نحوه انتقال دامنه به همراه نکات فنی و قانونی

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 17 دی 1400
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۲۸۵۹ بازدید

نیاز به انتقال دامنه ممکن است برای هر کاربری پیش بیاید و دلایل مختلفی دارد. گاهی اوقات افراد قصد دارند مالکیت دامنه‌ی خود را به شخص دیگری واگذار کنند، گاهی نیز افراد می خواهند رجیسترر یا شرکت ارائه‌دهنده دامنه‌ی خود را تغییر دهند.

در هر دوی این حالت‌ها انتقال دامنه نیاز است. حال انتقال دامنه مستلزم طی کردن کدام مراحل قانونی‌ است، چثدر طول می‌کشد و چه چالش‌هایی در پی خواهد داشت؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از سری آموزش دامنه به این سوالات پاسخ دهیم.

چرا به انتقال دامنه نیاز پیدا می‌کنیم؟

گاهی ممکن است شما تصمیم بگیرید ثبت‌کننده دامنه خود را تغییر دهید. افراد بنابر دلایل خاصی مانند گران بودن یا ناکافی بودن خدمات یک شرکت، دامنه خود را به یک شرکت جدید منتقل می‌کنند. این نوع از انتقال به اصلاح «انتقال دامنه بین رجیسترر» نامیده می‌شود.

یا ممکن است نام دامنه‌ای را انتخاب کرده باشید و قصد خرید دامنه را داشته باشید ولی بعد از استعلام گرفتن متوجه شوید این نام دامنه آزاد نیست. بنابراین تصمیم می‌گیرید دامنه را از صاحب فعلی آن خریداری کنید. در این حالت نیز اگر شما رجیسترر فعلی را قبول داشته باشید و در همان شرکت انتقال را انجام دهید، انتقال دامنه شما پروسه‌ی ساده‌تری است که «انتقال مالکیت دامنه در رجیسترر» نامیده می‌شود.

اما اگر بخواهید دامنه‌ی خریداری شده را به رجیسترر دیگری منتقل کنید، باید پروسه‌ی انتقال بین رجیسترر را طی کنید. هر کدام از این دو حالت قوانین خاصی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ثبت و خرید دامنه

برای انتقال دامنه چه مراحلی را طی کنیم؟

برای انتقال مالکیت دامنه باید مراحب زیر را طی کنید:

  • گام اول: پیداکردن صاحب دامنه
  • گام دوم: مذاکره با آن شخص
  • گام سوم: گذراندن بروکراسی یا قوانین انتقال دامنه
انتقال مالکیت دامنه دات کام

انتقال دامنه چه مراحلی دارد؟

گام اول: پیدا‌کردن صاحب دامنه

وقتی می‌خواهید صاحب دامنه‌ای را پیدا کنید، به اطلاعات تماس آن شخص نیاز دارید. برای این منظور وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی وجود دارند که درادامه، به برخی از آن‌ها و عملکردشان اشاره خواهیم کرد.

برای آموزش نحوه جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن آن مقاله زیر را بخوانید.

جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن

وب‌سایت هویز (Whois)

یکی از راه‌های کارآمد برای یافتن اطلاعات تماس صاحب دامنه، مراجعه به وب‌سایت‌های هویز (Whois) فارسی یا انگلیسی است. برای مراجعه به وب‌سایت انگلیسی هویز کافی است عبارت «who.is» را در قسمت جست‌وجوی مرورگرتان بنویسید تا مستقیماً به وب‌سایت مدنظر منتقل شوید. در قسمت بالای وب‌سایت، می‌توانید آدرس دامنه مدنظرتان را درج کنید تا اطلاعات دامنه را به‌دست بیاورید. اگر اطلاعات صاحب آن دامنه موجود باشد، وب‌سایت به شما اطلاعاتی همچون نام، نام‌خانوادگی، شماره تماس و ایمیل شخص را می‌دهد. ازطریق این اطلاعات با شخص صاحب دامنه تماس بگیرید یا به وی ایمیل دهید.

دامنه چیست و ثبت و خرید دامنه چطور انجام می‌شود؟ در مقاله زیر بخوانید.

دامنه چیست؟

وب‌سایت گوددی (GoDaddy)

در برخی مواقع، اطلاعاتی که در وب‌سایت who.is وجود دارد، شما را به صاحب اصلی وب‌سایت نمی‌رساند. همچنین، احتمال دارد صاحب وب‌سایت با صرف هزینه‌ای از افشای اطلاعات شخصی‌اش مانع یا به‌عبارتی اطلاعات وی مخفی (Hidden) شود. در این مواقع، از روش‌های پیچیده‌تری برای یافتن صاحب دامنه استفاده می‌کنند. باوجوداین، سرویس‌هایی مانند GoDaddy در‌قبال دریافت مبلغی (‌حدود ۲۰۰ دلار) اطلاعات صاحب دامنه را برایتان می‌یابند. این سرویس‌ها از روش‌های پیچیده‌ای مانند لاگ‌گرفتن دامنه (برای پی‌بردن به این موضوع که صاحب دامنه از چه سرورهایی استفاده کرده است) به‌منظور پیدا‌کردن صاحب دامنه بهره می‌برند.

وب‌سایت هویز فارسی

باید توجه کرد در آن دسته از دامنه‌های ایرانی که مراکز حکومتی با پسوند ir. ثبت می‌کنند، امکان مخفی‌کردن اطلاعات صاحب دامنه وجود ندارد. احراز هویت صاحبان دامنه‌های ایرانی با کدملی انجام می‌شود؛ پس برای یافتن صاحب دامنه‌های پسوند ir. کافی است به وب‌سایت هویز فارسی (whoise.ir) مراجعه و نام دامنه مدنظرتان را درج و اطلاعات صاحب دامنه را پیدا کنید.

انتقال دامنه ایرنیک

انتقال دامنه ایرنیک چطور انجام می‌شود؟

گام دوم: ارتباط و مذاکره با دارنده دامنه

زمانی که اطلاعات صاحب دامنه را پیدا کردید، باید با او ارتباط برقرار کنید. پس از برقراری ارتباط با شخص دارنده دامنه، باید درباره قیمتی مذاکره کنید که او حاضر است با دریافت آن دامنه‌اش را واگذار کند. مبلغ پیشنهادی کاملاً به طرفین، یعنی خریدار و فروشنده دامنه، بستگی دارد. در برخی مواقع نیز، حتی کسی بدون دریافت هزینه تمایل دارد دامنه‌اش را به فرد دیگری منتقل کند؛ اما در هر دو حالت، باید بروکراسی اداری تغییر مالکیت دامنه را بدانید و به آن عمل کنید.

گام سوم: بروکراسی اداری انتقال دامنه

هر دامنه‌ای بسته به اینکه پسوندش ir. یا com. یا net. باشد، بروکراسی اداری خاص خود را دارد.

بروکراسی اداری انتقال دامنه با پسوند com.

معروف‌ترین پسوند دات‌کام (com.) است. برای انتقال دامنه com. فروشنده دامنه باید به حساب کاربری دامنه‌اش مراجعه و کد انتقال تولید کند. کد انتقال شامل مجموعه‌ای از اعداد و حروف نامنظم است که تقریباً حفظ‌کردن آن غیرممکن است و باید دراختیار خریدار قرار بگیرد. همچنین، فروشنده باید در حساب کاربری خود اعلام کند که قصد دارد مالکیت دامنه دات‌کام خود را انتقال دهد. سپس وقتی خریدار کد تولید‌شده را وارد کند، مشخص می‌شود که خریدار آن دامنه است. درباره هزینه انتقال دامنه نیز باید بدانید که شما به‌عنوان خریدار علاوه‌بر هزینه توافق‌شده با فروشنده‌، هزینه یک‌ساله دامنه را نیز باید پرداخت کنید.

بروکراسی اداری انتقال دامنه  ir. و net.

انتقال مالکیت دامنه دات‌آی‌آر (ir.) و دات‌نت (net.) نیز روال تقریباً به‌همین‌صورت است و تنها در یک مورد تفاوت وجود دارد. کسی که قصد دارد مالکیت دامنه خود را به هاست جدید تغییر دهد، باید به شرکت فروشنده‌ای تیکت بزند که دامنه را از آن خریده است. در تیکت او باید از شرکت راهنمایی بخواهد که انجام این انتقال چگونه امکان‌پذیر است. سپس، شرکت مدارک و دستورالعمل‌ها را ارسال می‌کند و صاحب دامنه می‌تواند فرایند جابه‌جایی را انجام دهد.

انتقال دامنه از یک شرکت به شرکت دیگر

انتقال دامنه از یک شرکت به شرکت دیگر چه مراحلی دارد؟

شرح روش‌ قانونی انتقال دامنه

اگر دامنه خود را از شرکت پارس پک دریافت کرده باشید، مالکیت آن را می‌توانید به دو روش زیر منتقل کنید:

قوانین انتقال دامنه به حساب کاربری دیگر در شرکت پارس پک

مدیریت دامنه در حساب کاربری شما اتفاق می‌افتد و اگر بخواهید دامنه خود را از یک حساب کاربری به حساب کاربری دیگر در همان شرکت (مثلاً به حساب کاربری دیگر در شرکت پارس پک) منتقل کنید، درخواست خود را می‌‌توانید به پشتیبانی اعلام کنید و مشخصات دامنه را در Whois تغییر دهید. این کار  به احراز هویت نیاز دارد؛ اما هزینه‌ای برایتان به‌دنبال ندارد.

قوانین انتقال دامنه بین رجیسترری یا بین دو شرکت ارائه‌دهنده

اگر بخواهید مالکیت دامنه خود را به حساب کاربری در شرکت دیگری منتقل کنید، باید از کد انتقال استفاده و هزینه‌ یک سال تمدید دامنه را پرداخت کنید.

تمدید دامنه چگونه و با چه شرایطی انجام می شود؟ در مقاله زیر بخوانید.

آموزش تمدید دامنه

چگونه دامنه خود را برای انتقال آماده کنم؟

برای انتقال دامنه‌های بین‌المللی لازم است شرایط زیر را در نظر داشته باشید:

  • دسترسی به کد رمز دامنه ( Auth Code- Secret Code- EPP Code) درج شده در پنل دامنه (یا دریافت از شرکت واسط ثبت کننده دامین).
  • دامنه در حالت قفل (Lock) نباشد. تنها دامنه های Unlock شده قابل انتقال هستند.
  • پس از آغاز پروسه نیز می‌بایستی ایمیل درخواست تایید انتقال توسط صاحب دامنه تایید گردد.
  • یک هفته نیز به موعد تمدید دامنه فرصت باقی مانده باشد.
  • همراه با انتقال برای یک سال دامنه تمدید می گردد.

برای سفارش انتقال دامنه در پارس پک، لطفا وارد پرتال کاربری شده و از منوی دامنه در سمت راست، گزینه انتقال دامنه را انتخاب کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

برای انتقال دامنه‌ ملی، پارس پک صرفا به عنوان رابط مالی عمل می‌کند و امکان تمدید یکساله و ۵ ساله میسر خواهد بود. همچنین انتقال دامنه به پارس پک همراه با تمدید دامنه همراه است.

انتقال دامنه در شرکت پارس پک چقدر طول می‌کشد؟

انتقال دامنه ممکن است بین 5 تا 7 روز زمان ببرد.

آیا وب‌سایت من در حین انتقال نام دامنه کند می‌شود؟

خیر، هنگامی که یک نام دامنه را بین دو رجیسترر منتقل می‌کنید، تنها کاری که انجام می‌دهید انتقال دامنه است نه انتقال هاست. پس در فرآیند انتقال دامنه، سرورهای نام شما تغییر نمی‌کنند.

اگر ارائه‌دهنده هاست خود را همراه با ثبت‌کننده دامنه تغییر دهید، قضیه متفاوت خواهد بود. اگر تصمیم به تغییر میزبان وب سایت خود دارید، برای جلوگیری از خرابی سایت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • سوابق DNS خود را به ارائه‌دهنده هاست جدید خود وارد کنید.
  • دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید اطلاعات DNS درست است.
  • نیم‌سرورها را در ثبت کننده اصلی تغییر دهید.
  • ممکن است مجبور شوید بین 24 تا 48 ساعت منتظر انتقال میزبانی بمانید.

زمان انتقال دامنه

هزینه و زمان انتقال دامنه چقدر است؟

جمع‌بندی

انتقال دامنه و قوانین مربوط به آن مباحثی بود که در این مطلب به‌طورمفصل درباره‌شان صحبت کردیم. علاوه‌براین، نحوه پیدا‌کردن اطلاعات تماس مالک قبلی دامنه ازطریق وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی هویز را توضیح دادیم و به استانداردهای جهانی انتقال دامین به شخص یا شرکت دیگر و هزینه انتقال دامنه اشاره کردیم.

در مراحل انتقال دامنه، برای اینکه با دردسرهای مختلف مواجه نشوید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید دامین، اطلاعات کافی از شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده دامنه به‌دست آورید. با این کار از خدمات و پشتیبانی‌های شرکت‌های مختلف مطلع خواهید بود و تصمیم‌گیری در خرید از بهترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات با قیمت مناسب دامنه برایتان راحت‌تر خواهد بود.

برای دریافت راهنمای انتخاب نام دامنه و نکات مهم و کاربردی در این زمینه مقاله زیر را از دست ندهید.

نحوه انتخاب نام دامنه

انتقال دامنه به شما کمک می‌کند، مالکیت دامنه را به افراد دیگر منتقل یا از آن‌ها دریافت کنید. اگر بخواهید انتقال دامنه انجام دهید باید با قوانین آن آشنا شوید. یکی از قوانین مهم این کار، استفاده از کد رمز دامنه است که به شما اجازه می‌دهد، مالکیت دامنه خود را به دیگران انتقال دهید. همچنین، با انجام این کار، دامین به‌صورت خودکار یک‌سال تمدید می‌شود.

سؤالات متداول

۱. انتقال دامنه چیست؟

درصورتی‌که دامنه مناسبی برای وب‌سایت خود پیدا کنید، اگر آن دامنه به نام شما نباشد، ابتدا باید مالک اصلی را بیابید و سپس با توافق طرف دیگر، مالکیت دامنه را انتقال دهید. دراین‌بین، گاهی اوقات نیز فروشنده و خریدار دامنه مشخص‌اند و کافی است روش انتقال دامنه را به‌درستی طی کنند.

۲. انتقال دامنه com. چگونه است؟

برای انتقال دامنه دات‌کام، فروشنده دامنه باید به حساب کاربری خود مراجعه و کد انتقال تولید کند. این کد باید دراختیار خریدار قرار بگیرد. همچنین، فروشنده باید در حساب کاربری اعلام کند که قصد دارد مالکیت دامنه‌اش را انتقال دهد. سپس وقتی خریدار کد تولیدشده را وارد کند، مشخص می‌شود که خریدار آن دامنه است.

۳. انتقال دامنه ir‌. و net. چگونه است؟

کسی که قصد دارد مالکیت دامنه ir‌. و net. خود را انتقال دهد‌، باید به شرکت فروشنده‌ای تیکت بزند که دامنه را از آن خریده است. در تیکت، او باید از شرکت راهنمایی بخواهد که این انتقال را چگونه می‌تواند انجام دهد. درادامه، شرکت مدارک و دستورالعمل‌های لازم را برای آن شخص می‌فرستد و وی می‌تواند فرایند جابه‌جایی را دنبال کند.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم