نحوه ارسال مدارک به ایرنیک برای ثبت دامنه ملی

اینفوگرافیک نحوه ارسال مدارک به ایرنیک
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
یکشنبه 13 خرداد 1403
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۳۸ بازدید

نحوه ارسال مدارک به ایرنیک بسیار ساده است و نیاز به دانش خاصی ندارد. این کار برای ثبت تمامی دامنه‌های ir لازم نیست. اما برای نوع خاصی از دامنه‌های حتماً باید مدارک هویتی خود را در ایرنیک آپلود کنید. در این مطلب از آموزش ایرنیک بلاگ پارس پک با پیش‌نیازها و مدارک مورد نیاز برای تایید دامنه ir و نحوه بارگذاری آن‌ها در ایرنیک آشنا می‌کنیم.

از کجا بدانیم نیاز است برای ثبت دامنه مدارک‌مان را ارسال کنیم؟

قبل از ارسال مدارک به ایرنیک برای ثبت دامنه مطمئن شوید که این کار واقعاً لازم است! برای این کار، پس از ثبت دامنه و در حالی که در شناسه کاربری خود هستید، از منوی اصلی به ترتیب روی «دامنه‌ها» و سپس «دامنه‌های من» کلیک کنید. در این صفحه، لیست تمام دامنه‌های خود را مشاهده خواهید کرد.

دامنه مورد نظرتان را در لیست دامنه‌ها پیدا کنید. اگر در ستون وضعیت عباراتی مانند «برای تکمیل ثبت دامنه به مستندات نیاز است» یا «در انتظار تایید مدارک، پرداخت‌شده» برای آن نشان داده شود، برای ارسال مدارک به ایرنیک اقدام کنید.

انتخاب دامنه مورد نظر در ایرنیک و بررسی وضعیت ارسال مدارک
در پنل کاربری ارنیک ببینید آیا نیاز به ارسال مدارک به ایرنیک دارید یا خیر

مدارک مورد نیاز برای تایید دامنه ir

به‌منظور ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه ir باید اسکن مدارک زیر را داشته باشید:

  • کارت ملی فردی که شناسه سامانه ایرنیک به نام او ثبت شده است.
  • تعهدنامه‌ای که توسط سامانه ایرنیک برای شما ایمیل می‌شود و در آن متعهد می‌شوید که از این دامنه سوءاستفاده نمی‌کنید.
آپلود اسکن مدارک کارت ملی و تعهدنامه ارسال‌شده ایرنیک
اسکن مدارک خود شامل کارت ملی و تعهدنامه ارسال‌شده ایرنیک را آپلود کنید
  • تعهدنامه حقوقی در برگه رسمی شرکت که به مهر و امضای مسئول مربوطه رسیده باشد.
ارسال تعهدنامه حقوقی در برگه رسمی شرکت به ایرنیک
تعهدنامه حقوقی در برگه رسمی شرکت را به ایرنیک ارسال کنید
  • کپی روزنامه‌ رسمی یا مجوز شرکت.

سامانه ایرنیک در مورد حجم و فرمت فایل‌های مدرک‌ها، توصیه‌هایی دارد:

  • حجم فایل‌ها باید زیر ۵ مگابایت باشد.
  • بهترین فرمت برای فایل‌ها PDF است.

ثبت دامنه ملی در پارس‌پک؛ ارزان و راحت

برای ثبت دامنه ملی نیازی نیست هر بار به سراغ سامانه ایرنیک بروید. می‌توانید دامنه ملی را با قیمتی به‌صرفه در پارس‌پک ثبت کنید. ایده‌ دقیقی برای نام دامنه ندارید یا دامنه‌ای که می‌خواهید قبلاً ثبت شده؟ یک کلمه یا عبارت را وارد کنید تا ما دامنه‌‎های موجود مشابه را برایتان لیست کنیم. برای ثبت دامنه ملی روی دکمه زیر کلیک کنید.

آموزش ارسال مدارک به ایرنیک

برای ارسال مدارک به ایرنیک برای ثبت دامنه، ابتدا وارد وب‌سایت https://www.nic.ir شوید. ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما دامنه جدید خود را ثبت کرده‎اید و حالا لازم است مدارک مورد نظر را برای آن ارسال کنید.

نحوه ارسال مدارک به ایرنیک به این ترتیب است که در سامانه nic.ir وارد بخش «ارسال مدارک» شوید و سپس به صفحه «مدارک مربوط به امور دامنه» بروید. اطلاعات لازم را وارد و تصویر مدارک هویتی و حقوقی را آپلود کنید. این مدارک شامل تصویر کارت ملی، تعهدنامه سامانه ایرنیک، تعهدنامه اشخاص حقوقی و روزنامه‌ رسمی یا مجوز شرکت است.

ثبت و خرید دامنه

مرحله اول: ثبت‌نام یا ورود به سامانه ایرنیک

نحوه ارسال مدارک به سامانه ایرنیک با ورود به حساب کاربری این سامانه شروع می‌شود. پس روی گزینه «ورود» که سمت چپ منوی اصلی وب‌‍سایت می‌بینید، کلیک کنید. شناسه یا ایمیل را به همراه رمز عبورتان وارد کنید. تیک گزینه «I’m not a robot» را بزنید و وارد شوید.

ورود به ایرنیک با نام کاربری و رمزعبور
نام کاربری و رمزعبور خود را برای ورود به ایرنیک وارد کنید

مرحله دوم: انتخاب هدف ارسال مدارک 

از منوی اصلی بالای صفحه، روی گزینه «ارسال مدارک»، کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، باید مشخص کنید که دقیقاً برای چه کاری می‌خواهید مدارکتان را ثبت کنید.

برای مثال، درصورت ثبت دامنه ir جدید، در قسمت مربوط به «مدارک مربوط به امور دامنه» روی گزینه «تکمیل فرم و ارسال مدرک» کلیک کنید.

انتخاب هدف خود از ارسال مدارک به ایرنیک
هدف خود برای ارسال مدارک به ایرنیک را انتخاب کنید

مرحله سوم: تکمیل اطلاعات و ارسال مدارک

و اما می‌رسیم به گام اصلیِ نحوه ارسال مدارک به ایرنیک. در این مرحله، ابتدا باید آدرس کامل دامنه یا دامنه‌های مورد نظر را در فیلد «نام دامنه‌ها» وارد کنید. اگر چند دامنه دارید، می‌توانید آن‌ها را به دو صورت در این کادر بنویسید:

  • هر کدام را در یک خط جداگانه بنویسید.
  • بین آن‌ها از «،» (ویرگول) استفاده کنید.

در بخش «درخواست مرتبط با دامنه» گزینه «ثبت دامنه به‌طورکلی: تعهد کتبی، مدارک ثبتی، روزنامه رسمی، پروانه فعالیت…» را انتخاب کنید.

مدارک مورد نیاز برای تایید دامنه ir را که قبلاً معرفی کردیم، در این بخش نیاز دارید. در قسمت «فایل مدارک» باید چند مدرک را آپلود کنید. مدرک اول، اسکن کارت ملی و مدرک دوم نیز اسکن تعهدنامه‌ سامانه ایرنیک است.

اگر شخص حقیقی هستید، به مدرک دیگری نیاز ندارید. اما اگر پای یک شخص حقوقی در میان است، به عنوان مدرک سوم باید اسکن تعهدنامه‌ای را با سربرگ و مهر شرکت و امضای مسئولین آپلود کنید. کپی روزنامه‌ رسمی یا مجوز شرکت نیز مدرک چهارمی است که برای اشخاص حقیقی مورد نیاز است.

برای بارگذاری هر مدرک، روی گزینه «Choose File» همان فیلد کلیک کنید. سپس فایل مربوطه را از سیستم خود انتخاب و باز کنید.

بارگذاری فایل‌ها از سیستم شخصی به سایت ایرنیک
مدارک را از سیستم خود به سایت ایرنیک بارگذاری کنید

به عنوان آخرین مرحله ارسال مدارک به ایرنیک، تیک گزینه « I’m not a robot» را بزنید و روی گزینه ارسال مدارک در پایین صفحه کلیک کنید. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، پیام «فایل(ها) به سیستم بارگذاری شد» را می‌بینید. اگر هم مشکلی در اطلاعات یا فایل‌ها باشد، سامانه اخطارهای لازم را می‌‎دهد.

بارگذاری موفقیت‌آمیز مدارک در سایت ایرنیک
مدارک شما با موفقیت به سایت ایرنیک ارسال می‌شود

جمع‌بندی 

نحوه ارسال مدارک به ایرنیک را در این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس‌ پک بررسی کردیم. توجه داشته باشید که سامانه ایرنیک در صورت بروز هرگونه مشکل، شما را از طریق ایمیل مطلع خواهد کرد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد اطلاعات خود را در سامانه وزارت ارشاد نیز ثبت کنید. اگر در این فرایند با مشکلی مواجه شدید یا سوالی داشتید، می‌توانید با پشتیبانی سامانه ایرنیک تماس بگیرید یا نظراتتان را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بفرستید تا به‌سرعت به آن‌ها پاسخ دهیم.

آموزش تصویری و گام‌به‌گام مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک را در مقاله زیر بخوانید.

مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک

سؤالات متداول

۱. برای کدام دامنه‌های ملی باید مدارک ارسال کنیم؟

دامنه‌هایی که شامل بعضی کلمات مذهبی، کلمات خاصی مانند News یا اسم کشور، استان، شهر و محل خاصی هستند به تایید مدارک نیاز دارند.

۲. تایید ارسال مدارک به ایرنیک برای ثبت دامنه چه‌قدر طول می‌کشد؟

این فرایند معمولاً حداکثر ۴۸ ساعت زمان می‌برد.

۳. تا چند روز بعد از ثبت دامنه می‌توانیم مدارک را ارسال کنیم؟

برای ارسال مدارک به ایرنیک برای ثبت دامنه ۱۰ روز فرصت دارید. اگر در این بازه مدارک را نفرستید، دامنه آزاد می‌شود و دیگر متعلق به شما نیست.

۴. برای ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه ir به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر تصویر مدارک شما در فرمت دیگری است، به سادگی می‌توانید از ابزارهای آنلاین تبدیل فرمت به PDF استفاده کنید. همچنین، ابزارهای آنلاین کاهش حجم برای فشرده‌سازی تصاویر به سایز مناسب کاربردی هستند. بارگذاری یک‌بار مدارک برای تمام دامنه‌هایی که در آینده با این شناسه ثبت می‌شوند، کفایت می‌کند.

۵. تعهدنامه سامانه ایرنیک را از کجا پیدا کنیم؟

در سامانه ایرنیک، در بخش «مرکز پیام‌ها»، پیامی با عنوان «درخواست ارسال تعهدنامه ایرنیک» دریافت خواهید کرد. روی آن کلیک کنید. سپس برای دانلود تعهدنامه، روی آیکونِ آن که در بالا و سمت چپ صفحه قرار دارد بزنید تا تعهدنامه برایتان دانلود شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.