CDN ویدئو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 4 مرداد 1401
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۱۴۵۰ بازدید

شبکه توزیع محتوا یا سی‌دی‌دان (CDN) ویدئو چیست و چرا برای توزیع محتواهای ویدئویی به آن نیاز داریم؟ شبکه توزیع محتوا یا cdn ویدئو نقش مهمی در میزبانی وب ایفا می‌کند؛ چرا‌که محتوای تصویری بخش زیادی از محتوا در فضای اینترنت را ازآنِ خود کرده است. از فعالیت‌های روزمره تا فعالیت‌های حرفه‌ای همه به‌گونه‌ای با تولید و انتشار این نوع محتوا در ارتباط هستند. پلتفرم‌های پخش زنده ویدئو و پلتفرم‌‌های انتشار محتوای آفلاین ویدئویی و گسترش استفاده از ویدئوهای آموزشی همگی گویای این حقیقت هستند که قطعاً زمانی به تکنولوژی مناسبی برای انتشار محتوای ویدئویی نیاز پیدا خواهید کرد.

نیاز روزافزون به ارائه ویدئو بدون تأخیر و با‌کیفیت به بینندگان بازار شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) را روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌کند. شما می‌خواهید به‌عنوان سازمان ویدئو را با کیفیت بهتر و سرعت بیشتری دراختیار تعداد بیشتری مخاطب قرار دهید. برای رسیدن به این هدف، باید با مفهوم CDN ویدئویی آشنا شوید و بهترین نمونه از این تکنولوژی را انتخاب کنید. در این مقاله، با مفهوم CDN ویدئو، مزایای استفاده و راهنمای خرید این سرویس بیشتر آشنا خواهید شد.

خرید cdn ویدئو

CDN چیست؟

شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network به‌اختصار CDN) مجموعه‌ای از مراکز داده و سرورهاست که در مکان‌های جغرافیایی سراسر جهان مستقر شده‌اند. این تکنولوژی فاصله فیزیکی بین کاربر و سرور را کاهش می‌دهد؛ درنتیجه محتوا با سرعت بیشتری به‌دست مخاطب می‌رسد. CDN محتوا را روی سرورهای مختلف در سراسر جهان توزیع می‌کند که به آن‌ها Edge Server یا «لبه‌ی سرور» می‌گویند. هنگامی‌که کاربر محتوا را درخواست می‌کند، به‌جای انتقال محتوا از سرور اصلی که فاصله جغرافیایی زیادی با کاربر دارد، نزدیک‌ترین لبه‌ی سرور محتوا را ارائه می‌دهد.

از‌آن‌‌جا‌‌که سرعت رسیدن محتوا به کاربر به سرعت اینترنت و فاصله از سرور مبدأ بستگی دارد، CDN با اختصاص لبه‌های سرور برای توزیع محتوا، این فاصله را کاهش و سرعت انتقال را افزایش می‌دهد. این اتفاق میزان ترافیک درخواست را از روی سرور اصلی برمی‌دارد و احتمال خرابی ناشی از ترافیک زیاد را به حداقل می‌رساند. علاوه‌بر‌این، به‌دلیل پراکندگی سرورها در سراسر جهان طیف گسترده‌تری از کاربران را در نقاط جغرافیایی مختلف پوشش می‌دهد.

با استفاده از CDN ویدئو می‌توانید سرعت و امنیت انتشار محتوای ویدئویی برای کاربرانتان را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهید. این سرویس محتواهای ویدئویی را در حاظفه پنهان سرورهای خود ذخیره می‌کند و ویدئوهای درخواستی را از نزدیک‌ترین سرور به کاربران ارائه می‌دهد. با استفاده از سی‌دی‌ان ویدئو ارائه محتواهای ویدئویی همچون پخش زنده (Live Streaming) سریع‌تر انجام‌شده و کیفیت پخش زنده نیز ارتقا پیدا می‌کند.

CDN ویدئو چیست؟

CDN ویدئو سیستمی برای انتشار محتوای ویدئویی است. این سیستم از لبه سرور استفاده می‌کند تا فایل‌های رسانه‌ای را از‌طریق کش‌کردن انتقال دهد. سی‌دی‌ان محتوا را در حافظه‌های پنهان ذخیره می‌کند و ویدئو را از نزدیک‌تر‌‌ین سرور به کاربر انتقال می‌دهد. به‌عنوان مثال، اگر ویدئوها را از ایالات متحده آمریکا برای بینندگان ژاپنی پخش کنید، این محتوا در حافظه پنهان و در سرورهای قرارداده‌شده در ژاپن ذخیره می‌شود. وقتی بینندگان ژاپنی ویدئویی را تماشا می‌کنند، به‌جای سرور اصلی ایالات متحده آمریکا این ویدئو از سروری در ژاپن در‌اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

کاهش فاصله بین کاربر و سروری که پخش محتوا را بر‌عهده دارد، سرعت انتقال محتوا را افزایش می‌دهد و از تأخیر در پخش ویدئو جلوگیری می‌کند. واضح است که استفاده از CDN ویدئو برای انتشار تجربه بهتر و با‌کیفیت‌تری به‌دنبال دارد؛ به‌همین‌دلیل، امروزه تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌‌های پخش ویدئو از CDN استفاده می‌کنند تا با افزایش سرعت بارگذاری و کاهش زمان تحویل محتوا به کاربر، کیفیت کار خود را افزایش دهند.

برای آشنایی کامل با سرویس CDN و انواع مختلف آن مقاله‌ی زیر را بخوانید.

CDN چیست؟

CDN ویدئو چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی CDN از شبکه وسیعی از سرورها که در سراسر جهان توزیع شده‌اند، برای ارائه محتوا استفاده می‌کند. زمانی‌که ویدئویی در شبکه آپلود یا به‌صورت زنده پخش می‌شود، روی لبه سرورها قرار می‌گیرد. وقتی دکمه پخش ویدئو فشار داده می‌شود، نزدیک‌ترین لبه سرور محتوا را در‌اختیار کاربر قرار خواهد داد.

ارائه محتوای ویدئویی ازطریق CDN با قراردادن یک کپی از فایل‌های ویدئویی روی لبه سرورها در فاصله نزدیک از بینندگان، از خرابی بافر و پخش جلوگیری و حتی برای پخش زنده این قابلیت ذخیره‌سازی تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. بخش‌های ذخیره‌شده در یک جریان زنده می‌توانند تأخیر راه‌اندازی را به کمتر از ۵ ثانیه کاهش دهند. به‌علاوه، بار روی سرور مبدأ را کاهش چشمگیری می‌دهد و درنتیجه، تجربه مشاهده مطمئن‌تری برای کاربر فراهم می‌کند.

CDN چیست؟

معرفی شبکه توزیع محتوا

Live Streaming چیست و چه استفاده‌ای از CDN ویدئو می‌کند؟

امروزه، بسیاری از پلتفرم‌ها محتواهای خود را به‌صورت پخش زنده (Live Streaming) در‌اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. پخش زنده به‌معنای ضبط و انتشار هم‌زمان انواع محتوای صوتی‌و‌تصویری است. فناوری پخش زنده صنعت رسانه و سرگرمی را متحول کرده است. از ورزش گرفته تا رسانه‌های خبری، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌ها، بازی‌های ویدئویی و هر‌شکلی از رسانه‌ها و سرگرمی‌های امروزی، بخشی از محتوای خود را به‌صورت پخش زنده دراختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

برای آشنایی کامل و دقیق با سرویس Live Streaming و ارتباط آن با CDN ویدئو مقاله‌ی زیر را بخوانید.

Live Streaming چیست؟

CDN ویدئو زمان تحویل محتوای ویدئویی از مبدأ به کاربر را با اتصال سرورها در سراسر جهان کاهش می‌دهد. در پخش زنده، هیچ نسخه ذخیره‌شده‌ای از ویدئو آماده پخش وجود ندارد. CDN بخش‌های ویدئویی را هم‌زمان با ضبط در حافظه پنهان ذخیره می‌کند و با اختلاف زمانی کمی در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب، زمان دریافت ویدئو به زمان ضبط ویدئو بسیار نزدیک است و عملاً کاربر ویدئو را به‌صورت زنده دریافت می‌کند. نکته دیگر اینکه CDNها با توزیع محتوا در لبه سرورهایی که به کاربر نهایی نزدیک‌تر هستند، کیفیت پخش زنده را ارتقا می‌دهند.

استریم‌زدن چیست؟

معرفی پخش زنده ویدئوها ازطریق اینترنت

مزایای استفاده از CDN ویدئو 

1. محتوا با سرعت بیشتری دراختیار کاربر قرار می‌گیرد

هرچه سرور به کاربر نهایی نزدیک‌تر باشد، ویدئو سریع‌تر بارگذاری و پخش می‌شود. هم برای محتوای زنده و هم برای محتوای ویدئویی آفلاین، CDNها می‌توانند محتوای کش‌شده را تنها با کلیک روی یک دکمه ارائه دهند.

2. تعادل بار روی سرور مبدأ را مدیریت می‌کند

سی‌دی‌ان ویدئو درخواست‌های کاربر را به نزدیک‌ترین لبه سرورها هدایت می‌کند. این فرایند بار سرور مبدأ را کاهش می‌دهد و از کُندی عملکرد یا خرابی ناشی از درخواست‌های زیاد روی سرور جلوگیری می‌کند؛ درنتیجه، برای پخش زنده بدون دردسر مفید است.

3. محتوا در بستری امن منتشر می‌شود

سی‌دی‌ان‌های ویدئویی پیشرفته با ویژگی‌های امنیتی پیچیده، از‌جمله حفاظت از DDoS و بدافزارها تقویت شده‌اند. این امر لایه دیگری از امنیت را به جریان کار اضافه و به محافظت از دارایی‌های محتوا کمک می‌کند. با افزایش فعالیت‌های دیجیتال، کلاه‌برداری‌های دیجیتالی نیز به‌شدت افزایش یافته است. CDNها با آرشیو‌کردن محتوا ازطریق رمزگذاری و احراز هویت، اطلاعات را ایمن نگه می‌دارند. شایان ذکر است یک سی‌دی‌ان مناسب از ویژگی‌های به‌روز برای مقابله با تهدیدهای امنیتی غیرمنتظره برخوردار است.

4. محتوا را دردسترس تمامی کاربران قرار می‌دهد

این تکنولوژی محتوا را بدون توجه به موقعیت جغرافیایی در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ترافیک بیش‌از‌حد کاربر، CDNها بار را در نقاط حضور ‌(PoPهای) مختلف توزیع می‌کنند تا از قطع‌شدن سرور مبدأ جلوگیری کنند. این فرایند دسترسی به محتوا را برای همه کاربران تضمین می‌کند.

5. هزینه ها را کاهش می‌دهد و از زیرساخت‌های مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌کند 

یکی از مزایای مهم استفاده از شبکه توزیع محتوا ویدئو، کاهش هزینه‌های جاری وب‌سایت است. با استفاده از چند سرور، مصرف پهنای باند از سرور اصلی و درنتیجه هزینه‌های شما کاهش می‌یابد. همچنین، در‌حالی‌که برخی از شرکت‌های بزرگ تصمیم می‌گیرند CDNهای اختصاصی برای خود بسازند، این امر برای اکثر پخش‌کنندگان محتوا عملی نیست. خدمات شبکه توزیع محتوا به پخش‌کنندگان اجازه می‌دهد تا هزینه‌های زیرساخت و نگه‌داری را برون‌سپاری کنند و در‌عین‌حال، از همان قدرت تحویل جهانی بهره‌مند شوند.

مزایای استفاده از CDN ویدئو

استفاده از CDN ویدئو چه مزایای دارد؟

راهنمای خرید CDN ویدئو

انتخاب CDN ویدئو مناسب برای راه‌اندازی پلتفرم پخش ویدئو بسیار مهم است. برای این کار باید نکات مهمی را پیش از انتخاب بررسی کنید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

1. تعداد سرورهای شبکه

تعداد سرورها در یک شبکه کمک زیادی به تعیین مقیاس‌پذیری و سرعت آن می‌کند. مقیاس‌پذیری به‌معنای آمادگی برای پوشش حداکثر کاربران است. در حالت ایدئال، شبکه توزیع محتوا باید تعداد زیادی سرور داشته باشد؛ زیرا افزایش سرورها به‌معنی پهنای باند بیشتر است. بنابراین، اگر افزایش غیرمنتظره‌ای در درخواست‌های کاربر وجود داشته باشد، بار روی سرورهای مختلف توزیع خواهد شد و درنتیجه سرعت پاسخ‌دهی بیشتر خواهد بود.

2. توزیع جغرافیایی سرورها

شبکه‌های توزیع باید سرورهای خود را در سراسر جهان به‌طورمساوی توزیع کنند. از‌آن‌جاکه سی‌دی‌ان‌ها از‌طریق نقاط حضور (PoP) با ویژگی ارائه مستقیم محتوا به کاربر کار می‌کنند، هرچه نقاط حضور نزدیک‌تری به کاربر درخواست‌کننده وجود داشته باشد، تجربه پخش بهتری ارائه می‌دهند. اگر توزیع سرورهای CDN به منطقه خاصی محدود شده باشد، کاربران در مناطق دیگر با سرعت و کیفیت کمتری محتوا را دریافت خواهند کرد. پس قبل از انتخاب CDN، بهتر است شبکه توزیع لبه سرورها را بررسی کنید.

3. قیمت‌گذاری

براساس سرویس‌دهنده‌های موجود، قیمت سرویس توزیع محتوا نیز متفاوت است. برخی از این سیستم‌های توزیع محتوای ویدئویی هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند؛ ولی برخی دیگر ممکن است به‌دلیل تعداد زیاد درخواست‌کننده یا ارائه امنیت بیشتر برای ویروسی‌نشدن ویدئو، هزینه بیشتری دریافت کنند. تعداد مخاطب و موقعیت جغرافیایی نقش مهمی در تعیین قیمت ایفا می‌کنند.

خرید CDN ویدئو

چگونه شبکه توزیع محتوای ویدئو خوب بخریم؟

چه وب‌سایت‌هایی به شبکه توزیع محتوا (ویدئویی) نیاز دارند؟

تمامی کسب‌وکارها با استفاده از سی‌دی‌ان تغییر چشمگیری در کیفیت ارائه خدمات به کاربران تجربه خواهند کرد. هر وب‌سایتی که روزانه ترافیک زیادی از درخواست‌ها را دریافت می‌کند، به شبکه توزیع محتوا نیاز دارد. در‌این‌میان، وب‌سایت‌هایی که محتوای ویدئویی در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند (مانند یوتیوب و آپارات) استفاده از شبکه توزیع محتوا برایشان ضروری‌تر است. این سرویس علاوه‌بر افزایش سرعت انتقال، ویدئو را با کیفیت بهتری دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

CDN ویدئو پارس پک چیست و چرا باید آن را انتخاب کنیم؟

شبکه توزیع محتوای پارس پک که به سرویس IPTV نیز معروف است، برای پاسخ‌گویی سریع و باکیفیت به درخواست‌های ویدئویی کاربران راه‌اندازی شده است. سرویس سی‌دی‌ان ویدئو پارس پک با کنترل‌پنل IPTV در‌دسترس قرار می‌گیرد و ازطریق آن می‌توانید پخش زنده ویدئو، مدیریت کاربران (CRM)، رمزنگاری داده‌های تصویر، انجام عملیات ترنسکد (Transcode) و… را مدیریت کنید.

در این پنل، فایل‌های ویدئویی را می‌توانید آپلود و آن‌ها را در کیفیت‌های مختلف (LQ 2 ،MQ 3 ،HQ 4 و HD) به‌صورت رمزنگاری و ترنسکدشده مشاهده کنید. این محصول مانند تمامی سرویس‌های لایو استریمینگ عمل و با ارائه سرعت و کیفیت مطلوب، پخش ویدئوها را برای کاربران جذاب‌تر و دل‌انگیزتر می‌کند.

در این سرویس، کافی است ویدئو مدنظرتان را در پنل کاربری سی‌د‌ی‌ان پارس‌پک آپلود کنید و با بارگذاری سریع (براساس سرعت اینترنتتان)، ویدئو آپلودشده در وضعیت ترنسکد و انتقال به سرور اصلی‌تان قرار می‌گیرد. با استاندارد HIS به‌راحتی شاهد انتقال فایل مرتبط با سرور خواهید بود و پس‌از‌آن، لینک دریافتی را با فرمت اصلی «m3u8» یا سایر فرمت‌های پشتیبانی‌شده دریافت می‌کنید و در وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های خود، آن را ازطریق پلیرهایی مانند HLS.js یا Video.js و سایر پخش‌کننده‌های ویدئو اندروید و IOS می‌توانید پخش کنید.

در مقاله‌ی زیر بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده CDN ویدئو را معرفی کرده‌ایم. آن را از دست ندهید.

بهترین ارائه‌دهندگان CDN ویدئو

سرویس لایو استریمینگ یا IPTV پارس پک چه قابلیت‌هایی دارد؟

تمام قابلیت‌های شبکه توزیع محتوا ازقبیل افزایش سرعت پاسخ‌گویی به کاربران و کیفیت درخورتوجه خدمات در این سرویس وجود دارد. علاوه‌براین، با تهیه سی‌دی‌ان ویدئو پارس پک می‌توانید از‌طریق API فایل‌هایتان را آپلود و از iframe با پلیر اختصاصی استفاده کنید. اگرچه در این سرویس دسترسی به دانلود ویدئوها وجود ندارد، امکان مشاهده پیش‌نمایشی از آن‌ها فراهم شده است. همچنین، می‌توانید چندین لایو استریمینگ را هم‌زمان اجرا کنید و زیرنویس‌هایی را روی فایل‌هایتان قرار دهید. نکته دیگر اینکه گزینه‌های پیشنهادی به‌منظور پخش فیلم از پلیر برای کاربران را می‌توانید سفارشی‌سازی کنید و لینک‌های امنی (Secure Link) در سرویس هاست دانلود قرار دهید که به آی‌پی (IP) کاربر محدود و زمان انقضای مشخصی داشته باشد.

برنامه لایو استریم ویدئو پارس‌پک

مزایا و نحوه خرید سرویس لایو استریمینگ IPTV پارس‌پک

جمع‌بندی

تأخیر در ارائه درخواست‌های کاربران باعث نارضایتی و از‌دست‌دادن آنان می‌شود. این موضوع برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ارائه خدمات ویدئویی اهمیت بیشتری دارد. با‌توجه‌به اینکه سرعت پخش و دریافت این محتوای رسانه‌ای بیشتر از سایر محتواهاست، علاوه‌بر سرورهای اصلی باید در نقاط مختلف جهان سرورهایی نزدیک به کاربران وجود داشته باشند تا درصورت درخواست محتوای ویدئویی و صوتی، با سرعت و امنیت مطلوب آن‌ها را در‌اختیار درخواست‌کنندگان قرار دهند. در ایران نیز، سرویس سی‌دی‌ان پارس پک با کنترل‌پنل اختصاصی IPTV این کار را برایتان انجام می‌دهد.

سؤالات متداول

1. شبکه توزیع محتوا یا سی‌دی‌ان ویدئویی چیست؟

علاوه‌بر ذخیره داده‌های ویدئویی روی سرورهای اصلی، برای دسترسی سریع‌تر کاربران به محتواهای درخواستی، سرورهایی در سراسر نقاط جهان به‌عنوان نقطه حضور (POP) توزیع‌ می‌شوند تا محتوای درخواستی از نزدیک‌ترین سرور به منطقه جغرافیایی دراختیار کاربر قرار گیرد.

2. چرا باید از سی‌دی‌ان ویدئویی استفاده کنیم؟

مهم‌ترین دلیل استفاده از سی‌دی‌ان کاهش فاصله جغرافیایی کاربر با ارائه‌دهنده محتوای ویدئویی است. این کار باعث افزایش سرعت بارگذاری، بهبود تجربه کاربری، بهبود سئو و امنیت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها  می‌شود.

3. نکات مهم برای انتخاب CDN ویدئویی چیست؟

اولین نکته برای انتخاب شبکه توزیع محتوا سرعت کش‌کردن و ارسال داد‌ه‌ها به کاربر است. همچنین، امنیت و قابلیت اطمینان و محل قرارگیری سرورها و هزینه‌های آن از دیگر نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنید.

4. از کجا CDN ویدئویی بخریم؟

سی‌دی‌ان ویدئویی پارس پک با کنترل‌پنل IPTV گزینه‌ای عالی برای کسب‌وکارهای ایرانی است تا بتوانند محتوای ویدئویی خود را با امنیت و سرعت فراوان به کاربران ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم