افزونه راکت چیست؟ آموزش نصب افزونه راکت وردپرس

آموزش نصب افزونه راکت وردپرس
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 14 دی 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۳۷۵ بازدید

افزونه راکت وردپرس مثل یک کاتالیزور عمل می‌کند و سرعت لود سایت شما را به‌طور انفجاری بالا می‌برد. طبق آمار هر یک ثانیه تاخیر در لود سایت، ۷ درصد نرخ تبدیل کمتر، ۱۱ درصد ریزش بازدید از صفحه و ۱۶ درصد کاهش تجربه و رضایت کاربر را به‌دنبال دارد. این درحالی‌است که اگر سرعت بارگذاری سایت شما پایین باشد، نه‌تنها در تجربه کاربری تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه رتبه‌بندی سایتتان در گوگل نیز دستخوش تغییر خواهد شد. اینجا‌ست که پلاگین WP Rocket مثل یک نینجای با معرفت از راه می‌رسد تا جلوی این اتفاق را بگیرد. در این مقاله از آموزش وردپرس، به شما نشان خواهیم داد که چگونه با نصب و پیکربندی افزونه راکت سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را به حداکثر برسانید.

افزونه راکت چیست؟ 

افزونه راکت وردپرس، ابزاری قدرتمند و جامع است که به ماژول‌های مختلفی اعم از کش، فشرده‌سازی فایل‌ها، بارگذاری تنبلی تصاویر و بهبود منابع CSS و JavaScript مجهز شده تا به‌عنوان یک افزونه هوشمند تمامی ابزارهای لازم برای بهینه سازی وب‌سایت را در اختیارتان قرار دهد و عملکرد و سرعت وب‌سایتتان را بهبود بخشد.

افزونه راکت، مثل یک موتور جت برای وب‌سایت شما عمل می‌کند. سرعت را افزایش می‌دهد و بعدش فقط رضایت کاربران برایتان به‌ارمغان می‌آید.

خرید هاست وردپرس

ویژگی افزونه راکت؛ ابرقهرمان پرسرعت وردپرس

اگر بخواهیم ویژگی افزونه WP Rocket را در یک جمله بگوییم، می‌توان گفت مانند سریع‌ترین ماشین در مسابقات رالی است که با افزایش سرعت سایت، شما را برنده میدان می‌کند. پلاگین WP Rocket برای همه وب‌سایت‌های وردپرسی از جمله وب‌سایت‌های فروشگاهی، خبری، شرکتی و شخصی مناسب است. این پلاگین هوشمند با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله موارد زیر، به شما کمک می‌کند تا سریع‌ترین سرعت بارگذاری سایت را بین سایت رقبا تجربه کنید:

۱. سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت

با بهینه‌سازی و کاهش حجم فایل‌ها و تصاویر وب‌سایت، پلاگین WP Rocket به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری صفحات را به‌طور قابل توجهی افزایش دهید. این امر موجب بهبود تجربه کاربری کاربران و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو می‌شود.

۲. بهینه‌سازی منابع CSS و JavaScript

با استفاده از WP Rocket افزونه پرسرعت وردپرس، می‌توانید منابع CSS و JavaScript وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید و حجم آن‌ها را کاهش دهید. این کار باعث کاهش زمان بارگذاری صفحات وب شده و میزان برخورد کاربران با خطاهای ناشی از کمبود منابع را کاهش می‌دهد.

افزونه راکت وردپرس چیست
افزونه راکت وردپرس برای بهینه‌سازی سرعت سایت‌ها

۳. بهبود کش و کاهش ترافیک سرور

افزونه بهینه سازی و افزایش سرعت سایت وردپرس WP Rocket با قابلیت کش و حافظه پنهان (Cache) تعداد درخواست‌ها به سرور را کاهش داده و بازدهی و سرعت بارگذاری صفحات را بهبود می‌بخشد؛ در نتیجه بار ترافیک سرور کمتر خواهد شد و سایت شما بدون هیچ مشکلی حتی در ترافیک‌های بالا نیز به خوبی عمل می‌کند.

۴. سازگاری با افزونه‌های مختلف

افزونه وردپرس WP Rocket با توجه‌به طراحی خود، با افزونه‌های مختلف وردپرس، جوملا، مگنتو و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا سازگاری دارد. همچنین این امکان را به شما اجازه می‌دهد تا صفحات خاص وب‌سایت خود را بهینه کنید.

۵. درصد عملکرد و بهبود پیشرفته

تنظیمات پلاگین WP Rocket به‌گونه‌ای است که با ارائه گزارشات به شما کمک می‌کند عملکرد وب‌سایت خود را رصد کرده و بهبود‌های لازم را اعمال کنید. با آنالیز داده‌های مربوط به زمان لود صفحات، حجم فایل‌ها و سایر مشخصات فنی، می‌توانید تغییراتی را اعمال کنید که باعث بهبود مستمر وب‌سایت شما شود.

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد بهترین افزونه های بکاپ گیری وردپرس بدانید، مقاله زیر را بخوانید.

افزونه های بکاپ گیری وردپرس

مزایای استفاده از افزونه WP Rocket چیست؟

در ادامه مقاله آموزش افزونه راکت، برخی از مزایای استفاده از افزونه وردپرس WP Rocket را بررسی خواهیم کرد:

۱. سرعت بارگذاری وب سایتتان را به‌سرعت موشک می‌رساند

سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر تجربه کاربری و رتبه‌بندی وب‌سایت شما در موتورهای جستجو تأثیرگذار است. با کمک این افزونه و کاهش بارگذاری صفحات سایت، کاربران تجربه بهتری خواهند داشت و احتمال کلیک کاربران بر روی لینک‌های وب‌سایت شما را افزایش دهد.

۲. امتیاز عملکرد PageSpeed سایت را بهبود می‌بخشد

امتیاز عملکرد PageSpeed یک معیار مهم است که توسط گوگل برای ارزیابی عملکرد وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. با بهبود امتیاز عملکرد PageSpeed خود، می‌توانید رتبه‌بندی وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید. افزونه راکت وردپرس به شما کمک می‌کند این امتیاز را به تا حداکثر امتیاز۱۰۰ برسانید.

Core Web Vitals .۳ سرچ کنسول را بهینه می‌کند

Core Web Vitals در گوگل سرچ کنسول مجموعه جدید از معیارهای عملکرد وب‌سایت است که توسط گوگل معرفی شده است. این معیارها اهمیت زیادی برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو دارند. افزونه راکت وردپرس می‌تواند به شما کمک کند Core Web Vitals خود را بهینه کنید.

۴. به‌سادگی نصب و به‌راحتی استفاده کنید

از جمله مزایای بزرگ WP Rocket، سهولت استفاده از آن است. تنظیمات این افزونه بسیار ساده و قابل درک هستند و نیازی به دانش فنی عمیق برای استفاده از آن نیست.

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را بخوانید.

وردپرس چیست؟

آموزش نصب افزونه راکت وردپرس

برای نصب افزونه WP Rocket مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد داشبورد وردپرس خود شوید و روی «افزونه‌ها» کلیک کنید.

۲. روی «افزودن جدید» کلیک کنید.

مزایای استفاده از WP Rocket
بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت تنها با یک کلیک

۳. در کادر جستجو، عبارت «WP Rocket» را تایپ کنید.

۴. افزونه «WP Rocket» را از نتایج جستجو انتخاب و روی «نصب و فعال‌سازی» کلیک کنید.

باوجودی‌که WP Rocket پلاگین پریمیوم است، اما همچنان می‌توانید با نسخه رایگان آن به ویژگی‌هایی دسترسی داشته باشید که کارتان را راه می‌اندازد. به محض نصب و فعال‌سازی، افزونه کارش را شروع می‌کند و با تنظیمات کشینگ خود سرعت سایتتان را بهبود می‌بخشد. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت تست Page Speed را در زمان قبل و بعد نصب WP Rocket مشاهده کنید.

پلاگین پریمیوم WP Rocket
نصب و فعالسازی افزونه راکت وردپرس

برای مشاهده تنظیمات Caching افزونه کافی‌است از قسمت تنظیمات داشبورد وردپرس، گزینه WP Rocket را انتخاب کنید.

مراحل نصب افزونه راکت
تنظیمات کش در WP Rocket

در اینجا می‌توانید تنظیمات WP Rocket را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید.

پیکربندی افزونه راکت وردپرس

در این قسمت از مقاله آموزش WP Rocket سراغ برخی از مهم‌ترین تنظیمات WP Rocket می‌رویم:

۱. تنظیمات Cache در افزونه راکت وردپرس

این تنظیمات مربوط به کش کردن فایل‌های وب‌سایت شما است. با فعال کردن این تنظیمات، افزونه راکت وردپرس فایل‌های وب‌سایت شما را در حافظه پنهان ذخیره می‌کند تا در بارگذاری‌های بعدی، از بارگیری مجدد آن‌ها جلوگیری کند.

پیکربندی WP Rocket
چگونه افزونه راکت را پیکربندی کنیم؟

۲. تنظیمات Lazy Load در پلاگین WP Rocket 

این تنظیمات مربوط به بارگذاری تنبل تصاویر است. تصاویری که قاتلان اصلی سرعت سایتتان هستند. با فعال کردن این تنظیمات، افزونه راکت وردپرس تصاویر وب‌سایت شما را تا زمانی که کاربر بر روی آن‌ها کلیک نکند، بارگذاری نمی‌کند. این کار به کاهش زمان بارگذاری صفحه کمک می‌کند.

تنطیمات Lazy Load افزونه راکت وردپرس
چگونگی بارگذاری تصاویر تنبل

۳. تنظیمات Minification در افزونه راکت وردپرس

این تنظیمات WP Rocket مربوط به فشرده‌سازی فایل‌های CSS و JavaScript است. با فعال کردن این تنظیمات، افزونه راکت وردپرس فایل‌های CSS و JavaScript وب‌سایت شما را فشرده می‌کند تا اندازه آن‌ها کاهش یابد. این کار به کاهش زمان بارگذاری صفحه کمک می‌کند.

تنظیمات Minification در افزونه WP Rocket
چگونه فایل‌های CSS را فشرده کنیم؟

فشرده‌سازی محتوای ایستا باعث کاهش اندازه آن فایل‌ها می‌شود. در اکثر موارد، این تفاوت بسیار کوچک است و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد وب‌سایت شما ندارد. با این حال، اگر یک وب‌سایت با ترافیک بالا دارید، این کار تاثیر زیادی در کاهش مصرف پهنای باند کلی شما و صرفه‌جویی در هزینه‌های هاست دارد.

یک نکته قابل توجه این است که فشرده‌سازی فایل‌ها ممکن است عواقب غیرمنتظره‌ای داشته باشد، مانند لود نشدن فایل‌ها یا کار نکردن آن‌ها. اگر این تنظیم را فعال می‌کنید، لطفاً مطمئن شوید صفحات وب‌سایت خود را به‌طور کامل بررسی کردید تا همه چیز به درستی کار کند.

۴. تنظیمات Preloading در افزونه راکت وردپرس

در مرحله بعد، می‌توانید با رفتن به تب «Preload»، تنظیمات پیش‌ بارگذاری را در افزونه WP Rocket بررسی کنید. به‌طور پیش‌فرض، پلاگین شروع به خزیدن صفحه اصلی شما کرده و لینک‌های موجود را کش می‌کند تا بارگذاری مجدد آن سریع‌تر شود. بهتر است این گزینه را فعال نگه دارید تا عملکرد سایت برای کاربرانی که دوباره به سایتتان بازمی‌گردند، به حداکثر برسد.

بهبود عملکرد وب‌سایت با افزونه راکت
آموزش تنظیمات Preloading در WP Rocket

۵. تنظیمات پیشرفته در افزونه راکت وردپرس

این تنظیمات WP Rocket برای توسعه‌دهندگان و کاربران پیشرفته‌ای است که به یک تنظیمات پیچیده و سفارشی نیاز دارند. برای مثال، می توانید یک قانون ایجاد کنید که صفحه اصلی وب‌سایت شما را کش نکند. برای انجام این کار، موارد زیر را وارد کنید:

URL: https://example.com/

Action: Exclude

همچنین می‌توانید قوانین کش را برای کوکی‌ها و عوامل کاربر ایجاد کنید. برای مثال، می‌توانید قانونی ایجاد کنید که کوکی‌های مربوط به افزونه خاصی را از کش شدن حذف کند. برای انجام این کار، موارد زیر را وارد کنید:

Cookie: _wpfp_widget_cache

Action: Exclude

نکته مهم: اگر در مورد این گزینه‌ها مطمئن نیستید، از این قسمت بگذرید.

آموزش گام به گام تنظیمات افزونه راکت وردپرس
تنظیمات پیشرفته در WP Rocket

۶. پاکسازی دیتابیس با افزونه راکت وردپرس

افزونه WP Rocket وردپرس، پاکسازی پایگاه داده وردپرس را برایتان ساده می‌کند. هرچند این مورد تاثیر کمی بر عملکرد وب‌سایت شما دارد، اما درصورت تمایل می‌توانید این گزینه‌ها را بررسی کنید.

برای این کار به تب «Database» در صفحه تنظیمات افزونه بروید. از اینجا، می‌توانید پست‌ها، پیش‌نویس‌ها، اسپم و نظرات اسپم را حذف کنید. البته وردپرس به‌طور خودکار پس از ۳۰ روز نظرات اسپم را پاک می‌کند.

پاکسازی دیتابیس افزونه راکت وردپرس
چگونه پایگاه داده وردپرس را پاکسازی کنیم؟

۷. تنظیمات CDN در افزونه WP Rocket

این تنظیمات WP Rocket مربوط به استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) است. با فعال کردن این تنظیمات، افزونه راکت وردپرس فایل‌های وب‌سایت شما را از یک سرور CDN بارگذاری می‌کند. این کار به بهبود سرعت بارگذاری صفحه برای کاربرانی که در نزدیکی سرور CDN قرار ندارند، کمک می‌کند.

تنظیمات CDN در افزونه راکت وردپرس
بارگذاری فایل‌های CDN از وب‌سایت

۸. تنظیمات Heartbeat در وردپرس با WP Rocket

API Heartbeat به وردپرس اجازه می‌دهد تا درخواست دوره‌ای را در پس‌زمینه به سرور هاست ارسال کند. به‌عبارتی منابع سرور شما را بهینه می‌کند. برای کنترل این ویژگی و کاهش فرکانس API Heartbeat، می‌توانید روی تب «Heartbeat API» در پلاگین WP Rocket کلیک کنید. البته توصیه می‌کنیم API Heartbeat را غیرفعال نکنید، زیرا ویژگی‌های بسیار مفیدی را ارائه می‌دهد. با این حال، کاهش فرکانس آن، به‌خصوص در سایت‌های پرترافیک عملکرد سایت را بهبود می‌بخشد.

تنظیمات Heartbeat در وردپرس
بهینه‌سازی سایت با تنظیمات Heartbeat

نکات مهم در استفاده از افزونه WP Rocket 

بد نیست در کنار استفاده از افزونه این موارد را نیز در نظر بگیرید. در اینجا چند نکته برای بهبود بیشتر سرعت بارگذاری وب‌سایت با افزونه راکت وردپرس آوردیم.:

  •  از یک هاست سریع استفاده کنید.
  •  افزونه‌های غیرضروری را پاک کنید.
  •  از یک قالب وردپرس سبک استفاده کنید.
  •  از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید، اما اندازه آن‌ها را بهینه کنید.

خرید بهترین هاست وردپرس از پارس پک

سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از عوامل مهم در تجربه کاربری و سئو است. داشتن هاست وردپرس باکیفیت می‌تواند سرعت بارگذاری وب‌سایت را تا حد زیادی افزایش دهد. هاست وردپرس پارس‌ پک با بهره‌مندی از زیرساخت‌های قدرتمند نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و میزبانی در موقعیت ایران و اروپا، سرعت بالایی را برای وب‌سایت‌های وردپرسی فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید هاست وردپرس پارس‌ پک به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

افزونه راکت وردپرس یک ابزار قدرتمند است که به شما کمک می‌کند سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را تا حد قابل‌توجهی بهبود دهید. با نصب و پیکربندی صحیح این افزونه، می‌توانید تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهتر کنید. در این مقاله از آموزش مدیریت محتوا بلاگ پارس پک، همه‌چیز را راجع به افزونه WP Rocket وردپرس بررسی کردیم و نحوه نصب و پیکربندی آن را گفتیم. اکنون شما برایمان بنویسید. آیا تابه‌حال تجربه استفاده از این افزونه هوشمند را داشتید؟ همچنین اگر هرگونه سوالی در مورد استفاده و راه‌اندازی این افزونه دارید، در قسمت نظرات می‌توانید کامنت کنید تا در سریع‌ترین زمان راهنمایی‌تان کنیم.

سؤالات متداول

۱. آیا افزونه WP Rocket رایگان است؟

افزونه راکت وردپرس یک افزونه کش پریمیوم وردپرس است. هیچ نسخه رایگانی ندارد و نسخه‌های رایگان آن به‌صورت نال و غیر اورجینال هستند. حتی نسخه‌ای که خریداری می‌کنید، باتوجه به فارسی‌سازی شدن آن از حالت اورجینال خارج می‌شود.

۲. آیا افزونه راکت وردپرس تصاویر را بهینه می‌کند؟

بله، با افزونه راکت می‌توانید تصاویر وب‌سایت خود را بهینه کنید. با فعال کردن بخش «بهینه‌سازی تصاویر» در تنظیمات راکت، شما می‌توانید حجم تصاویر را کاهش داده و سرعت بارگذاری صفحات را بهبود بخشید.

۳. آیا استفاده از افزونه راکت وردپرس موثر است؟

بله، استفاده از افزونه راکت بسیار مفید است. با بهینه‌سازی CSS ،JavaScript و تصاویر، پلاگین راکت به شما کمک می کند تا سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را بهبود داده و تجربه کاربری را افزایش دهید. همچنین با استفاده از تنظیمات پیشرفته، می‌توانید بهینه‌سازی دقیق‌تری برای وب‌سایت خود انجام دهید و سرعت و عملکرد بهتری را برای کاربران فراهم کنید.

۴. چگونه می‌توانم افزونه WP Rocket را نصب و فعال کنم؟

۱. وارد داشبورد وردپرس خود شوید.

۲. روی «افزونه‌ها» کلیک کنید.

۳. روی «افزودن جدید» کلیک کنید.

۴. در کادر جستجو، عبارت «WP Rocket» را تایپ کنید.

۵. افزونه «WP Rocket» را از نتایج جستجو انتخاب کنید و روی «نصب و فعال‌سازی» کلیک کنید.

۵. آیا افزونه WP Rocket با سایر افزونه‌های وردپرس سازگار است؟

افزونه راکت وردپرس با اکثر افزونه های وردپرس سازگار است. با این حال، بهتر است با توسعه‌دهنده وب‌سایت خود چک کنید تا مطمئن شوید تنظیمات WP Rocket با سایر افزونه‌های سایتتان تداخل نداشته باشد.

منابع:wp-rocket.me

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم