راهنمای خرید دامنه های منقضی شده + مزایا و معایب

دامنه منقضی شده چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۷۰ بازدید

خرید دامنه های منقضی شده حکایت خرید خانه باغ‌های کلنگی است که از آن می‌توانید یک اقامتگاه بوم‌گردی پرطرفدار درآورید. دامنه منقضی شده ممکن است یک فرصت طلایی برای وب‌سایت شما باشد. در این مقاله، به طور کامل به شما می‌گوییم که چگونه با خرید دامنه‌های منقضی‌ شده می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید. پس از مطالعه این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک، به تمامی سوالات شما در خصوص دامنه‌های منقضی‌ شده پاسخ داده خواهد شد.

دامنه منقضی شده چیست؟

دامنه منقضی شده (Expired Domain) به دامنه‌ای می‌گویند که قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده و اکنون به هر دلیلی آن فرد دامنه را تمدید نکرده و مدت اعتبار آن دامنه تمام شده؛ در نتیجه دامنه منقضی شده است.

دامنه‌های منقضی شده مثل مغازه‌‌های خالی هستند که آن‌ها را می‌توان از صاحب ملک اجاره کرد. در این میان، اگر شما هم به هر دلیلی پرداخت اجاره مغازه را فراموش کنید، مغازه از دسترس شما خارج شده و در اختیار مشتری دیگری قرار می‌گیرد.

ثبت و خرید دامنه

نگاهی بر چرخه حیات دامنه؛ از تمدید تا حذف موقت

دنیای وب پر از آدرس‌های اینترنتی باارزش است که به دلایل مختلف، صاحبانشان آن‌ها را رها می‌کنند. این آدرس‌ها، مثل املاک رها شده، فرصتی عالی برای کسانی هستند که به دنبال یک دامنه خوب می‌گردند. اما این دامنه‌های منقضی شده کجا می‌روند و چه بلایی سرشان می‌آید؟

بگذارید ماجرا را با هم دنبال کنیم. فرض کنید صاحب یک دامنه، تمدید خودکار آن را فراموش کرده یا دیگر به آن احتیاج ندارد. دراین‌صورت، دامنه وارد مراحل مختلفی می‌شود تا اینکه دوباره قابل ثبت شود.

۱. دوره تمدید دامنه

دامنه‌ها پس از منقضی شدن وارد یک دوره مهلت ۳۰ روزه می‌شوند. در این مدت، وب‌سایت روی اینترنت در دسترس نیست فقط صاحب قبلی هنوز فرصت دارد دامنه منقضی شده را با پرداخت هزینه ناچیز تمدید کند.

۲. دوره رستگاری دامنه

دوره بعدی، دوره رستگاری (حدود ۴۰ روز) است. در این دوره، صاحب قبلی همچنان می‌تواند دامنه را تمدید کند، منتها با کمی هزینه بیشتر. در این مرحله، دامنه ممکن است به مزایده گذاشته شود. یعنی کسانی که قبلاً نسبت به خرید دامنه های منقضی شده علاقه‌مند بودند، برای تصاحب و مالکیت آن می‌توانند اقدام کنند. مزایده دامنه فرصت خوبی است تا شما دامنه‌های باسابقه را با قیمتی مناسب به‌دست بیاورید. البته فقط در صورتی عملی می‌شود که صاحب قبلی در این مدت فیلش یاد هندوستان نکند و دوباره سراغ دامنه‌اش نیاید.

۳. دوره حذف موقت دامنه

اگر در دوره رستگاری هم خبری از صاحب قبلی نشود و دامنه به حراج نرفته یا توسط شرکت ثبت‌کننده برای مقاصد خود نگه‌داری نشود، وارد مرحله حذف موقت ۵ روزه می‌شود. بعد از ۵ روز، دامنه دوباره به بازار عرضه شده و هر کسی می‌تواند نسبت به خرید دامنه های منقضی شده با قیمت عادی اقدام کند.

اینفوگرافیک چرخه حیات دامنه‌ها ملی و بین‌المللی
بررسی چرخه حیات دامنه‌ها ملی و بین‌المللی

مزایای خرید دامنه های منقضی شده چیست؟

جالب است بدانید این دامنه‌ها مثل یک گنج پنهانی برای سئو محسوب می‌شوند. تصور کنید دامنه‌ای با انبوه بک‌لینک‌های معتبر به دستتان برسد. مثل لقمه حاضر و آماده‌ای است که به اعتبار سئوی سایت شما کمک می‌کند. با خرید دامنه های منقضی شده به‌راحتی می‌توانید وب‌سایتتان را به بالای نتایج جستجو برسانید. البته مزایای خرید دامنه های منقضی شده به همین جا ختم نمی‌شود:

۱. ترافیک حاضر و آماده

باور کنید یا نه، ممکن است هنوز کاربرانی باشند که با سرچ کردن آدرس قدیمی، وارد دامنه منقضی شده می‌شوند. شما می‌توانید از این ترافیک آماده برای وب‌سایت جدیدتان استفاده کنید و مخاطب را از همان روز اول جذب کنید.

۲. قهرمان پرافتخار سئو

موتورهای جستجو معمولاً به دامنه‌های قدیمی‌تر و جاافتاده‌تر علاقه بیشتری نشان می‌دهند. خرید یک دامنه منقضی شده با سابقه خوب، رتبه صفحه (Page Rank) و اعتبار بالا (Trust Flow) به سئوی سایت شما یک امتیاز فوق العاده می‌دهد؛ درنتیجه در نتایج جستجو رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت.

۳. اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحه (PA)

اگر یک دامنه منقضی شده بتواند اعتبار دامنه و اعتبار صفحه خوبی را به یادگار بگذارد، قطعا در رتبه‌بندی موتورهای جستجو عملکرد بهتری خواهد داشت. هرچه این امتیازها بالاتر باشد، احتمال اینکه سایت شما در نتایج بالا قرار بگیرد، بالاتر است.

دامنه مانند آدرس پستی در دنیای واقعی، هویت و نشانی کسب‌وکار شما در فضای وب را نشان می‌دهد. درباره اهمیت و نحوه خرید دامنه در مقاله زیر بیشتر بخوانید.

دامنه چیست؟

معایب خرید دامنه های منقضی شده چیست؟

در خرید دامین قدیمی ممکن است مواردی وجود داشته باشد که حسابی در ذوقتان بزند. از جمله معایب خرید دامنه منقضی شده شامل موارد زیر است:

۱. سابقه نه چندان درخشان

ممکن است دامنه‌ای که انتخاب کردید، به دلیل سهل‌نگاری صاحب قبلی‌ جریمه شده باشد. در بدترین حالت، این جریمه باعث حذف شدن دامنه از نتایج جستجو یا حتی قرار گرفتن آن در لیست سیاه گوگل می‌شود.

۲. کیفیت پایین وب‌سایت

اگر صاحب قبلی، سایتی پر از محتوای کپی‌شده، مشکلات امنیتی و انبوهی از لینک‌های اسپم داشته باشد، قطعا در نتایج جستجو جایگاه خوبی نخواهد داشت.

۳. هزینه بالا

دامنه‌های منقضی معمولاً به‌خاطر سن و سال‌ و داشتن بک‌لینک‌های باارزش، گران‌تر از دامنه‌های جدید هستند. از طرفی، این دامنه‌ها در قالب مزایده فروخته می‌شوند و ممکن است بخاطر رقابت شدید، قیمت نهایی‌شان سر به فلک بکشد.

۴. مشکلات مربوط به علائم تجاری

بعضی از برندها از کلمات کلیدی با علائم تجاری ثبت‌شده در نام دامنه‌شان استفاده می‌کنند. حواستان باشد. حتی اگر چنین دامنه‌ای را بخرید، ممکن است بعدها به دلیل موارد مربوط حق مالکیت نتوانید از آن استفاده کنید.

شاید کشف دامنه‌های منقضی یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و پرسود باشد، اما نیاز است با کمی آگاهی و احتیاط به دل این ماجراجویی بروید.

اصلی‌ترین تفاوت بین ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین چیست؟ در مقاله زیر بخوانید.

تفاوت ساب دامین، پارک دامین و ادان دامین

چرا باید نسبت به خرید دامنه های منقضی شده اقدام کنیم؟

فرض کنید به جای خرید دامنه ارزان و سپس پرداخت پول برای سئوی آن دامنه، از همان ابتدا دامنه‌ منقضی شده با اعتبار بالا دریافت کنید. خب شاید بپرسید چه لزومی به انجام این کار وجود دارد؟

شما به جای شروع از صفر، از تمام ارزش سئوی موجود در این دامنه، از جمله سابقه دامنه، پروفایل بک لینک و اعتبار آن بهره‌مند خواهید شد. با دامنه منقضی شده به‌راحتی می‌توانید وب‌سایت خود را به بالای نتایج جستجو برسانید و به مرجعی معتبر در صنعت خود تبدیل شوید. از جمله دلایل دیگری که برای استفاده از آن‌ها وجود دارد:

۱. از قدرت جادویی بک لینک‌ها لذت ببرید

بک لینک‌ها مانند رای اعتماد در دنیای وب هستند. هر چه وب‌سایت‌های معتبرتری به شما لینک دهند، موتورهای جستجو به شما بیشتر اعتماد می‌کنند. یک ترفند باحال این است که ترافیک دامنه منقضی شده را با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به وب‌سایت موجود خود هدایت کنید.

ریدایرکت ۳۰۱ به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که محتوای سایت به‌طور دائم به مکان دیگری منتقل شده است؛ در نتیجه، بک لینک‌های باکیفیت وب‌سایت قدیمی به وب‌سایت شما منتقل می‌شود، اعتبار و دیده شدن شما را افزایش می‌دهد.

۲. یک شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) ایجاد کنید

اگر به دنبال راه‌اندازی شبکه بلاگ خصوصی هستید، دامنه‌های منقضی شده با اعتبار بالا گزینه‌ای عالی به‌شمار می‌روند. با خرید چندین دامنه منقضی شده و تبدیل آن‌ها به سایت‌های مرتبط با حوزه کاری خود که به وب‌سایت اصلی شما لینک می‌دهند، نتایج جستجو را به نفع خود دستکاری کنید. البته این کار یک تکنیک سئوی کلاه سیاه محسوب است و از نظر گوگل تقلب به حساب می‌آید. پس حواستان را جمع کنید و این کار را به‌صورت اصولی انجام دهید.

۳. فراتر از سئو رفته و از خرید و فروش آن سود به‌دست آورید

حتی اگر به وب‌سایت معتبر یا لینک‌سازی برای وب‌سایت خود نیازی ندارید، باز هم می‌توانید با خرید و فروش دامنه‌های منقضی شده سود خوبی به جیب بزنید. سرمایه‌گذاران دامنه با خریداری سایت‌های منقضی شده و سپس افزایش ارزش سئوی سایت‌ها، آن‌ها را با قیمت بالاتری می‌فروشند. این هم فرصت دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اهمیت خرید دامنه اکسپایر شده
اهمیت ثبت دامنه اکسپایر شده

۸ نکته مهم هنگام خرید دامنه های منقضی شده 

البته هر دامنه منقضی شده‌ای کاربردی نیست. پیدا کردن یک دامنه منقضی شده خوب حکم پیدا کردن عتیقه از دل خاک را دارد. عتیقه‌ای که ممکن است در نگاه اول سالم به‌نظر برسد اما ترک‌هایی روی آن باشد که از چشم پنهان شدند. در خرید دامنه دست دوم یا همان منقضی شده نکات زیر را درنظر بگیرید:

۱. مرتبط بودن با جایگاه یا صنعت شما

چه یک دامنه منقضی باشد و چه نباشد، مرتبط بودن با صنعت یا جایگاه شما یک نکته بسیار مهم است. انتخاب دامنه‌ای مانند «carsales.online» برای یک سرویس تحویل غذا کارایی چندانی نخواهد داشت. شما باید به مواردی مانند درک برند، نرخ کلیک (CTR)، تعداد بازدید، به یاد ماندنی بودن و… فکر کنید.

۲. بررسی امتیاز اسپم

ابزارهایی مانند Spamzilla و Moz با بررسی سابقه دامنه و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا بفهمید یک دامنه چقدر احتمال دارد که برای مقاصد اسپم استفاده شده باشد.

۳. پروفایل بک‌لینک

 بک‌لینک‌های بی‌کیفیت یک دامنه عالی را نابود می‌کند. ابزارهایی مانند Ahrefs، Moz ،SEMrush و Majestic به شما کمک می‌کنند تا کیفیت بک‌لینک‌های یک دامنه را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که آیا خرید آن سرمایه‌گذاری خوبی خواهد بود یا خیر.

۴. سابقه طولانی

دامنه‌های قدیمی‌تر مدت بیشتری در فهرست موتورهای جستجو بودند. این قضیه به رتبه‌بندی آن‌ها کمک می‌کند. سن دامنه را می‌توانید در پایگاه داده‌ WHOIS پیدا کنید. به‌طورکلی، دامنه‌های قدیمی‌تر ارزش بیشتری دارند، به‌خصوص آن‌هایی که قبلا جزو دامنه‌های برتر بودند؛ زیرا ممکن است روی آن سایتی با ترافیک بالا وجود داشته و ریدایرکت‌هایی برای آن تنظیم شده باشد.

اینفوگرافیک نکات مهم خرید دامنه های منقضی شده
بررسی نکات مهم خرید دامنه های منقضی شده

۵. ایندکس شدن در گوگل

اینکه دامنه در فهرست گوگل ایندکس شده باشد، بسیار مهم است. ایندکس شدن دوباره‌ یک دامنه در گوگل کار دشواری است و در بهترین حالت زمان زیادی می‌برد. در بدترین حالت هم ممکن است اصلاً اتفاق نیفتد. شما می‌توانید نام دامنه را در حافظه کش گوگل جستجو کنید. حافظه‌ کش گوگل یک ابزار آنلاین و عمومی است که به شما نشان می‌دهد آخرین نسخه‌ ایندکس‌شده‌ یک صفحه چه زمانی بوده است. برای این کار عبارت «cache:domainname.com» را در باکس جستجو وارد کنید. این کار باعث می‌شود آخرین نسخه‌ ایندکس‌شده سایت ببینید.

۶. بررسی محتوا

نوع محتوایی که قبلاً در سایت وجود داشته، ممکن است به شما کمک کند یا به ضررتان تمام شود. یک راه آسان برای اینکه بفهمید آیا یک دامنه‌ منقضی‌شده به جذب ترافیک باکیفیت کمک می‌کند یا خیر، این است که نام دامنه را در Wayback Machine سایت Internet Archive وارد کنید.

این سایت از سال ۱۹۹۶ مشغول «ذخیره‌سازی نسخه‌ای از اینترنت» بوده است. در این وب‌سایت می‌توانید نسخه‌های تاریخی محتوای هر دامنه‌ای را بررسی کنید که قبلا سایت عمومی داشته است.

۷. بررسی اعتبار دامنه و صفحه

اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحه (PA) نشان‌دهنده قدرت یک دامنه در نتایج جستجو هستند. ابزارهایی مانند Moz ،SEMrush و Ahrefs به شما کمک می‌کنند تا این امتیازها را بررسی کنید. داشتن امتیاز بالای DA همیشه ضروری نیست، اما قطعا به شما در رقابت با رقبا کمک خواهد کرد.

۸. ترافیک سایت

برای اینکه متوجه شوید یک دامنه در گذشته چه وضعیتی داشته، باید ترافیک آن را درصورت امکان بررسی کنید. Ahrefs و SimilarWeb ابزارهای تخمین ترافیک بسیار خوبی دارند، البته برای استفاده از امکانات کامل آن‌ها باید عضو پریمیوم این سرویس‌ها شوید.

نحوه خرید دامنه‌های بین‌ المللی منقضی شده

حالا که با مزایا، معایب و کاربرد دامنه منقضی شده آشنا شدید، وقت آن است با استفاده از راهنمای خرید دامنه های منقضی شده دامنه مناسب خود را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید با استفاده از سایت whois بررسی کنید دامنه موردنظرتان در کدام شرکت ثبت شده است. معروف‌ترین شرکت‌های معتبر در حراج دامنه‌های بین‌المللی عبارت است از:

  • Flippa
  • Sedo
  • GoDaddy
  • FreshDrop
  • SnapNames

پس از بررسی دامنه در این سایت‌ها درصورت آزاد بودن دامنه می‌توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید. البته راه‌حل ساده‌تر این است که با انتخاب پسوند بین‌المللی موردنظرتان، دامنه را در باکس جستجوی دامنه پارس پک وارد کرده و وضعیت آن را بررسی کنید. درصورتی‌که دامنه در دسترس باشد، می‌توانید نسبت به خرید آن در پارس پک اقدام کنید.

آیا می‌دانید دامنه ir چیست و برای چه وب‌سایت‌هایی مناسب است؟ در مقاله زیر بخوانید.

دامنه ir. چیست؟

نحوه خرید دامنه ir منقضی شده به‌سادگی آب خوردن

نحوه ثبت دامنه منقضی شده برای دامنه های آزاد شده آی آر بسیار ساده است. فقط کافی‌است وارد صفحه خرید دامنه در پارس پک شوید و پس از انتخاب پسوند ir نام دامنه موردنظرتان را وارد کنید. درصورت در دسترس بودن دامنه، می‌توانید ادامه روال را انجام دهید. یعنی پس از ثبت‌نام و وارد کردن مشخصات کاربری‌تان، دامنه موردنظرتان را خریداری کنید.

اگر هنوز موفق به طی کردن مرحله نحوه یافتن نام دامنه منقضی شده نشدید، کافی‌است به وب‌سایت‌هایی مثل Expired Domains سر بزنید. این وب‌سایت لیست دامنه‌های منقضی شده را به‌طور روزانه منتشر می‌کنند. پس از پیدا کردن دامنه منقضی شده می‌توانید سفارش خودتان را ثبت کرده و مالکیت آن را از آن خود کنید. فراموش نکنید ثبت سفارش برای دامنه، قبل از منقضی شدن آن به معنای مالکیت دامنه نیست.

شکار دامنه‌های ملی و بین‌المللی با قیمت مناسب در پارس پک

اگر دنبال دامنه‌ ملی محبوبتان هستيد، بدون پرداخت هزینه‌های اضافه می‌توانید با مبلغ مقرون‌به‌صرفه و پشتیبانی همیشه در دسترس، از طریق پارس پک هویت ملی برای کسب‌وکارتان بسازید و دامنه‌ ملی موردنظرتان را ثبت کنید. همچنین می‌توانید فراتر از مرزها قدم برداشته و با قیمت مناسب پسوند دامنه‌های بین‌المللی را دراختیار بگیرید. برای اطلاع بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

خرید دامنه های منقضی شده سکوی پرتابی قدرتمندی برای وب‌سایت شما خواهد بود. البته اگر به‌درستی انتخاب شود. در این مقاله، با مزایا، معایب، کاربرد و نکات کلیدی برای خرید دامنه های منقضی شده آشنا شدید. پارس پک همراه شما است تا به‌راحتی و با قیمت مناسب بتوانید دامنه منقضی شده موردنظرتان را پیدا کنید. البته کار به همین جا ختم نمی‌شود. پس از خرید دامنه می‌توانید از راهکارهای ابری پارس پک برای داشتن یک وب‌سایت پرسرعت و پایدار بهره ببرید. اگر سوالی در این زمینه دارید، مشتاق راهنمایی شما هستیم.

سوالات متداول 

۱. تفاوت دامنه حذف شده و دامنه منقضی شده چیست؟

 دامنه منقضی شده، مثل اجاره خانه‌ای است که موعد پرداخت آن رو به پایان است. صاحبخانه می‌تواند آن را تمدید کند، به مزایده گذاشته یا به‌طور مستقیم آن را برای فروش بگذارد. دامنه حذف شده نیز نوعی دامنه منقضی‌شده‌ است. با این تفاوت که اگر در مرحله مزایده کسی سراغ آن را نگرفته باشد، وارد مرحله‌ حذف می‌شود. یعنی دیگر منقضی شده نیست بلکه به چرخه‌ عمر دامنه برگشته و مثل یک دامنه‌ نو می‌توان آن را خریداری کرد.

۲. چطوری بفهمم دامنه من منقضی شده است؟

معمولاً شرکت‌های ثبت‌کننده دامنه، وضعیت دامنه را به‌طور مداوم در پنل کاربری یا ازطریق ایمیل و پیامک به شما اطلاع می‌دهند. همچنین می‌توانید برای چک کردن وضعیت دامنه، از بانک اطلاعاتی WHOIS استفاده کنید. کافی‌است اسم دامنه‌ مورد نظرتان را جستجو کنید و تاریخ انقضای آن را به‌راحتی ببینید.

منابع:mailchimp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.