آموزش ساخت شناسه ایرنیک برای ثبت دامنه IR

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1391
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۹۸۲ بازدید

ساخت شناسه ایرنیک، یکی از قوانین ضروری برای ثبت دامنه‌های ملی (دامنه .IR) است. مدیریت دامنه‌های ملی برعهده «IRNIC» (کارگزار ثبت دامنه‌های ملی) است. ثبت دامنه ملی در ایرنیک قوانین خاص خود را دارد که همه افراد باید آن را رعایت کنند. این سامانه براساس پاسخ‌هایتان می‌تواند درخواست شما را رد یا تأیید کند. انجام این کار پیچیدگی زیادی ندارد؛ چراکه تنها باید به وب‌سایت ایرنیک به نشانی «nic.ir» مراجعه و بعد از ساخت شناسه کاربری، دامنه را در آن‌جا یا یکی از نمایند‌ه‌های مورد‌تأیید آن مثل «پارس‌پک» ثبت کنید. اگر به‌دنبال ساخت شناسه کاربری در ایرنیک و ثبت دامنه .IR هستید، تا انتهای این مطلب از آموزش ایرنیک بلاگ پارس پک با ما همراه باشید؛ زیرا قصد داریم نحوه ساخت شناسه ایرنیک را به‌صورت گام‌به‌گام آموزش دهیم.

ایرنیک چیست؟

ثبت دامنه‌های ملی مثل دامنه IR مانند سایر دامنه‌های .NET و .ORG و .COM قوانین خاص خود را دارد و کاربر بدون رعایت آن‌ها نمی‌تواند دامنه ملی مدنظرش را بخرد. ایرنیک مرکز ثبت دامنه‌های ملی زیرنظر مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران یا پژوهشگاه دانش‌های بنیادین است. در این سامانه، کاربران با ثبت شناسه کاربری ایرنیک مالکیت دامنه ملی را به نام خود ثبت می‌کنند. بدون انجام این‌ کار، امکان ثبت و خرید دامنه IR برای کاربران وجود نخواهد داشت.

ثبت و خرید دامنه

شناسه ایرنیک (Nic Handle) چیست؟

نیک هندل یا شناسه ایرنیک شناسه‌ای منحصربه‌فرد برای ثبت دامنه‌های ملی با پسوند «.IR»، «.ایران»، «.‎id.ir»‌ و‌… است. با دریافت نیک هندل، شناسه‌ای هویتی خواهید داشت که با ارائه به سامانه ایرنیک یا نماینده‌های مورد‌تأییدش، می‌توانید به‌سرعت دامنه ir خود را تهیه کنید. بنابراین، با انجام این کار مالکیت کامل دامین فقط در‌اختیار شما قرار می‌گیرد. برای پاسخ به پرسش «Nic Handle چیست؟» تنها یک جمله کافیست: «Nic Handle یا شناسه ایرنیک، شناسه هویتی برای دامنه‌های IR است.»

اگر به‌دنبال پاسخی برای پرسش «چگونه شناسه ایرنیک بسازیم؟» هستید، باید بگوییم برای دریافت شناسه ایرنیک، مدارکی موردنیاز است که برای تأیید هویتتان باید آن‌ها را به ایرنیک ارسال کنید. ساختن شناسه کاربری ایرنیک کار ساده‌ای است؛ زیرا تنها باید وارد سامانه ایرنیک به نشانی «www.nic.ir» شوید و مراحل ساخت شناسه کاربری در ایرنیک را ادامه دهید. این شناسه ۱۱کاراکتری، ترکیبی از حرف اول نام و نام‌خانوادگی مالک حساب و شماره ثبت‌نام‌شده آن در سامانه ایرنیک است و در انتهای آن عبارت -irnic قرار می‌گیرد. برای مثال، شناسه کاربری پارس‌پک «pa602-irnic» است. فرمت شناسه‌‌های ایرنیک ازاین‌قرار است:

حرف ابتدای نام انگلیسی + حرف ابتدای نام‌خانوادگی انگلیسی + اعداد + خط‌تیره (-) + عبارت irnic

شناسه ایرنیک چیست؟
شناسه ایرنیک (Nic Handle) چیست؟

نیک هندل چیست؟

آیا همه می‌توانند شناسه ایرنیک دریافت کنند؟

تمامی افراد حقیقی و حقوقی با ارائه مدارک خود و دریافت تأیید از سامانه ایرنیک، می‌توانند مالکیت دامنه مدنظرشان را در‌اختیار بگیرند. برای مثال، مؤسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها با ارائه مدارک و مستندات آن مؤسسه یا دانشگاه، می‌توانند شناسه کاربری منحصربه‌فرد خود را دریافت کنند. این امکان برای اشخاص حقیقی نیز وجود دارد و باتوجه‌به نام انتخابی برای دامنه‌ها، باید هویتشان را ازطریق ارائه مدارک مورد‌تأیید ایرنیک تأیید کنند.

برای انجام این کار، فرصتی ۱۰‌روزه بعد از رزرو دامنه به آنان داده می‌شود تا با ارسال مدارک هویتی، مالکیت دامنه را برعهده بگیرند. درصورت دریافت‌نکردن شناسه کاربری از ایرنیک، آنان مالکیت Domain را از دست می‌دهند و دامین آزاد می‌شود. بنابراین، کاربران دیگر می‌توانند دامنه‌ آنان را ثبت کنند و بخرند. ساخت شناسه ایرنیک هزینه‌ای ندارد و تنها با وارد‌کردن اطلاعات هویتی صحیح ساخته می‌شود.

 روش‌های تغییر NameServer دامنه‌های ملی و بین‌المللی را به‌صورت جامع و کامل در مقاله زیر بخوانید.

تغییر DNS دامنه ملی و بین‌المللی

ثبت دامنه ملی در پارس‌پک و دریافت نیک هندل

برای ثبت دامنه در پارس‌پک، ابتدا باید به سامانه ایرنیک مراجعه و نیک هندل خود را از آن دریافت کنید. بنابراین، برای این‌ کار هنگام ساخت شناسه کاربری، بخش تمامی رابط‌های مجاز را روی «خودم و نمایندگان» قرار دهید. بدین‌ترتیب، علاوه‌بر ثبت دامنه در ایرنیک، می‌توانید دامنه ir مد‌نظرتان را از نمایندگان مورد‌تأیید آن مثل پارس‌پک تهیه کنید. پس از انجام این کار، هنگام ثبت دامنه در پارس‌پک با درج نیک هندل خود، می‌توانید مالکیت دامین خریده‌شده را به نام خود ثبت کنید. توجه کنید که هزینه ثبت دامین ملی با این روش، ارزان‌تر از روش‌های دیگر است.

پیش از خرید دامنه ملی، باید اقدام به ساخت شناسه کاربری در ایرنیک کنید. احراز هویت شما در سامانه ایرنیک ازطریق دریافت نیک هندل انجام می‌شود. برای دریافت شناسه هویتی نیک هندل کافیست اطلاعات درخواستی را با دقت در وب‌سایت nic.ir وارد کنید تا با تایید اطلاعاتتان امکان ثبت دامنه ملی برایتان فراهم شود.

تمدید دامنه چگونه و با چه شرایطی انجام می‌شود؟ در مقاله زیر بخوانید.

تمدید دامنه چیست؟

آموزش ثبت‌نام در سامانه ایرنیک

برای ایجاد حساب کاربری در ایرنیک، ابتدا باید به نشانی «nic.ir» بروید. در صفحه اصلی، می‌توانید اطلاعات مختلفی را مشاهده کنید. درصورت داشتن حساب کاربری، با وارد‌کردن مشخصات خود می‌توانید وارد آن شوید. اگر حساب کاربری ندارید، در قسمت بالا سمت چپ روی، «مشخصه‌های شناسه» کلیک و «ساختن شناسه کاربری» را انتخاب کنید. در این صفحه، امکان ساخت شناسه کاربری فراهم می‌شود.

 

شناسه ایرنیک
ساختن شناسه کاربری را انتخاب کنید.

وب‌سایت ایرنیک برای ساخت نیک هندل

ساخت حساب کاربری در ایرنیک

ساخت شناسه ایرنیک براساس اهداف، انواع مختلفی دارد که از‌جمله آن‌ها می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

۱. شخص حقیقی

حساب کاربری شخص حقیقی همان‌طور‌که از نامش مشخص است، ویژه افرادی بدون هیچ‌گونه وابستگی به سازمان و نهادی است. بنابراین، اگر می‌خواهید به‌عنوان فرد حقوقی و عادی وب‌سایت شخصی یا کسب‌وکار شخصی‌تان را در فضای وب راه‌اندازی و Domain مدنظرتان را ثبت کنید، انتخاب این نوع حساب مناسب شماست.

چگونه شناسه ایرنیک درست کنیم؟
حساب کاربری شخص حقیقی

شناسه کاربری شخص حقیقی در IRNIC

۲. حساب کاربری شخص حقیقی

این حساب کاربری مناسب شرکت‌های دارای شماره ثبتی و غیر‌دولتی است که می‌خواهند دامینی به‌غیر از دامین «.IR» ثبت کنند. برای حساب کاربری شرکت یا مؤسسه یا نهادهای غیر‌دولتی امکان ثبت دامنه‌های .ir، .ایران، .co.ir. ،org.ir. و .net.ir فراهم است.

شناسه نیک چیست؟
حساب کاربری شرکت یا مؤسسه یا نهاد غیردولتی

شناسه کاربری نهادهای غیر دولتی

۳. وزارتخانه یا سازمان یا شرکت دولتی

شرکت‌های دولتی و سازمان‌ها می‌توانند از این شناسه کاربری برای احراز هویت مالکیت دامنه‌هایشان استفاده کنند. دراین‌صورت، امکان ساخت دامین‌هایی با شناسه دولتی مثل «.gov.ir یا .co.ir» فراهم می‌شود.

ثبت نام در ایرنیک
حساب کاربری وزارتخانه یا سازمان یا شرکت دولتی

شناسه کاربری دولتی در IRNIC 

۴. مرکز آموزشی و پژوهشی

برای سازمان‌های آموزشی و پژوهشی نیز پسوند‌های منحصربه‌فرد و مخصوصی وجود دارد. با استفاده از این شناسه در دامین خود، کاربران متوجه می‌شوند که ماهیت وب‌سایت شما آموزشی و پژوهشی است. برای مثال، سازمان‌های آموزشی و دانشگاهی می‌توانند از شناسه «.ac.ir» و مدارس از شناسه «.sch.ir» استفاده کنند.

حذف شناسه ایرنیک
حساب کاربری مرکز آموزشی و پژوهشی

شناسه کاربری آموزشی در ایرنیک

در مقاله زیر آموزش کامل نحوه انتقال دامنه به همراه نکات فنی و قانونی آن را بخوانید.

انتقال دامنه چیست؟

۵. شناسه محدود

این شناسه به صاحبان مشاغل کمک می‌کند علاوه‌بر درخواست ثبت دامنه، بتوانند به‌عنوان رابط مالی و فنی دامنه‌ها نیز فعالیت‌هایشان را انجام دهند. بنابراین، افرادی که می‌خواهند تنها برای دیگران ثبت دامین انجام دهند یا رابط مالی و فنی دامنه‌ها باشند، از این حساب کاربری در ایرنیک می‌توانند استفاده کنند.

نکته: برای ثبت دامنه ir در وب‌سایت‌های نمایندگان ایرنیک، نباید شناسه خود را از نوع محدود انتخاب کنید؛ زیرا در این حالت، تنها امکان ثبت دامین در ایرنیک را خواهید داشت و در وب‌سایت‌های نمایندگان مورد‌تأیید این سامانه نمی‌توانید Domain را ثبت کنید و بخرید.

nic.ir ثبت نام
حساب کاربری شناسه محدود

شناسه محدود ایرنیک

مراحل ساخت حساب کاربری در ایرنیک

حال که با انواع شناسه کاربری آشنا شدید، براساس نیاز خود، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. برای این کار، در صفحه ساخت حساب کاربری در ایرنیک روی یکی از گزینه‌های تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک کنید. به‌منظور ساخت حساب، حتماً به قوانین ایرنیک دقت کنید؛ وگرنه ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوید که حل آن‌ها به زمان و انرژی زیادی نیاز دارند. در‌ادامه، برای مثال یک حساب کاربری با شناسه حقیقی می‌سازیم تا با روند ایجاد اکانت در ایرنیک بیشتر آشنا شوید.

۱. در بخش ساختن شناسه کاربری قسمت شخص حقیقی، روی «تکمیل فرم و دریافت شناسه» کلیک کنید.

استعلام دامنه ir
روی گزینه تکمیل فرم و دریافت شناسه بزنید

ساخت شناسه کاربری در ایرنیک

 ۲. در این بخش، باید اطلاعات هویتی خود همچون نام و نام‌خانوادگی (به فارسی و انگلیسی)، اطلاعات هویتی کد ملی و گذرنامه، نشانی پستی، نشانی پست الکترونیک و رابط‌های مجاز را به‌طورکامل وارد کنید. علامت‌ * نشان‌دهنده ضروری‌بودن پر‌کردن کادرهاست و اگر خالی بگذارید، امکان ادامه فرایند برایتان وجود نخواهد داشت. در بخش رابط‌های مجاز (حریم خصوصی)، به تعیین صاحب امتیاز و رابط دامنه بسیار دقت کنید. بعد از وارد‌کردن تمامی اطلاعات، روی بازنگری کلیک کنید.

نحوه ثبت نام در ایرنیک
اطلاعات هویتی خود را در این بخش وارد کنید

وارد کردن اطلاعات کاربری

۳. در این قسمت، اطلاعات واردشده شما نمایش داده می‌شود. اگر اشتباهی در واردکردن اطلاعات رخ داده است، با زدن دکمه بازگشت، می‌توانید به مرحله قبل برگردید و آن را اصلاح کنید.

اموزش ثبت نام در nic ir
اطلاعات خود را ویرایش کنید

نمایش و بازنگری اطلاعات وارد شده

۴. اگر همه اطلاعات به‌درستی وارد شده‌اند، قوانین را مطالعه و در بخش نام کامل سازمان‌دهنده شناسه، کد امنیتی و «نام و نام‌خانوادگی» خود را به انگلیسی وارد کنید و دکمه «موافقم، دریافت شناسه» را بزنید.

نحوه خرید دامنه ir
قوانین را مطالعه و اطلاعات خواسته شده را در کادرهای مربوطه وارد کنید

تایید دریافت شناسه کاربری

۵. در‌نهایت حساب کاربری ما با شناسه «mm42699-irnic» ایجاد می‌شود.

نمونه شناسه کاربری ایرنیک
ساخت شناسه کاربری در ایرنیک با موفقیت انجام شد

ساخت شناسه کاربری با موفقیت انجام شد

پس از ساخت حساب کاربری در ایرنیک، اطلاعات ورود به پنل ایرنیک به ایمیلتان ارسال می‌شود. با استفاده از اطلاعات ارسال‌شده در بخش مشخصه‌های شناسه گزینه، تنها باید «ورود» را بزنید تا بتوانید وارد حساب کاربری‌تان شوید. توجه کنید که حتماً بعد از ورود به حساب کاربری رمزعبور خود را تغییر دهید.

به‌دنبال خرید دامنه با قیمت اقتصادی هستید؟

آیا می‌خواهید کسب‌وکار خود را به دنیای دیجیتال بیاورید؟ برای این کار، باید یک وب‌سایت داشته باشید. اولین قدم برای راه‌اندازی وب‌سایت، ثبت دامنه است. دامنه، آدرس اینترنتی کسب‌وکار شما در اینترنت است. با داشتن یک دامنه، می‌توانید کسب‌وکارتان را به مخاطبان خود در سراسر جهان معرفی کنید. پارس پک، یکی از معتبرترین شرکت‌های ثبت دامنه در ایران است. ما انواع دامنه‌های ملی و بین‌المللی را با قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهیم. ثبت و خرید دامنه از پارس پک، فرآیندی ساده و سریع است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه زیر، در چند دقیقه دامنه مورد نظر خود را ثبت کنید.

جمع‌بندی

ساخت حساب کاربری ایرنیک یکی از کارهای ضروری‌ برای ثبت دامنه ملی است. ایجاد اکانت در این سامانه مراحل پیچیده و سختی ندارد: تنها باید به وب‌سایت ایرنیک به نشانی «nic.ir» مراجعه و در مراحل ساختن شناسه کاربری، اطلاعاتتان را با دقت وارد کنید. در این مقاله، روش ساخت اکانت در ایرنیک را آموزش دادیم. اگر درباره این موضوع سؤال یا ابهامی دارید، در بخش کامنت‌ها می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

۱. آیا امکان تغییر نیک هندل وجود دارد؟

خیر، بعد از نهایی‌شدن ثبت اطلاعات و دریافت شناسه کاربری ایرنیک، امکان تغییر آن وجود ندارد؛ زیرا برای هر شخص و سازمان حقیقی و حقوقی، تنها یک شناسه منحصربه‌فرد تعلق می‌گیرد.

۲. چطور می‌توان شناسه نیک هندل را مشاهده کرد؟

با لاگین‌شدن در وب‌سایت ایرنیک، در قسمت بالای سمت چپ، «نام شما و شناسه نیک هندل» در پرانتز نمایش داده می‌شود. در بخش مشخصه‌های نیک هندل نیز، امکان مشاهده کامل مشخصات ازجمله شناسه کاربری ایرنیک وجود دارد.

۳. نیک هندل چیست؟

نیک هندل شناسه‌ای منحصربه‌فرد برای هر شخص و سازمان برای ثبت دامنه‌های ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم