آموزش تولید پادکست در سایت وردپرسی

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
جمعه 25 تیر 1400
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۰۳۸ بازدید

سیستم مدیریت محتوای وردپرس از ابتدای شروع کار خود تا به امروز تحول عظیمی را در صنعت طراحی و توسعه وب به وجود آورده است و باید گفته شود با وجود وردپرس پیچیدگی‌های گذشته در مورد طراحی سایت در حال برطرف شدن هستند. این سیستم مدیریت محتوا، قابلیت‌ها و توانایی‌های گسترده‌ای دارد که شاید تنها تعداد کمی از کاربران در مورد آن مطلع باشند. به عنوان مثال باید اشاره کرد که با استفاده از وردپرس می¬توان پادکست کاملا اختصاصی برای سایت ایجاد نمود. در این مطلب قصد داریم تا به سراغ قابلیت و توانایی ایجاد پادکست در وردپرس برویم و نحوه ساخت آن را بررسی کنیم.

توانایی ساخت پادکست در وبسایت وردپرسی

اگر قصد داشته باشیم که پادکست اختصاصی خود را ایجاد کنیم و تنظیمات آن را کامل یاد بگیریم، یکی از بهترین ابزارهای در دسترس استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و افزونه‌های آن است. در این مطلب گام به گام با ما همراه باشید تا مراحل ساخت پادکست، پلاگینها و تجهیزات مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهیم.

پادکست چیست و پادکست ها چگونه کار می‌کنند؟

در واقع پادکست مجموعه‌ای از فایلهای صوتی است که می¬توان در داخل وبسایت ها یا با استفاده از دانلود کردن به آنها گوش داد. برای ایجاد بستری جهت قرار دادن پادکستها باید وبسایت ما دارای سیستم RSS باشد تا کاربران بدون مراجعه به سایت یا اپلیکیشن از قرار گرفتن و آپلود فایل جدید با خبر شوند. خوشبختانه سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارای سیستم RSS بوده و به همین دلیل بسیاری از افراد که در زمینه ساخت پادکست فعال هستند، ترجیح می‌دهند که از وردپرس برای تاسیس سایت خود استفاده کنند. نکته دیگری که مطرح می‌شود این است که اگر برای سایت وردپرسی ما یک اپلیکیشن طراحی گردد، به سادگی می‌توان این اپلیکیشن را به سایت متصل کرد و تعداد مخاطبان را به طرز غیرقابل باوری افزایش داد.

یافتن موضوع فعالیت و جایگاه ویژه پادکست در میان مخاطبان

به طور کلی امروزه تعدادی زیادی از افراد در حال ساختن پادکست هستند و انواع وبسایت‌ها از این نمونه فایلهای صوتی پر شده‌اند. باید در نظر داشت چیزی که منجربه جذب مخاطب برای پادکست ما می‌شود، فعالیت و تحقیق بر روی یک موضوع خاص و جذاب، داشتن استراتژی محتوا، شناخت دقیق مخاطبان و رقبا است. به عنوان مثال افراد زیادی بر روی عنوان “موسیقی” برای تولید محتوا و ساخت پادکست کار می‌کنند، اما تنها افرادی موفق هستند که بر روی یک سبک، فرهنگ و دیدگاه خاص فعالیت می‌کنند.

برای ساخت پادکست به چه مواردی نیاز داریم؟

به شکل کلی برای ساخت و منتشر کردن پادکست به سه مورد اصلی نیاز داریم که نخست می‌توان به داشتن یک وبسایت برای قرار دادن فایلهای صوتی اشاره کرد. همچنین وجود تجهیزات مناسب برای ضبط کردن و داشتن ابزارها و امکانات کافی برای منتشر ساختن فایلهای صوتی از دیگر موارد اصلی محسوب می‌شوند.

مراحل کامل ساخت و انتشار پادکست

طراحی یک وبسایت وردپرسی و خرید هاست پادکست

1- نخستین عامل برای ساخت و منتشر کردن پادکست، داشتن یک وبسایت برای قرار دادن فایلهای صوتی است. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، وردپرس یکی از قدرتمندترین ابزارهای در دسترس برای ساخت وبسایت است و باید گفت که استفاده از آن رایگان بوده و تنها با خرید یک هاست پادکست و دامنه، می‌توان فرآیند طراحی سایت را آغاز کرد.

توجه به فضای مورد نیاز 

البته باید اشاره کرد که پادکستها معمولا فضای بسیار زیادی از سایت را اشغال می‌کنند و به دلیل جلوگیری از این مورد، بهتر است که یک هاست قدرتمند با فضای مناسب برای سایت تهیه گردد. همچنین به دلیل حجم بالای پادکست توصیه می‌شود که از یک سرویس میزبانی با بهره مندی از تکنولوژی ابری استفاده گردد، تا هر زمان که نیاز به افزایش فضا داشتید، به راحتی درخواست خود را ثبت نمایید.هاستینگ پارس پک ارائه دهنده اولین خدمات میزبانی ابری در ایران، این قابلیت را برای کاربران گرامی فراهم کرده است.

انتخاب تجهیزات مناسب برای ضبط کردن

2- تهیه و انتخاب تجهیزات مناسب ضبط، عامل دیگری است که در ساخت پادکست بسیار مهم و ضروری می‌باشد. در ابتدای شروع کار، داشتن یک میکروفون خوب تنها وسیله‌ای است که برای ساخت پادکست نیاز داریم، اما با توسعه فعالیت و جذب بیشتر مخاطبان باید رفته رفته تجهیزات جدید و لازم تهیه شوند. از میان تجهیزات لازم می‌توان به میکروفون های حرفه‌ای، پایه میکروفون، لرزه گیر، کاهش دهنده نویز صدا و وجود یک هدفون مناسب اشاره کرد.

برنامه‌ریزی برای ساخت قسمت های مختلف

3- به طور کلی برای ساخت این دسته از فایلهای صوتی در ابتدا باید یک برنامه مشخص از تعداد قسمتهای پادکست و محتوای هر قسمت تهیه شود. در واقع باید براساس نوع مخاطبان و محتوای خود، زمانی بین 20 دقیقه تا بیش از یک ساعت برای هر ‌قسمت تعیین گردد و همچنین به جهت ایجاد فضایی مطلوب‌تر و صمیمانه‌تر می‌توان از موسیقی‌های بدون متن و مناسب در ابتدا یا در طول کل فایل صوتی استفاده نمود.

آوردن طرح‌ها و ایده‌ها بر روی کاغذ

4- داستان‌نویسی و نوشتن سناریو از موضوع کلی، مراحل و ایده‌ها یکی دیگر از عواملی است که در نهایت می‌تواند تا حدود بالایی به خلق یک محتوای باکیفیت کمک کند. همه ما در طول روز رویاپردازی و ایده‌های جذابی را در ذهن بررسی می‌کنیم، به طور قطع می‌توان گفت که اگر این ایده‌ها و افکار بر روی کاغذ آورده و نوشته شوند، نتایج کاملا مطلوب‌تری خواهند داشت.

نصب نرم‌افزار لازم و ضبط نخستین فایل

نرم افزار های کاربردی تولید پادکست

نرم افزار های کاربردی تولید پادکست

5- نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار لازم یکی دیگر از مراحل تهیه پادکست است. اکثر افرادی که در زمینه ساخت پادکست فعال هستند، ترجیح می‌دهند به دلیل رایگان و متن باز بودن از برنامه “Audacity” استفاده نمایند. این برنامه قدرتمند قابلیت ویرایش چندین باره را فراهم می سازد و به راحتی می‌توان انواع اشتباهات و صداهای زائد را حذف و فایل اصلی را با فرمتهای گوناگون ذخیره سازی کرد. در اینجا باید گفت به دلیل اینکه اکثر پادکستها چند قسمتی هستند، باید در هنگام ذخیره سازی اسم‌هایی متناسب با هر قسمت و دنباله‌دار انتخاب شوند.

آماده کردن فایلها برای اشتراک‌گذاری

نصب افزونه powerpress برای تولید پادکست

افزونه ساخت پادکست در وردپرس

نصب افزونه ضبط پادکست در وردپرس

نصب افزونه ضبط پادکست در وردپرس

6- پس از اینکه چندین قسمت از پادکست خود را تهیه و از کیفیت مطلوب آن اطمینان حاصل کردیم باید فایلهای خود را برای انتشار در وبسایت آماده کنیم. برای این کار لازم است که در ابتدا افزونه “Blubrry PowerPress Podcasting” نصب و فعالسازی شود. سپس باید به قسمت تنظیمات افزونه برویم و بر روی دکمه مربوطه کلیک کنیم و اطلاعات خواسته شده را در پنجره‌هایی که باز می‌شوند، وارد کرده و ذخیره سازی را انجام دهیم.

آپلود کردن فایلها در هاست

آموزش ساخت پادکست در وردپرس

ساخت پادکست در وردپرس

7- پیش از انتشار یک قسمت پادکست با وردپرس، ابتدا باید فایل پادکست را در هاست پادکست خود، با افزونه Blubrry PowerPress بارگذاری کنیم. برای این کار باید به حساب میزبانی Blubrry خود وارد شویم و سپس بر روی داشبورد Podcaster کلیک و در مرحله بعدی، باید روی پیوند “بارگذاری پرونده های رسانه جدید” در بخش میزبانی پادکست کلیک کنیم. سپس می‌بایست روی دکمه Upload New Media کلیک و پادکستهای خود را بارگذاری نماییم. پس از بارگذاری پرونده های رسانه پادکست خود، می‌توانیم آنها را در سایت وردپرس بارگذاری کنیم.

انتخاب یک پخش‌کننده آنلاین برای وبسایت

8- اکثر تولیدکنندگان پادکست ترجیح می‌دهند که یک پخش‌کننده آنلاین در داخل وبسایت خود قرار دهند تا کاربران بتوانند به راحتی از داخل سایت به فایلهای صوتی دسترسی داشته باشند. برای انجام این مورد باید افزونه “Smart Podcast Player” نصب و فعال‌سازی شود و البته باید گفته شود که این افزونه رایگان نیست و ماهانه هزینه‌ای در حدود 8 دلار برای استفاده از آن باید پرداخت گردد. همچنین کاربرانی که از این افزونه استفاده می‌کنند باید “PowerPress” را غیر فعال و متوقف نمایند.افزونه های پخش کننده پادکست در وردپرس متعدد هستند و می توانید از نسخه های رایگان آن مثل Podcast Player نیز استفاده نمایید.

اشتراک‌گذاری نخستین فایل پادکست در وردپرس

درج podcast در وردپرس

درج podcast در وردپرس

9- برای وارد کردن نخستین پادکست به وبسایت وردپرسی باید از قسمت پست‌ها، گزینه افزودن صفحه جدید انتخاب شود.

سپس در پایین صفحه و در قسمت Podcast Episode، باید روی نماد پوشه کلیک کرده و فایلی را که در رسانه بارگذاری شده را انتخاب کنید. سایر کاربران می‌توانند URL پرونده رسانه خود را در اینجا جای‌گذاری کرده و برای اطمینان از اتصال URL صحیح، روی دکمه تأیید کلیک نمایند. اکنون باید به قسمت ویرایشگر پست برگشته و عنوان مناسب و شرح قسمت فایل به پست وبلاگ اضافه شود.

افزونه Smart Podcast Player

افزونهSmart Podcast Player

افزونهSmart Podcast Player

url پادکست در وردپرس

url پادکست در وردپرس

در اینجا در صورتی که از افزونه Smart Podcast Player استفاده شود، دو دکمه با عنوان SPP و STP در ویرایشگر بصری اضافه می‌گردد که اولی همه قسمتهای یک پادکست را وارد می‌کند و کاربران می‌توانند آنها را یکی یکی باز کنند و دیگری تنها به یک قسمت از پادکست مربوط می‌شود. به منظور ایجاد یک پست وبلاگ برای یک قسمت پادکست خاص می‌توان بر روی دکمه STP کلیک و URL فایل رسانه‌ای که قصد پخش آن را داریم ارائه گردد.

سپس در اینجا باید یک کد کوتاه برای URL ورودی ایجاد شود و پس از آن فایل مورد نظر قادر است تا از پخش کننده آنلاین پخش گردد.

پخش پادکست در وردپرس

جذب مخاطب از طریق رسانه رسانه‌های بین‌المللی

پخش پادکست در itunes

10- در صورت امکان می‌توان با اتصال پادکست‌های خود در iTunes و یا رسانه‌های مشابه میزان مخاطبان خود را چند برابر کنیم.

درآمدزایی از پادکست و وبسایت وردپرسی

بسیاری از افراد که در زمینه تولید محتوا و پادکست فعال هستند امروزه درآمدهای بالا و غیر قابل باوری دارند که شاید تصور آن در گذشته ممکن نبود. به شکل کلی در صورت کسب تجربه و تولید محتوای با کیفیت می‌توان در مدت زمان کوتاهی به درآمد مطلوب رسید و امروزه این موضوع به هیچ وجه دور از ذهن نیست. از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد پادکسترها می‌توان به تبلیغات و گرفتن اسپانسر، معرفی محصولات، درآمدزایی از طریق عضویت و فروش پادکست اشاره کرد.

جمع بندی

در این مطلب از آموزش وردپرس،  به شکل اختصاصی در مورد ایجاد پادکست صحبت کردیم و به بررسی این موضوع پرداختیم که سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهترین ابزار در دسترس برای فعالیت پادکسترها است. در انتها باید گفت در کنار خرید هاست پادکست، داشتن اطلاعات دقیق در مورد مخاطبان و رقبا، داشتن استراتژی محتوا، استفاده از تجهیزات مناسب و فعالیت بر روی یک موضوع خاص و جذاب می‌تواند موفقیت ما را در این مسیر رقم بزند و در نهایت به درآمدزایی برسد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم