آموزش تغییر DNS دامنه ملی و بین‌المللی

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 12 شهریور 1395
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۳۲۲۳ بازدید

تغییر DNS دامنه ملی و بین‌المللی گاهی برای صاحبان وب سایت‌ها دغدغه مهمی می‌شود. هنگامی‌که آدرس وب‌سایتی را جست‌وجو می‌کنید، مراحلی پشت‌سر گذاشته می‌شود تا ازطریق آدرس وب‌سایت به اطلاعات سرور آن دسترسی پیدا کنید. این مراحل که بخشی از آن در مرورگر وب شما طی می‌شوند، در‌نهایت اطلاعات سرور را به شما نمایش می‌دهند.

تغییر DNS برای اینست که دامنه را به سرویس میزبانی متصل کنیم، این کار برای تغییر DNS ملی از طریق وب‌سایت ایرنیک انجام می‌شود اما برای دریافت آموزش تغییر DNS دامنه بین‌المللی باید به وب‌سایت ارائه دهنده مراجعه کنید و ما در اینجا تغییر DNS دامنه پارس پک را آموزش می‌دهیم. دو ویدئو نیز در این مقاله وجود دارد که یکی آموزش تغییر DNS را در دامنه ملی آموزش می‌دهد و دیگری در دامنه بین‌المللی.

راهنمای تصویری تغییر DNS دامنه ملی

وقتی سرویس میزبانی را برای اولین‌بار از یکی از شرکت‌ها می‌خرید یا قصد داشته باشید سرویس‌دهنده هاست خود را تغییر دهید، دامنه شما باید به هاست آن ارائه‌دهنده متصل شود تا بتوانید وب‌سایت خود را روی آن میزبانی کنید. برای این کار، باید DNS‌های خود را تغییر دهید. تغییر DNS دامنه ملی و بین‌المللی فرایندهای متفاوتی دارد که در این مقاله آن‌ها را آموزش می‌دهیم.

DNS چیست؟

DNS شبیه دفترچه تلفن برای اینترنت است. این سرویس که شامل سرورهای زیادی است، اطلاعات نام‌های دامنه و آدرس‌های IP را در خود جای داده است؛ پس برای تغییر به نام دامنه، استفاده می‌شود. برای مثال، اگر شما آی‌پی 172.217.18.142 را در مرورگر خود وارد کنید، وب‌سایت گوگل نمایش داده می‌شود. به‌بیان بهتر، DNS پروتکلی است که وظیفه اصلی آن ارتباط بین آی‌پی آدرس‌ها و نام وب سیستم کاربران و وب‌سایت هاست.

اگر به زبان ساده بخواهید بدانید، برای اینکه کاربران مجبور نباشند آی‌پی وب‌سایت‌ها را به‌یاد بسپارند، پروتکلی ایجاد شد به نام DNS تا هر وب‌سایت یک اسم داشته باشند و کاربران نام وب‌سایت‌ها را به‌خاطر بسپارند. کار این پروتکل هم تبدیل آی‌پی‌ها به نام دامنه‌های امروزی است.

ایرنیک چیست؟

اگر قصد دارید دامنه ملی ایران را ثبت کنید، باید به وب‌سایت ایرنیک، کارگزار ثبت دامنه ir، مراجعه و پس از دریافت شناسه ایرنیک یا Nic-Handle، دامنه را ثبت کنید. برای ثبت دامنه ملی، به رعایت برخی قوانین و شرایط با‌توجه‌به نوع پسوند دامنه نیاز دارید که همگی را پایگاه فیزیک نظری ایرنیک تعیین کرده است. موضوع دیگر اینکه دریافت شناسه ایرنیک کاملاً رایگان است و نیازی نیست هزینه‌ای پرداخت کنید.

ثبت و خرید دامنه

تغییر DNS دامنه ir در ایرنیک

ابتدا وارد وب‌سایت ایرنیک NIC.IR شوید و پس از ورود به پنل کاربری، به بخش «دامنه‌های من» بروید. از ستون دامنه‌ها، دامنه‌های من را انتخاب کنید و در صفحه باز‌شده فهرست دامنه‌هایتان را ببینید. حالا در ستون DNS روی NS کلیک کنید.

 تنظیم dns دامنه ir

در بخش دامنه‌ها مطابق تصویر NS را انتخاب کنید

در صفحه بازشده، آدرس‌های NS خود را در ستون نام کارگزار وارد کنید.

آموزش تغییر dns های دامنه در ایرنیک

NS را مطابق نام کارگزار وارد کنید

اگر DNS Server اختصاصی دارید نیاز است ستون آی پی کارگزار را نیز با آدرس‌های اختصاصی خود پر کنید.

 

تذکر

  1. فقط‌و‌فقط از کنترل‌پنل ایرنیک می‌توانید DNS دامنه ملی را تغییر دهید.
  2. تنها زمانی‌که از دامنه ir. به‌عنوان NS استفاده می‌کنید، لازم است که IP سرور کارگزار را تکمیل کنید.
  3. مدت‌زمان لازم برای انتقال از زمان تغییر DNS دامنه ملی تا اجرای کامل و صحیح، ۴ تا ۶ ساعت است.

تغییر DNS دامنه بین المللی در پنل کاربری پارس پک

برای اتصال دامنه به هاست پارس پک و CDN پارس پک باید NS دامنه بین‌المللی خودتان را روی DNS پارس پک تنظیم کنید. ابتدا وارد بخش دامنه در پنل کاربری پارس پک شوید و روی دامنه مدنظرتان کلیک کنید.

 تنظیم dns سایت

در پنل مدیریت دامنه مدنظر را انتخاب کنید

در صفحه مدیریت دامنه، بخش تغییر NS را انتخاب و آدرس‌های خود را وارد کنید.

 چگونه dns دامنه را تغییر دهیم؟

 انتخاب NS و وارد کردن آدرس‌های مدنظر

معرفی DNSهای ابری پارس پک

برای استفاده از CDN پارس پک، چهار آدرس زیر را وارد کنید:

  • ns1.parspack.net
  • ns2.parspack.net
  • ns3.parspack.net
  • ns4.parspack.net

اگر بخواهید از DNS ابری پارس پک استفاده کنید لازم است آدرس‌های بالا را در بخش CDN پنل کاربری خود اضافه کنید. همچنین اگر قصد دارید از هاست ابری پارس پک استفاده کنید، آدرس‌های زیر را وارد کنید:

  • ns1.parspack.co
  • ns2.parspack.co
  • ns3.parspack.co
  • ns4.parspack.co

جمع‌بندی

در این مقاله از آموزش ایرنیک و آموزش دامنه ، نحوه تغییر DNS در وب‌سایت ایرنیک و پنل کاربری پارس پک را بررسی کردیم. با استفاده از نکات ذکر‌شده، به‌راحتی می‌توانید DNS دامنه‌های بین‌المللی و ملی خود را تنظیم کنید.

سؤالات متداول

۱. DNS چیست؟

دی‌ان‌اس پروتکلی برای تغییر آی‌پی به اسم است. برای مثال، اگر بخواهید وب‌سایت گوگل برایتان نمایش داده شود، باید 172.217.18.142 را در مرورگر خود وارد کنید.

۲. برای ثبت دامنه ملی چه باید کرد؟

برای ثبت دامنه ایران، در گام اول باید به وب‌سایت کارگزار ثبت دامنه ایران (ایرنیک) مراجعه و پس از دریافت شناسه ایرنیک، دامنه را ثبت کنید؛ البته برای ثبت دامنه در ایرنیک باید قوانین ثبت‌شده در این وب‌سایت رعایت کنید.

۳. تغییر DNS دامنه ملی در ایرنیک چگونه است؟

ابتدا به وب‌سایت ایرنیک و سپس به پنل کاربری خود و بخش تنظیمات بروید. درادامه، روی ویرایش ردیف‌های کارگزاری نام و میزبانی دامنه کلیک کنید و از آن‌جا ویرایش ردیف‌های کارگزاری نام و میزبانی دامنه را انتخاب کنید.

۴. تغییر DNS دامنه پارس پک چگونه است؟

برای تغییر DNS دامنه پارس پک، باید وارد پنل کاربری ابرسرور شوید و در دامنه و مدیریت دامنه و سپس تغییر DNS، آدرس‌های NS پارس پک را وارد کنید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم