای الکسا ارائه می‌دهند را به شما نمایش می‌دهد. حتی روی سرویس‌ها و سایت‌های ایرانی نیز می‌توانید این کار را انجام دهید و هیچ محدودیتی نیز در این مورد مشاهده نمی‌شود. تکنیک‌های سرچ گوگل البته به همین عبارات منتهی نمی‌شود بلکه شما می‌توانید یک کلمه کلیدی خاص را نیز در آدرس سایت‌ها جستجو کنید.

8. جستجوی کلمه کلیدی یک سایت

تکنیک‌های سرچ گوگل برای متخصصان سئو نیز بسیار حیاتی و مهم است. شما به‌عنوان توسعه‌دهنده صفحات وب، برنامه‌نویس، متخصص سئو و یا فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیاز به یادگیری این اصول و تکنیک‌های سرچ گوگل و یا دیگر ابزارهای آن خواهید داشت. احتمالاً برای شما پیش‌آمده است که به دنبال تمامی صفحات یک سایت با یک عبارت کلیدی مشخص باشد یعنی این عبارت کلیدی در تمام این صفحه‌ها به‌کاررفته باشد. در این صورت می‌توانید بر اساس زیر عمل کنید:

site:yoursite.com و پس از آدرس سایت “” و عنوان کلمه کلیدی را وارد کنید.

مثل: site:sanjesh.org “کنکور” همان‌طور که خاطرنشان شدیم در این وضعیت google تمامی صفحاتی که در این سایت ایندکس شده‌اند و این عبارت کلیدی درون آن‌ها به‌کاررفته است را جستجو و در صفحات نمایش خود در دسترس شما قرار می‌دهد.

9. مشاهده تمام صفحات ایندکس شده یک سایت

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده است که سایتی را راه‌اندازی کرده و به دنبال بررسی این مسئله هستید که آیا این سایت و URL توسط موتورهای جستجو ایندکس شده است و یا این که چند صفحه ایندکس از سایت شما در دسترس google قرار گرفته است؟

 جستجوی پیشرفته گوگل

تنظیمات جستجوی گوگل برای یافتن صفحات یک سایت خاص

به جهت انجام این کار می توانید با استفاده از دستور site:yousite.com این کار را انجام دهید. به‌جایی yoursite.com آدرس سایت موردنظر یا سایت خودتان را وارد کنید. گوگل در این حالت تمامی صفحاتی که از این سایت ایندکس کرده است را در دسترس شما قرار می‌دهد و از این طریق می‌توانید جستجوی دقیق‌تری داشته باشید یا اگر به دنبال یک پست و یا مقاله خاص از یک سایت و یا سایت خودتان در google هستید می‌توانید پس از آدرس سایت، عبارت کلیدی را نیز وارد کنید.

10. جستجوی عکس در گوگل

در نهایت یکی دیگر از تکنیک‌های کاربردی گوگل امکان آپلود مستقیم یک عکس از حافظه دستگاه شما و یا یک آدرس و جستجو بر اساس آن است. این الگوریتم و ربات جستجو تقریباً کم خطا عمل می‌کند البته باید مشابه تصاویر آن در اینترنت و موتور جستجو در دسترس باشد.

تصور کنید که شما قصد دانلود ورژن اصلی و دیجیتال یک پوستر و یا عکس خاص را دارید که می‌توانید با استفاده از دوربین موبایل خود از آن تصویر تهیه کرده و سپس بر اساس تکنیک‌های سرچ گوگل، در آدرس image.google.com آن را در حالت جستجو بر اساس عکس با کلیک روی آیکون دوربین سرچ کنید.

در این حالت دو گزینه در دسترس شما قرار می‌گیرد. در یکی از آن‌ها می‌توانید لینک مستقیم عکس و در حالت دیگر قادر هستید که تصویر را از حافظه دستگاه خود دانلود کنید. در نهایت گوگل تصاویر مشابه را درصورتی‌که ربات آن قدرت تشخیص داشته باشد بر این‌ اساس جستجو می‌کند.

11. حذف عبارات از جستجوی google

ترفند و تکنیک‌های سرچ گوگل زیاد است. یکی دیگر از مهم‌ترین‌ها در این زمینه حذف عبارت از جستجو خواهد بود. تصور کنید که قصد جستجو در مورد ذوب‌آهن اصفهان را دارید در این صورت مایل نیستید که جستجوهای مرتبط با تیم باشگاهی و فوتبال این شرکت در دسترس شما قرار بگیرد. در این حالت می‌توانید به این صورت جستجو کنید: ذوب‌آهن اصفهان –فوتبال

یعنی به google اجازه نمی‌دهید که عبارات مرتبط با تیم فوتبال این مجموعه و کارخانه را نمایش دهد. البته گاهی ممکن است بنا به ایندکس‌ها و استفاده از کلمات کلیدی خاص این مشکل رخ دهد اما به‌طورکلی جستجو در دیگر حوزه‌ها انجام خواهد شد و تا جایی که ممکن است صفحات مربوط به تیم فوتبال، اخبار فوتبالی و یا باشگاه فوتبال این مجموعه نمایش داده نمی‌شود.

12. جستجوی دقیق و حرفه‌ای عبارات در گوگل

یکی از مهم‌ترین، کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین تکنیک‌های سرچ گوگل، مربوط به جستجوی عبارات کلیدی درون کوتیشن یا همان نقل‌قول است. تصور کنید که شما قصد جستجوی عبارت خرید آیفون 13 را دارید اما مایلید که این جستجو صرفاً محدود به یک مدل شود و جستجوهایی نظیر آیفون 13 پرو، آیفون 13 پرو مکس و… در صفحه‌نمایش جستجوی گوگل قرار نگیرد. در این حالت می‌توانید از “” یا همان دو نقل‌قول استفاده کنید و سپس می‌بایست که عبارت کلیدی خود را درون این دو نقل‌قول قرار دهید.

می‌بینید که گوگل تنها وب‌سایت‌هایی را به نمایش می‌گذارد که دارای این عبارات کلیدی هستند. البته بازهم ممکن است سایت‌هایی به نمایش درآیند که عبارت‌های دیگر را نیز به‌عنوان صفحه مرتبط و یا تگ در دسترس ایندکس گوگل قرار داده باشند اما به‌طورکلی این حالت مناسب کسانی است که می‌خواهند صرفاً در یک محدوده عبارت خاص جستجو کنند.

13. جستجوی آب و هوا در google

و در نهایت آخرین تکنیک‌های سرچ گوگل که به شما معرفی می‌کنیم جستجوی آب‌وهوای یک موقعیت و لوکیشن خاص است. برای این کار کافی است که نام استان و یا شهر را به لاتین به همراه عبارت weather جستجو کنید. مثلاً اگر قصد جستجوی آب‌وهوای گیلان را دارید. عبارت Guilan Weather را جستجو نمایید. در این صورت گوگل به شما آب‌وهوای این موقعیت بر ساس ساعت و روز و همین‌طور میزان وزش باد و… را نمایش می‌دهد.

تنظیمات جستجوی گوگل

گوگل فارسی جستجوی پیشرفته آب و هوا در گوگل

جمع بندی

جستجوی حرفه ای در گوگل به کاربران کمک زیادی می کند چرا که آن ها بیشتر وقت خود را صرف سرچ در این سیستم می‌کنند. گوگل امکانات زیادی دارد اما در طول چند سال اخیر دریافت نتایج جستجوی دقیق و کاربردی در آن کمی سخت شده است. در این حالت می‌توانید از دستورات و تکنیک‌های سرچ گوگل استفاده کنید که به‌واسطه آن‌ها قادر هستید سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسید. این تکنیک‌ها در این مقاله به‌صورت بند به بند توضیح داده شده و قابل استناد و استفاده هستند و به‌هیچ‌عنوان روی زبان فارسی و یا لوکیشن کشورمان محدودیتی ندارند.

علائم، کدهای دستوری و یا عبارات و کاراکترهای خاصی وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید جستجوهای دقیق‌تری را در گوگل انجام دهید. در این صورت می‌توانید از اپراتورهای سرچ گوگل استفاده کنید که معمولاً به آن تکنیک‌های سرچ گوگل می‌گویند. این تکنیک ها به وبمسترها، علاقه‌مندان به جستجوی حرفه‌ای، متخصصین سئو و فعالان حوزه دیجیتال و همه افراد کمک می کنند. در ادامه به بررسی چند پرسش مهم و شرح پاسخ در مورد آن‌ها در انواع تکنیک‌های سرچ گوگل می‌پردازیم.

سؤالات متداول

1. نحوه جستجو بر اساس لوکیشن در گوگل چگونه است؟

برای جستجو بر اساس موقعیت جغرافیایی در گوگل، در انتهای هر صفحه جستجو می‌توانید موقعیت مکانی را انتخاب کنید و یا این که لوکیشن خود را به‌روزرسانی کنید. در این صورت اگر عبارت رستوران را در گوگل جستجو فرمایید با کسب‌وکارهایی روبرو می‌شوید که محدوده محل زندگی شما هستند در غیر این صورت گوگل پر جستجو ترین را به نمایش می‌گذارد.

2. محاسبات ریاضی با google چگونه انجام می‌شود؟

درصورتی‌که قصد استفاده از ماشین‌حساب را دارید گوگل این امکان را هم در صفحه جستجو و هم در منوی CALC خود در اختیار شما قرار داده است. اگر CALC را جستجو کنید یک ماشین‌حساب حرفه‌ای در دسترس شما قرار می‌گیرد که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد. بعلاوه می‌توانید عبارت ریاضی را به‌صورت مستقیم در گوگل جستجو کنید. مثلاً 300+500

3. چگونه می‌توان در جستجوی گوگل مقایسه کرد؟

تصور کنید که قصد جستجو بین دو فروشگاه اینترنتی را دارید. در این صورت می‌توانید نام آن‌ها را تایپ نموده و سپس یک عبارت لاتین OR میان آن‌ها قرار دهید. در این صورت موتور جستجوی گوگل بر اساس دستوری که به آن می‌دهید صرفاً این دو سایت و صفحات آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد و این قابلیت در حال حاضر برای زبان فارسی نیز در دسترس است.

4. چگونه آب‌وهوا را با موتور جستجوی گول بررسی کنیم؟

نام استان و یا شهر را به لاتین به همراه عبارت weather جستجو کنید. مثلاً: Guilan Weather

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم