مقایسه سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 29 تیر 1400
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۱۰۲۷ بازدید

رتبه وبسایت در گوگل و داشتن جایگاه مناسب در بین سایر موتورهای جستجوگر، موضوعی بسیار مهم و حساس است و شانس دیده شدن وبسایت را بسیار افزایش می‌‌دهد. در واقع سئو بخش اعظمی از علم دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌‌گردد و به عوامل و فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد. کارشناسان تجارت الکترونیک اغلب این دسته از عوامل را به شکل گسترده بررسی می‌‌کنند اما یکی از فاکتورهایی که معمولا کمتر به آن پرداخته می‌‌شود، تاثیر خرید سرور اختصاصی در مقابل هاست اشتراکی، می باشد که در این مطلب قصد داریم علاوه بر مقایسه هاست اشتراکی با سرور اختصاصی،نقش هر یک از آنها را بر جایگاه وبسایت مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه همراه با ما باشید.

منظور از هاست اشتراکی یا میزبانی مشترک چیست؟

منظور از هاست اشتراکی این است که چندین کاربر از منابع سخت افزاری یک سرور، بصورت اشتراکی استفاده می کنند و قدرت آن بین کاربران تقسیم می شود. به شکل کلی هاست‌‌های اشتراکی توسط شرکت‌‌های هاستینگ به فروش می رسد و منابع سرور، به کمک نرم افزار هایی بین کاربران به اشتراک گذاشته می شود تا تعداد بیشتری از افراد بتوانند از یک سرور استفاده کنند.
از مزایای هاست‌‌های اشتراکی می‌‌توان به هزینه پایین و کمتر آنها اشاره کرد و این موضوع به دلیل خرید توسط چندین کاربر است که هزینه ها تقسیم می شود. اما نکته منفی در مورد این دسته از هاست‌‌ها این است که معمولا منابع آن‌‌ها محدود هستند و همچنین اقدامات کاربران می‌‌تواند بر روی کاربران دیگر تاثیر بگذارد. به عنوان مثال می‌‌توان گفت که در صورت ویروسی شدن فضای یک سرور یا کاربر، مابقی نیز در خطر ویروس قرار می گیرند.

هاست اشتراکی چیست

تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی

منظور از سرور اختصاصی چیست؟

در یک تقسیم‌‌بندی کلی می‌‌توان گفت که سرورهای اختصاصی دقیقا مشابه با کامپیوترهای خانگی هستند و دارای پردازنده، هارد دیسک و حافظه می‌‌باشند. خرید سرور اختصاصی کاملا برعکس هاست اشتراکی بوده و می‌‌توان فضای کامل آن را به یک سایت یا یک کسب و کار اختصاص داد. همچنین می‌‌توان فضای داخل یک سرور را به بخش‌‌های کوچکتری تقسیم نمود و هر بخش را با یک وبسایت هماهنگ‌‌سازی کرد.
نکته منفی در مورد سرورهای اختصاصی این است که اغلب گران قیمت هستند و باید گفت که معمولا کار کردن با آنها به آموزش کامل نیاز دارد.

مقایسه سرور اختصاصی و هاست اشتراکی نشان می‌دهد هاست اشتراکی ازنظر عملکرد و سرعت فاصله زیادی با سرور اختصاصی دارد. این سرویس‌ها باتوجه‌به ویژگی‌هایشان برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. هاست اشتراکی برای وب‌سایت‌های کوچک با بازدید کم مناسب است. این در حالی است که سرور اختصاصی با ارائه منابع پرقدرت و پرسرعتِ اختصاصی بهترین انتخاب برای وب‌سایت‌های بزرگ و پرترافیک است.

تاثیر خرید هاست اشتراکی در رتبه وبسایت

همانطور که گفته شد عوامل بسیاری بر سئو سایت و رتبه‌‌بندی آن در میان موتورهای جستجوگر تاثیر دارند. به عنوان مثال از نمونه‌‌های این فاکتورها می‌‌توان به کیفیت محتوا، زمان بارگیری صفحه، اعتبار دامنه و… اشاره کرد. از جمله فاکتورهایی که تاثیر آن کمتر مورد بررسی قرار گرفته است، نقش هاست اشتراکی می‌‌باشد. باید اشاره کرد که اعتبار شرکت ارائه دهنده هاست و پیروی آن شرکت از دستورالعمل‌‌ها و الگوریتم‌‌های موتورهای جستجوگر بسیار مهم بوده و می‌‌تواند بر رتبه سئو تاثیر مستقیم بگذارد. به این ترتیب یکی از نکات بسیار مهم در هنگام راه‌‌اندازی سایت و کسب و کار آنلاین، توجه به میزان اعتبار شرکت ارائه دهنده هاست اشتراکی است.

سرعت، امنیت وکیفیت در هاست اشتراکی

در سرویس های اشتراکی، همانطور که گفته شد به دلیل تقسیم شدن منابع سخت افزاری مانند، رم، پردازنده و… بین وبسایت ها، کاهش سرعت، کیفیت و عملکرد، در بازه های زمانی خاص امری طبیعی برای وبسایت ها می باشد. این مورد برای یک وبسایت پر بازدید و حرفه ای که قصد فعالیت بصورت جدی و کسب در آمد از فضای اینترنت دارد، پیشنهاد نمی شود.در مجموع باید گفت که داشتن هاست اشتراکی یا فضای میزبانی مشترک چندان برای رتبه سئو سایت مطلوب نیست و این موضوع را می‌‌توان به این مورد نسبت داد که در داخل یک هاست اشتراکی، کاربران بسیاری با تکنیک سئو کلاه سیاه فعالیت می‌‌کنند و وجود این دسته از وبسایت‌‌ها می‌‌تواند بر رنک و رتبه‌‌بندی دیگران نیز تاثیر منفی بگذارد.

مزایای هاست اشتراکی به نسبت سرور های اختصاصی

  • قیمت پایین تر
  • قابلیت بک آپ خود کار از هاست
  • عدم نیاز به تنظیمات و کانفیگ کردن سرویس میزبانی
  • عدم نیاز به نصب نرم افزار های مرتبط با سرور
  • عدم نیاز به آموزش های تخصصی
  • استفاده از کنترل پنل های سی پنل و دایرکت ادمین بصورت آماده

معایب

  • سرعت پایین به نسبت سرور اختصاصی
  • عدم مدیریت سرور به دلیل نداشتن دسترسی کامل
  • عدم اتصال بصورت SSH
  • به اشتراک گذاشته شدن منابع بین چند وبسایت و کاربر

مزایای هاست اشتراکی و اختصاصی

مزایای هاست اشتراکی به نسبت سرور های اختصاصی

تاثیر خرید سرور اختصاصی در رتبه وبسایت

یکی از فاکتورهایی که در سئو بسیار مهم بوده و می‌‌تواند منجربه کسب رتبه بهتر شود، سرعت بالای وبسایت است. باید اشاره کرد در صورتی که برای یک وبسایت از سرور اختصاصی استفاده گردد، IP وبسایت کاملا اختصاصی می‌‌شود و می‌‌تواند سرعت بارگیری صفحه را افزایش دهد. علاوه بر این، یک آدرس آی پی ثابت و اختصاصی در ایمن نگه داشتن وبسایت در برابر ویروس‌‌ها و هکرها موثرتر بوده و نظارت بر آن نیز آسان‌‌تر است. به این ترتیب باید گفت که خرید یک سرور اختصاصی در راه‌‌اندازی یک وبسایت یا کسب و کار آنلاین بسیار مطلوب‌‌تر است، هرچند که کار کردن با آنها اغلب به آموزش کامل نیاز دارد.

سرعت، امنیت و کیفیت در سرور اختصاصی

خرید سرور اختصاصی در انواع: سرور اختصاصی لینوکس و سرور اختصاصی ویندوز ، همانند سرویس های هاست امکان پذیر می باشد، اما با تهیه این سرویس ها به دلیل اختصاصی بودن آن، وبسایت، اپلیکیشن، میل سرور و … را به راحتی می توان میزبانی کرد و از نظر حفظ امنیت و سرعت وبسایت، خیالی آسوده داشت. در این سرور ها می توان با استفاده از تکنولوژی ابری پارس پک، قابلیت ارتقا و کاهش منابع سخت افزاری مورد نیاز را در سریع ترین زمان ممکن، در اختیار داشت.پس بطور کلی، سرور های اختصاصی یا Dedicated Servers، از نظر سرعت، امنیت و کیفیت، بصورت چشم گیری بالا تر از سرویس های اشتراکی می باشند.

سرعت سرور اختصاصی به نسبت هاست اشتراکی

سرعت سرور اختصاصی به نسبت هاست اشتراکی

مزایای سرور اختصاصی به نسبت هاست اشتراکی

  • سرعت بسیار بالا
  • امنیت کامل
  • منابع کاملا اختصاصی
  • مدیریت سرور بصورت کامل
  • دسترسی ادمین و روت در سرور های ویندوز و لینوکس
  • قابلیت خاموش و روشن کردن سرور
  • افزایش یا کاهش منابع
  • میزبانی از چندین وبسایت بصورت همزمان

معایب

  • قیمت بالا
  • نیاز به آموزش برای تنظیم سرور
  • مدیریت فایل های سرور
  • توجه به بکاپ و نصب نرم افزار های ایمن
  • آشنا با سیستم عامل ویندوز و لینوکس

مزایای سرور اختصاصی به نسبت اشتراکی

مزایای سرورهای اختصاصی به نسبت اشتراکی

نتیجه‌‌گیری

به طور کلی کسب رتبه بالای سئو و جایگاه مناسب در میان موتورهای جستجوگر نیازمند صرف وقت، هزینه و عمل کردن به الگوریتم‌‌های موتورهای جستجوگر است. در این مقاله به مقایسه هاست اشتراکی و سرور اختصاصی پرداختیم و نقش هر کدام را در رتبه‌‌بندی سایت و سئو مورد بررسی قرار دادیم. هاست‌‌های اشتراکی اغلب هزینه پایین‌‌تری دارند و کار کردن با آنها نسبتا ساده است در برابر سرورهای اختصاصی هزینه بالایی دارند و معمولا برای کار کردن با آنها به آموزش جامع نیاز می‌‌باشد. در انتها باید گفت که هاست‌‌های اشتراکی مزایا و معایبی دارند اما خرید سرورهای اختصاصی به دلیل افزایش سرعت و برقراری امنیت بهتر گزینه مناسب‌‌تری برای کسب رتبه بالاتر است.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم