دامنه ca کانادا

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
شنبه 23 مهر 1390
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۸۹۶ بازدید

دامنه ca متعلق به کشور کانادا بوده که مخفف واژه ی canada می باشد و این دامنه توسط اداره ی اینترنت کانادا (CIRA) مدیریت می شود. برای این که بتوانید این دامنه را ثبت نمایید باید شرایطی داشته باشید که از جمله این شرایط می توان به داشتن اقامت و شهروند بودن در کشور کانادا، داشتن برند تجاری ثبت شده در کانادا و… اشاره کرد. در این مطلب به بررسی دامنه ca می پردازیم تا بیشتر با آن آشنا شویم.

تاریخچه ی دامنه ca

دامین در ابتدا توسط jon Postel به john Demco از دانشگاه کلمبیا (IANA) اختصاص داده شد و اولین دامنه ca. توسط University of prince Edward Island در سال 1988 به ثبت رسید. در سال 1997 در کنفرانسی مربوط به اینترنت کشور کانادا که سالانه برگزار می شود تصمیم گرفته شد که با انجام اصلاحاتی در رجیستری این دامنه نوبت دهی برای ثبت دامنه و همچنین مراحل ثبت نام بهبود پیدا کند. نظارت و مدیریت بر عملکرد این دامنه امروزه بر عهده ی اداره ای به نام اداره رجیستری اینترنت کانادا (CIRA) می باشد که یک شرکت غیر انتفاعی و غیر دولتی به حساب می آید. در سال 2008 شرکت CIRA یک میلیون دامنه اینترنتی را به ثبت رساند که رقم بالایی محسوب می شود.

صاحب سازمان ثبت اینترنتی کانادا (CIRA)
وب سایت ریجستری cira.ca
محدودیت حضور در کانادا
سیاست های اختلاف نظر CIRA
حمایت مالی دولت کانادا
وضعیت فعال
نوع استفاده اشخاص مرتبط با کانادا – پرطرفدار در کانادا به دلیل قیمت
DNSSEC بله
ارائه دهنده رجیستری CIRA
تعداد ثبت نا مشخص
افتتاح 1987
نوع ccTLD

سازمان CIRA

سازمان ثبت و رجیستری کانادا CIRA از سال 1998 ایجاد شد و سازمانی غیر دولتی ست که دامنه ca. را مدیریت می کند.15 عضو که سالانه توسط اعضای CIRA انتخاب می شوند هیئت مدیره این سازمان را تشکیل می دهند که نظارت بر CIRA را بر عهده دارند. عضویت در این سازمان برای هر فردی که دامنه ca. را دارد آزاد بوده و هیچ مبلغی برای عضویت لازم نیست بپردازد. در سال 2000 با توجه به توافقنامه ای که بین دولت کانادا و CIRA بسته شد، مدیریت کامل برای انتقال و ثبت دامنه ca. به CIRA واگذار شد و در همان سال 86,976 ثبت دامنه ca. صورت گرفت. در سال 2001 این سازمان مدیریت بر روی دامنه های سطح سوم را نیز بر عهده گرفت و این روند تا کنون ادامه یافت. امروزه بیش از 2.5 میلیون دامنه ca. به ثبت رسیده است.

محدودیت های نام گذاری

نام های دامنه های بین المللی IDN در سال 2013 با در نظر گرفتن محدودیت هایی معرفی شدند. یکی از این محدودیت ها در نام گذاری دامنه این است که اسامی که تنها در لهجه ها و گفتار متفاوت هستند مانند metro.ca و métro.ca باید توسط یک شخص به ثبت رسیده باشند. از طرفی دیگر طول دامنه بین المللی باید بین 62یا 63 کاراکتر باشد تا بتوان آن را به ثبت رساند. رعایت کردن این محدودیت ها در دامنه و تعیین نام به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی و در زمان کمتر دامنه ی مورد نظرتان را ثبت نمایید. علاوه بر این باید نام دامنه ای که شما انتخاب می کنید قبل از شما توسط فردی دیگر به ثبت نرسیده باشد. در واقع این بدان معناست که هر نام دامنه متعلق و منحصر به یک فرد می باشد.

قوانین دامنه ca

قوانین دامین ca.

نام استان به فارسی نام استان دامنه
آلبرتا Alberta .ab.ca
بریتیش کلمبیا British Columbia .bc.ca
مانیتوبا Manitoba .mb.ca
نیوبرانزویک New Brunswick .nb.ca
نیوفاندلند Newfoundland .nf.ca
نیوفاندلند و لابرادور Newfoundland and Labrador .nl.ca
نوا اسکوشیا Nova Scotia .ns.ca
سرزمینهای شمال غربی Northwest Territories .nt.ca
نوناووت Nunavut .nu.ca
انتاریو Ontario .on.ca
جزیره پرنس ادوارد Prince Edward Island .pe.ca
کبک Quebec .qc.ca
ساسکاتچوان Saskatchewan .sk.ca
یوکان Yukon .yk.ca

خرید و ثبت دامنه ca

برای خرید دامنه ca باید به مراکزی مراجعه کنید که در این کار تخصص و تجربه دارند تا شما را در تمامی مراحل راهنمایی کنند. ارائه ی خدمات کامل و ثبت به موقع دامنه ی شما مهمترین مواردی است که باید برای شما فراهم شود. برای ثبت و خرید دامنه کانادا باید یک اسم انتخاب نمایید که قبل از شما ثبت نشده باشد و سپس با کمک گرفتن از مراکز مربوطه برای ثبت و خرید آن اقدام کنید. دقت داشته باشید که دامنه ای که شما خریداری می کنید تاریخ انقضا دارد که اگر قصد دارید آن را تمدید کنید قبل از منقضی شدن آن باید اقدام کنید که در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

خرید دامنه ca

خرید دامین ca

ثبت دامنه ca برگرفته از عبارت canada برای کسب‌وکارهای مرتبط با این کشور بسیار زیاد است. این دامنه بسیار ساده است و به‌خاطرسپردن آن برای کاربران آسان خواهد بود. از دامنه ca می‌توانید برای وب‌سایت‌های شرکتی، سازمانی، وبلاگی و… استفاده کنید. برای استفاده از این آدرس اینترنتی برای برندسازی وب‌سایت‌ها در دنیای وب هیچ محدودیتی وجود ندارد.

تمدید دامنه ca

تمدید  دامنه  کاری ساده و بدون دردسر  است که شما در صورت نیاز می توانید قبل از رسیدن تاریخ انقضای دامنه  برای آن اقدام نمایید. این کار نیز مانند ثبت و انتقال دامنه توسط مراکز معتبر و ماهر انجام می گیرد و به این صورت کار برای شما نیز بدون دردسر انجام می شود. شما می توانید مدت زمان تمدید را نیز مشخص نمایید و به این صورت کار را برای خودتان آسان تر کنید. در صورتی که فکر می کنید ممکن است تمدید دامنه را فراموش کنید و نگران این هستید که دامنه ی شما منقضی شود می توانید از تمدید خودکار استفاده نمایید. به این صورت دامنه ی شما بدون این که شما نگرانی بابت آن داشته باشید تمدید می شود و برای این کار تنها باید تمدید خودکار را برای دامنه ی خود انتخاب کنید.

انتقال دامنه ca

انتقال نام این دامنه به طور کلی روندی سریع و اسان است که شما می توانید آن را از طریق مراکز معتبر که مجوز و تخصص این کار را دارند انجام دهید. انتقال دامنه برای شما ضرری به همراه ندارد و شما با انتقال هر دامنه می توانید یک سال تمدید رایگان نیز دریافت کنید؛ بنابراین با این کار شما به نوعی از نظر مالی نیز پس انداز می کنید. باید دقت داشته باشید که مرکزی را برای این کار و انتقال دامنه ca. انتخاب کنید که این کار را در سریع ترین زمان و بدون ضرری انجام دهد.

انتقال دامنه ca

انتقال سریع دامنه بین المللی کانادا

کاربرد دامنه ca

این سوال برای برخی از افراد به وجود می آید که چرا باید دامنه ca. را ثبت نمایند و در واقع این دامنه چه کاربرد هایی دارد. همان طور که اشاره کردیم این دامنه متعلق به کشور کانادا می باشد. اگر شما یک تجارت در کانادا داشته باشید باید یک دامنه ca. نیز برای تجارت خود ثبت نمایید.

در واقع با این کار مشخص می شود که تجارت و کار شما در کشور کانادا می باشد و همین موضوع سبب جلب اعتماد و نظر مشتریان در کشور کانادا خواهد شد زیرا شهروندان این کشور علاقه ی زیادی دارند که از مشاغل کشور خودشان حمایت کنند. در واقع این دامنه برای مشتریان شما ایمن و قابل اعتماد به نظر می رسد. هرچند در صورتی که تجارت شما در خارج از کشور کانادا باشد و شما قصد فروش محصولات تان را به ساکنان این کشور داشته باشید نیز می توانید از این دامنه استفاده کنید؛

کاربرد دامنه ca

استفاده از دامنه کانادا

اما این دامین بر روی سئو نیز تاثیر گذار است و در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل نیز می تواند مؤثر باشد. از طرفی دیگر اگر بخواهید نام دامنه ای که مد نظرتان هست را انتخاب کنید در دامنه ca. شانس بیشتری از دامنه ی.com خواهید داشت زیرا ثبت دامنه ی دات کام بسیار بیشتر از دامنه ca. می باشد. علاوه بر تمام موارد ذکر شده به علت آن که بخشی از درآمد ثبت دامنه ی کانادا صرف سرمایه گذاری در این کشور می شود شما با ثبت این دامنه به ساخت و پیشرفت این کشور نیز کمک خواهید کرد.

سوال های متداول

آیا اسناد و اطلاعاتی برای ثبت دامنه ca مورد نیاز است؟

بله،افرادی که دارای تابعیت کشور کانادا می باشند باید نام ،آدرس ،تلفن خود در کانادا را ارائه دهند.شرکت هایی که اقدام به دریافت و ثبت این دامنه کردند نیز باید نام دقیق شرکت ،آدرس و تلفن شان را ارائه دهند.دارندگان برند و برند تجاری در کانادا نیز باید شماره برند تجاری خود را ارائه دهند و نیازی به آدرس محلی در کانادا برای این گروه نخواهد بود.

آیا برای ثبت دامنه ca. باید یک برند و نام تجاری داشته باشیم؟

خیر الزاما برای این دامنه نیازی به برند تجاری نیست.

شرکت ها و یا اشخاص حقوقی می توانند دامنه ca را ثبت کنند؟

بله شرکت ها ،اشخاص حقوقی و حقیقی با داشتن شرایط لازم می توانند این دامنه را ثبت و خریداری نمایند.

چه سازمانی دامنه ca. را مدیریت می کند؟

CIRA و یا سازمان رجیستری اینترنت کانادا (Canadian Internet Registration Authority)

خدمات معتمد (trustee service) برای دامنه ca چیست؟

این خدمات هنگامی که محدودیتی در ثبت دامنه برای شما به وجود بیاید به شما کمک کرده تا این مشکلات را به راحتی بتوانید بر طرف نمایید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم