فروشگاه ساز چیست؟ چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
سه‌شنبه 19 بهمن 1400
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۲۸۱ بازدید

فرشگاه ساز چیست؟ امروزه بسیاری از افراد علاقه دارند که یک فروشگاه اینترنتی داشته باشند و از آن کسب درآمد کنند. برای طراحی راحت و سریع یک فروشگاه اینترنتی، می‌بایست از یک فروشگاه ساز معتبر استفاده کنید.

ساختن یک فروشگاه اینترنتی بدون استفاده از فروشگاه‌ سازها نیاز به دانش‌های مختلفی دارد که بدون شک از عهده یک شخص و یا حتی یک تیم کوچک برنخواهد آمد. در این مقاله قرار است به معرفی کامل فروشگاه ساز و البته چگونگی ساختن یک فروشگاه اینترنتی بپردازیم.

فروشگاه ساز چیست؟

فروشگاه ساز ابزاری است که تمام کارهای مربوط به ساخت یک فروشگاه آنلاین بر روی آن انجام می‌شود. این ابزار و نرم‌افزار اصطلاحا Ecommerce نام دارند و در سال‌های اخیر کمک زیادی به فروشگاه‌داران کرده است.

برخی افراد نمی‌خواهند هزینه زیادی برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی بپردازند. حتی شاید تیم بزرگی برای ساخت فروشگاه ندارند. اما آنها به راحتی می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای، فروشگاه خود را بسازند.

لازم به ذکر است که برخی فروشگاه سازها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و خرید اشتراک آن‌ها غیر از پرداخت هزینه اضافی، هیچ حاصلی نخواهد داشت. در انتخاب فروشگاه ساز خود دقت زیادی به خرج دهید و بهترین و معتبرترین آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه برخی از معتبرترین فروشگاه سازهای آنلاین را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع فروشگاه‌ سازها

فروشگاه سازهای زیادی در جهان وجود دارند که به صورت کلی، به دو دسته اپن سورس (منبع باز) و غیر اپن سورس تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیحات بیشتری را در رابطه با این دو نوع به شما خواهیم داد.

1. فروشگاه ساز‌های اپن سورس (Open Source)

فروشگاه ساز رایگان اپن سورس

بررسی انواع فروشگاه ساز رایگان و اپن سورس

فروشگاه سازهای اپن سورس نسبت به غیر اپن سورسی امکانات بیشتری دارند و برای استفاده مناسب‌تر خواهند بود. این ابزار که به شما در ساختن فروشگاه اینترنتی کمک می‌کنند، منبع باز هستند.

منبع باز یا اپن سورس بودن آن‌ها باعث می‌شود که کد فروشگاه خود را در اختیار داشته باشید و بتوانید در آن تغییراتی ایجاد کنید. حتی امکانات در این فروشگاه سازها نسبت به نوع دیگر آن بیشتر است و به همین دلیل کاربران از فروشگاه سازهای اپن سورس استقبال بیشتری می‌کنند.

شما با استفاده از این نوع فروشگاه ساز می‌توانید اسکریپت‌های فروشگاه خود را تغییر دهید و امکانات مورد نیاز خود را به آن اضافه کنید.

از معروف‌ترین فروشگاه سازهای اپن سورس می‌توان به مجنتو اشاره کرد. البته معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین فروشگاه ساز اپن سورس، ووکامرس نام دارد.

اپن کارت هم دیگر فروشگاه ساز اپن سورس در جهان است که به تازگی توسعه نیافته و توجه زیادی به آن نخواهد شد. به همین دلیل ممکن است با استفاده از آن، امکانات زیادی در اختیارتان قرار نگیرد و یا امکانات آن به‌روز نباشند.

ووکامرس یک افزونه بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) است و امکانات زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد. انعطاف‌پذیری این سیستم به شما اجازه می‌دهد که قابلیت‌های زیادی را برای مدیریت فروشگاه اینترنتی خود در اختیار داشته باشید.

به طور کلی، محبوب‌ترین و بهترین سیستم فروشگاه ساز اینترنتی، همین ووکامرس است که با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس قابل استفاده خواهد بود.
در صورتی که قصد ساختن یک فروشگاه اینترنتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از ووکامرس استفاده کنید.

اگر قصد دارید از ووکامرس برای ساختن فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید، حتما از قالبی بهره بگیرید که با ووکامرس و امکانات آن منطبق و سازگار باشد. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شوید.

ووکامرس یا سایر فروشگاه‌سازها؟!

استفاده از فروشگاه ساز اپن سورس مزایای زیادی دارد. برای مثال، شما می‌توانید با نصب پلاگین‌های مختلف، امکانات بیشتری را در اختیار داشته باشید و مدیریت فروشگاه اینترنتی خود را به راحتی انجام دهید.

اگر به افزونه یا پلاگین‌های بیشتری برای مدیریت و ساختن فروشگاه آنلاین خود نیاز دارید، بهتر است از ووکامرس استفاده کنید. پلاگین‌هایی که برای فروشگاه ساز مجنتو یا اپن کارت وجود دارد نسبت به پلاگین‌های موجود برای ووکامرس، بسیار محدودتر هستند.

فروشگاه ساز ارزان ووکامرس

چرا بهترین فروشگاه سازی که می توانید انتخاب کنید ووکامرس است؟

2. فروشگاه سازهای غیر اپن سورسی

این نوع فروشگاه ساز، به شما اجازه دسترسی به کد فروشگاهتان را نمی‌دهد. در واقع شما نمی‌توانید کد فروشگاه خود را دریافت کنید و بر روی هاست خود راه اندازی نمایید.

فروشگاه سازهای غیر اپن سورس فقط به شما اجازه می‌دهند که عضوی از آن‌ها باشید و فروشگاه خود را با استفاده از ابزار و امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌دهند، بالا بیاورید.

از محبوب‌ترین و بهترین فروشگاه سازهای غیر اپن سورس می‌توان به WIX و شاپیفای اشاره کرد. یکی از مزیت‌های بزرگ این دو فروشگاه ساز نسبت به اکثر فروشگاه سازهای دیگر، وایت لیبل (Whitelabel) بودن آن‌ها است.

وایت لیبل بودن این دو فروشگاه ساز باعث می‌شود که فضای فروشگاه شما طوری به نظر برسد که گویی خودتان آن را ساخته اید. یعنی به کاربران نمایش داده نمی‌شود که شما در حال استفاده از خدمات چه فروشگاه سازی هستید و فروشگاه اینترنتی شما تقریبا مستقل به نظر خواهد رسید.

برای استفاده از خدمات این سیستم‌ها، شما باید هزینه مشخصی را بپردازید. هزینه با توجه به نوع امکاناتی که دریافت می‌کنید، متفاوت خواهد بود. فروشگاه سازهای ایرانی غیر اپن سورس مشابه با WIX و شاپیفای، سازیتو و سبد خرید نام دارند که جزء ابزار و سیستم‌های معروف ساخت فروشگاه اینترنتی در ایران هستند که از خدمات آن‌ها براحتی بهره خواهید برد.

توجه داشته باشید که در این نوع فروشگاه سازها، تمام اجزای ساخت یک فروشگاه از جمله سرور در اختیار خود سیستم خواهد بود و به شما فقط یک داشبورد برای مدیریت فروشگاهتان داده می‌شود.

معایب استفاده از فروشگاه ساز غیر اپن سورس

اصلی‌ترین مشکلی که باعث می‌شود برخی افراد از خدمات فروشگاه ساز غیر اپن سورس استفاده نکنند این است که کد فروشگاه در اختیار سیستم و سرور آن سیستم خواهد بود. با توجه به این مورد، شما دیگر نمی‌توانید امکاناتی را به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید و باید تابع تصمیمات آن فروشگاه ساز باشید.

یکی دیگر از معایب استفاده از این نوع فروشگاه ساز این است که شما نمی‌توانید به راحتی فروشگاهتان را از سیستمی به سیستم دیگر منتقل کنید. برای مثال، برای اینکه فروشگاه خود را از شاپیفای به WIX انتقال دهید، فرآیند بسیار یچیده و سختی را باید طی کنید.

در این نوع فروشگاه سازها، هرچه فروشگاه اینترنتی شما بزرگ‌تر و گسترده‌تر شود، هزینه نگهداری آن بالاتر خواهد رفت و باید پول بیشتری را بابت اشتراک به سیستم فروشگاه ساز غیر اپن سورس پرداخت نمایید.

مزایای استفاده از فروشگاه ساز اپن سورس

البته در کنار معایب استفاده از این نوع فروشگاه ساز، می‌توانیم به مزایای آن هم اشاره کنیم. اینکه دغدغه کدنویسی و البته نگهداری سرور فروشگاهتان را نداشته باشید را می‌توان جزء مزایا و محاسن استفاده از فروشگاه ساز غیر اپن سورس به حساب آورد.

چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز ارزان

همانطور که گفته شد، می‌توانید با استفاده از یک فروشگاه ساز، برای ساخت فروشگاه اینترنتی یا سایت فروشگاهی خود اقدام کنید. در ادامه به صورت مختصر توضیحی درباره روش ساخت فروشگاه اینترنتی با استفاده از وردپرس و افزونه ووکامرس را خواهیم داد.

برای ساخت فروشگاه بر روی ووکامرس، ابتدا باید سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب و راه اندازی نمایید. سپس بر روی وردپرس، افزونه ووکامرس را دانلود و اجرا کنید. به راحتی می‌توانید با استفاده از دامنه و هاستی که خریداری کرده اید، فروشگاه خود را بالا بیاورید.

هزینه‌ای که برای ساخت یک فروشگاه در ووکامرس می‌پردازید، بسیار کمتر از هزینه‌ای که بابت خرید اشتراک فروشگاه سازها باید بپردازید، خواهد بود. البته توجه داشته باشید که استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و نصب افزونه ووکامرس بر روی آن، کاملا رایگان خواهد بود اما خرید هاست و دامنه هزینه‌ دارد.

کلام آخر

فروشگاه ساز برای ساختن یک فروشگاه اینترنتی بسیار به صرفه و راحت خواهد بود. به همین دلیل، هر فردی (حتی فردی که هیچ آشنایی با طراحی و ساخت سایت ندارد) می‌تواند یک فروشگاه اینترنتی مخصوص به خود را بسازد.

با توجه به بررسی تمام فروشگاه سازها، بهترین و محبوب‌ترین فروشگاه ساز ووکامرس است و به راحتی با نصب و آموزش وردپرس به همراه افزونه ووکامرس بر روی آن، می‌توانید در کمترین زمان ممکن و به راحتی فروشگاه اینترنتی خود را بسازید.

سوالات متداول

1. فروشگاه ساز چیست؟

فروشگاه ساز یک پلاگین یا ابزاری است که با آن می‌توانید به راحتی یک فروشگاه اینترنتی بسازید.به کمک فروشگاه‌سازها خرید و فرو اینترنتی خود را زیرنظر خواهید داشت. همچنین اطلاعات مشتریان خود و سبدهای خریدشان در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

2. چند نوع فروشگاه ساز داریم؟

به طور کلی دو نوع فروشگاه ساز رایگان اپن سورس و غیر اپن سورس داریم.

3. استفاده از کدام فروشگاه ساز بهتر است؟

این مسئله بستگی به شخص شما دارد؛ اما می‌توان گفت که فروشگاه ساز اپن سورس فضای بیشتری برای مانور دادن خواهد داشت.

4. هزینه برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

هزینه‌‌ای که باید برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی بپردازید، با توجه به امکانات و فروشگاه سازی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. برای مقرون به صرفه تمام شدن ساخت فروشگاه اینترنتی، می‌توانید از ووکامرس استفاده کنید.

5. بهترین فروشگاه ساز چیست؟

بهترین و محبوب‌ترین فروشگاه ساز در حال حاضر، ووکامرس است که بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس قرار دارد.

6. چگونه می‌توانم یک فروشگاه اینترنتی داشته باشم؟

شما می‌توانید با نصب وردپرس و افزونه ووکامرس بر روی آن، به راحتی فروشگاه آنلاین خودتان را بسازید. البته قبل از آن می‌بایست هاست مناسب و دامنه‌ مورد نظرتان را خریداری کنید. برای خرید هاست و دامنه می‌توانید به خرید هاست و خرید دامنه در پارس پک مراجعه کنید و پلن‌های مورد نظر خود را خریداری نمایید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم