انواع ریدایرکت و تاثیر آن در سئوی وبسایت

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
شنبه 22 خرداد 1400
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۲۶۰۸ بازدید

وب سایت ها به طور معمول ساختار خود را تغییر می دهند، صفحاتی را حذف می کنند و گاها از یک دامنه به یک دامنه دیگر منتقل می شوند. مدیریت صحیح ریدایرکت ها در پیشگیری از افت جایگاه و از دست دادن رتبه سایت نقش حیاتی دارد و به موتور های جستجو کمک می کند بهتر فعالیت های شما را درک کنند. ریدایرکت ها دارای یک کد وضعیت می باشند که با شماره 3 آغاز می شود (به عنوان مثال چیزی مشابه 3xx). لازم به ذکر است که 100 کد وضعیت مختلف وجود دارند اما تنها تعداد کمی از آن ها داده های خاصی را در خود دارند. در این آموزش ریدایرکت های مربوط به سئو را به طور کامل پوشش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت روشی است که کاربران و موتور های جستجو را از آدرسی که نخست قصد اتصال به آن داشتند، به آدرس URL جدیدی هدایت می کند. سه مورد از بهترین و متداول ترین ریدایرکت ها به شرح زیر هستند:

  •  301: به طور دائم انتقال پیدا کرده است (برای سئو این مورد پیشنهاد می شود)
  •  302: به طور موقت انتقال پیدا کرده است
  •  Meta Refresh

ریدایرکت 301 (انتقال دائمی)

301 نوعی ریدایرکت دائمی است که تمام امتیاز لینک (قدرت رده بندی سئو) را به آدرس جدید منتقل می کند. 301 به کد وضعیت HTTP برای این نوع ریدایرکت اشاره دارد. در بیشتر مواقع، ریدایرکت 301 بهترین متد برای قرار دادن یک ریدایرکت در وب سایت می باشد.

ریدایرکت 302 (انتقال موقتی)

از ریدایرکت های 302 زمانی استفاده می شود که آدرس URL یک منبع به طور موقت تغییر یافته باشد. برخی از کارکنان شرکت گوگل ثابت کرده اند که در برخی موارد، ریدایرکت های 301 و 302 عملکرد و نتیجه مشابهی دارند اما شواهد ما نشان می دهند که هنگام انتقال دائمی صفحات، بهترین روش برای اطمینان از دریافت امتیاز کامل از موتور های جستجو و مرورگر ها، به کار گرفتن ریدایرکت 301 می باشد. این مسئله به این خاطر است که در تئوری، هر دو ریدایرکت 310 و 302 قادر به انتقال تمام امتیاز لینک می باشند اما مواردی نیز وجود دارد که ریدایرکت 301 سیگنال قوی تری برای متعارف سازی به گوگل می فرستد. با این حال اگر انتقال موقت است، ریدایرکت 302 مناسب تر خواهد بود.

 

ریدارکت 301 و 302 چیست؟

redirect 301 302

ریدایرکت 307 (انتقال موقتی)

ریدایرکت 307 در حقیقت نسخه ارتقا یافته 302 می باشد. در بیشتر موتور های جستجو این ریدایرکت به عنوان همان 302 به حساب می آید. تنها مورد استثنا در آن زمانی است که محتوا واقعا به طور موقت به آدرس جدیدی منتقل شده است (چیزی نظیر مادام تعمیرات و نگهداری سایت) و سرور در حال حاضر با HTTP 1.1 سازگار معرفی شده است. از آن جایی که در نهایت، اطلاع از این که موتور جستجو صفحه ای را سازگار تشخیص داده است یا خیر غیر ممکن است، عموماَ توصیه می شود برای تمام محتوا هایی که به طور موقت به آدرس جدیدی انتقال یافته اند از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

Meta Refresh چیست؟

نوع دیگری از ریدایرکت ها Meta Refresh ها می باشند. این موارد به جای این که در سطح سرور اجرا شوند، در سطح صفحات اعمال می گردند. به طور معمول Meta Refresh ها سرعت پایینی دارند و برای سئو توصیه نمی شوند. متداول ترین شکل این ریدایرکت ها صفحه ای است با متن “اگر بعد از 5 ثانیه به صفحه مورد نظر منتقل نشدید، اینجا را کلیک کنید” به همراه یک شمارش معکوس 5 ثانیه ای. Meta Refresh ها نیز مانند همتایان خود امتیاز صفحه و لینک مربوطه را به آدرس جدید انتقال می دهند اما به سبب کاربردی نبودن و عدم انتقال امتیاز به طور کامل به عنوان یک تکنیک سئو توصیه نمی شوند. یک Meta Refresh می تواند به شکل زیر باشد:

<http-equiv="refresh" content="0; url=https://example.com/">

بهترین راهکار سئو

ریدایرکت کردن افراد از یک صفحه به یک URL دیگر روشی بسیار عام می باشد. هنگام انجام این کار، اطلاع از بهترین راهکار ها و تکنیک ها برای حفظ ارزش سئو به شدت حیاتی و لازم است.
نخستین مثال از این موضوع، هنگام مواجهه با یک مسئله ساده اتفاق می افتد: یک آدرس URL که باید به طور دائمی به آدرس دیگری منتقل شود.

برای انجام این کار گزینه های متعددی وجود دارد اما به طور کلی هم کاربران و هم موتور های جستجو ریدایرکت 301 را به سایر راهکار ها ترجیح می دهند. استفاده از 301 به مرورگر ها و موتور های جستجو نشان می دهد که صفحه مورد نظر به صورت دائمی به آدرس دیگری انتقال یافته است. موتور های جستجو این ریدایرکت را برای خود به گونه ای تفسیر می کنند که نه تنها صفحه مورد نظر تغییر مکان داده است بلکه محتوا – یا نسخه به روز شده آن – را می توان در آدرس URL جدید پیدا کرد. بدین ترتیب، موتور جستجو هر لینکی که مربوط به صفحه اولیه بوده را به آدرس جدید منتقل می کنند.

نکته

دقت داشته باشید که مادام انتقال یک صفحه به آدرس جدید، ممکن است مدتی زمان ببرد تا ریدایرکت 301 توسط موتور های جستجو شناسایی شده و اعتبار و ارزش سئوی محتوای سابق مجدد کشف شود. در صورتی که ربات های موتور جستجو به ندرت از این صفحه بازدید کنند و یا اگر آدرس URL جدید به سادگی قابل تشخیص نباشد، این فرآیند می تواند طولانی تر از حالت معمول نیز بشود.

گزینه های دیگر برای انتقال صفحات نظیر Meta Refresh ها می توانند جایگزین غیر مناسبی باشند چرا که به اندازه ریدایرکت 301 مطئمن و قابل اعتماد نیستند و نمی توانند به خوبی 301 امتیاز سئو، رده بندی آن و نتایج در موتور جستجوی مورد نظر را انتقال دهند.
منتقل کردن محتوا زمانی که یک سایت به کل، دامنه خود را تغییر می دهد و یا محتوا از یک دامنه به دامنه دیگر منتقل می شود پیچیده تر خواهد بود. به دلیل سوء استفاده هرزنامه نویس ها (اسپمر ها) و ظن موتور های جستجو، گاهی اوقات برای ریدایرکت های 301 میان دامنه ها، به چیزی بیشتر از شناسایی و ایندکس شدن نیاز باشد.

نحوه استفاده از ریدایرکت ها

امروزه جدید ترین سیستم های مدیریت محتوا (CMS) طرح ها و افزونه هایی را ارائه می کنند که به شما اجازه می دهند به راحتی ریدایرکت های 301 و 302 را مدیریت کنید. برای مثال RankMath یک افزونه رایگان وردپرسی است که یکی از قابلیت های اصلی آن ریدایرکت کردن صفحات می باشد. بسیاری از پلتفرم های هاستینگ و CDN نیز امکان مدیریت ریدایرکت ها از پنل مدیریتی خود را در اختیار شما قرار می دهند.

ریدایرکت 301 در .htaccess

یک راه ساده برای به کار گیری ریدایرکت ها از طریق فایل .htaccess است که بر روی سرور های Apache اجرا می شود. در ادامه چندی از متداول ترین همگذار ها برای ریدایرکت کردن را آورده ایم.

1. انتقال یک دامنه کامل به یک سایت جدید

Redirect 301 / http://www.example.com/

به جای http://www.example.com در مثال بالا آدرس دامنه جدید خود یا همان مقصد را وارد نمایید. این دستور، تمام صفحات موجود در وب سایت شما را از طریق ریدایرکت 301 به آدرسی که وارد کردید منتقل می کند.

2. انتقال یک صفحه تنها

Redirect 301 /oldpage/ http://www.example.com/newpage/

شما به کمک این دستور می توانید صفحه ای را به یک دامنه دیگر یا مکانی جدید روی سایت فعلی خود ریدایرکت کنید.

3. استفاده از Apache mod_rewrite

شما همچنین می توانید برای انتقال باز تر و دارای انعطاف بیشتر از Apache mod_rewrite در فایل .htaccess خود استفاده کنید. به طور مثال کدی که برای ریدایرکت کردن از دامنه غیر www به یک ساب دامین یا زیر دامنه www به کار می گیرید به شکل زیر است:

RewriteEngine on
RewriteBase /
rewritecond %{http_host} ^domain.com [nc]
rewriterule ^(.*)$ http://www.domain.com/$1 [r=301,nc]

ریدایرکت PHP

در زیر مثالی از ریدایرکت کردن از طریق PHP آورده شده است:

<?php
header("Location: https://www.example.com/", true, 301);
exit();
?>

ریدایرکت های جاوا اسکریپت

اگرچه از نظر فنی می توانید از JavaScript برای انتقال صفحات استفاده کنید اما به دلیل عدم بهینه بودن برای سئو توصیه نمی شود. آزمایش ها نشان داده است که گوگل ریدایرکت های جاوا اسکریپت را به عنوان 301 در نظر می گیرد اما این موضوع به صورت رسمی تأیید نشده است. از آن جایی که JavaScript از سوی کاربر اجرا می شود و به سمت سرور مربوط نیست، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل به درستی ریدایرکت شما را ایندکس کند. با این که استفاده از این روش توصیه نمی شود، کد دستور آن به شکل زیر است:

<script type="text/javascript"> function redirect1(){ window.location = "http://www.example.com/new-url/" } setTimeout('redirect1()', 5000); </script>

جمع بندی و نکات نهایی

ریدایرکت ها راهی برای انتقال افرادی که درخواست دسترسی به یک صفحه را دارند به آدرسی متفاوت است. دلیل استفاده از ریدایرکت ها می تواند تعمیرات موقت سرور یا انتقال دائمی سایت به یک دامنه دیگر باشد. هدف اصلی ریدایرکت ها ارائه تجربه خوب و مطلوب به کاربران و بازدید کنندگان می باشد. کاربران شما به جای این که با پیغام “صفحه مورد نظر یافت نشد” مواجه شوند، به صورت خودکار به آدرس جدید صفحه منتقل خواهند شد. در این مقاله از آموزش وردپرس پارس پک، به معرفی انواع ریدایرکت های 301،302،307، Meta Refresh، ریدایرکت جاوا اسکریپت، PHP مربوط به سئو و نحوه استفاده از آن ها پرداختیم.

سؤالات متداول

1. آیا ریدایرکت برای سئو ضرر دارد؟

در بیشتر موارد خیر اما اعمال نا صحیح ریدایرکت یا استفاده از انواع نا مطلوب آن می تواند رتبه سئوی شما را کمی کاهش دهد.

2. کدام صفحات به ریدایرکدت 302 نیاز دارند؟

به طور معمول هر گاه به هر دلیلی بخواهید به صورت موقت صفحه یا صفحاتی از سایت خود را به آدرس جدیدی منتقل کنید تا تعمیرات یا ارتقای لازم صورت بگیرد، توصیه می شود از این نوع ریدایرکت بهره ببرید.

3. چگونه یک صفحه را ریدایرکت کنیم؟

به منظور انجام این امر 2 راه پیش پای شماست. روش اول استفاده از کد های .htaccess است که در همین آموزش آوردیم و راه دوم به کار گیری افزونه های متعدد وردپرسی است که از این قابلیت برخوردار باشند.

4. چرا باید صفحات را ریدایرکت کنیم؟

با ریدایرکت کردن صفحاتی که آدرس آن ها تغییر پیدا کرده است، هم به ربات های موتور جستجو و هم به کاربران آدرس URL جدیدی ارائه خواهید داد. بدین ترتیب زمانی که سرور شما از دسترس خارج می شود، برای کاربرانتان تجربه ناخوشایندی پدید نخواهد آمد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم