تمدید دامنه چگونه و با چه شرایطی انجام می شود؟

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 13 اسفند 1400
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۳۲۶۰ بازدید

تمدید دامنه یک مولفۀ ضروری برای وب‌سایت‌ها است که از طریق آن کاربران می‌توانند به صفحات اینترنتی شما دسترسی پیدا کنند. با انتخاب یک دامین، برای مدت زمان مشخصی این آدرس اینترنتی با پرداخت هزینه در اختیار سایت‌تان قرار می‌گیرد.

تمامی دامنه‌های ملی و بین‌المللی دارای هزینه و زمان مشخص برای استفاده هستند و پس از آن، باید اقدام به تمدید دامنه خریداری‌شده کنید. آیا می‌دانید تمدید دامنه چیست و چرا انجام آن برای صاحبان وب‌سایت‌ها ضروری است؟ اگر تمدید دامنه انجام نشود چه اتفاقی برای سایت می‌افتد؟ در این مقاله از آموزش دامنه، قصد داریم هر آنچه به تمدید دامین سایت‌های اینترنتی مربوط می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم.

ثبت و خرید دامنه

تمدید دامنه چیست؟

تمدید دامنه به تمامی پروسۀ پرداخت هزینه و تعیین مدت زمان در اختیار داشتن دامینِ خریداری‌شده پیش از منقضی‌ گفته می‌شود. تصور کنید شما یک دامنه ir از پارس پک خریده و مدت زمان اعتبار آن را یک سال تعیین کرده‌اید. پس از گذشت 11 ماه، یک ماه مانده به انقضای دامین شما، پیامی برای یادآوری تمدید به آدرس ایمیلی که با آن دامین شده، ارسال می‌شود.

با کلیک روی ایمیل ارسال‌شده می‌توانید اقدام به پرداخت هزینه و تعیین مدت زمانی نگه‌داری دامنه کنید.

تمدید دامنه ir و com

برای تمدید دامنه ir، com، net و… چگونه عمل کنیم؟

در صورت عدم تمدید دامنه چه اتفاقی می‌افتد؟

بسیاری از صاحبان صفحات اینترنتی آگاه به اهمیت دامنه هستند و پیش از زمان انقضا آن را تمدید می‌کنند. اما اگر به‌هر دلیلی، بر اثر فراموشی یا سایر مشکلات دامین سایت خود را تمدید نکنید؛ ارائه‌دهنده سرویس دامنه به‌صورت دوره‌ای اقدام به ارسال پیام و یادآوری تمدید آن می‌کند.

درصورتی‌که از تاریخ تمدید گذشته و تاریخ دامین خریداری‌شده تمام شود؛ یک فرصت برای جلوگیری از سلب مالکیت به دامنه، داده خواهد شد. به ‌این ترتیب، یک ماه دامنه برایتان رزرو می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را خریداری کند. در طول این مدت می‌توانید اقدام به خرید دامنه و  تمدید دامنه خود کنید.

تمدید دامنه پس از انقضا

نکات و شرایط تمدید دامنه پس از انقضا

نکته:

توجه داشته باشید در طول این یک ماه رزرو، ممکن است برخی قابلیت‌‎های دامین برای شما غیرفعال شود. بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده کامل از ویژگی‌های دامنه‌تان هرچه سریع‌تر آن را تمدید کنید.

عدم تمدید دامنه پس از دوره رزرو چه پیامد‌هایی خواهد داشت؟

برخی دامنه‌ها بر اساس نامی که برای آن انتخاب‌شده از ارزش بالایی برخوردار هستند. افراد سودجویی وجود دارند که شغلشان این است که دامنه‌ها را از چنگ شما در آورند. سپس مجددا با قیمت بالا به شما یا سایر افراد بفروشند. این افراد از طریق روش‌های مرسوم از اتمام زمان انقضای دامین‌ها اطلاع پیدا کرده و در کمین هستند تا با اتمام زمان، دامنه مورد نظر را خریداری کنند.

هرگونه غفلت در تمدید دامین باعث می‌شود این افراد سودجو آن را خریداری کرده و پس از آن هیچ‌گونه دسترسی به دامنه خود نخواهید داشت. بد نیست بدانید که ارائه‌کننده سرویس دامنه نیز هیچ‌ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

دلیل اهمیت بالای تمدید دامنه چیست؟

دامنه اولین مولفه‌ای است که کاربر را به سوی سایت‌ها هدایت می‌کند. مردم ماهیت انواع صفحات اینترنتی را از نام آن‌ها تشخیص می‌دهند. تصور کنید شما یک صفحۀ فروشگاهی دارید و بسیاری مردم سایت‌تان را با نام دامنه آن می‌شناسند. حال اگر دامین‌تان را از دست بدهید چه اتفاقی می‌افتد؟

بله، درست است. به احتمال زیاد شما بیشتر مشتری‌هایتان را از دست خواهید داد و معرفی دامنه جدید و جا افتادن اسم آن میان کاربران مشکلات خاص خود را خواهد داشت.

بنابراین نه‌تنها تمدید نکردن دامنه سایت شما را در معرض سروکار داشتن با افراد سودجو قرار می‌دهد، بلکه ممکن است تمامی کاربران خود را نیز از دست بدهید.

تمدید دامنه com ارزان

آموزش نکات مربوط به تمدید و انقضای دامنه، مدت اعتبار دامنه و هزینه تمدید دامنه

مزایای تمدید دامنه چیست؟

تمدید کردن دامنه ملی، به‌صورت یک ساله با مبلغ 12 هزار تومان و پنج ساله 36 هزار تومان در پارس پک امکان‌پذیر است. این مبلغ برای دامنه بین المللی برخی اوقات شامل تخفیفات جزئی نیز همراه می‌شود. دامنه‌های بین‌المللی را می‌توان از یک ساله تا ده ساله تمدید کرد و علاوه بر آسودگی خاطر، می‌توان از تاثیر جزئی آن در سئو نیز بهره‌مند شد.

نحوه تمدید دامنه‌های ملی و بین‌المللی

ساده‌ترین روش برای تمدید کردن دامنه وب‌سایت، مراجعه به پنل کاربری است. پارس پک، یک ماه پیش از اتمام تاریخ انقضای دامنه، صورت‌حساب تمدید آن را در پنل حساب کاربری برایتان به‌صورت خودکار فعال می‌کند. جزئیات پرداخت و دوره تمدید از طریق روش‌های معمول مانند ایمیل، پیامک و ارسال تیکت در پنل کاربری، به شما اطلاع داده می‌شود. کافیست براساس دورۀ یک تا ده ساله مطابق با نوع دامنۀ ملی و بین‌المللی، هزینۀ آن را پرداخت کرده و منتظر تایید سیستم برای انجام مراحل تمدید باشید.

روش‌های تمدید دامین

روش‌های مختلفی برای تمدید کردن دامین وجود دارد و می‌توانید با چند روش ساده با پرداخت هزینه دوره تمدید، خیال خود را از سلب مالکیت دامنه‌ وب‌سایت‌تان راحت کنید. در ادامه 2 روش تمدید دامنه پارس پک معرفی خواهد شد.

نکته:

بطور کلی الزامی به نزدیک‌شدن به زمان منقضی شدن دامین و تمدید آن وجود ندارد. هر زمان که بخواهید می‌توانید اقدام به تمدید کردن آن سایت خود کنید.

1. تمدید دامنه از طریق پرداخت صورت حساب

پس از وارد شدن به صفحۀ کاربری خود اگر به ماه آخر تمدید نزدیک شده باشید؛ سیستم به‌صورت خودکار صورت‌حساب تمدید را برایتان ایجاد خواهد کرد. پس از ورود به قسمت دامنه‌های من و مشاهده صورت‌حساب می‌توانید اقدام به انتخاب دوره و پرداخت هزینه کنید تا مراحل تمدید برای شما انجام شود. در هر مرحله می‌توانید با ارسال تیکت پشتیبانی سوالات خود را از متخصصان پارس پک بپرسید.

2. تمدید زودتر از موعد دامین، از طریق گزینۀ دامنه‌ها

درصورت عدم ایجاد صورت‌حساب تمدید دامین یا نیاز به تمدید زودتر از موعد آن، می‎توانید به قسمت دامنه‌ها در حساب کاربریتان مراجعه کنید. پس از انتخاب دامین و تعیین دوره تمدید آن، می‌توانید اقدام به پرداخت صورت‌حساب مالی و انجام دورۀ تمدید کنید.

قبل از این‌که مدت زمان در اختیار داشتن دامنه‌تان به اتمام برسد، باید اقدام به تمدید و خرید دامنه خود کنید. اگرچه تمامی ارائه‌دهندگان دامنه بازه زمانی تقریباً یک ماهه را برای تمدید دامنه در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بعد از انقضای دامنه، اقدام به تعیین مدت زمان جدید در اختیار داشتن دامنه کنند. اما اگر بازه زمانی تعیین شده تمام شود و دامنه خود را تمدید نکنید، مالکیت آن را از دست خواهید داد و برای پس گرفتن آن ممکن است مراحل طولانی را طی کنید.

جمع‌بندی

تمدید دامنه در نگاه اول ممکن است بسیار سطحی باشد. اما، زمانی که دسترسی شما از مالکیت دامنه خود سلب شود؛ این مورد به یک حالت بغرنج تبدیل می‌شود. زمانی‌که نتوانید به دامنه‌تان دسترسی داشته باشید و انبوهی از کاربران سایت را از دست بدهید. از این رو اهمیت تمدید دامین را باید جدی گرفت و در مدت زمان مشخص پیش از اتمام زمان انقضا، اقدام به تمدید آن کرد. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه به تمدید کردن دامنه مربوط می‌شود را توضیح دهیم.

سوالات متداول

1. تمدید دامنه چیست؟

تمدید دامنه به تمامی پروسۀ پرداخت هزینه و تعیین مدت زمان در اختیار داشتن دامینِ خریداری‌شده پیش از منقضی‌ گفته می‌شود.

2. نحوه تمدید دامنه‌های ملی و بین‌المللی

ساده‌ترین روش برای تمدید کردن دامنه وب‌سایت، مراجعه به پنل کاربری است. جزئیات پرداخت و دوره تمدید از طریق روش‌های معمول مانند ایمیل، پیامک و ارسال تیکت در پنل کاربری، به شما اطلاع داده می‌شود. کافیست براساس دورۀ یک تا ده ساله هزینۀ آن را پرداخت کرده و منتظر تایید سیستم برای انجام مراحل تمدید باشید.

3. آیا امکان تمدید دامنه زودتر از موعد وجود دارد؟

بله. درصورت عدم ایجاد صورت‌حساب تمدید دامین یا نیاز به تمدید زودتر از موعد آن، می‎توانید به قسمت دامنه‌ها در حساب کاربریتان مراجعه کنید. پس از انتخاب دامین و تعیین دوره تمدید آن، می‌توانید اقدام به پرداخت صورت‌حساب مالی و انجام دورۀ تمدید کنید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم